Død pixel på X1 - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 80 av 80
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ble litt kryssing av innlegg her, men han skriver da på slutten at alle i Norge har fått byttet panel. Har han kommet med noe nytt som sier at dette ikke gjelder lenger?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror det var denne setningen det ble referert til av dolbytor
    Jepp

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ops:

I stand corrected..

Back to topic...

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan vel ihvertfall konkludere med at man bør sjekke defects policyen til både produsent og forhandler veldig nøye før man shopper
    prosjektor/display. Jeg ville ihvertfall blitt rimelig irritert dersom jeg hadde betalt veldig mye penger for noe med en så påfallende feil, uansett hvor
    dårlig produksjonsteknologien i utgangspunktet var.

OK

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ok
    På AVSforum så er det flere forhandlere som har sagt at de har zero defects policy (Visual Apex, Projectus), men den går typisk ut på at de sjekker
    prosjektoren før de shipper den ut. Pixler som dør etter at du har mottatt maskinen er noe annet, det går på hva nå produsenten har som policy. På
    den andre siden så har man rimelig gode rettigheter som kjøper i Norge, så man kan jo benytte seg av returretten dersom man har en død pixel.
    Rimelig sikker på at butikken heller vil selge deg en som virker enn å se salget gå til en konkurrent.

OK
    returrett har man jo kun når man bestiller på nett eller handler på Elkjøp da............. og kanskje på HIFI klubben.

Hadde kanskje vært greit å fått en oversikt over hvilke butikker det er man har returrett i. Er jo en service som gjør at man burde foretrekke butikker som har det.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde kanskje vært greit å fått en oversikt over hvilke butikker det er man har returrett i. Er jo en service som gjør at man burde foretrekke butikker som har det
    Jeg pleier å si til selgeren at jeg vil ha 2-3 ukers returrett ellers så kjøper jeg ikke produktet. Det har jeg fått hver gang jeg har spurt. Vil tro de fleste butikker går med på dette

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Hadde kanskje vært greit å fått en oversikt over hvilke butikker det er man har returrett i. Er jo en service som gjør at man burde foretrekke butikker som har det
    Jeg pleier å si til selgeren at jeg vil ha 2-3 ukers returrett ellers så kjøper jeg ikke produktet. Det har jeg fått hver gang jeg har spurt. Vil tro de fleste butikker går med på dette

dette er kanskje ikke dumt nei, men trur jeg ville ha fått det skriftlig da.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Returrett gjelder uansett kun om en leverer et produkt tilbake til uåpnet tilstand. Projektorer, som (dessverre?) leveres med timeteller tas meget sjelder i retur, da projektorer som produkt er meget lett å behandle feil og dermed kraftig redusere pærens levetid. Produktet skal fremstå som 100% nytt, slik at det uten betenkelighet/risiko kan selges ny kunde. De færreste vil akseptere en projektor med timer på telleren, og dermed bortfaller forretningens grunnlag for å ta produktet i retur, da dette vil påføre utsalgsstedet unødig tyngende økonomisk belastning... Det er ikke dermed sagt at kanskje noen forretninger kan akseptere å garantere for fravær av defekte pixler, det blir litt opp til forretningens portefølje, marginbilde og generelt ønske om profilering. Til syvende og sist er det selve produsentens garanti som blir gjeldende, og der må jeg si at ProjectionDesign såvel som Screenplay 5700 og opp ser ut til å levere en relativt unik garanti, men har selvsagt med produktets pris og generelle margin å gjøre...

På rimeligere projektorer som AE500 / Z2 osv. med under 5% margin, vil det være svært urimelig utsalgsstedet skal måtte akseptere retur av et produkt de ikke vil kunne selge videre, da kunden selvsagt har rett til å kreve et nytt, uåpnet produkt tilsendt. En vil å så fall måtte selge 20 projektorer per returnert, og da er jo ikke ting liv laga.

Når det gjelder andre typer produkter, eksempelvis forsterkere, DVD-spillere og annet, gjelder selvsagt andre kriterier. Her kan produktet fremstå som 100% nytt selv om det forsiktig er testet og ønskes returnert allikevel.

Jeg mener det aller beste ville være å presse produsentene til å øke sin pixelgaranti, der er der presset bør legges, ikke hos forhandlere som i utgangspunktet har meget pressede marginer og svært begrensede muligheter for å løse problemet uten å måtte akseptere enorme tap.

For øvrig er det min mening at en skal strekke seg meeeeget langt for å yte kunden den aller beste service, men på projektorer er det for øyeblikket ikke mulig å garantere betingelser utover de produsenten setter.

De av dere som dermed ønsker 100% pixelgaranti bør kjøpe en Action eller Screenplay, da betaler en litt mer, men får jo også et teknisk meget godt produkt.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikke helt enig i konklusjonen din om returett.
    Returett gjelder vel så lenge man kan levere den tilbake i tilnærmet samme stand og hvis man har testet prosjektoren noen timer og funnet ut at det er døde pixler så mener jeg forbrukeren har loven på sin side hvis han ønsker å returnere projektoren. Hvis den er brukt 24x10 så blir vel saken noe annen.

§ 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten

Angreretten gjelder ikke

a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side
    b) varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake
    c) varer som raskt forringes fysisk.
    Jeg er klar over at marginene er alt for lave på slike produkter, men det er butikkene som kan takke seg selv for at det er blitt slik.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det er lov å være uenig, men her mener jeg det blir feil at forhandleren skal måtte akseptere retur, eventuelt vil salg av projektorer være helt meningsløst... Dette er uansett en diskusjon der man gjerne må ha ulike meninger, og vi blir garantert ikke enige ved å diskutere saken videre her. Dette blir en sak der loven garantert vil åpne for ulike tolkninger, og dermed må prøves i retten før vi får et endelig "svar". At en projektor er testet noen timer er som nevnt nok for at en ny kunde med loven og bevis (timeteller) på sin side kan kreve å ha mottatt et brukt produkt, og dermed faller projektorer under en egen kategori som må vurderes annerledes enn eksempelvis forsterkere og annet som kan brukes uten at dette synes eller "måles". Det blir litt som å åpne en melkekartong, ta en slurk, og returnere resten fordi melken ikke falt i smak (ikke sur, selvsagt!). Butikken vil ikke klare selge melken, da det er synlig at produktet er brukt. Viktig å være litt nyansert her. Problemet er selvsagt at vi snakker mye penger for disse produktene enn melk og andre forbruksprodukter, men i prinsipp er det det samme. Selv om projektorer er elektronikk, som en vanligvis kan anta det er greit å returnere basert på normal sedvane, er denne teknologien basert på prinsipper som gjør at en må foreta en ny vurdering. Det er som nevnt ikke rimelig at forhandleren skal sitte med svarteper, selv om sikkert noen i bransjen kan "takke seg selv" for at markedet er som det er...?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    For øvrig synes jeg det er dumt at produsentene ikke kan komme med pixelgaranti, selv om jeg også ser årsaken til dette, som selvsagt er kostnadsbasert. Økes feilmarginen fra 99,99997 til 100%, vil dette resultere i en stor økning av kasserte produkter. Slik teknologien på LCD og til en viss grad DLP er i dag, tror jeg en rett og slett må akseptere at en får hva en betaler for. LCD, med en noe høyere feilrate når gjelder defekte pixler, vil tilsi at risikoen for en og annen defekt pixel er der, og en må dermed ta stilling til om dette er noe en ønsker akseptere før en går til innkjøp av projektor. Tenk eksempelvis CRT TV'er, hvis en skulle fulgt tilsvarende feilprosent på CRT som LCD / DLP, ville det knapt vært en TV som kunne selges på markedet, tenker da på geometri og konvergensfeil som jo er gjeldende på nesten envher normal TV. Et lite antall defekte pixler av flere millioner fungerende er rett og slett for øyeblikket en av teknologiens bakdeler. Produsenter av mer kostbare DLP og eventuelt LCD/Lcos enheter kan påta seg kostnaden av å kassere noen % av solgte projektorer, men det har selvsagt sammenheng med enhetens pris og margin.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke misforstå meg.

Jeg syns at forbrukerne har alt for gode rettigheter i Norge i forhold til andre land. Jeg bare tolker loven. (som jeg ikke er særlig enig i, men en lov er en lov). De norske lovene gjør desverre at produktene blir dyrere.

At man ikke får solgt en projektor som ny etter en retur er selvsagt, men da selger man den som demobrukt med f.eks 1000 kr i rabatt. Da kan heller ikke de nye kunde klage sålenge det blir opplyst om at den er demobrukt.

Når jeg mener at det det er butikkenes egen skyld at markedet er slik er det fordi de selges alt for billig. Hvis F.eks Komplett solgta PTA-E500 for 16995 isteden for 14995 så ville de hatt mye mer fortjeneste og mulighet for å dekke tap ved retur.

Når det gjelder returvarer så har jeg lagt merke til at enkelte kjeder selger produkter som B-Varer uansett om at esken ikke har vært åpnet.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    De av dere som dermed ønsker 100% pixelgaranti bør kjøpe en Action eller Screenplay, da betaler en litt mer, men får jo også et teknisk meget godt produkt.
    Desinformerer du ikke litt her?

InFocus og projectiondesign godtar begge opptil 2 mørke døde pixler.

Robert-

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja han bommet med 0.02 promille.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    § 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten

Angreretten gjelder ikke

a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side
    b) varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake
    c) varer som raskt forringes fysisk.
    du glemte en viktig ting når du siterte angrerettloven, det er paragraf 1!

§ 1. Virkeområde
    Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted.

Ergo, kjøper du prosjektøren din på en butikk har du ikke noen form for rettighet til å levere den tilbake omså 3minutter etter du har kjøpt den, og om den er aldri har pakket den ut!

Hvilke butikker er det som gir kundene returrett?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror de fleste som diskuterte her var fullstendig klar over at det bare gjelder nettbutikker.

Andre kjeder med frivillig returett er Elkjøp.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg trodde Action! og Screenplay 5700 og opp hadde 100% pixelgaranti? Vel, skal ikke være for påståelig, men hvis selv disse dyre projektorene ikke har en slik garanti, kan det tyde på at marginbildet selv på slike enheter er i ferd med å skrumpe inn... Garantien skal i det minste være bedre enn normal ISO-standard betingelser! (eller er de ikke det heller?)

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg trodde Action! og Screenplay 5700 og opp hadde 100% pixelgaranti?
    InFocus aksepterer på sine dyreste modeller:
    -ingen lyse døde pixler.
    -ingen mørke døde pixler i en sone som går 70% ut fra sentrum.
    -opp til 2 mørke døde pixler utenfor denne sonen.
    Dette ifølge Fredrik hos InFocus

projectiondesign aksepterer:
    -ingen lyse døde pixler
    -ingen mørke døde pixler i en sone som går 50% ut fra sentrum.
    -opp til 2 mørke døde pixler utenfor dene sonen.
    Dette ifølge Anders fra projectiondesign

InFocus har altså et dobbelt så stor del av bildet som skal være uten døde pixler. Man bør vel kunne si at de har dobbelt så god garanti. ;-)

Robert-

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par argumenter jeg ikke kjøper usett her. :-)

Første er fra Lygren om at prosjektorer med timeteller som har klokket et en time eller to skulle være usalgbare. For det første så er det mange
    prosjektorer som bare har lampeteller, og ikke separat "prosjektorteller". Og det å nullstille lampetelleren er selvsagt meget enkelt, det skal man jo gjøre hver gang man bytter lampe.
    X1'en har bare lampeteller feks. Og for det andre så tror jeg de færreste bryr seg om om det står 1-2t der. Ikke det at jeg har kjøpt ny bil noen gang, men står det virkelig 0000000
    på speedo'en når du setter deg inn i bilen etter å ha signert kontrakten, eller har det klokket inn en km eller to i klargjøringen. Er det noen da som forlanger en annen bil? Man må jo være litt
    realistisk. Ola Nordmann som pakker ut sin første proj fra esken tror jeg ikke blunker veldig mye dersom det står et par timer der. Jeg ville selv tolket det som factory testing/burn-in eller
    noe slikt. Den døde pixelen som dukker opp etter 30 timers bruk er noe helt annet.

Den andre er den med marginer for forhandlere. Det er godt mulig noen butikker får en dårligere deal enn andre når de kjøper prosjektorer fra Infocus, men en kjapp tur innom et
    par nettbutikker viser over 50% (!) prisdifferanse på en X1. Høres for meg ut som at ihvertfall noen butikker har rimelig bra avanse her...

OK

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    faktisk er det produsenter av projektorer som lar være å resette timer for at kunden skal se at de er påslått og kontrollert.
    gjelder f.eks. fujitsu siemens.

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •