Trenger råd og hjelp til kjøp av projektor og lerret.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer Suntrip sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger råd og hjelp til kjøp av projektor og lerret.

Hei

Jeg har nå blitt sikkelig gira på projektor. J Og vurderer nå å gå til anskaffelse av både projektor og lerret. Men er ikke sikker på hva jeg burde kjøpe? Har ett budsjett på rundt 15000kr + litt, hvis det virkelig er vært det. Trenger ikke bruke alt heller. Har lest litt om DLP og LCD, men er ikke helt sikker på hva jeg burde kjøpe? Er ikke så nøye på om projektoren støyer litt. Kan få det veldig mørkt i rommet. Ellers sitter jeg 2,5-3m unna veggen, hvor lerretet mitt skal stå. Har stor vegg falte. Og jeg skal hovedsakelig bruke den på film. Går det bra å se på fotball på projektor?

Er det mye å spare på å kjøpe brukt? Hvilke modeller bør jeg se etter, og til hvilken pris?

Har Pioneer DV-656 som dvdspiller. Er den bra nok til å brukes på en projektor? Eller burde jeg oppgradere den? Den har component utgang, men den mangler DVI.

Lurer også på lerret? Og hvor mye dere anbefaler meg å legge i det?

Takker for alle svar og råd! Dette er mitt første innelegg her så jeg håper ikke at jeg henviser meg på feil måte.

Mvh Jan

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Suntrip
    Hei

Jeg har nå blitt sikkelig gira på projektor. J Og vurderer nå å gå til anskaffelse av både projektor og lerret. Men er ikke sikker på hva jeg burde kjøpe? Har ett budsjett på rundt 15000kr + litt, hvis det virkelig er vært det. Trenger ikke bruke alt heller. Har lest litt om DLP og LCD, men er ikke helt sikker på hva jeg burde kjøpe? Er ikke så nøye på om projektoren støyer litt. Kan få det veldig mørkt i rommet. Ellers sitter jeg 2,5-3m unna veggen, hvor lerretet mitt skal stå. Har stor vegg falte. Og jeg skal hovedsakelig bruke den på film. Går det bra å se på fotball på projektor?

Er det mye å spare på å kjøpe brukt? Hvilke modeller bør jeg se etter, og til hvilken pris?

Har Pioneer DV-656 som dvdspiller. Er den bra nok til å brukes på en projektor? Eller burde jeg oppgradere den? Den har component utgang, men den mangler DVI.

Lurer også på lerret? Og hvor mye dere anbefaler meg å legge i det?

Takker for alle svar og råd! Dette er mitt første innelegg her så jeg håper ikke at jeg henviser meg på feil måte.

Mvh Jan
    Hei og velkommen til forumet!

Når det gjelder om du bør velge DLP eller LCD kommer an på om du er sensitiv for de svakheter de forskjellige teknologiene har. Kort sagt sliter DLP med "regnbuer" og LCD med Screendoor. Dette kan du søke mer om på forumet og finne mer info om.

Når det gjelder å se fotball på PJ er min anbefaling en LCD-PJ. Dette fordi at det er mye raske kamerabevegelser, skifte at vinkler, panoreringer m.m. som har en tendens til å fremprovosere regnbuer. Jeg anbefaler deg også en PJ som har oppløsning på 1280 x 720, og til nå er det flest LCD-PJer som har det i den prisklassen.

Pioneer DV656 er ok å bruke inntil videre, jeg ville i hvertfall ha brukt pengene på PJ og skikkelig lerret før jeg byttet den. Bruk komponent, duger bra til å begynne med. Så kan du heller begynne å "tweake" deg opp til en spiller med HDMI/DVI på et lit senere tidspunkt.

Min anbefaling: Panasonic AE700 eller Sanyo Z3 + Adeo lerret. Da havner du vel rett i overkant av 15k, men det mener jeg det er verdt. Handle på bruktmarkedet er klart et alternativ, men erfaringsmessig er det litt mellom hver gang det kommer en brukt god PJ på markedet........

Newcomer Suntrip sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for rådene Anfield! Da skal se nærmere på både Panasonic AE700 og Sanyo Z3. Fint at jeg slipper å skifte ut dvdspilleren min med det første. Hvor stort lerret anbefaler du? Har stor vegg. Og sitter ca. 2,5-3 meter fra veggen.

------------------------------
    "You'll never walk alone....:" Ser ut som Rafa kjøper Peter Crouch nå. Hehe det kan jo bli spennede..

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Suntrip
    Takker for rådene Anfield! Da skal se nærmere på både Panasonic AE700 og Sanyo Z3. Fint at jeg slipper å skifte ut dvdspilleren min med det første. Hvor stort lerret anbefaler du? Har stor vegg. Og sitter ca. 2,5-3 meter fra veggen.
    Bør være ideelt for et 185 cm Adeo-lerret som mitt, men smaken er forskjellig. Kan godt være at du ønsker mye mere kinofølelse enn meg, og derfor større. Begge de nevnte PJer har optikk som takler de nevnte størrelser og avstand greit.....

Lignende tråder

1. Trenger hjelp til kjøp av ny projektor, maks 12000kr
    By Reggie in forum Digitale projektorer
    Svar: 2
    Siste melding: 08-30-2004, 08:27
  2. Svar: 3
    Siste melding: 03-03-2004, 11:16
  3. Forvirret. Trenger litt hjelp med kjøp av projector
    By [wcip]Angel in forum Digitale projektorer
    Svar: 13
    Siste melding: 02-09-2004, 15:19
  4. Stewart Firehawk lerret