Støv på innsiden av projektoren (Infocus x1)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Støv på innsiden av projektoren (Infocus x1)

Hjelp!

har lest alle trådene her om emnet.. har kjøpt trykkluftsspray.. åpnet projektoren.. blåst og blåst.. blir bare verre jo mer jeg blåser.. er i et støvfritt rom (dampet bad).

Får rett og slett ikke bort støvet.. men hvor sender jeg den inn på rens? Og hvor mye koster det? fant ingen infocus norge..

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Presentations data er rette stedet å henvende seg. Pdata er importør av Infocus i Norge.

www.pdata.no
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har egentlig aldri skjønt det der med å bruke trykkluft for å blåse bort støv fra en projektor. Det beste er vel å bruke en støvsuger...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har egentlig aldri skjønt det der med å bruke trykkluft for å blåse bort støv fra en projektor. Det beste er vel å bruke en støvsuger...
    Det fungerer om man gjør det riktig. Det forutsetter imidlertid at man ikke bare blåser helt tilfeldig inn i projektoren, da "flytter" man bare på støvet. Blåser man derimot litt i en side el.likn, slik at støvet kan komme ut av projektoren en annen plass sammen med luften, kan det fungere. Har prjektoren bare en åpning som er egnet, er det nesten ikke vits å prøve.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Presentations data er rette stedet å henvende seg. Pdata er importør av Infocus i Norge.

www.pdata.no
    Har kontaktet dem nå.. lurer på hva prislappen kommer på :s

Visst pokker om jeg skal begynne å ha en beskyttende "pose" over projectoren min når den ikke er i bruk.. særlig mtp at den står på soverommet mitt..

- Håvard

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Kanskje det skal en viss hastighet til på luftstrømmen til for at ting flytter på seg?

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan åpnet du x1? Jeg har 4805. Syntes det virket håpløst å få åpnet den.

Jeg fikk mye mer støv på linsa etter å ha prøvd å gjøre ren projektoren for støv med den luftgreia på bensinstasjonen. Hvis du titter inn i linsa så ligger det mikroskopiske støvkorn på det speilet hos meg. I helt mørke scener så er det fullt av små lyspunkter over hele lerretet og utover veggen, men det er sjeldent det er sjenerende nok til å sende den på service hvis det koster mye...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rensing og renblåsing av projektor

Den trykkluften man fyller dekkene med på bensinstasjonen, børr vel ikke brukes til annet enn dekkfylling, fordi luften som kommer ut av denne, både kan ha oljedamp/dråper fra kompressoren eller smøreenheter for luftverktøy og vann og rustpartikkler fra kondens og urenheter i trykktanken. Trykkluft på boks, eller fra en oljefri kompressor hvor man har filtrering og tar ut fuktighet osv så den egner seg til renblåsing kan jo benyttes, men jeg synes det å kombinere renblåsing og støvsuging, så man fanger opp det frigorte støvet er en grei løsning.

På såpass nøyaktig laget og følsomt utstyr som de digitale projektorene i dag, børr man vel vite hva man gjør før man foretar service og renblåsings oppgaver som går noe serlig lenger enn de vedlikeholds jobbene som er beskrevet i brukermanualen.

Skjønner det kan være fristende å kunne rense projektoren selv, så den blir som "ny" igjen, men det er ikke serlig lett å få bort olje, fett eller andre fysiske skader som kan komme med for tøff behandling eller fra rustpartikler ol. som nermest kan sandblåse de optiske delene inne i projektoren hvis man er skikkelig uheldig.
    Det kan med andre ord bli en dyr afære å komme tilbake til utgangspunktet hvis noe går galt, men har man en gammel projektor som garanti tiden har gått ut og det ikke er så farlig med , eller "verdens undergang" hvis det går galt, er det vel bare å skride til verket. ;-)

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Hør på ask4me2 her.
    Du har ikke lyst å bruke luften fra en bensinstasjon. Olje gjør vondt verre.
    Har du fått olje eller smøredrit i systemet er det bare å levere inn projektoren med det samme. Husk at en bensinstasjon ofte har en stor hovedkompressor som skal gi luft og smøring til verktøy, jekker, og annet de bruker.
    Letteste for en stasjon da er å koble på en forgreining til dekk-luft. Tror ikke akkurat de har trødd til med luftrenser og avdråper på den slangen nei.

Har du tilgang på ren tørr luft, så er det bare å kjøre på hjemme.
    Olje vil man ikke få vekk med trykkluft.

Newcomer Nullings sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det ingen mulighet å bare ta en støvsuger med en slik spiss med børste (link) å støvsuge vekk, så tar du en swiffer klut?
    http://www.biltema.no/products/produ...?iItemId=86814

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    Hvordan åpnet du x1? Jeg har 4805. Syntes det virket håpløst å få åpnet den.

Jeg fikk mye mer støv på linsa etter å ha prøvd å gjøre ren projektoren for støv med den luftgreia på bensinstasjonen. Hvis du titter inn i linsa så ligger det mikroskopiske støvkorn på det speilet hos meg. I helt mørke scener så er det fullt av små lyspunkter over hele lerretet og utover veggen, men det er sjeldent det er sjenerende nok til å sende den på service hvis det koster mye...
    Det var VANSKELIG å åpne X1. Var skjulte klikklåser i plast på innsiden av projektoren.. Jeg var modig å brukte litt kraft.. Fikk den opp uten å brekke noe som helst.. Brukte trykkluftspray kjøpt på Clas Ohlson ment til formålet å rense elektriske artikler. Så freste jeg på med trykkluftspray og kompenserte med støvsuger.. jeg trodde virkelig at dette hadde gjort susen. Men når jeg fikk på proj igjen, var det bare blitt enda verre.. ble megaskuffet, og kontaktet www.pdata.no for å høre prisen på rens.. fikk mail i dag med en vakker prislapp på 1998,-. Huff.. jeg som skulle ha meg sub Er ikke sikker på hva jeg gjør nå.. men alle de flekkene kan jeg IKKE ha der.. kan nesten ikke se mørke filmer jo! Kan også se støvkorn som ligger på speilet hos meg.

Btw, noen som vet billigste måte å få rensa en proj på?

- Håvard

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hei har hatt samme problemer på min Infocus SP4800.
    Hadde 2 store flekker blåste med trykkluft på boks fikk 20 flekker
    Etter mye prøving fikk jeg åpnet prosjektoren.
    Demonterte aluminiumsdekslet over optikkhuset(3små skruer)
    tok ut plastlisen i midten for å komme bedre til
    renset alle overflater med linsepapir og renseveske
    kjøpt i fotobutikk.Renset også linse mellom optikkhus og fargehjul
    der hadde lagt seg et fettlag på fargehjulet.
    Monterte sammen prosjektor startet opp fikk perfekt bilde.
    Dette er nå 9 måneder siden bildet har holdt seg bra ,men nå har det
    dukket opp 2 nye flekker siste måneden ,de er forløpig til å leve med.

Min konklusjon siden optikkhuset ikke er tett vil det alltid
    kunne trenge inn små støvpartikler.Det er sannsynligvis ikke
    lurt og åpne micropopcorn under prosjektoren heller!

NB!!! dette er ingen jobb for "slegge mekanikere"
    bortfall av garanti etc..

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Jeg hadde plutselig en stor flekk på lerretet en gang når jeg brukte x1. Ikke f om jeg ville leve med det. Jeg åpnet den opp og fulgte bruksanvisningen på hvordan man bytter pære. Nå er det en stund siden jeg hadde x1 så jeg husker ikke hva jeg gjorde, men ialefall fulgte jeg bruksanvisningen på hvordan man bytter pære og blåste litt underveis. Det er ikke snakk om trykkluft på boks eller noe. Jeg brukte rett og slett lungene og blåste forsiktig, og joda, støvflekken på lerretet var borte den Jeg hadde sikkert bare flaks.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •