davis dlx10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: davis dlx10

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

davis dlx10

har en davis dlx10 prosjektor på hånden for 6500 kroner, den er et par år gammel, men pæren er ny.
    så jeg lurte på om dette er et bra kjøp?

takker for all hjelp
    SpARxXx

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er ganske gammel blitt, så var jeg deg hadde jeg kjøpt BenQ 5120 til omtrent samme pris i stede. Men sjekk om du er følsom for regnbuer først da.
    Eller prøv å finn en brukt nyere dlp projektor i stede. F.eks Infocus 4805. Tror også Infocus X1 er bedre enn den davis'n, og den får du vel for rundt 5000 brukt.

EDIT: Hadde nok heller vurdert denne: http://www.finn.no/finn/bap/object/;...48&pos=1&tot=8

Prut den til 5000,- så tror jeg du har et godt kjøp forutsatt at den faktisk er ubrukt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sikkert et dumt spørsmål, men hva er regnbuer?
    jeg er helt noob på området rundt dette.
    så at prosjektoren kostet ca 45000 nå den var ny, har dette egentlig noe å si?
    tingen er også den at jeg har gjort litt arbeid for han som selger den så jeg kan få den til 3k, hvis jeg vil ha denne da.
    har foressten en link til davisen og
    link: http://www.projektor.no/Davis-DLX10.htm

vil jeg bli misfornøyd med bildet tror du?

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Saken er at projektorer generelt har gått veldig ned i pris de siste årene. Og selv om det virker imponerende at den har kostet 45.000 i sin tid, så har ikke det noe å si med tanke på dagens prisnivå.

Vanskelige å si hva du blir mest fornøyd med, men jeg vil si at den davisen er verdt 2000,- . Om du hadde sammenlignet bildene fra f.eks X1 og den davisen side om side hadde du nok sett forskjell.

Har du noen mulighet til å få sett den før du kjøper? Om du syns bilde er ok så hvorfor ikke, men ta deg samtidig en tur innom en butikk som selger projektorer og prøv å sammenlign. Her er det best å gå til butikker som har egne demorom, da du ikke får sammenlignet stort i et opplyst lokale.

Angående regnbuer så har jeg nesten ikke lyst til å forklare deg hva det er, da jeg tror man kan psykisk klare å fremprovosere regnbuer mere ved at man er bevist på det, men det er noen som er mere rammet enn andre så det er jo greit å vite om egentlig. Andre ser det ikke i det hele tatt.

Ta en kikk på denne tråden du: http://avforum.no/forum/digitale-projektorer/345-forklaring-regnbueeffekten.html

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde ikke gitt 6500 for den. Den modellen ble vel lansert på slutten av 1999. På den tiden måtte du betale 40-50.000 for en etter datidens standard bra projektor. Den er stor og tar mye plass og vifta bråker også mye. Og det er dårlig fargedybde. Kun 200:1 i kontrast tror jeg. I tillegg er det veldig mye irriterende strølys. Du vil oppleve de aller fleste rimelige projektorer i dag som mye bedre.

Har en slik DLX10 liggende her og skulle jeg solgt den ville jeg prøvd meg på 2500,-. Det er mer passe pris sett i forhold til hva du får i dag. Men det er en liten feil på min som gjør at noen linjer med piksler er svarte. Så inntil jeg får somlet meg til å skaffe den delen jeg trenger og fikse den ligger den godt i en eske... Hvis ikke går den i returen snart!

Til info.. Davis ble vedtatt lagt ned i midten av mai 2001. Det som var igjen av deler ble produsert opp på Kitron's fabrikk i Kongsberg frem til november 2001 tror jeg det var. Så projektoren kan ikke være yngre enn 4 år!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6500 for en DLX10 er vanvittig overpris, og bør selvsagt da ikke vurderes
    5120 kan nesten fåe til samme pris, og er et mye bedre kjøp. Eneste fordelen med DLX10 er oppløsningen på 1024*768 vs 854*480 på 5120. Dessuten er DLX10 4:3 mens 5120 er 16:9. Hva skal du bruke projetoren til?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var meningen å se litt film, kanskje spille litt hvis dette ikke ødelegger den..
    saken er også den at veggen jeg skal ha den på ikke er større enn ca. H:100*B:180, dette er pga av høytalere og lite rom så det må bli 16:9 format. avsranden til veggen er vel ca. 4m.. så om dere har et greit forslag til lerret og projektor så hadde jeg blitt veldig takknemlig.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye vil du bruke av penger PJ og lerret? Husk også at du trenger en god kabel mellom PJ og DVD spiller!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke gitt en tusenlapp en gang. Denne projektoren er klar for museum, og verdien må være som samleobjekt. Derer får unskylde at jeg er så krass, men jeg ser stadig annonser der det står førpriser på flere titalls tusen, for projektorer som ikke er brukbare i det hele tatt.

DLX10 takler vel heller ingen HDTV formater, og med et kontrastnivå på 450:1 er den verdiløs i hjemmekinoen.

En 5120 knuser Davis'en bildekvalitetsmessig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg ville ikke gitt en tusenlapp en gang. Denne projektoren er klar for museum, og verdien må være som samleobjekt. Derer får unskylde at jeg er så krass, men jeg ser stadig annonser der det står førpriser på flere titalls tusen, for projektorer som ikke er brukbare i det hele tatt.

DLX10 takler vel heller ingen HDTV formater, og med et kontrastnivå på 450:1 er den verdiløs i hjemmekinoen.

En 5120 knuser Davis'en bildekvalitetsmessig.
    Sånn er det bare........og projektor-toget går så fort at det er kvante-sprang i 10k klassen pr. år, så det er vel egentlig best å kjøpe det beste av det nyeste som passer budsjettet den dagen du handler, stort sett, så har man alltid sikret seg et bedre kjøp enn noe "annet" avlegs til en "røver-pris";-)

Når pæren tar kvelden etter ca. 3000 timer........er det jo en ny generasjon med ny revolusjonerende teknikk projektorer i markedet.....som gir deg den fordelen at du kan handle deg inn på samme prisnivået som forrige gang.

Det er verdt det !!!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kanskje spille litt hvis dette ikke ødelegger den..
    Skulle gå greit å spille litt

Dersom du skal ha et bilde på 180cm bredde, kan projektoren stå maksimalt 3.43m fra lerrettet. For å sjekke diverse projektorer mot dine spesifikasjoner kan du bruke http://www.projectorcentral.com/proj...ulator-pro.cfm

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Jeg sitter her med Lyd&Bilde "Årskavalkade" 2001/2002. På baksiden av bladet står det en annonse for Yamaha DPX-1 DLP projektor. Den har følgende:

- Viftestøy 30db
    - Lysstyrke 800 ANSI
    - Kontrast 900:1

Normalpris kr 100 000.

Riktignok er denne laget for bilder opp mot 200", men dog...

For under 1/10 av prisen kan idag få DLP projektorer med over dobbelt så høy kontrast og lavere viftestøy.

Dette er en tankevekker, og jeg støtter derfor Gorm m.fl som sier at den ikke er verdt kr 1000. Kjøp heller en Panasonic AE100 for kr 1000-1500.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rivende utvikling i de siste årene... Lurer på hva min PE7800 er verdt om et års tid..Kan vel bare sette den inn til junior og kjøpe ny antagelig.. :wink:

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan like gjerne gi den til meg med en gang antiloop

Ps jeg ville heller ikke valg X1a, den er strippet for alt som 4805 har. Den er egnet til powerpoint presentasjoner.

Mvh

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Du kan like gjerne gi den til meg med en gang antiloop

Ps jeg ville heller ikke valg X1a, den er strippet for alt som 4805 har. Den er egnet til powerpoint presentasjoner.

Mvh
    Det var det jeg fryktet ja.. :-|

Newcomer rodrik sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kanskje litt sent ute, men et annet ankepunkt på davis er at pærene er astronomisk dyre, sjekket for moro skyld prisen på pære til min gamle dl-450 (som på film faktisk er bedre enn dlx-10 til tross for lavere pris)
    ca 4000 pluss mva!
    jeg ga heller bort hele pj´en til lillebroren min enn å selge den, hadde ikke hatt hjerte til å ta noe for den, samtidig ble jeg verdens beste bror
    den trasker og går som en gammel diesel merce, med ditto lyd.
    enig i rådene dere gir, kjøp heller noe fra denne delen av milleniumet, minst!
    dog skal det sies at davis´ene holdt seg stabilt i konkurransen også noen år etter at de kom, var først i 2003 at man kvalitet i forhold til pris begynte å komme seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hej

Ved godt det er en gammel tråd og en gammel projektor. Men nu har jeg fået en. Er der nogenm som kan hjælpe med en manual. eller en forklaring på hvordan jeg vender billedet om ? Den har været monteret i loftet og jeg vil gerne have den stående på en hylde.

Venlig hilsen

Frank

Håber på lidt hjælp selvom jeg kommer fra Danmark og skriver på dansk
    På forhånd tak

Davis DL X10

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •