1. Produktets generelle spesifikasjoner/egenskaper/veil. pris

InFocus ScreenPlay 5700 er InFocus' nye projektor basert på Texas Instruments Matterhorn Chipsett med 1024x512 oppløsning. Projektoren er utseendemessig og teknisk meget lik sin storebror, 7200. Spesifikasjonene er som følger:

- TI Matterhorn 1024x512 16:9 DLP chip
- Faroudja FLi2300 videoprosessering og skalerer med 3:2 og 2:2 pulldown støtte
- 1400:1 kontrastnivå
- 1000 AL
- Ferdig kalibrert til 6500k
- Et stort utvalg innganger, da: 1x phono-video, 1x port 8 med overgang til vanlig skart, 2x S-video, 2x komponent, 1x DVI (HDCP) inngang.
- Throw: 1,89:1 - 2,63:1

Veiledende pris er 39.998.-

Link til produsent HER

2. Produktets Styrker

InFocus er kjent for sine klare og veldefinerte bilder, med kraftig lysutbytte og svært korrekte fabrikkfarger.

Det er helt utrolig hva Faroudja prosesseringen klarer - det er nesten så en ikke trenger tenke på progressiv skanning ved valg av DVD spiller hvis det er mot en Screenplay 5700 DVD spilleren skal benyttes. Jeg ville iallfall kjørt interlaced direkte inn, og heller spart kabelens båndbredde (da spesielt ved strekk over 7 meter).

Fargemessig er Screenplay 5700, som sin storebror 7200, "ferdig" justert til 6500k. Fargene ser svært korrekte ut, og det krever lite eller ingen instilling for å få til et optimalt bilde.

En annen ting som overrasket meg var antall innganger, den har 2 S-video, 2 komponent, DVI, VGA, USB og phono video. I tillegg har den en port 8, som konverterer til vanlig scart, kjekt å ha, til f.eks. spillemaskiner og videospillere.

Projektoren leveres også med en morsom kabelskjuler, som sikker kan være nyttig for mange.

Når det gjelder regnbuer, ser jeg som nevnt lite til dette, men noen dukker jo da opp i mørkere scener med lyse objekter. Ikke plagsomt for meg, men noen kan jo irritere seg grønne over slike ting.

To Tårn ser rett og slett helt utrolig ut på denne saken! Fargene er balanserte, ikke for mye i den ene eller andre retning. Grønt er ikke for kraftig, som f.eks. NEC HT-1000 hadde en liten tendens til (ikke noe vondt om HT-1000, men ). Jeg skal se hele To Tårn i morgen kveld, og får sikkert enda noen ekstra inntrykk av enheten da. Da skal jeg få sett litt mer på sortnivå, og da betydningen av 1400:1 vs. f.eks. 3000:1 på NEC HT-1000. To Tårn inneholder en del dunkle scener jeg kan få virkelig kjørt 5700'en litt på

Jeg har helt definitivt falt for 16:9, jeg tror nok dette vil være formatet jeg vil holde meg til fremover, da spesielt siden såpass mye DVD film i dag kun lanseres med 16:9 eller enda videre format. 4:3 kan jeg uansett kjøre på midten av 16:9 bildet ved behov, og projektoren benyttes uansett primært til film.

Har fått lekt litt med de mer avanserte funksjonene også. Projektoren har mulighet for å stille 48 hz på NTSC materiale, noe amerikanerne liker. Jeg for min del, så kanskje ikke den helt store forskjellen, men ante kanskje litt mer hakking i panoreringene, og da blir det jo litt mer kino-feel. Jeg tror nok uansett jeg foretrekker maks hz, men...

3. Produktets Svakheter

Sortnivå er som på Screenplay 7200, etter min mening også denne enhetens store svakhet. Det er selvsagt litt synd at en enhet der det meste annet stemmer totalt ikke har litt bedre sortnivå... Har stående en Panasonic plasma med 3000:1 kontrast rett ved siden av lerretet, og det er slående hvor stor forskjellen faktisk er. Imidlertid kan en god maskering gjøre mye, og siden en har 16:9, er det noe enklere å maskere. InFocus er nok helt klart ikke like fokusert på sortnivå som en del andre aktører der ute. Fordelen er jo selvsagt lysutbytte. Screenplay 5700 har langt mer lysutbytte en min tidligere HT-1000, og fremstår derfor som utrolig skarp og klar. Jeg ville anmodet InFocus om å sette opp et tredje (de har i tillegg mulighet for å booste også 1000 AL), på f.eks. 600. Dette vil kunne bidra mye på sortnivå, sikkert opp til minst 2000:1.

Støynivået er nok litt høyere på min andre enhet. Fikk først en enhet med litt problemer med pæren, og støynivået på min andre enhet, som for øvrig fungerer knirkefritt, virker noe høyere. Jeg vil nå estimere en 31-32 db støy, men av lite sjenerende karakter. Personlig foretrekker jeg et absolutt minimum av støy, men med det lysutbyttet denne lille karen leverer, trengs det også litt kjøling... Som nevnt, InFocus burde inkludert en ekstra innstilling for enda lavere lysutbytte, med tilhørende bedre sortnivå, for oss fanatikere, mener nå jeg!

4. Sammenligninger

Sammenlignet med f.eks. Screenplay 7200, er disse to projektorene nesten identiske, foruten oppløsningnen. Jeg ser svært lite eller ingen screendoor på et 1.8 meters lerret, sittende ca. 3 meter unna.

Sammenlignet med NEC HT-1000, har jeg et par kommentarer:

Fargemessig mener jeg InFocus 5700 er enda mer på kornet en HT-1000. Grønt imponerer stort, med utrolig realistisk og kraftig fargegjengivelse.

Lysutbyttet er kraftigere på Screenplay 5700, noe som gir enda en ekstra "punch" i bildet, selv om dette ikke nødvendigvis er noe jeg har spesielt behov for, gitt lerretets størrelse (180 cm), og personlig preferanse for sortnivå over lysutbytte. For andre kan dette være minst like viktig som lysutbytte, spesielt hvis en benytter større lerret. Husk at god maskering øker kontrastfølelsen.

Kontrast er dermed HT-1000'ens store styrke sammenlignet med Screenplay 5700. Dette bidrar til økt 3D følelse i mellomlyse/mørke scener, samt økt detaljer i mørke scener.

Støynivå på HT-1000 er også noen hakk lavere, med ca. 31-32 db på 5700 og 28-29 på HT-1000.

5. Diverse

6. Konklusjoner

Nå, etter enda litt mer titting må jeg allikevel si meg mektig imponert. Innganger, prosessering, støynivå og generell bildekvalitet er meget imponenerende på denne enheten. Det er kun sortnivå jeg (som vanlig?) har noe å utsette på. NEC med 3000:1 kontrast var etter min mening noe som nærmet seg tilstrekkelig, men selv her kunne en ende opp med litt gråskjær i de helt mørke scenene. MEN, noen årsaker må vi ha for å bruke våre hardt opptjente penger på oppgradering av utstyret!