InFocus sp4805 16:9 bildestørrelse?!?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

InFocus sp4805 16:9 bildestørrelse?!?

God dagen!!

Er litt vel ny innen projektorens verden så jeg sitter nå og lurer litt for meg selv, håper noen her kan gi meg et logisk svar....

Har kjøpt en InFocus 4805 som da skal være en 16:9 projektor, hengt den høyt oppe på veggen over sofa'n der jeg sitter/ligger å ser på film, ca 6.5 m fra veggen jeg skal ordne meg noen plater og noen lister til et selvlagt lerret...

Bildestørrelsen blir da ca 2.95x1.60 hvilket er perfekt :-) Men en widescreen projektor og widescreen film fra en dvd spiller som kjører 16:9 ut burde vel dekke hele flaten?!? Jeg sitter nemlig med en ca 20cm svart kant både over og under.. Er dette riktig?!?

Setter pris på om noen snille sjeler kunne undervise meg her litt på dette... :-)

Er dette postet feil sted, beklager jeg det og flytt det gjerne dit det hører hjemme :-)

Hilsen meg

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tippe at du har satt i en dvd som har høyde/bredde forhold på 2:35:1 . Da får du sorte striper over og under. Prøv å sett i en dvd med 1:85:1 eller 1:78:1

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som forrige man skrev.. Noen filmer har veldig bredt bilde, da blir de sorte stripene større. Alternativet er å bruke zoom-funksjon på dvd-spilleren (da skalerer du bort litt av sidene på bildet) eller å maskere lerretet, noe jeg vil tro er klønete og upraktisk..

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med de andre to, men er det ikke en liten feil i størrelsesforholdet ute å går? Hvis du har en bredde på 295cm skal du få en høyde på 166cm, ikke 160 som du skriver. Eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    Jeg vil tippe at du har satt i en dvd som har høyde/bredde forhold på 2:35:1...
    Det hadde du helt rett i..... Ble litt mindre svarte kanter når jeg prøvde andre forhold ja :-) Takk, da ble jeg jo litt klokere....

Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    Alternativet er å bruke zoom-funksjon på dvd-spilleren eller å maskere lerretet, noe jeg vil tro er klønete og upraktisk..
    Jepp, det blir ikke bare klønete og upraktisk, men for dumt..... :-) Jeg spiller nemlig en hel del både på xbox'n og ps2'n min og da dekkes jo hele bildeflaten.... Men å zoome eller bare rett og slett bli vant med noen svarte kanter når jeg ser film med "feil" forhold funker jo, jeg mørklegger jo rommet så godt jeg kan når jeg ser film så det er jo ikke akkurat så "synlig".... :-)

Sitat Opprinnelig postet av Messe
    Hvis du har en bredde på 295cm skal du få en høyde på 166cm, ikke 160 som du skriver. Eller?
    Joda, du er inne på noe der..... skrev vel ca, men ved nøyere måling har jeg nok bomma på noen cm her og der.... Men det er vel egentlig uvesentlig, det er jo et stort og fint bilde uannsett når man sitter en ca 6.5m unna i mørket med lyden på full guffe.... :-)

Takker for alle svar!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •