Kino projektorer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kino projektorer

Hei!

Jeg lurte på hvorfor man ikke ser pixler så godt på kino og projektorer i det hele tatt. Lerret på Colluseum er gedigent, men jeg har faktisk aldri klagd på bildekvaliteten der. (Sitter som regel i midten)

Er det teknologien i projektorer som gjør dette? Takk for hjelp

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kinomaskiner er rimelig annerledes enn vanlige projektorer. I bunn og grunn er selve maskinen bare en "lysmaskin" som lyser gjennom filmrullene. I tillegg er oppløsningen er en helt annen på kino, typisk MANGE ganger mer enn DVD.

Jeg regner med du ser pixler under reklamen? (Pleier å være digitale projektorer som viser reklamen)

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pr i dag er det vel bare en digital filmfremviser i Norge: Nova Kino i Trondheim. Ellers er det bare "analog" (les: filmrull) som gjelder, i alle fall på store kinoer.

Er er en notis om Nova/Trondheim: http://www.digi.no/php/art.php?id=214140

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ang reklame på kino, norge blir det første landet i verden som går over til å distibuere kinoreklame i HD 1920x1080 og digital 5.1 lyd. så veldig bra ut selv om projektoren enda ikke var så høyoppløst. reklamen sendes via satelitt til kinoene.
    dette er nok bare en forsmak på hva vi har i vente på kinoer. all film kommer til å bli distribuert digitalt via satelitt og vist med ekstreme projektorer.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer SuperHeMan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bergen kino har digital fremvisning av Star Wars Episode 3....

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SuperHeMan
    Bergen kino har digital fremvisning av Star Wars Episode 3....
    Hvilken oppløsning?

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    ang reklame på kino, norge blir det første landet i verden som går over til å distibuere kinoreklame i HD 1920x1080 og digital 5.1 lyd. så veldig bra ut selv om projektoren enda ikke var så høyoppløst. reklamen sendes via satelitt til kinoene.
    dette er nok bare en forsmak på hva vi har i vente på kinoer. all film kommer til å bli distribuert digitalt via satelitt og vist med ekstreme projektorer.
    Det høres farlig enkelt å piratkopiere ut...

Newcomer SuperHeMan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xvani: er usikker på hvilken oppløsning det er snakk om, men hvis du går inn på www.bergenkino.no så ser du at det står digital versjon på KP1. Jeg synes bildekvaliteten var veeeeldig bra, mye bedre enn jeg får hjemme med min Optoma H56...
    Det er vel så vidt jeg vet kun ved enkelte "store" filmer de bruker denne projektoren.

Newcomer freezeface sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er en Christie dcp-hsom benyttes i KP1 på konsertpaleet for å vise storfilmer. Du finner hele utstyrslisten til Bergen Kino i en exelfil litt nede på denne siden.
    F

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så nylig SWep3 digitalvisningen her i bergen, og selv om skarpheten var bra var svartnivået mildt sagt ELENDIG. Nedtur... Men jeg tror/håper den digitalprojektoren som står oppført der er den som blir brukt til reklame, spesifikasjonene var langtfra imponerende (og oppløsningen virket lav for et så stort og sømløst bilde).

Her er XL-filene for Konsertpaleet og Magnus Barfot, som (kanskje) bekrefter mine mistanker om at lyden i KP5 er langt grommere enn i resten av kinoen:

http://www2.filmweb.no/multimedia/ar...le__22175a.xls
    http://www2.filmweb.no/multimedia/ar..._MB_32527a.xls

Alle salene i MB har forøvrig identisk utstyr.

Kult at kinoen har lagt ut denne informasjonen

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av polkalizer
    Så nylig SWep3 digitalvisningen her i bergen, og selv om skarpheten var bra var svartnivået mildt sagt ELENDIG. Nedtur... Men jeg tror/håper den digitalprojektoren som står oppført der er den som blir brukt til reklame, spesifikasjonene var langtfra imponerende (og oppløsningen virket lav for et så stort og sømløst bilde).
    Var også og så SWep3 nylig, og er enig i at svartnivået var ikke mye å rope hurra for, men det jeg irriterte meg mest over var mer eller mindre totalt fravær av "skyggedetaljer" hvor allt bare ble en grå grøt. Utenom det så var bildet ok, og ingen problemer med oppløsningen (som vel er 1280x720) fra rad 9 hvor jeg satt.

Tror projektoren som står oppført er den som er i bruk, og sikkert den samme som ble kjøpt inn til første episoden...

Lyden var i grunnen som forventet, med unntak av at det var mer bass (det er jo en rimelig stor sal som skal settes i bevegelse) enn forventet, men synes det ble litt "hardt" i toppen, og ikke alltid like behagelig å høre på selv om volumet ikke var mer enn det måtte være...

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, stemmer dette, tenkte ikke over at det var det som gjorde det så ille. Det gikk fra lyst og rett på grå-suppe. Black-crushing til tusen. Til tider så det ut som om halve ansiktet til Ewan McGregor lå og fløt i løse luften.

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt meg bekjent er SW3 kopiene på kinoene 2k (samme som den er laget i). Trondheim kino kjører på en barco 1,3k da det er noe kluss med godkjenningen av krypteringen på sony 2k projektoren dems.

Newcomer agent cooper sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digitale kino-projektorer er som regel 3-chip DLP'ere med 1920*1080 opløsning. Til sammenligning plejer man at sige, at de bedste 35mm film har en opløsning på ca. 4000*4000 linier i CinemaScope format. Desuden oplever jeg også selv det samme som i gør - sortniveauet på digitale kinomaskiner er ikke helt godt endnu, men det er jo bare et spørgsmål om tid og penge... Sony har forresten i 2004 udviklet en SXRD kino projektor med 4096*2160 opløsning:

PS: Jeg arbejder som operatør/projectionist her i Århus, Danmark.

Mvh Thomas

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •