Hvilken prosjektor til film og spilling (x-box feks)?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer monqo_B sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken prosjektor til film og spilling (x-box feks)?

-=OPPDATERT=-

Arrrghhh.. der forsvant jo avstemmingen min :shock: !!!

Så det er altså Infocus X1 som er mest populær altså.. også jeg som hadde mest lyst å teste den LG'en egentlig. Kanskje jeg må sterkt vurdere å teste X1 først da? hvis ingen kan komme med noen utrolig gode argumenter for å gjøre noe helt annet =)

.Stian.

----------- opprinnelig post: ------------------
    Noen som har anbefalinger til kombinasjonsprosjektor som egner seg til både film, spilling og pc-bruk?

Jeg trenger litt hjelp til forskjellige teknologier og hvorfor det ene egner seg fremfor det andre osv... Hva er viktigst når jeg ser etter prosjektor til dette kombinasjonsbehovet?
    • - Kontrast?

• - Lysstyrke?

• - XGA/SVGA ... ?

• - DLP/LCD ... ?

• - ...

Det er jo så mye der ute, hehe, hadde vært fint med litt "guidance" i jungelen.

(Som tilleggsopplysning så må jeg nok legge meg på maks 25.000,-)

På forhånd takk

.Stian.

PS: les resten av tråden for mer info om bruksrommet mitt..
    -------------------------------------------------------------------
    -=OPPDATERT=-

For å oppsummere litt så har dere altså anbefalt disse fire:

A: LG RD-JT30 (DLP, XGA)
    - Lysstyrke: 1400 ANSI
    - kontrast: 1100:1
    - Ca. pris: 16.000,- (ink mva)

B: Panasonic AE300 (LCD, SVGA)
    - Lysstyrke: 800 ANSI
    - kontrast: 800:1
    - Ca. pris: 16.000,- (ink mva)

C: Infocus X1 (DLP, SVGA)
    - Lysstyrke: 1000 ANSI
    - kontrast: 2000:1
    - Ca. pris: 13.000,- (ink mva)

D: Hitachi PJ-TX10 (LCD, SVGA)
    - Lysstyrke: 700 ANSI
    - kontrast: 800:1
    - Ca. pris: 11.000,- (ink mva)

(..og en DELL prosjektor som egentlig er uaktuell, har ikke no gode priser på DELL)

Jeg tenkte jeg skulle lage en avstemming, men må jo høre om det er flere spesifikke modeller dere kan anbefale og som jeg burde ha med i en eventuell avstemming?

.Stian.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, litt av ett spørsmål :!:

Først må du definere visse ting:

Kan du dimme ned lyset i rommet skikkelig?

Hvor følsom er du for støy?

Høy kontrast og mye lys lar seg vanskelig kombinere i denne prisklassen, der må du velge.

Du bør nok se etter en 4:3 XGA projector.

Da har du mye mer å velge mellom på LCD enn DLP, men jeg holder en knapp på DLP.

Infocus X1 kan nok virke fristende, men den er kun 800 X 600 og det er litt lite til PC spør du meg.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Definere litt mer ja :)

Ok, mange spørsmål og lite informasjon, skal innrømme det...

Rommet har ingen vinduer, så kan gjøres helt mørkt.
    (...men ønsker jo å ha muligheten til å bruke prosjektoren andre steder i tillegg, men primært i dette dedikerte rommet altså...)

Så siden jeg kan gjøre rommet helt mørkt så bør jeg se litt etter en med bra kontrast og ikke nødvendigvis så bra lysstyrke? stemmer? Altså velge kontrast fremfor lys.. ?

Når det gjelder støy så er det ikke så veldig essensielt, men er jo litt irriterende under stille scener i en film der du plutselig blir oppmerksom på at det er et udyr som surrer over hodet ditt feks. Men altså ikke så veldig viktig siden jeg sikkert mest skal se på filmer med litt lyd mesteparten av tiden, samt på spilling så er det bare bånn gass hele tida, hehe =)

Da har du mye mer å velge mellom på LCD enn DLP, men jeg holder en knapp på DLP.
    Hvorfor? Jeg mener ikke å kverulere, men er på jakt etter informasjon =)

Jeg har lest litt om den Infocus X1 ja.. men som du sier 800x600 er absolutt for lite (man må jo være litt kresen?)

Men takk for hjelpa ja

.Stian.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spiller litt pc på min X1. Jeg synes det går greit. X1's skaleringsfunksjon funker ganske bra. Du kan ha 1024x768 oppløsning på pc'en, som den skalerer ned til sin oppløsning (800x600)

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holder en knapp på DLP på grunn av kontrasten og fordi jeg ikke liker screendoor.

Nå skjer det vanvittig mye på projectorsiden, så det er mulig at de nyeste LCD'ene er blitt bedre, men jeg har ikke sett noen som er like bra som DLP.

Når du spiller spill på projectoren så er ikke kontrasten så viktig, siden bildet er så unaturlig i utgangspunktet.

Jeg ville likevel gått for en XGA ( 1024 X 768 ), selv om X1 skalerer ganske bra er det greit å ha litt å gå på hvis du skulle få lyst til å kjøre enda høyere oppløsning.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

enda flere spørsmål.. =)

Ok, takk for innspill... men hva er screendoor?

... og er det noen som har et par prosjektorer som kan anbefales? eventuelt som IKKE anbefales?

.Stian.

----------------------
    -Grimstad-gutt i Kristiansand

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Screendor er "hønsenetting" eller bikubemønster om du vil.
    Det kommmer av avstanden mellom hver enkel celle på LCD panelet, som er noe større enn på DLP.

Det finnes andre teknologier også men de er langt dyrere.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av prisgunstige alternativer er det Infocus X1 og Panasonic AE300 som er de mest populære for tiden. Hvis du primært skal se film (DVD, DivX) og spille X-box er AE300 et godt valg, da du kan kjøre alt i 16:9 format uten problemer. Skal du bruke PC'en til annet enn å se film (f.eks. spille eller jobbe) så bør du absolutt skaffe deg en XGA projektor, ellers holder SVGA i massevis. DVD og konsoll-spill har begrenset oppløsning uansett.

Når det gjelder screendoor er ikke dette lenger noe problem på LCD projektorer som AE300. Derimot er svartnivået/kontrasten antakeligvis bedre på en DLP projektor i samme prisklasse hvis verken du eller gjestene dine er følsomme for regnbuer (DLP). På den annen side skal angivelig farger være bedre på LCD igjen. Spørs hva du prioriterer.

Jeg har AE300 selv så derfor vet jeg mye om denne. Den er støysvak (på lav modus), og gir et veldig godt bilde for pengene. Ting du må være oppmerksom på imidlertid er scanlines (svake horisontale linjer i bildet som dukker opp ved vertikal bevegelse), svartnivået (bra til å være LCD men dårlig i forhold til CRT), og at projektoren ikke støtter 1:1 oppløsning fra PC (slik at du ikke kan utnytte hele 960x540 oppløsningen fra PC).

Har du råd ville jeg tatt en titt på dyrere DLP projektorer da disse utvilsomt er bedre enn LCD, men i den prisklassen du sikter deg inn på tror jeg LCD kan være et vel så godt alternativ.

Husk at du trenger et godt lerret også for å kunne se hva projektoren din duger til, så du kan legge på 3000-6000 kr der.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.. lerret også ja..

Så lerret er sååå viktig altså? .. hva kan anbefales her da? er det forskjellige merker som er bedre enn andre osv? noen som bør unngås?

På forhånd takk =)

.stian.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mindre du kjøper en veldig god (dyr!) projektor er det nok smart med et godt lerret for å kompensere for svakhetene i projektoren ja. Hvilken type lerret du bør kjøpe avhenger av hvilken projektor du kjøper. De tre mest vanlige typene lerreter jeg vet om er hvit (nøytralt bilde for de med dyre projektorer), grå (bedre kontrast og svartnivå) og high gain (mer lyssterkt bilde og bedre kontrast). Særlig når det gjelder lysstyrke går det an å spare mye penger ved et godt high gain lerret kontra en dyrere projektor. Ellers kan du alltids lage ditt eget lerret (følg en DIY oppskrift på et utvalgt forum). Husk at et godt lerret antakeligvis kommer til å vare mye lenger enn projektoren din.

Tilbake til projektorer så lanseres det en drøss med nye LCD projektorer i din prisklasse nå til høsten/vinteren. Hvis du orker å vente da. Både Panasonic, Sony og Sanyo kommer ihvertfall med nye modeller. Hvis konkurransen fortsetter å være like knallhard som den er nå så kommer disse til å bli meget prisgunstige og gode alternativer.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrCrool
    Jeg spiller litt pc på min X1. Jeg synes det går greit. X1's skaleringsfunksjon funker ganske bra. Du kan ha 1024x768 oppløsning på pc'en, som den skalerer ned til sin oppløsning (800x600)
    Hva er vitsen med det? Hvorfor ikke kjøre korrekt oppløsning fra PC'en, skaleringen må da bli bedre da?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Hva er vitsen med det? Hvorfor ikke kjøre korrekt oppløsning fra PC'en, skaleringen må da bli bedre da?
    Enig med deg der Rikky. Når jeg kjører spill på min X1 får jeg det klart beste bildet når jeg kjører i 800x600.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi man da har mulighet til å få plass til mere på skjermen...! Dette vil være spesielt nyttig dersom man skal ha mange vinduer oppe på skjermen samtidig...

Mvh

AK

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men det vil ikke ha noen hensikt til spillbruk, som det var snakk om her.

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er rart med det, men mange påstår at AE300 ikke er særlig bra til PC spilling. Da meg og en kamerat testet NHL2002 og Battlefield fra hans pc koblet til min AE300 så det utrolig bra ut. Jeg må si at jeg ikke kunne se noe som tydet på dårlig oppløsning av noen sort. Riktignok ble bilde best med en oppløsning på 800X600, og det er vel kanskje ut i fra dette at mange påstår at AE300 ikke egner seg til PC-spilling. Men jeg spiller de fleste av mine spill i 800X600 format anyway på min pc, og er fornøyd med det.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting du må være oppmerksom på imidlertid er scanlines (svake horisontale linjer i bildet som dukker opp ved vertikal bevegelse)
    Jeg tror aldri jeg har sett noe slikt ved bruk av min AE300. Kjører du filmer gjennom HTPC? Jeg bruker en vanlig dvd-spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje LG RD/JT30 kan fungere fint til dette formålet. Har også hørt mye bra om DELL 3200. LG'en selges for 18k ink moms og Dell'en ligger på ca. 22k.

Begge to er XGA DLP projektorer, LG har 1:1100 i kontrast og Dell har 1:1800.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    runar: Det er ikke det at AE300 er dårlig til PC spilling, men den har ikke akkurat så høy oppløsning å skryte av til 4:3 materiale. Det eneste den klarer å kjøre i full oppløsning blir 640x480 isåfall, og det er ikke akkurat ideell oppløsning for PC spill med masse detaljer, f.eks. strategispill. FPS spill går jo greit nok, men jeg foretrekker å spille PC spill på PC og heller bruke projektoren til film og konsollspill.

runar: Scanlines er uavhengig av kilden så vidt jeg vet, og er mer eller mindre synlige på mange LCD projektorer. De er spesielt synlige på AE300 har jeg hørt, antakeligvis på grunn av smooth-screen teknologien. Jeg ser dem ihvertfall uansett hva jeg kobler til, og mange andre rapporterer det samme. Jo mindre bildet er (fra der du sitter), jo vanskeligere er det å se dem. Hvis du ikke ser dem er jo det bare bra, men hvis du absolutt vil er det bare å gå nærmere lerretet og bevege hodet opp og ned så dukker de nok opp.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde i helgen å se etter såkalte scanlines....Kanskje jeg er unormal, men jeg klarer virkelig ikke å se noe som skal kunne beskrives som slike scanlines. :shock:

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for alle svar

Må bare si tusen takk for alle svar. Jeg har på kort tid lært mye om prosjektor og lerret som jeg ikke visste fra før =)

Jeg har sjekket litt rundt på andre linker samt priser på de prosjektorene dere har anbefalt.

Foreløpig ser det ut til at jeg vil prøve LG RD-JT30 med 1400 ANSI og en kontrast på 1100:1 noe som er langt bedre kontrast enn "storebroren" JT-40 som bare har 600:1 (men høyere lysstyrke). Etter deres anbefalinger har jeg forstått at jeg bør sette kontrast fremfor lysstyrke siden jeg ikke har problemer med opplyst rom (fra vinduer osv..).

Jeg kan få handlet JT-30 til ca 16.000,- inkl. mva gjennom jobben =) så jeg sparer litt penger på det også, skal sjekke priser på lerret også...

Igjen, takk folkens =)

.Stian.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •