Lysstyrke på Projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lysstyrke på Projektor

Hei

Skal kjøpe prosjektor og lerret for å ha i stue. Kommer kun til å bruke den til filmer og playstation.

Stuen min er ikke på solsiden av huset, og jeg kommer til å bruke prosjektoren mest på kveldene, vil jeg tro...

Snakket med gutta på mpx i dag og de anbefalte sin BenQ Projektor, PB6210, 2000 Ansi Lumen

Jeg har imidlertid googlet den og funnet forum hvor de blir sagt at denne er ALT for lysterk og sort blir grått.. Dette er jo ikke noe jeg ønsker. Er det noen som kan hjelpe en newbie i prosjektorjungelen?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til Playstation vil den fungere godt! Den har også mulighet for å sette ned lystyrken i video modus slik at du har mulighet til å bruke den til å se film med Dette er en 4/3 projektor så hvis hovedmengden av bruken blir film bør du nok se etter en dedikert 16/9 projektor med mulighet for 4/3 visning.. Hva har du satt som maks budsjett?

Og velkommen til forumet.. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Til Playstation vil den fungere godt! Den har også mulighet for å sette ned lystyrken i video modus slik at du har mulighet til å bruke den til å se film med Dette er en 4/3 projektor så hvis hovedmengden av bruken blir film bør du nok se etter en dedikert 16/9 projektor med mulighet for 4/3 visning.. Hva har du satt som maks budsjett?

Og velkommen til forumet.. ;-)

Takk

Jeg har et budsjett på ca 15.000. Inkl lerret og oppheng.
    Snodig at gutta ikke gjorde meg oppmerksom på at dette var en 4/3 prosjektor.
    Jeg vil jo selvfølgelig ha en 16/9.
    Er BenQ i det hele tatt et bra alternativ?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Benq PE7800 selv og er meget godt fornøyd! Denne modellen skulle passe budsjettet ditt ganske bra også siden den nå koster rundt 12 lapper...

http://avforum.no/avnytt/showproduct...7/cat/8/page/1

Det finnes selvsagt flere modeller og merker i dette pris segmentet som også sikkert vil passe! Har du sett en DLP projektor i bruk og merket deg om du så RGB flimmer (regnbuer i bildet)?

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til playstation så ser man ikke noe særlig kvalitetsforskjeller mellom projektorer. Forskjellene kommer først til syne når man ser filmer og benq 6210 er jo en meget lyssterk projektor så kan bruke den i dagslys. Bruker selv min 6100 i svakt dagslys og det fungerer meget fint. Har kommet personer innom med AE200 , og en med AE700 innom og begge var ganske imponert over bildekvaliteten i lavt dagslys.

Å si at Benq6210 ikke egner seg til 16:9 er jo litt tull.. Den har XGA oppløsning noe som betyr at den har like mange pixler som PE7800 i bredden og flere i høyden. Kan egentlig bare bruke powerstrip til å bytte mellom 1024x576 og 1024*768 (16:9 OG 4:3). Dette vil iallefall gi en veldig alsidig løsning.. Så med tanke på oppløsning er 6210 et bra valg. Men den er VELDIG lyssterk og dette gjør at sortnivået lider,men du har flere fordeler med at den kan brukes i dagslys.

Som lerret så burde du nok velge etter hva du vil ha.. Hvitt lerret passer fint hvis du vil bruke den i mye lys ,mens grått gjør bilde mørkere og dermed sortnivået bedre.(sort blir aldri sort på en digital projektor ,men man prøver jo å få det så sort som mulig når man ser film)

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. lystyrke:
    6200 som hadde 1700AL ga 735AL i video mode, antar derfor at 6210 vil gi i område 800-850AL (video-mode) som er nogen lunde rett for film og blir det for strerkt kan et filter settes på. Ellers er 5120 svga og 16:9.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Har Benq PE7800 selv og er meget godt fornøyd! Denne modellen skulle passe budsjettet ditt ganske bra også siden den nå koster rundt 12 lapper...

http://avforum.no/avnytt/showproduct...7/cat/8/page/1

Det finnes selvsagt flere modeller og merker i dette pris segmentet som også sikkert vil passe! Har du sett en DLP projektor i bruk og merket deg om du så RGB flimmer (regnbuer i bildet)?

Søkte etter den og det var vist utsolgt overalt jeg ringte. MPX henviste til BenQ Projektor, PE7700, Hjemmekino isteden.
    Var vist etterfølger av den du sa. Bestilte denne isteden og håper jeg ikke har dummet meg ut :-?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bedre og dyrere! Sprenger vel budsjettet ditt noe da!?

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har kjøpt deg en meget god projektor. Gratulerer.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er helt klart MYYYYYYYYYYYYYYE bedre enn de du snakket om i starten!
    Men du har antakelig gått "LITT" over budsjett:wink: (Det er sånn somskjer)!
    Gratulerer med en kjempebra PJ, som du kommer til å bli veldig fornøyd med !!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FallenA
    Dette er helt klart MYYYYYYYYYYYYYYE bedre enn de du snakket om i starten!
    Men du har antakelig gått "LITT" over budsjett:wink: (Det er sånn somskjer)!
    Gratulerer med en kjempebra PJ, som du kommer til å bli veldig fornøyd med !!

Nå følte jeg meg mye tryggere på dette kjøpet ja

Budsjetter er vel skapt for å sprenges:P Men det viktigste er at man kjøper noe som man blir fornøyd med. Har lenge ønsket meg prosjektor, men alltid endt opp med å bruke pengene på noe helt annet. Så nå fikk jeg et "ja" fra min kjære, og dere har gjort meg sikker på et godt kjøp. Takk

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •