Offisiell tråd for Sanyo PLV-Z4 - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 16 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 307
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fin post der Heimnes :-)

Ble positivt overrasket da du sa at du synes de-interlaceren er bra. Denne fikk jo veldig dårlig kritikk på projectorcentral. Kan de også ha testet et pre-eksemplar
    kanskje? Dette var faktisk en av grunnene til at jeg tvilte på om Z4 eventuelt er en kandidat for meg (mye interlaced PS2 spilling) Er det flere som har synspunkter på saken?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    det de sier er at z4 på noe videomateriale gjør en bedre jobb en h79. det kan jeg godt tro at den gjør. at den derimot gjør en bedre jobb på filmbasert materiale det vet jeg jo at den ikke gjør, og det er filmmateriale jeg ser på.
    Har nå leste hele testen, og det de sier er ikke det du referer til som "video vs film-materiale". Dersom en leser testen nøye ser en at det på begge projektor-testene menes det filmbasert materiale (og videomateriale...)

Det testeren påpeker er at (selvfølgelig) begge prosjektorene har styrker som overgår motparten. Dersom en tester på "lysere" og mer fargemettede filmer som type animasjonsfilmer kommer fargene mer tilrette på Z4. Samtidig mener testeren at det er mindre forstyrrelser og skarpere bilde på Z4.

Dersom dynamikk, dybde i bildet og sortnivå (som AK også sa) er viktigst er H79 et mye bedre alternativ. H79 er også mer stillegående vil jeg tro.

Så alt i alt, her blir det opp til hver enkelt å vurdere hva som er viktigst. Sånn sett er ikke denne testen så revolusjonerende som jeg først trodde når jeg leste det første innspillet om den her. Det som er mest oppsiktsvekkende er at en LCD-projektor i budsjettklassen er kommet såpass mye nærmere en DarkChip3-DLP målt i bildekvalitet.

Har hele tiden vært LCD-tilhenger, men har vanskelig for å tro at Z4 klarer å nå helt opp til en riktig fargekalibrert H79. Men venter med å være bombastisk frem til jeg har tatt Z4 nærmere i øyensyn.

Men at Z4 er skikkelig "bang for the buck" er jo hevet over all tvil....;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, endelig er du på banen, "Heimnes". Lang og fin utredning dette (lite å gjøre på jobben ?). Jeg er enig med deg i alt du skriver, og spesielt "skuddet fra baugen" om at folk bør bli flinkere til å nyte film i steden for å irritere seg over alt mulig som kunne vært bedre. Jeg er dessverre en av sistnevnte, men jobber med meg selv for å bøte på dette.

Det verste jeg leser er folk som sitter med 2-3 år gamle projektorer og lar være å kjøpe ny pga alle "ulempene" som ekstremt kresne folk lirer av seg. Det blir for meg det samme som å ruge på et surroundanlegg fra Rema til kr 1000 bare fordi man leser et sted at Dali Helicon er litt "tynn i diskanten" og at Marantz DV 7600 bruker 25 sekunder på å laste en DVD (dette er et stilisert eksempel !) :wink:

I tillegg hjelper det ikke å kjøpe Action MK3 til kr 50 000 (?) for å plassere i et rom uten 100% lyskontroll eller lyse vegger med gain 1000. :wink: Sortnivået blir som sagt aldri bedre enn det rommet tillater.

Min personlige mening er at Z4 ikke bør sammenliknes med DLP projektorer og spesielt ikke dersom prisforkjellen er stor. Den bør sammenliknes med andre LCD. Det tar nok tid før LCD klarer å få skikkelig kontrast og sortnivå på høyde med DLP. At LCD produsentene snakker om 10 000: 1 etc, blir patetisk.

Det store spørsmålet er om det er bra nok til det en er villig til å bruke på en projektor.

Folk burde være flinkere til å gå på besøk og messer for å få testet bildet i steden for å gjøre seg opp en mening bare ut fra det andre skriver. Jeg har selv sett følgende projektorer: TX10, TX100, Infokus 4805, Optoma H30, BenQ 7700, Benq 8700, Action MK2, AE100, AE700 og Z4. Det er stor forskjell mellom disse projektorene og spesielt fra AE100 til Action MK2. Hvorstor forskjell en synes det er på Z4 vs BenQ 7700 vs Action MK2, beror på hvor kresen en er. Personlig synes jeg forskjellene blir mindre og mindre og at en betaler mer og mer for de siste 10%.

Min mening er at Z4 har alt jeg måtte ønske (nesten), men den gir fremdeles ikke det sortnivået jeg drømmer om. Det tror jeg dog ikke jeg får på noen digitale projektorer, og CRT er uaktuelt.

Ble noen klokere av dette, neppe ! :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alex F du trakker kanskje litt på tærne til flere med følgende setning :"Det verste jeg leser er folk som sitter med 2-3 år gamle projektorer og lar være å kjøpe ny pga alle "ulempene" som ekstremt kresne folk lirer av seg" deriblant meg ;-)
    Du må huske på at dette ikke er noe iallefall jeg ønsker (sikkert flere også), når en sitter med slike følelser av det en leser så er det ikke så mye en får gjort med det før en får en sjanse til å se projectoren live. Jeg jobber også med saken å prøve å ta ting en leser mer med salt klyper, men det er ikke alltid lett :sad:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Barrabas
    Alex F du trakker kanskje litt på tærne til flere med følgende setning :"Det verste jeg leser er folk som sitter med 2-3 år gamle projektorer og lar være å kjøpe ny pga alle "ulempene" som ekstremt kresne folk lirer av seg" deriblant meg ;-)
    Du må huske på at dette ikke er noe iallefall jeg ønsker (sikkert flere også), når en sitter med slike følelser av det en leser så er det ikke så mye en får gjort med det før en får en sjanse til å se projectoren live. Jeg jobber også med saken å prøve å ta ting en leser mer med salt klyper, men det er ikke alltid lett :sad:
    Beklager hvis jeg trakker noen på tærne. Ble litt revet med på en fredag :grin: Mitt enkle poeng er at en kan lett lese seg blind. Dersom en leser nok om VB, regnbuer, SD, viftestøy, etc, så irriterer en seg over dette uten å ha sett det i levende live, og det er jo litt dumt.

Ingen vits å la være å kjøpe Z3 eller Z4 pga screendoor dersom en planlegger å ha en sitteavstand på minst 1,5-2,0 x lerretbredde. Skal en sitte nærme lerretet, er det en annen sak.

Hvilket rom en har betyr også mye og hvor god lyskontroll en har. Derfor legger jeg mest vekt på hva f.eks Gorm skriver, da han tester projektorer stort sett i samme rom med samme utstyr. Men man må også analysere det han skriver. Vanvittige forskjeller for ham, er små (usynlige) forskjeller for andre. Jeg er f.eks opptatt av sortnivå og Gorm tør jeg påstå er vanvittig opptatt av dette. Skriver han at projektorer har bra sortnivå, er det stor sjanse for at jeg vil synes det samme.

Ikke lett dette, og det er derfor det er så gøy. :grin:

PS Håper at du ikke bryr det om at jeg refererer til deg, Gorm. Du er jo projektor-kongen :wink:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har www.cine4home.de lagt opp sin tuning artikkel av Z4. 6800:1 er SVÆRT bra med autoiris, men likevel ikke mye mer enn HS50 klarte etter kalibrering. Uten bruk av autoiris måler den 1450:1, som heller ikke er så aller verst.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha fått lekt litt med disse nye LCD-projektorene kan jeg ikke annet enn å si at forspranget DLP hadde, nå nesten er helt borte. Jeg har vel ikke "konvertert" enda, men jeg er nok snarere uten "religion" om dagen. Noen vil kanskje si at det er en liten sensasjon i seg selv. :-P
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Etter å ha fått lekt litt med disse nye LCD-projektorene kan jeg ikke annet enn å si at forspranget DLP hadde, nå nesten er helt borte. Jeg har vel ikke "konvertert" enda, men jeg er nok snarere uten "religion" om dagen. Noen vil kanskje si at det er en liten sensasjon i seg selv. :-P
    DET kaller jeg en liten sensasjon, ja...;-)

Men jeg har en mistanke om at det i fremtiden fortsatt vil henge en DLP i taket i huset ditt uansett..

Fortsatt er jo noe av de beste DLPene (AMO MKIII, H79) endel bedre på sortnivå og opplevd kontrast? Gleder meg uansett til å se Z4 i Oslo 19/11.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    DET kaller jeg en liten sensasjon, ja...;-)

Men jeg har en mistanke om at det i fremtiden fortsatt vil henge en DLP i taket i huset ditt uansett..

Fortsatt er jo noe av de beste DLPene (AMO MKIII, H79) endel bedre på sortnivå og opplevd kontrast? Gleder meg uansett til å se Z4 i Oslo 19/11.
    Hva skjer i Oslo 19/11? messe?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen sjanse for en sammenligning av de tre LCDene, Gorm? For de mer slaskete av oss er jo prisforskjellen av betydning.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zion
    Hva skjer i Oslo 19/11? messe?
    AV-forumtreffet 19/11 inneholder en Z4-demo på HFCK.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig da jeg er på 80 årsdag i trøndelag.
    Får vel ta til takke med en z4 demo på det lokale HiFi- Centeret når de tar inn en slik...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sjekk av auto-irisen?

Hoi!
    Jeg sitter her fremdeles med et stivnet glis og ser på Z4'en min. Etter å ha kalibrert den etter alle kunstens regler, har jeg også satt auto-irisen på "auto" (i motsetning til off).

Jeg kan ikke si at jeg reagerer på de skiftene den eventuelt foretar underveis i en film - nå hører det med til historien at jeg gjerne blir oppslukt av handlingen - men finnes det en enkel test (eller gode test-scener) som kan synliggjøre hvorvidt auto-irisen arbeider som den skal? Hva bør jeg eventuelt se etter?

Takker & bukker for innspill!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men finnes det en enkel test (eller gode test-scener) som kan synliggjøre hvorvidt auto-irisen arbeider som den skal? Hva bør jeg eventuelt se etter?
    Scener hvor bildet skifter fort hva lyst til mørk er godt egnet.. Ser man det ikke d, er det liten sjangse for at man blir plaget av det.

Active listen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Heimnes
    Hoi!
    Jeg sitter her fremdeles med et stivnet glis og ser på Z4'en min. Etter å ha kalibrert den etter alle kunstens regler, har jeg også satt auto-irisen på "auto" (i motsetning til off).

Jeg kan ikke si at jeg reagerer på de skiftene den eventuelt foretar underveis i en film - nå hører det med til historien at jeg gjerne blir oppslukt av handlingen - men finnes det en enkel test (eller gode test-scener) som kan synliggjøre hvorvidt auto-irisen arbeider som den skal? Hva bør jeg eventuelt se etter?

Takker & bukker for innspill!
    Dersom man ikke ser det, er det vel liten vits å lete? ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Dersom man ikke ser det, er det vel liten vits å lete? ;-)"

...med mindre man ønsker å forsikre seg om at man ikke har en defekt enhet. Husk, på kanonen som Gorm testet fungerte ikke auto-irisen.

Flere gode innspill?

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Modellen som Gorm hadde var jo en pre produksjon modell

Active listen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Heimnes
    "Dersom man ikke ser det, er det vel liten vits å lete? ;-)"

...med mindre man ønsker å forsikre seg om at man ikke har en defekt enhet. Husk, på kanonen som Gorm testet fungerte ikke auto-irisen.

Flere gode innspill?
    Da må du nesten bare lete etter filmer som har lyse scener som blir mørke.

Eneste filmen jeg kommer på for øyeblikket er The Matrix Når Neo og Trinity skal ut å redde Morpheus, loader de seg først inn i "hent våpen program". Før de blir væpnet, så er vel bakgrunnen nesten helt hvit?? Så når våpnene kommer blir det mørkere.

Vet ikke om jeg husker helt rett ang. scenen, men dersom du ikke har prøvd lys scene - mørk scene, kan du jo gi det et forsøk.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HenningHG
    Modellen som Gorm hadde var jo en pre produksjon modell
    Men det er ikke den som står på bordet her nå. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Men det er ikke den som står på bordet her nå. :wink:
    Svarer den til forventningene da, Gorm? Spennende med de nye D5-LCDene. På Z4 var jeg kritisk fordi jeg så mye mer SD enn på AE700. Men når jeg så TW600 var det mye bedre, selv om de teoretisk kun har øket fyllingsgraden noen få %. Hvordan virker Z4 sett i forhold til HC3000 på sortnivå, Gorm?

Side 10 av 16 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •