Projektor - Tv-bruk, kabler mm.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Projektor - Tv-bruk, kabler mm.

Hei,

Beklager at jeg her legger inn et innlegg med spørsmål som sikkert er besvart utallige ganger før på dette forum. Normalt tar jeg meg tid til å lese mye og gjøre grundig research selv, men da dette er en 'hastesak', så har jeg desverre ikke tid til det akkurat nå. Håper likevel at noen av dere som kan dette på fingrene tar dere tid til å besvare noen av mine spørsmål.

Mitt gode(?) gamle 32" fjernsyn tok nettopp kvelden med et ødelagt bilderør. Slikt kommer jo aldri beleilig, men ekstra ille akkurat nå med travle tider på jobb etter ferien og en bunnskrapt bankkonto.

I alle fall: Planen min er å anskaffe meg en projektor istedenfor et nytt fjernsyn. Jeg har kikket litt rundt og funnet ut at BenQ PE5120 er overkommelig prismessig og høres ut til å være et godt valg. Men noen spørsmål dukker jo alltid opp:

1) Er det mulig/fornuftig å bytte ut et vanlig fjernsyn helt med en projektor? Tenker på om det blir ekstra slitasje (er klar over at lampekostnad er en faktor) eller om det er andre ting som tilsier at en heller bør satse på et fjernsyn i tillegg og kun bruke projektor til 'spesielle anledninger' som fotballkamp, film etc?
    Skal det brukes som fjernsyn, så vil det stå mye på. Ofte 6-8 timer i snitt på hverdager, mer i helger - mange som bruker fjernsynet til ulike tider og å 'slå av fjernsynet' betyr som regel å trykke på 'mute'-knappen for lyden...

2) Jeg er totalt uvitende om hvordan man kobler opp ting og tang til en projektor. For min del er det snakk om digital parabol, dvd-spiller og konsoll. Til et vanlig fjernsyn bruker man jo stort sett scart-kabler, men det eneste som for meg ser kjent ut av ingangene på PE5120 er s-video (og denne gir vel ikke topp bildekvalitet?). Fra satelitt-tuneren tror jeg ikke jeg har mulighet for annet enn scart eller vanlig antenne-plugg.

Hvilke løsninger er vanlig her? Må/bør man kjøpe en 'koblingsboks' hvor man putter inn det som er av ledninger og så kobler denne mot projektoren eller er det mulig å få plass til alt rett inn i projektor? Hva må man i så fall påregne av ekstrautstyr i form av ulike kabler og evt. koblingsboks?

3) Vil det fungere greit å putte PE5120 i eller oppå en bokhylle eller bør/må den festes i taket? Har skjønt at enkelte projektorer bør monteres opp/ned pga. bildevinkel (?) - er dette noe jeg må tenke på med denne projektoren?

4) Hvordan er den generelle kvaliteten sammenlignet med et vanlig fjernsyn (7 år gammelt 32" widescreen) for dvd, digital tv (parabol) og konsoll? Bør jeg mentalt forberede meg på dårligere bilder for noe av dette?

Takker så mye for evt. svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første: Jeg vil ikke anbefale og bare basere seg på projektor når du skal se TV sendinger. Man blir ganske sliten av å se på stort bilde lenge. I tillegg bør det være mørkt for at bilde på projektor skal bli bra, og det er ikke alltid at du ønsker dette når du ser på vanlige TV sendinger.

Det er også litt "stress" dersom du skal slå på projektoren bare for å se på dagsrevyen etc. Står projektoren på hele kvelden/dagen, bruker du raskt opp projektorpæra, og denne er ikke billig å skifte.

Jeg ville kjøpt meg en mindre og billig TV og hatt som alternativ.

Du skal ha svært dyre projektorer for å få bedre bilder enn hva en får på CRT TVer som er av grei kvalitet, spesielt hva angår sortnivå.

Man får kjøpt en SCART-component converter boks, som man kan bruke til å koble digital tuner til projektor. Da får man de beste TV bildene (tror jeg), iallefall bedre enn S-video og kompositt (som er dårlig).

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zork
    .... Normalt tar jeg meg tid til å lese mye og gjøre grundig research selv, men da dette er en 'hastesak'......
    Ikke gjør det til en hastesak, det kommer som regel ikke noe godt ut av det...kjøp deg en billig TV (kanskje brukt) og ta deg tid til å sette deg inn i "vår verden" ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Nåja Bidda, jeg er vel ikke helt enig med deg her. Riktignok skal en ikke forhaste seg, men har en først fått smaken på stort bilde, er det ikke lett å sette seg ned å vente 1/2-1 år med å kjøpe projektor. Ja, utviklingen er rivende, og den projektoren en kjøpte for 1 år siden er høyst verdt 30-50% idag. Men en kan ikke bare vente til utviklingen har stoppet, for det skjer ikke.

Jeg ville kjøpt en billig brukt projektor i starten, f.eks en Panasonic AE100 eller AE300, evt BenQ 6100. Her kan en slippe unna med noen få tusenlapper. Etterhvert finner en utav hva som irriterer en (regnbuer, sortnivå, farger, støy, utseende, plasseringsuvennlighet, etc).

Dette kan en forsåvidt lese seg til på nettet, men det er mange ekstreme meninger her. Noen skriver om Vertical Banding som om det skulle være tilsvarende til å få revet neglene ut med roten. Jeg selv og mange med meg har problemer med å se dette, og iallefall og irritere meg over det. Det samme gjelder regnbuer.

Jeg hadde Tormy på besøk for å teste min AE700, og jeg prøvde å vise ham VB. Han innrømmet til slutt at han så det, men jeg tror han bare innbilte seg dette. Han hadde aldri sett det hvis ikke jeg hadde pekt på dette.

Det jeg mener er at leser man for mye om sortnivå, regnbuer VB, screendoor, etc på Forumet blir man automatisk opptatt av det. Før jeg leste på Forumet syntest jeg at bildet på ASK jeg lånte fra jobben var fantastisk, selv om stua var opplyst og lerret var baksiden på gammelt julepapir. Etter jeg hadde lest på Forumet i 2mnd, var jeg smittet av sortesyken, og det før jeg hadde fått projektor.

Mitt motto er: Den som venter på noe godt (projektor), har det kjipt i ventetida !

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Nåja Bidda.......er det ikke lett å sette seg ned å vente 1/2-1 år med å kjøpe projektor. .....
    Mente vel heller å vente til neste lønning og ikke årsoppgjøret ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Ikke gjør det til en hastesak, det kommer som regel ikke noe godt ut av det...kjøp deg en billig TV (kanskje brukt) og ta deg tid til å sette deg inn i "vår verden" ;-)
    Helt sikkert et meget godt råd det, men når tv'en ryker en drøy uke før premier league starter, så er desverre ikke det et aktuelt alternativ

Takker for svar fra alle sammen!

Siden 'sist' har jeg om-innredet stuen, fått meg en BenQ PE5120 skrudd fast i taket og er forsåvidt godt fornøyd med den! Sliter litt med å få koblet alle duppedingsene til den uten å måtte bytte kabler hele tiden, men skal se om jeg ikke finner en slik converter-boks.

Kommer nok til å skaffe meg et tv i tillegg om ikke så lenge også ja - ser at det nok er fornuftig.

Funderte litt på hva denne regnbueeffekten som jeg leste om her var, og fikk desverre et tydelig svar på det... men jeg håper det 'går seg til' etterhvert som jeg blir litt mer vant med dette.

Av andre ting jeg har lært denne uken er forøvrig det at å satse på 'gefylen' når man skal skru opp lerret og ikke finner vateret, ikke nødvendigvis er det smarteste man gjør...

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke ser regnbuer så ikke bry deg om det. Regnbuer er noe negativt som DLP projektorer produserer pga teknologien. Og ser du det ikke i fotballkamper så er dette ikke et problem for deg. Har selv en 6100 og er rimelig fornøyd med denne (den er tross alt en GAMMEL modell nå. Eneste du burde gjøre er å kjøpe DVE til 300kr og kalibrere bildet. Bildet blir bedre og du kan bruke DVE pakken (DVD+fargefilter) på alle Tvskjermer\dataskjermer osv for å kalibrere dem slik at bildet stemmer med referansen.

Og.. gefylen? Brukte selv linjal når jeg satte opp lerretet. Kanskje det ble opptil 0.2cm lavere på den ene siden ,men dette er ikke allverden når det er snakk om 250cm mellom skruehullene.. Tror det ble helt beint ,men feilmarginen er nok rundt 0.2cm

EDIT: Det skal sies at jeg ikke ser regnbuer. Ikke blir plaget av "hønsenetting" og ikke ser ditt eller datt.. Det eneste jeg irriterer meg over er farger og sortnivå.. Ganske greit ,men jeg tror det er slik for de fleste (ingen jeg har hatt på besøk har sett regnbuer. Selvom jeg påpekte dem for første (og eneste) gang i sin city. Så jeg nekter å tro at det er mange som er rammet av problemer ang RGBflimmer (regnbuer)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •