Tips til projektorinnkjøp, maks 20 000,-

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til projektorinnkjøp, maks 20 000,-

Hei. Har planer om å kjøpe meg en projektor og trenger noen tips.
    Rommet den skal brukes i kan gjøres omtrent helt mørkt, så betyr dette at ansilumen ikke er så viktig?
    -Hadde tenkt å bruke maks 20 000,- (når jeg får spart nok....)
    -Hvor stort bilde (i tommer") er det mulig å ha før det går utover bildekvaliteten?
    -Har sett på bakprojeksjons tv som gir 40"-50" bilde, men synes ikke kvaliteten på bildet er så bra, så hvordan er en projektor til sammenlikning?
    -Hvor mye ca koster det for et ganske godt lerret + kabler?
    -Er ganske kresen på bildekvalitet (farger, kontrast osv.)
    -Den skal brukes kun til film, bruker tv til andre ting.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Marantz,

det beste svaret på det du spør om får du nok ved å lese litt rundt i forumet i denne kategorien, og i utstyrstråden. er nok ikke noe fasitsvar på slikt.. det kan kanskje være en god idé å vente litt, det kommer mye spennende fremover, virker det som.
    Sanyo PLV-Z2, f.eks. og en ny fra Panasonic, tror jeg.. du finner begge omtalt i andre tråder i denne kategorien.
    Hvor stort bilde (i tommer") er det mulig å ha før det går utover bildekvaliteten?
    her blir det liksom veldig smakssak, du kan ha et bilde på 5", og få knall kvalitet, eller 150", og mindre bra kvalitet, men stort bilde. det beste er nok å finne ut av projektor først. men 180 cm bredt er vel ca gjennomsnittet av det som er mest vanlig, vil jeg tro.

-Har sett på bakprojeksjons tv som gir 40"-50" bilde, men synes ikke kvaliteten på bildet er så bra, så hvordan er en projektor til sammenlikning?
    det kommer veldig an på lyset ellers i rommet med en projektor, men i samme prisklasse synes jeg vanlig rett-på-skjermen ser best ut.(kanskje noen vli protestere her, men begge deler har vel sine fordeler)
    lerret finner du i linken øverst på denne siden, anbefales av svært mange.
    kabler finner du drøssevis av kommentarer på i kabelformet, kort sagt: gå for component.

Velkommen til forumet, og kult brukernavn, forresten!
    er selv fan av marantz.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet Marantz.

Jeg er enig i det Burre her skriver.. Men skal du ha projektor nå, er Infocus X1 og Panasonic AE300 de hotteste for øyeblikket. Men det er helt klart anbefalt å vente et par mnd.

En selvskreven regel er at jo større bilde, jo dårligere kvalitet. Vanlig størrelse er fra 80" til 120".

Jeg synes faktisk FP er bedre en bakprojeksjons tv... Men det er vel en smakssak..

Mvh

AK

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    A proud member of the FFAK.
    Hva betyr egentlig dette? Det eneste jeg kan komme på i farten er "Foreningen For Aktive Kommunister", men jeg regner med at det er feil :lol:

Frode

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror det står for Forening for alkoholiserte kinosjefer

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg også vil melde meg inn i FFAK. Hørest ut som en klubb for meg. Men tilbake til tema. Hva med en brukt proj ? Jeg solgte akkurat en Sony VPL VW 11 HT for 15k. Den har oppløsning på 1366x768 pixler og 700:1 i kontrast. Den er jo et par år gammel, men jeg ville heller hatt en sånn brukt enn eks. X1 og AE300. I og med den høye oppløsningen vil jeg tro at en kan kjøre et mye større bilde i forhold til sitteavstanden. Vil man ha dvi så dukker vel HS 10 opp snart til greie priser på bruktmarkedet. VW 10/11/12 har også short throw linse slik at man kan få store bilder i små rom hvis man ønsker det.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FFAK info: http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=1808

Men tilbake til tema
    Riktig..

Mvh

AK

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Den har oppløsning på 1366x768 pixler og 700:1 i kontrast. Den er jo et par år gammel, men jeg ville heller hatt en sånn brukt enn eks. X1 og AE300. I og med den høye oppløsningen vil jeg tro at en kan kjøre et mye større bilde i forhold til sitteavstanden.
    Oppløsningen har ingenting med bildestørrelsen å gjøre, det har med kvaliteten på bildet å gjøre (antall pixler man får inn på skjermen). Hvis du skal gå etter bildestørrelsen, må du vel heller se på bl.a. lysstyrken. Men husk på at jo større bildet blir, jo mer avtar bildekvaliteten. Dette er jo selvfølgelig et kompromiss som er opp til hver enkelt titter

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke skjønne at ant. pixler ikke betyr noe for bildestørrelse i forhold til sitteavstand. Jeg trodde at det flere pixler man hadde i bildet, desto mer finmasket fremstod det. Ergo at det er lettere å se hønsenettingeffekten (samme som screendoor ?) fra samme avstand. Jeg trodde at dette var begrensningen på bildebrikker med lavere oppløsning. At man måtte sitte lengre i fra for å få et like bra bilde

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Min mening er iallfall at pixler (rutenett) har svært mye med sitteavstand å gjøre... En DLP med høy fillrate på XGA, vil du kunne sitte langt nærmere enn en LCD med f.eks. Wide SVGA.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •