AE-700 testet i bakprojeksjonsoppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

AE-700 testet i bakprojeksjonsoppsett

I går var jeg på besøk i Arendals sitt eminente hjemmekinoloft. Har vært der med stort hell tidligere og sett det glimrende bakprojeksjons-systemet hans. Med hans AMO MKIII er det jo en sinnsyk dybde og kontrast i bildet, men jakten på enda bedre bilde (sortnivå) var vel det som ledet ham frem til å forsøke en sort bakprojeksjonsduk (har en grå i dag). Som nevnt i en annen tråd, ble den sorte for mørk for hans PJ. Men nysgjerrigheten på hva en mer lyssterk LCD-PJ kunne gjøre i samme oppsett førte til at jeg tok med min AE-700 under armen og tok turen for å teste.

Testfilmen vi brukte er en film vi begge kjenner svært godt, LOTR FOTR. Ikke det at den er ultimat til testing, men begge kjenner den godt og er vant til å bruke den i diverse sammenhenger. Spilleren til Arendal er lik min, Denon 2910. Vi brukte en Real Cable HDMI-HDMI med overgang til DVI i spilleren.

Først kjørte vi en stund med hans AMO, og nok en gang slåes jeg ut av hvilken kontrast og dybde det er i bildet. Bakprojeksjon er virkelig en "kontrast-højdare". Sortnivået er også selvfølgelig mye bedre enn det jeg er vant til fra hjemme. Desverre innebærer også kombinasjonen bakprojeksjon og DLP-PJer økt fare for regnbuer, og i perioder er jeg mer enn vanlig angrepet i Arendals oppsett.

En scene som pleier å være avslørende på sortnivå og kontrast er den der Gandalf tar med flokken og løper mot The Bridge of Kazaa D'uum. Når alle verdens vesener kommer krabbende nedover søyler og til slutt omringer gjengen er bildet fyllt av masse detaljer og krever et sortnivå som tar knekken på min AE-700 i mitt oppsett til vanlig. Men her er det detaljer i drøssevis, ansiktene kommer skikkelig frem, og jeg har allerede begynt å grue meg til AE-700 skal hoppe etter Wirkola i dette oppsettet.

Vi er nysgjerringe på hva LCDen kan diske opp med. Etter gode 10 minutter er AE-700 satt opp, og kalibreringen begynner. Vi velger Cinema 1 som grunnlag. Det som overrasker oss begge er at det er utrolig lite kalibrering som skal til før vi kan snurre film. Grønnfargen sitter bedre enn på AMO, mens det er noe å hente på rødfargen. Helt etter boka, i følge Arendal.

Vi snurrer film igjen. Og for å ha sagt det; uten å virke selvskrytende ovenfor min egen PJ; jeg kjenner den knapt igjen! Her ser jeg ting jeg ikke har mulighet til i mitt oppsett, og sortnivået har fått et kraftig løft. Vi sitter og diskuterer hvor mye ekstra kontrast denne bakprojeksjonsløsningen gir, og sliter med å komme opp med et eksakt svar. Men at dette vil ligge opp mot det neste generasjon LCD-PJer vil ha som specs, er vi begge helt overbevist om.

Med dette bakprojeksjonslerretet er sortnivået allerede kommentert som bra. Men hva med fargene? Noen ganger kan fargene på en LCD-PJ "hoppe litt ut" og kan bli litt voldsomme. Da må en tone dette ned. Som eksempelvis gresset i enga der Frodo sitter og leser. Men her er det noe annet. Gresset er "ekte grønt", og barken på treet som Frodo lener seg mot har masse detaljer og kommer godt frem. Samme med gulfargene på blomstene når de kjører kjerre. Her er det sennepsgult, og ikke for gult. Detaljene i vannet ved mølla er veldig bra, og vannet ser skikkelig vått ut. På den negative siden bidrar denne økte opplevde kontrasten til en noe økt grad av VB.

AE-700 biter altså godt fra seg i dette bakprojeksjonssystemet, og jeg fristes umiddelbart av mulighetene for å få dette til hjemme. Desverre innebærer dette at jeg må da også bytte hus, så hvor aktuelt det er gjenstår å se...;-) Men for min egen del var forskjellene mellom AE-700 og AMO MKIII mye mindre enn jeg skulle frykte, og ikke i verden om bildekvaliteten er verdt 5 x prisen. Her gir Panasonic PT-AE700 virkelig valuta for pengene.

For å snu på flisa tok vi for ordens skyld med oss AMO MKIII til meg og "monterte" den i mitt frontprojeksjon-oppsett. Og det første vi merket oss var at det var lite kalibrering vi måtte gjøre her også. Men i min stue hadde jeg slitt med AMO. Til det er zoom-området for lite, og vi klarer ikke å fylle lerretet på 3,1 meters avstand. En annen negativ ting er at støynivået er skyhøyt, til og med i mitt oppsett der jeg "beskyttes" av en hylle mellom PJen og meg.

Men stort sett er det alt det negative som finnes. For AMO knuser AE-700 i bildekvalitet. Regnbuer er faktisk mindre av hjemme hos meg enn hos Arendal. Skarphet, kontrast og sortnivå er jo også mye bedre. Som forventet. Nå var det riktignok ikke optimale lysforhold hos meg, det var for tidlig på kvelden, og full lyskontroll glimrer med sitt fravær. Men jeg kjenner min PJ og ser allerede her at det er no contest.

Stadigvis kommer spørsmålet om "er det verdt mellomlegget". Det kommer jo helt an på lommeboka til hver enkelt. Ingen tvil om at AE-700 er en skikkelig god PJ med tanke på prisen. AMO MKIII er "as good as they gets" i dagens digitale PJ-marked, og jeg har ingen betenkeligheter med å innrømme at det er referansen. Og dersom en er mer enn gjennomsnitts interessert i bildekvalitet i hjemmekino, så legger en rimelig fort merke til de "store" forskjellene. Spesielt sortnivå og kontrast. Dersom jeg hadde hatt bunnløs lommebok kunne jeg godt ha sittet med en AMO MKIII hjemme. Hvis ikke det hadde vært for disse regnbuene da......;-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan var det med VB og hønsenetting med PT-AE700 i bakprojeksjons oppsett?, ville i utgangspunktet tro at hvis kontrasten øker , så ville disse faktorene også kunne tre tydeligere frem. Gjorde dere noen nye erfaringer med dette?

Edit: ser du skrev litt om VB, men ble det mye mer plagsomt?

Newcomer mskjold sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags lerret har Arendal? Pris på dette?
    Driver selv å skal bygge nytt kino rom, og har AE700. Bakprojeksjon ser ut til å måtte utforskes. :smile:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Hvordan var det med VB og hønsenetting med PT-AE700 i bakprojeksjons oppsett?, ville i utgangspunktet tro at hvis kontrasten øker , så ville disse faktorene også kunne tre tydeligere frem. Gjorde dere noen nye erfaringer med dette?
    Noe mer VB ble det, ja (det skrev jeg vel også ;-) ). Arendal la merke til det i panoreringer i lyse partier, mens jeg så det spesielt i den mørke scenen der de rømmer fra Nazgulene til hest.

Edit: litt mer plagsomt enn hjemme i mitt eget oppsett, men husk at jeg ikke er særlig disponert og plaget av dette.

Screendoor var egentlig ikke et tema i det oppsettet. Vil si at bildet ble klarere og mer kontrastfyllt uten av SD ble mer merkbart.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig interessant test dette... Jeg er litt usikker på hvorfor man oppnår såvidt høyere kontrast i et slikt oppsett, men det har nok endel med at man lyser opp baksiden på et lerret istedenfor fremsiden. Man har følgelig også optimale forhold i rommet hvor projektoren står mtp lysforhold.
    Mister man mye lysstyrke når man benytter en bakprojeksjonsløsning?
    Var konklusjonen her at forskjellen mellom projektorenen var mindre i Arendals oppsett?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende lesing. Bare for være sikker: De gode resultatene det refereres til med AE700...var det med den sorte bakprojeksjonsdukem, den grå, eller begge to?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Var konklusjonen her at forskjellen mellom projektorenen var mindre i Arendals oppsett?
    (Regner med at Arendal melder seg på her etterhvert og kan komme med sine betraktninger, jeg svarer for min egen del

Helt riktig! Oppfatningen min er at det var mindre avstand i bildekvalitet mellom AMO MKIII og Pana AE-700 i et bakprojeksjons-oppsett....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Spennende lesing. Bare for være sikker: De gode resultatene det refereres til med AE700...var det med den sorte bakprojeksjonsdukem, den grå, eller begge to?
    De gode resultatene kom med Arendals vanlige gråe bakprojeksjonsduk. Håpet var at den sorte skulle være ideel for AE-700, men det ble for mørkt selv med en mer lyssterk PJ.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, forskjellene var faktisk mindre mellom projectorene med bakprosjeksjon enn frontprosjeksjon.

Jeg husker at den gang jeg bygde kinoen hadde jeg en X1 til test og den hadde også relativt bra sortnivå.

Det var noe mer VB på BP enn FP men ikke så mye at noen av oss ble særlig plaget av det.

Jeg ser ikke regnbuer lenger, gjorde det før mer er blitt imun:-P

Så litt mer screendoor, men det er såpass lite på denne projectoren i utgangspunktet at det er ikke plagsomt.
    Jeg sitter 2 ggr bildebredden fra lerretet, sitter man nærmere er det selvsagt mer plagsomt.

Mitt lerret koster 3K, er grått med gain på 1,8 og 30° betaktningsvinkel, noe jeg ikke skjønner noe særlig av da jeg får like bra bilde på 60°:?

Med tanke på at jeg kan ha spottene i taket på så mye at jeg kan lese teksten på coveret uten at det går nevneværdig ut over sortivået så er jo det også ett pluss.

Man får kjøpt bakprosjeksjonplater fra alle de største leverandørene og de skal gi et enormt mye bedre bilde enn dusjforhenget mitt, som de kaller det på AVSforum, så da lurer jeg på hvor bra det kan bli?

Hvis du har en presantasjons projector du vil ha bedre sortnivå på så kan du få mitt sorte lerret hvis du henter det.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende og litt uvanlig test dette. Absolutt noe å tenke på for de med LCD-projektorer som har mulighet for bakprojeksjon tydeligvis.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    De gode resultatene kom med Arendals vanlige gråe bakprojeksjonsduk. Håpet var at den sorte skulle være ideel for AE-700, men det ble for mørkt selv med en mer lyssterk PJ.
    Nå skiller det bare 100 ansilumen på projectorene våre, jeg trodde 700 lå mye høyere.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange AL har de respektive projektorene da?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hvor mange AL har de respektive projektorene da?
    Litt usikker her. AE700 har 1000 i vanlig mode, kan vel reduseres til 700 et eller annet med eco-modus? Noen fyller sikkert på mer eksakt info her.....

AMO MKIII til Arendal er nede i 500-et-eller-annet, så forskjellene er vel da kanskje et par hundre AL.

AE-700 var ihvertfall ikke lyssterk nok til å få benyttet det sorte BP-lerretet til Arendal.....:-?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg kan se har begge 1000AL på full gass.

Edit: Litt sen der..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe som var litt rart var at det opplevdes ingen økning i lysstyrke på min AE-700 på full eller eco-modus......:?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den må kalibreres for hver setting. Men du burde allikevel se litt forandring.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, vi så litt forandring men ingenting som så ut som 700 - 1000 for å si det slik.

Begge projectorene virket nøyaktig like lyssterke etter kalibrering,( både på FP og BP ) selv om det skulle skille ca 200 AL på dem.
    Vi hadde ikke anledning til å kjøre side by side, da hadde sikker forskjellene sett større ut.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •