Avstand til lerret og størrelse på bildet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Avstand til lerret og størrelse på bildet

Hei.

Som ny / kommende AV-freak (tidligere to-kanals tilbeder) skal jeg invistere i prosjektor og har de siste ukene vært mye inne på bl.a denne siden, men har ikke funnet svar på alt (har heller ikke lest alt)

I mitt tilfelle skal jeg ha sitteposisjon ca 3 meter fra lerret og prosjektorlinse maks 4,70 meter fra lerret.

Hva er det største bildet (bredde og høyde i cm i 16-9) uten kvalitetstap jeg kan forvente å få ut av en projektor til maks 13.000,- ? (havner kanskje på Infocus 4805) Vil ulike prosjektorer gi ulik størrelse på bildet? Det har selvsagt betydning mtp valg av lerret

Takk for svar, Karl-Erik

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du trenger avstands kalkulator finner du det her
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til AVforum Karl-Erik !

Deler av det du spør om er umulig å svare på siden alle stiller forskjellige krav til akseptabel bildekvalitet. Men med en avstand på 4.7m kan du få MEGET store bilder om det er ønskelig. Siden sitteavstanden er bare 3m, vil jeg ikke anbefale noe mindre en 1.3X sitteavstand. Det betyr 230cm bredde på lerret, eller tilsvarende ca 106" størrelse på lerret. Om du har mulighet til å plassere projektor nermere enn 4.7m, kan du strengtatt benytte de fleste projektorene.
    Siden rammen er 13k, og du ønsker såvidt stort bilde, vil jeg tro at BenQ PE7800 eller Panasonic AE700, Evt Sanyo Z3 vil passe deg. 4805 er grei den også, men har langt lavere oppløsning, og du ville muligens irritere deg over rutenett i bildet. Går du derimot ned litt i størrelse på lerret, kan den være egnet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •