Hvilken DLP til under 20K har minst regnbuer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken DLP til under 20K har minst regnbuer?

Har en kamerat som skal skaffe seg projektor til høsten. Han er følsom for regnbuer, og lurer på hva han skal skaffe. Hvilke DLP-projektorer til under 20k er det som gir minst regnbuer?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    7700 av de jeg har sett. En "regel" er ast lav kontrast og raskt fargehjul gir lite regnbuer. Kanskje ikke en ønskelig kombinasjon, men sånn er det.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hvilken DLP til under 20K har minst regnbuer?

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Har en kamerat som skal skaffe seg projektor til høsten. Han er følsom for regnbuer, og lurer på hva han skal skaffe. Hvilke DLP-projektorer til under 20k er det som gir minst regnbuer?
    Har ikke du gode kontakter i D&H redaksjonen, da. De gutta der har vel god erfaring med disse maskinene og god bakgrunn for å uttale seg.
    Eller er det kanskje ingen der som er følsomme?
    Jeg er heldigvis heller ikke følsom for dette fenomenet og kan således heller ikke hjelpe.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hvilken DLP til under 20K har minst regnbuer?

Må nesten spørre da, siden han er følsom for regnbuer; hvorfor kjøper han da en DLP-prosjektor??

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg sagt han skal kjøpe DLP? Poenget er at han vil forsøke å få sett noen DLP-kandidater før han bestemmer seg, og da er det ingen vits i å gi seg i kast med dem som har de vakreste regnbuene...

Klart jeg kunne spurt dem i redaksjonen. Poenget er at de flinkeste testerne der ikke er så plaget av regnbuene, selv om de skriver om dem. Dessuten dreier jo forumvirksomhet seg om å lære av hverandres utfordringer også, ikke sant?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg sagt han skal kjøpe DLP? Poenget er at han vil forsøke å få sett noen DLP-kandidater før han bestemmer seg, og da er det ingen vits i å gi seg i kast med dem som har de vakreste regnbuene...
    Aaahhh, sorry Mac ops:

Ser regnbuer veldig fort på det meste, men har ikke sett 7700 enda. Regner kanskje ikke med at den er "revolusjonerende", men må få en demo snart allikevel kanskje..... :wink:

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser regnbuer på min 7700, men jeg irriterer meg ikke noe særlig over det.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis kompisen din er sensitiv for fenomenet, ville jeg anbefalt han å la vær å kjøpe DLP Roffe.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Hvis kompisen din er sensitiv for fenomenet, ville jeg anbefalt han å la vær å kjøpe DLP Roffe.
    Skjønner jo det, men det er jeg også, og jeg sitter fortsatt og tenker: Hvor mye regnbuer kan jeg leve med for å få fordelene til DLP-projektorene? Tenker da på kontrast, fill-rate, og noe jeg oppfatter som mer "brilliante" bilder (vanskelig å forklare). For jeg er MINST like sensitiv for screendoor som jeg er for regnbuer, for å si det sånn.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du sitter og tenker slik når du ser film også, er jo opplevelsen totalt ødelagt. Da er det bedre å velge en projektor der du glemmer alt annet enn filmen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Hvis du sitter og tenker slik når du ser film også, er jo opplevelsen totalt ødelagt. Da er det bedre å velge en projektor der du glemmer alt annet enn filmen.
    Nei, det gjør jeg ikke (men kan ikke svare for kameraten min der). Jeg er fullt i stand til å nyte både film og lyd på suboptimale oppsett. Jeg har et eget "testmodus" oppe i hodet som aktiveres når tester, slik at jeg fokuserer på ytelse framfor nytelse.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, da anbefaler jeg BenQ PE7700. Så blir det en nytelse for deg også, når du er på besøk hos kompisen din. :wink:
    Dette er jo utvilsomt det beste DLP kjøpet under 20K. Ingen over, ingen ved siden.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp i hvert fall ikke Benq 5120, jeg måtte returnere min. Kjøp LCD!!??

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roy the boy
    Kjøp i hvert fall ikke Benq 5120, jeg måtte returnere min. Kjøp LCD!!??
    5120 er jo en "værsting" når det gjelder regnbuer, og 7700 vil nok ha VELDIG mye mindre regnbuer...

Jeg ser plenty av regnbuer på 2 x hastighet fargehjul, men klarer ikke å framprovosere regnbuer engang på 6-segment 4 x hastighet fargehjul, så er veldig stor forskjell der.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er STOR forskjell på 5120 og 7700 hva regnbuer angår..

Newcomer dimme sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er sensitiv på regnbuer, og ser regnbuer på min 7700. Jeg har ennå ikke rigget den opp skikkelig, og skal få bedre lyskontroll. Da slenger jeg på et Hoya ND 2x filter for å få bedre svartnivå, og kanskje reduseres regnbuene ytterligere av det. Cinema mode + ecconomy lamp mode + filter bør gi meg et stabilt bilde men minimale regnbuer på et 260cm bredt lerret.

Selv om jeg ser regnbuer, så plager det langt mindre enn regnbuene jeg har sett på andre DLP'er med lavere oppløsning og mindre raskt fargehjul. Selv om jeg er eksponert for regnbuer, er det ikke noe alternativ å kjøpe LCD. Å se en sort hvitt film som Citizen Kane på LCD er en prøvelse. DLP er ekstremt mye bedre enn LCD på s/h materiale. Og sortnivået -- uten å miste detaljer -- er hakket over noe jeg har sett på LCD.

Og ingenting irriterer meg mer enn VB -- det får bildet til å se "skittent" ut.

For min del ble 7700 sine regnbuer den minste kamelen å svelge.

PS: Shreck i HD på 7700 er bare råkult

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dimme
    Å se en sort hvitt film som Citizen Kane på LCD er en prøvelse. DLP er ekstremt mye bedre enn LCD på s/h materiale. Og sortnivået -- uten å miste detaljer -- er hakket over noe jeg har sett på LCD.
    Dette har jeg problemer med å skjønne. Det er jo akkurat på sort/hvitt-filmer og tekstfeltet at en har de aller største problemene med regnbuene. Det er "regnbuemat". Disse problemene forekommer jo ikke på LCD. At det sorte blir sortere på DLP (og dermed sort/hvitt-filmer) er jo riktig, men du kan ikke si at regnbueproblematikken blir mindre på DLP og sort/hvitt-filmer.

Greit nok det at du foretrekker DLP, dimme. Og graden av hva en plages mest med er personlig betinget. Men for meg som er bra sensitiv for regnbuer, er det et mareritt å se en sort/hvitt-film på DLP. Til og med AMO III ble jeg svimmel på i sort/hvitt scenene på Kill Bill......

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DLP er ekstremt mye bedre enn LCD på s/h materiale.
    Hva regnbuer angår, så er dette på sitt verste ved visning av svart/hvitt filmer. Det kunne faktisk ikke fallt meg inn å se det på min 7700.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynnelsen på Van Helsing er s/h, og der var regnbuene for mitt vedkommende veldig fremtredende på 7700, det var faktisk direkte plagsomt. Hvis s/h er viktig ville jeg ikke gått for DLP. Nå snakker jeg selvsagt bare for meg selv.

Newcomer dimme sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Dette har jeg problemer med å skjønne. Det er jo akkurat på sort/hvitt-filmer og tekstfeltet at en har de aller største problemene med regnbuene. Det er "regnbuemat".
    Jeg er helt enig i at s/h er regnbuemat. Men med god lyskontroll og dempet kontrast, blir det alikevel helt akseptablet med 7700 for s/h.

LCD har etter min mening store problemer med å vise "rene" bilder i s/h. Jeg opplever bildet som "fagetintet". Og jeg oppfatter det som langt mer forstyrrende enn en og annen regnbue i ytterkant av øyefokus.

Ikke min intensjon å starte noen ny LCD kontra DLP diskusjon -- jeg beklager hvis jeg ikke gjorde det klart at dette er min personlige erfaring, og ikke Den Absolutte Sannhet :-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •