Bytta pære - mer strølys?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bytta pære - mer strølys?

Jeg bytta pære på sp4805 etter at den andre eksploderte på 1800 timer. Nå ser det ut til at jeg har masse strølys (?). Det er mange sånne små runde flekker over hele lerretet (og utenfor) med svakt lys.

Jeg hadde noen slike tidligere, men de var større og færre. Er det skjønnhetsfeil på pæra? Dem synes i mørke scener. Usikker på om bildet faktisk blir blassere med det ekstra lyset.. Irriterende..

Kan det være partikler fra glass eller noe som ligger inni projektoren?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I første omgang ville jeg mistenke at det kom støv inn en plass i lysbanen når du skiftet lampen, men med tanke på at den gammle lampa eksploderte, er det godt mulig at det nå ligger som du selv nevner glasspartikler og lamperester igjen på noen flater som er i lysbanen, og projektoren burde renses så man fjernet alle bildeforstyrrende fremedlegemer. I og med at lampen var varm når den eksploderte, er det mulig at fremedlegmene har brendt seg fast der de traff, så det er mulig at enkelte optiske deler er skadet også.

Vet ikke hvor lett det er å løse disse problemene og utføre rense jobben selv på denne projektoren, men det er det kanskje noen andre her inne som vet.

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du tviler på at det er feil på selve pæra?

Det kan godt tenkes at det er støvpartikler. Tror egentlig glasset ble værende inni lyspæra (lyspæra er inni en slags beholder). De som jobbet på expert sa jeg skulle blåse støv ut av projektoren. Jeg kjørte ned på bensinstasjonen og blåste med den saken som man fyller luft i dekkene på.

Prøvde å skru opp projektoren, men jeg ga opp.

Hva er lysbanen?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg kaller lysbanen, er bare en beskrivelse på den veien eller banen lyset går fra lampen og til det er blitt satt sammen til et bilde og sendes ut av objektivet.

La ved noen prinsipp skisser av en schip DLP prinsippet , som sender lyset i en stråle, og en LCD projektor som har en lysbane per farge.

Problemet som jeg tror du har med forstyrrelsene i bildet tror jeg etter beskrivelsen din nå, kan komme av at den reinblåsingen du gjorde har flyttet på støvet og egentlig har gjort vondt værre. Du børr nok få skrudd opp projektoren og få reinblåst de plassene, gjerne i bakkant på objektivet, som kan få støv til å bli synlig i bildet.

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den må til service da.. Det er vel ingen garantisak dette?

Hvis jeg ser inn i linsa når den er på, så ser jeg et slags speil.. Kan se ut som at det ligger små støvkorn på dette speilet.

Kanskje jeg kommer til uten å skru den opp hvis jeg kjøper en flaske med luft som har et sånt rør (sugerør)? Kostet 130 kr på expert.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    qote: Jeg kjørte ned på bensinstasjonen og blåste med den saken som man fyller luft i dekkene på.
    ----------

Kan vel tenkes det er småflekker med olje og annet grums som blir liggende i "munstykket" på disse luft slangene. Er vel bare å sende den inn til rensing.

---apold---

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kompressoren på bensinstasjoner er høyst sannsynlig ikke oljefri, så det er mulig at du blåste prosjektoren full av bittesmå oljedråper som har lagt seg overalt på glass og speil og forstyrrer for lyset.

Aldri bruk noe annet enn luft på boks til å blåse med!

Men du hadde jo problemer før du blåste også, så det var kanskje ikke lufta på bensinstasjonen sin skyld?

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Magnera åpnet sin x1 for å rense den for støv! du kan jo spørre han om råd med åpning. service for å rense den koster sikkert!

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var usikker på hvor smart det var å bruke den saken på bensinstasjonen til å blåse med, men tror ikke det var noe annet enn luft som kom ut av den. Antar at det er støvpartikler, det ser sånn ut når jeg titter inn i linsa..

-Nå begynner livet mitt å bli dyrt. 5000,- for bensinmåler, 500 i parkeringsbot, 2800 for bremser, 2000+ service, pæra til 3200. Blir jo aldri no ny htpc eller surroundanlegg.

Newcomer ketil torset sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    -Nå begynner livet mitt å bli dyrt. 5000,- for bensinmåler, 500 i parkeringsbot, 2800 for bremser, 2000+ service, pæra til 3200. Blir jo aldri no ny htpc eller surroundanlegg.
    hehe. thats life 8)

kanskje på tide med ny bil å :wink:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •