Nyhet! HD2+ chip fra TI

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nyhet! HD2+ chip fra TI

Nå har TI endelig kunngjort lanseringen av sin nye HD2+ chip.
    Hva nå med prisen på HD2 basserte maskiner???

http://www.dlp.com/about_dlp/about_d...id=1184&bhcp=1

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel den brikka som man har omtalt som HD 2,5 med "dimple fix".

I presseskrivet nevnes det ikke noe om dette er både 4:3 og 16:9 brikker.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    De har vel egentlig ikke klart å fikse dimplene helt, var visstnok litt vanskelig, det... De har imidlertid foretatt en del andre forbedringer, da bl.a. forbedret kontrast potensielt med 20% (i følge visse produsenter enda mer, jf Sharp med påstått 5000:1) samt økt lysutbytte med 5-10%.

De har imidlertid adressert dimple problemet, som har med maurtueeffekten (som er spesielt gjeldende i mørke scener, der speilene ikke klarer holde tritt med de marginale detaljene i bildet, og dermed ikke vender seg kjapt nok, slik at en ser "vendingen" relativt godt), ved at de har inkludert et nytt sett med 7 segments fargehjul, som skal redusere problemene ved bruk av et ekstra grønnsegment. Det er for øvrig også mulig å benytte panelet med standard 6 segments hjul, som nok noen produsenter velger å gjøre. De får da fordelen av økt kontrast, men ikke reduksjon av dimple problemet, som jeg tror hovedsakelig adresseres ved det nye fargehjulet, ikke i selve chippen, som var TI's egentlige mål. Dette er vel kanskje en av grunnene til at chippen ikke kalles HD3 også?

Jeg har personlig ikke lagt så mye merke til dimple problemet, men kan sikkert finne enda en ting å irritere meg over hvis jeg prøver! 8)

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jf Sharp med påstått 5000:1
    har litt vanskelig for å tro på det tallet der, men.
    hvor mye kontrast trenger man egentlig? hva er det høyeste man trenger til DVD, f. eks? altså tallet for totalt sort: totalt hvitt?
    og kan noen utdype denne "dimple fix" litt?
    edit: høres ut som "dimple fix" er det samme som jeg kjenner som "sea of mirrors"?
    at pikslene i mørke partier bølger, eller ser ut som maurtue...
    er det det?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    En "trenger" vel ikke mer kontrast enn en selv synes er bra. Jeg likte mine CRT'er, med perfekt sortnivå, som tilsier en kontrast på 15000:1 ++ (egentlig uendelig, men kontrast er jo også avhengig av lysutbytte på såpass høye nivåer). Egentlig forteller kontrast på LCD/DLP mer om sortnivå enn noe annet. Jeg vil vel egentlig påstå at 100% sort er det mest optimale, og alt som i størst mulig grad nærmer seg dette beveget seg mot riktig retning. Jeg tror en må personlig oppleve en skikkelig kalibrert CRT for å se hva perfekt sortnivå har å si på bildekvalitet. Dynamikken i bildet blir rett og slett helt utrolig! CRT har imidlertid andre svakheter som ikke digitale projektorer har, da f.eks. svakt lysutbytte, ikke like god uniformitet over hele bildets overflate osv.

Egentlig blir det bare tull å snakke om kontrast. Jeg har lenge ønsket at produsentene i stedet for å oppgi kontrast, heller oppgir absolutt sortnivå, som etter min mening er det intressante aspektet. Du kan imidlertid regne deg frem til det absolutte sortnivå ved å dele lysutbyttet på kontrast. Du får da absolutt sortnivå i antall lux, selvagt litt circum, siden leverandørene ofte både oppgir for høye og for lave verdier alt etter som.

3000:1 kontrast med 500 ansilumen gir dermed et teoretisk absolutt sortnivå på 500/3000=0,1666. Selv dette synes jeg ikke var 100% optimalt (og husk, jeg er en skikkelig videophile, andre kan SELVSAGT være fornøyd med dette, det er ikke det som er mitt poeng), tror jeg verdier ned mot 0,05 vil begynne å se virkelig flott ut. Har den nye projektoren fra Sharp 5000:1 med 500 AL, er det teoretiske absolutte sortnivå 500/5000=0,1, som absolutt begynner å ligne på noe, men som tallet tilser nødvendigvis ikke ligger så langt unna f.eks. 3000:1, at en vil få "perfect black".

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man titter nøye... eh... det vil si igjennom et mikroskop i dette tilfellet... vil man se at hvert eneste speil på en DLP har et lite område i mitten som ikke er reflektivt. Dette området er der speilet er hengslet og som gjør at speilet kan beveges. Dette området som ikke er reflektivt kalles en 'dimple'.

Når man prater om 'dimple fix' mener man at man vil fjerne dette området og gjøre hele speilet reflekterende slik at man unngår lystapet som dimplene forårsaker. Man vil da få høyere lysutbytte fra projektoren.

Dersom man ser nærme på et bilde som er blåst veldig stort opp fra en DLP vil man også kunne se dimplene i lyse partier som små mørke prikker i hver enkelt pixel. Dette er forøvrig ikke noe problem på normale sitteavstander.

Jeg er usikker på om en 'dimple fix' alene kan gi øket kontrast. Det som er DLP's største problem når det gjelder kontrast er hvor mye man kan vinkle speilene. På HD2 mener jeg speilene kan vinkles 12 grader. Det er denne lille forskjellen som bestemmer om bildet blir sort eller hvitt. 12 grader er jo ikke så mye, så det krever en god del av optikk for å få best mulig kontrast. Det ideelle er selvfølgelig 180 grader, men det vil nok være umulig.

Ettersom HD2+ baserte projektorer oppgis med høyere kontrast enn vanlige HD2 projektorer kan dette ha noe med at TI muligens har klart å øke denne vinkelen noe. Det er nok ikke store økningen som skal til for å få et vesentlig bedre resultat når man ser hvor langt man kan komme med bare 12 grader.

Det blir spennende å følge med på hva som skjer fremover. Det neste bør vel å bli en økning i fargehjulets hastighet for å unngå regnbuer helt, men pr dags dato blir det rett og slett for mye data som skal prossesseres, og man har ikke raskt nok minne for å 'pushe' så store datamengder. Men dette vil nok endre seg ganske snart. Da er det bare et spørsmål om folk vil ha høyere oppløsning eller raskere fargehjul...

Den som venter får se... imens får jeg kose meg med film på Action! Er fornøyd med den enn så lenge.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er usikker på om en 'dimple fix' alene kan gi øket kontrast. Det som er DLP's største problem når det gjelder kontrast er hvor mye man kan vinkle speilene. På HD2 mener jeg speilene kan vinkles 12 grader. Det er denne lille forskjellen som bestemmer om bildet blir sort eller hvitt. 12 grader er jo ikke så mye, så det krever en god del av optikk for å få best mulig kontrast. Det ideelle er selvfølgelig 180 grader, men det vil nok være umulig.
    gjør vel ingenting/lite med kontrasten, men 'litt' vil den jo gjøre for et mer naturlig bilde, men ikke særlig mye.
    og 180 grader går jo ikke, det er lett å forstå.problemet blir hvor mye vinkel man kan ta, uten at det går ut over hastigheten på når speilet beveger seg mot linsen, og mot lysabsorberen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ser nok ut som jeg er litt ute på glattisen med min dimple teori... ops: Leste på AVSforum at det var i mørke scener dimple problematikken dukket opp, men jeg skulle kanskje ha lest litt mer... Er det noen som vet hvilken effekt en eventuell dimple fix ville gitt?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enkelt så vil bildet bli enda mere filmaktig fordi man ikke får en mørkere flekk midt i hver eneste pixel. Samtidig vil man få større lysutbytte og dette kan igjen være nyttig fordi man kan bruke lamper med lavere effekt.

Lavere effekt på lampen betyr igjen lavere varmeutvikling og dermed mindre støy fra vifter.

Så dimple fix har klare fordeler, men uheldigvis har ikke TI klart å få til noe 'dimple fix' ennå. Det de har snakket om istedet er å redusere området som ikke er reflekterende ved å gjøre det sirkelformet istedenfor firkantet slik det er nå. Dette vil hjelpe noe, men kan neppe kalles noe gjennombrudd. En ekte 'dimple fix' vil nok derimot utgjøre en adskillig større forskjell.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ekte 'dimple fix' vil nok derimot utgjøre en adskillig større forskjell.
    utfra arealet en dimple er på ett eneste speil, så tviler jeg sterkt på det. vet ikke det nøyaktige tallet, men har sett et slikt speil på nært hold. forskjellene vil være meget, meget små...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dimplene utgjør visstnok et sted mellom 20 og 30% av den reflekterende flaten, og hvis man på nært hold ser nøye på bildet som projiseres av en DLP vil ser man 'dimplene' ganske så godt.

At en 'dimplefix' vil ha ganske mye å si er jeg relativt sikker på, ellers ville det ikke blitt lagt særlig energi på en 'dimple fix'...

At bildet vil bli mye mere filmlikt er hevet over enhver tvil da en ikke lenger kan forholde seg til 'dimplene' som gjør at bildet kan se pikselaktig ut på nært hold.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dimplene utgjør visstnok et sted mellom 20 og 30% av den reflekterende flaten, og hvis man på nært hold ser nøye på bildet som projiseres av en DLP vil ser man 'dimplene' ganske så godt.
    det er langt i fra tilfelle på de DMDer jeg har sett. (ASK M3, ASK M5, ASK M2, Infocus X1) og disse har jeg selv testet separate i mokroskop, blant annet.merkelig, men mulig(av ukjente årsaker) om dimplene blir større på nyere chip'er.

At en 'dimplefix' vil ha ganske mye å si er jeg relativt sikker på, ellers ville det ikke blitt lagt særlig energi på en 'dimple fix'...
    Vel, det ser jo ut som at disse chip'ene er beregnet på Hi-end markedet, og så lenge det er en ørliten forbedring, så tviler jeg ikke på at de med penger nok velger det beste.markedet forøvrig har jo også en tendens til å ta helt av for mikroskopiske forskjeller.(les: kabler)

At bildet vil bli mye mere filmlikt er hevet over enhver tvil da en ikke lenger kan forholde seg til 'dimplene' som gjør at bildet kan se pikselaktig ut på nært hold
    det er hovedsaklig avstanden mellom pikslene som skaper pikseleringen, dimplene har et langt mindre areal.

Men når alt kommer til alt, kan vi jo ikke gjøre annet enn å vente og se.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD1 brikkene hadde 10° vinkel mens HD2 har 12°.

HD2+ har fremdeles 12°

2 grader utgjør altså en del.
    I tillegg så har de innført denne nye sorte kostruksjonen som øker kontrasten en hel del.

Jeg mener å ha lest at neste generasjon vil få 15° vinkel.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På en DLP er det faktisk 'dimplene' man ser best, og ikke mellomrommet mellom speilene. Dette ser man godt spesielt i hvite områder, der man i hver eneste piksel ser et mørkere felt om man står nærme lerretet. Det blir på en måte omvendt av en LCD.

Om man ser i mikroskop er det ikke sikkert 'dimplene' ser så store ut, men ettersom man tydelig kan se disse på et lerret vil jeg tro at lystapet er større enn det det kanskje ser ut som dersom man kun tar størrelsen på 'dimplene' i betraktning.

Ikke umulig at jeg tar feil når det gjelder tallene mine her, men at de syns på lerretet er det ingen tvil om. En fullstendig dimplefix vil nok være et gjennombrudd for teknologien i så måte, men på normal sitteavstand plager ihvertfall ikke dimplene meg.

Er fornøyd ennå med min Action!

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når de snakker om "fill rate" på LCD / DLP er dimplene med da tro?

Hvis ikke er det ganske tvilsomme tall de opererer med :shock:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Dimplene er nok ikke med på fill-raten, kun mellomrommet mellom hvert speil/pixel...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •