midt på lerret?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer matsa_bergen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question midt på lerret?

Hvilke alternativer finnes hvis man vil ha prosjektoren "midt" på lerretet, tydelighvis er benq PE7700 uaktell for dette, og jeg vet at det går an med lcd'en fra panasonic, men finnes det andre alternativer i noenlunde prisklasse?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg måtte selv gjøre det valget nylig. De jeg hadde å velge mellom var

Panasonic PTA-E700
    Sanyo PLV-Z3
    Epson TW-200
    Sony HS-50
    Optomha H78/H79.

I tillegg finnes det en del dyrere modeller som kan dette (40k+) og noen rimelige fra NEC , men disse var uaktuell grunnet svært dårlige tester. Jeg endte opp med Panasonic PTA-E700 grunnet pris og plasseringsvennlighet. (den har veldig bra zoom område også, noe som f.eks ikke Z3 har.) Jeg har plassert projektor slik:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Jeg har plassert projektor slik
    :shock: :?:

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser litt ustabilt ut
    Hmm...har du "stereo" DVD-HDD?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock: :shock: :shock:
    "Projektoropphenget" minner meg litt om teksten fra en Øystein Sunde sang; ....med lillefingern's sikre grep om rattet.....
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Hmm...har du "stereo" DVD-HDD?
    Ja, eneste måten å få tatt opp CSI og Frustrerte fruer samtidig.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Topfield 5500 lar deg ta opp to kanaler samtidig og se på en 3. kanal med kun ett programkort...

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Trenger du ikke en med 3 interne tunere for å gjøre det?
    Topfield 5500 har 2 interne tunere.

"2 Tuners (record one channel - watch another)"

Jeg er enig i at du kan:
    "Den tar opp 2 forskjellige programmer samtidig som en kan se på et tredje som ligger på harddisken."

Men ikke at du kan ta opp fra 2 forskjellige kanaler og se på en tredje KANAL samtidig.

(Nå er vel vi off topic her tenker jeg.
    Mods, skille ut og hekte inn på satelittopic ?)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med Force 765 kan man "...The 765 PVR allows you to watch TV and at the
    same time record up to 6 channels..." Hellige jul. Noe for en hel familie mao.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager å ødelegge "Tuner festen" her gutter, men tråden handler om projektor !

For å ha muligheten som du trenger, finnes det ikke veldig mange alternativer, og ingen som ikke allerede er nevnt. Avhengig av hvilken prisklasse, så finnes det noen valg. AE700 er det billigste alternativet, HS50 er endel dyrere. Av DLP projektorer vet jeg ikke om mange, men en av de rimeligste er nok denne: http://www.projectorcentral.com/Stud...emier_30HD.htm Bakdelen er at den må importeres. I den dyrere enden har vi Optoma H79, som har en veil pris på ca 40k.

Hva er budsjettet ditt?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De eneste grunnene til, etter min mening å sette opp projektoren midt på læretet måtte være at projektoren var konstruert uten offsett, så den lager det beste bildet vinkelrett på og i center av lerretet, eller at det allerede er en bedre stor CRT projektor som opptar hotspot plaseringen for projektor oppsettet....

Rom med skråtak eller andre fysiske hindringer er jo selfølgelig også gode grunner til å ønske en slik plassering eller en projektor uten "desktop" offsett, men har man mulighet til å ty til spesial speil egnet til formålet og vil eksprimentere litt med slike inrettninger, tror jeg at man i de fleste tilfeller kan komme greit ut av det med projektorer som har en fast offsett vinkel, og via vinkling av speil kan plasseres sånn at man ikke trenger å ty til digital kestone justering og andre justeringer som degraderer bildekvaliteten.

Panasonic PT-AE 500 er den projektoren av nyere dato jeg kommer på i farten, som ikke helt har den offsettet vinkelen, som gjør at den projiserer bildet på skrå oppover eller nedover i et tak oppsett, men har et fast linse oppsett som gjør at projektoren børr plasseres mer midt i bilde høyden, som i peakman sitt oppsett.

PT-AE700, Sanyo Z3 og Hitachi PJ-TX100 er LCD projektorer som alle har flyttbar linse, så man optisk kan justere offsett så man står friere til plassering og kan sette opp et projektor i bilde center oppsett. AE700 er vel den med best zoom området av disse igjen, så den er mer fleksibel å plassere når det gjelder kastelengde.

De fleste CRT projektorene kan også settes opp midt i bildet med å tilte projektoren så man motvirker den offsett vinkelen den er konstruert med, men er det plass problemer med en digital projektor, blir det vel ikke serlig bedre plass med en nesten 1/2 kubikk meters projektor på 70kg....

Ellers så er den eneste fordelen jeg ser med Peakman oppsettet er at med et sånn oppsett endelig kan oppnå et helt sort sortnivå fra en LCD projektor, men det er først etter at katastrofen har intruffet.....

Tror i det tilfelle med oppsettet til Peakman ville lagd til et wire oppsett med 3 stk tynne små wiere som er festet 3 punkter i taket og til en plate som igjen projektoren kan festes oppå eller under i et tak oppsett. Hvis projektoren har en offsett vinkel, kan den plasseres med bunnplatatil projektoren i water og høyde med toppen av bildeflaten, eller hvis den kaster bildet like mye oppover som nedover kan senkes ned fra taket når den skal benyttes. Skjønner at det ikke alltid er like populært å lage festehull i tak og vegger osv, men å la en såpass dyr gjenstand som en projektor stå så usikkret på noen vaklevorene trekrakker, (kan vel lage hakk i gulvet også hvis/når den faller..) plassert i et rom der man bare kan vente til noen uforvarende river den ned, synes jeg utgifter med å reparere eventuelle festehull i tak og vegger for projektoren børr være meget høye for å ty til denne løsningen.... (tipper forøvrig at peakman oppsettet er et provisorisk testoppsett...)
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Lignende tråder

1. Buet lerret
    By Counterpointer in forum Lerret
    Svar: 4
    Siste melding: 07-19-2005, 18:04
  2. Hjelp til valg av lerret
    By ovegeir in forum Lerret
    Svar: 4
    Siste melding: 06-28-2005, 09:38
  3. Spsm om lyd bak lerret og farge på lerret
    By tor rasmussen in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 12