Filter til AE700 (og andre rimelig projektorer) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 49
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B+W KR6 81EF 82mm

Mulig jeg sporer litt av, men fikk endelig forsøkt B+W KR6 81EF 82mm linsen/filteret på min PT-AE700. Resultatet var meget bra, antydninger til rødt forsvant ved å kompensere med grønt og blått. Hvis noen er interessert kan jeg forsøke å ta noen bilder for å sammenlikne. En interessant detalj var f.eks. antydninger til mørkeblå områder som forsvant nesten helt, i mine øyne syntes jeg filteret hadde nesten like mye effekt som irisen.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har å den erfaringen av at NDx4 blir for mørkt. NDx2 har jeg ikke fått prøvd enda, men regner med det er mer passende!

Newcomer K-pax sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Boye: Ja ta noen bilder

Sitat Opprinnelig postet av Boye
    Mulig jeg sporer litt av, men fikk endelig forsøkt B+W KR6 81EF 82mm linsen/filteret på min PT-AE700. Resultatet var meget bra, antydninger til rødt forsvant ved å kompensere med grønt og blått. Hvis noen er interessert kan jeg forsøke å ta noen bilder for å sammenlikne. En interessant detalj var f.eks. antydninger til mørkeblå områder som forsvant nesten helt, i mine øyne syntes jeg filteret hadde nesten like mye effekt som irisen.
    Ja hadde vært fint om du tok noen bilder.

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skulle også gjerne likt å sett noen bilder!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ooops

Ai ai, er i utlandet, men skal ordne noen bilder naar* jeg kommer hjem igjen om en uke! Kan i mellomtiden nevne at forskjellen er ganske dramatisk etter litt testing, og at jeg kjoerer i 'low lamp' modus. Resultatet er temmelig likt IRIS on/off, dvs. en slags 'iris x 2'.

*Engelsk tastatur, oppsett etc

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bestilte meg ett hoya NDx2 52mm filter i dag, får det i midten av neste uke! skal komme med tilbakemeldinger!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    bestilte meg ett hoya NDx2 52mm filter i dag, får det i midten av neste uke! skal komme med tilbakemeldinger!
    Samme gjorde jeg til min AE-700, så da kan vi sammeligne opplevelsene.....;-)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor bestilte dere fra og hvor mye kom det på?

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Jeg har et NDx4 filter og det er nok i sterkeste laget. Sortnivået blir bra, men en mister mye sprut i bildet. Nå om sommeren hvor det i min hjemmekino siver litt lys inn, må jeg ta filteret av. Jeg vurderer å kjøpe et NDx2 filter.
    Har etter mye gjerdesitting kjøpt AE700. Har foreløpig hvitt lerret (gain 1.1), og desverre ikke full lyskontroll - mest pga at min kjære nekter meg å dekke de caffelatte-fargede stueveggene med stealth-panelene jeg spesialbestilte fra Pentagon... Tror du jeg vil ha nytte av et ND2-filter?

Feste av filter: Jeg bruker 62mm filter. Jeg festet dette tidligere med tape (dobbeltsidig), men filteret datt av noen ganger. Tror varmen fra pæren påvirket limen. Siste patent jeg bruker er en bøyd hårnål. På denne måten kan jeg lettere ta av og på filteret.
    Har også erfart at tape skjelden er noen god permanent løsning. Var på siden din, men så ikke hårnålene på nærbildet av linsa. Har du et bilde som illusterer dette (evt en nærmere beskrivelse)? Fin side forresten. Jeg synes du har fått mye ut av forholdene. Bra WAF også, men du har ikke sett ekte WAF før jeg har lagt ut min hjemmekino...;-)

Jeg tror ikke det hjelper å kjøpe 72mm filter, ettersom AE700 ikke har "gode" gjenger. AE500 har en helt annen linse. Her kan en bruke et 52mm filter. Et annet problem med 72mm filter er at det er en god del dyrere. Tror det koster 100-150kr mer enn 62mm.
    Blir spennende å høre LL sine erfaringer med dette...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminator
    Hvor bestilte dere fra og hvor mye kom det på?
    Jeg gikk til min lokale foto-langer. Hadde det ikke på lager, og bestilte det fra importør. Tror det var 52mm ops: jeg bestilte, til en ca. pris på 270,-.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet AE700 med et Hoya 77mm polariseringsfilter. Gjengene på linsen passer, så det er bare å skru filteret rett på linsen. Da kan en også gjøre dette med et ND2 filter.

Synd at et ND2 filter i 77mm koster 800 kroner. Synes det er for dyrt, så jeg får se om jeg finner noe brukt.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Jeg gikk til min lokale foto-langer. Hadde det ikke på lager, og bestilte det fra importør. Tror det var 52mm ops: jeg bestilte, til en ca. pris på 270,-.
    Det er jo ikke verst. Hadde av en eller annen grunn fått det for meg at det kosta det dobbelte...
    Så det blir ikke litt vel mørkt med filter OG grått lerret?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke verst. Hadde av en eller annen grunn fått det for meg at det kosta det dobbelte...
    Nå skal det sies at jeg betaler litt mindre enn andre i den butikken da siden jeg kjenner innehaveren.....;-)

Så det blir ikke litt vel mørkt med filter OG grått lerret?
    Ja det er jo det som er det stoooore spørsmålet nå da. Med 2910 er Black Enhanced-muligheten ubrukelig i samarbeid med grått lerret. Det sorte blir jo skikkelig sort, men mangler masse detaljer. Så dette er et billig tweak som bare er nødt til å forsøkes uansett.....

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gikk og i den lokale foto sjappa, ca 300 kansje litt mer pga frakt!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Dersom du har bestilt et 52mm filter, vil du oppleve at dette er for lite. Filteret vil komme borti linsen (ettersom denne er buet). Jeg bestilte et 52mm filter og måtte returnere dette. Man må minst ha 62mm !

Har også erfart at tape skjelden er noen god permanent løsning. Var på siden din, men så ikke hårnålene på nærbildet av linsa. Har du et bilde som illusterer dette (evt en nærmere beskrivelse)? Fin side forresten. Jeg synes du har fått mye ut av forholdene. Bra WAF også, men du har ikke sett ekte WAF før jeg har lagt ut min hjemmekino...
    Har ikke tatt bilde av hårnål-trikset. Dersom dette fungerer på mitt nye 67mm filter, skal jeg legge ut et bilde. Må bare vurdere om jeg må søke patent først ;-) Er forresten spent på hva ekte WAF er ! Blomstervase oppå projektoren ? ;-)

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Synd at et ND2 filter i 77mm koster 800 kroner. Synes det er for dyrt, så jeg får se om jeg finner noe brukt.
    Mulig å få dette for SEK 380,- + frakt .... - søk på fotobutikker hos "Søta bror" :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sws
    Mulig å få dette for SEK 380,- + frakt .... - søk på fotobutikker hos "Søta bror" :-)
    Et eksempel på nettsted hadde vært greit for oss som har "søkeangst" :shock:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    til dere som har kjøpt filter i feil størrelse, det er bare å kjøpe adapter ringer (f.eks 77-62mm og 62-52mm). kjøpte selv 52mm og handlet 2 sånne ringer på en engelsk webshop, husker ikke navnet med bare å søke. koster et pund eller 2 så bare dumt å kjøpe 77mm til 800 hvertfall

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder B+W KR6 82mm

Å ta bilder viste seg å være meget vanskelig, så jeg må bare beklage kvaliteten i kontrast på disse og at ikke forskjellene kommer bedre fram. Det bør nevnes at jeg vanligvis kompenserer fargene når filteret er på (+3G/+3B etc). Jeg brukte NATURAL med +5 i kontrast i begge tilfeller. Lerrett er et Adeo Greyvision 84" som også hjelper voldsomt. Low vs High lamp var ikke synlig på bildene. Kamera brukt var et Canon Ixus40

Filteret er et såkalt B+W KR-6 82mm "amber/warming filter", og kostet rundt om 800kr etter transport, forenklet toll fra Sverige til Norge. Jeg bruker 82mm ettersom den monteres på en hushbox.

Det er omtrent umulig for meg å ta en ren sort bakgrund, og demonstrere forskjellen i sortnivå. Derfor et justert bilde som viser plassering av filteret på bildet (50% normalt på venstre, og høyre er med filter).

Til slutt brukte jeg et tilfeldig damebilde med naturlig og lett gjenkjennelig hudfarge, og en fløyels/silke "bluse" med sort så det holder. All form for blåaktig sortnivå forsvinner ganske elegant. Forskjellen minner meg voldsomt om IRIS av/på.

Uten filteret.

Med filteret.

For å unngå forskjeller tok jeg rundt om 100 bilder totalt, og valgte de skarpeste. Det siste bildet er mørkere, og da gjenstår det bare å kalibrere for å få tilbake detaljene. For øyeblikket virker Natural veldig fin der selv om Video +2/+2 etc også er veldig bra, men har som sagt ikke kalibrert enda med DVE.

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et eksempel på nettsted hadde vært greit for oss som har "søkeangst" :shock:
    Hmm, f.eks. http://www.scandinavianphoto.se

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •