Trenger hjelp av valg til prosjektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp av valg til prosjektor

Heisann...

Er det noen som kan hjelpe meg litt med valg av projektor her?? =)
    Jeg vil gjerne vite litt om hva jeg må se etter av verdier (ansi,kontrast o.s.v)
    Jeg skal bruke denne i stua som er ca 5*7 meter eller noe...

Hvis det er mulig vil jeg gjerne bruke den til tv og i tillegg til film o.s.v

Jeg har sett på en som heter InFocus Screenplay5700 og Hitachi illumina PJ-TX100 Er dette noe ok valg?? eller er d noen som kan anbefale meg noen projektorer??

Trenger heller ikke være så dyre, men ikke dyrere enn ca 20k..

Setter umåtelig stor pris på litt hjelp her, trenger litt hjelp av folk som faktisk har litt erfaring fra dette, ikke alle selgere som faktisk har dette..

på forhånd takk.. =)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hai !

Johs: Håper det er ok at jeg slenger meg på denne tråden, er selv på jakt etter projektor..(førstegangskjøp). Jeg skal i likhet med Johs bruke den primært til film, + konsoll og PC spill.

De projektorene jeg har sett på er BenQ 5120 og 6210 (begge DLP), samt Panasonic 700AU(?), og Sanyo Z3..

Jeg har nå studert diverse forum og omtaler leeenge, og har i utgangspunktet lyst på BenQ 5120, da denne passer mitt budsjett. En ting jeg er redd for er at jeg skal være "råka" av regnbue effekten... så det er vel kanskje lurest og kjøpe på postordre med returrett..

Ønsker at noen av dere guruer som ahr prøvd disse projektorene kommer med tilbakemeldinger. Det jeg spesiellt lurer på er kvalitet på bildet på BenQ5120 på PC spill som f.eks Flightsim 2004 (denne støtter 16:9 formatet).

Eneste referanse jeg har (projektorer jeg har prøvd ) er en ASK M2 vi har på jobben. Håper noen kan si noe om de ovennevnte projectorene i sammenligning med denne..

Mvh

Freddy

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I opptil 20k klassen er det vel bare Benq 7700 som duger......
    Hvis du i utgangspunktet ikke har tenkt å bruke så mye mere enn 15k er det Panasonic PT-AE700 som gjelder for LCD og Benq 7800 som gjelder for DLP. Optoma H30A er også et alternativ.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fog
    Jeg har nå studert diverse forum og omtaler leeenge, og har i utgangspunktet lyst på BenQ 5120, da denne passer mitt budsjett. En ting jeg er redd for er at jeg skal være "råka" av regnbue effekten... så det er vel kanskje lurest og kjøpe på postordre med returrett..

Eneste referanse jeg har (projektorer jeg har prøvd ) er en ASK M2 vi har på jobben. Håper noen kan si noe om de ovennevnte projectorene i sammenligning med denne..
    Det jeg kan si er at om du ikke er regnbuer på en M2 så gjør du det sannsynligvis ikke på noen andre DLPer heller. M2en er en skikkelig værsting på det der. Men test den skikkelig, i et mørkt rom og med en film med mye kontraster, mørke scener med enkelte lyse objekter funker bra. Rulleteksten kan også være greit å teste på, bare å flytte øynene litt kjapt rundt omkring.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Trenger hjelp av valg til prosjektor

Sitat Opprinnelig postet av Johs
    Heisann...

.......hva jeg må se etter av verdier (ansi,kontrast o.s.v)
    Jeg skal bruke denne i stua som er ca 5*7 meter eller noe...

Hvis det er mulig vil jeg gjerne bruke den til tv og i tillegg til film o.s.v

Jeg har sett på en som heter InFocus Screenplay5700 og Hitachi illumina PJ-TX100 Er dette noe ok valg?? eller er d noen som kan anbefale meg noen projektorer??
    Velkommen til forumet.

Se etter høyeste kontrast (<1500:1) og etter laveste lystyrke (400-800AL) Se også etter støytallet som bør være under 30 dB. Er også en fordel om pj'n har mulighet for digitalbildeinngang (DVI/HDMI)

Du har ei stor stue og spørmålene blir:
    Takhøyde/sitteavstand til der hvor du har tenkt lerretet plassert/lyskontrol i rommet/lerretsstørrelsen tenkt på den

Hvis du har maks 20 lapper til rådighet og kan bruke disse så er valget BenQ PE7700 som gir deg mest bilde for pengene. Skal du lavere i pris finner du et større utvalg, men med lavere bildekvalitet også.

Du skriver at å se TV er noe som er ønskelig, å erstatte TV'n helt med Pj kan du glemme dette fungerer normalt ikke bra. Regner med at du mener enkelte filmer osv. via parabol/TV og ikke dagsrevyen.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fog
    .... Jeg skal i likhet med Johs bruke den primært til film, + konsoll og PC spill.

De projektorene jeg har sett på er BenQ 5120 og 6210 (begge DLP), samt Panasonic 700AU(?), og Sanyo Z3..

Velkommen til forumet.

Først så synes jeg at det er en uting å skrive seg inn i en tråd selv om du har noen forutsetninger som likner. Lag egen tråd, du har sikkert ikke samme størrelse på stua/ lysforhold/takhøyde osv.

Så til dine spørsmål:
    Glem 6210 med mindre du har bruk for 4:3 og skal spille i opplyst rom. Mest for pengene gir 5120, uten tvil. Hvordan den er på ditt spill vet jeg ikke. Send en PM til eiere av 5120 så får du sikert svar. M2 er en rein presentasjons pj (nokså lik 6210) og egner seg derfor ikke til kino/film visning. Du kan derfor ikke samenlikne bilde mot eks. 5120 eller noen av de andre dedikerte kino-pj'ene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Bidda

Takker for svar..

Skal lysstyrken være lavest mulig?? eller så lav? vil ikke d si at at rommet må være meget mørkt for å se noe?? eller??

Rommet er vel normal tak høyde 2,40 eller noe??
    Jeg blir vel sittende ca 3-4 meter fra lerrete

Jeg har sett på en projektor som heter InFocus screeplay 5700
    Er ikke dette noe projektor for meg??

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler deg å lese flere tråder her slik at du får lært deg det grunnleggende for god filmopplevelse. Se også menyen øverst og i"Artikler".

Lystyrken kan være meget, ned til 200-300 men da i kombinasjon med høy kontrast. Pj'er for hjemmekino er i område 500-1000AL og presentasjons pj i område 1500-2500AL. Glem gamle pj'er med 200:1 i kontrast og 800 AL. PJ'n evne til å vise sort er et generelt problem. Poenget er at en pj klarer ikke å lage et bilde som er sortere enn rommets mørke. Det vil si at jo bedre lyskontroll du har i rommet (blendingsgardiner osv.) jo mørkere får du rommet jo lavere kan lystyrken være jo riktigere bilde. Har du et lyst rom må lystyrken være høy og da får du grått bilde istede for sort og bildekvaliteten blir deretter.

Hvis du i din stue har mange vinduer og store lysinnslipp, ville jeg vurdert å bruke et annet rom. (Eller vente til det blir helt mørkt ute). Har selv montert 2 store blendegardiner slik at film er mulig selv med dagslys ute.

Med sitte avstand på 3-4 meter er det å anbefale 180-200 cm bredde på lerretet, noe avhengig av pj's oppløsning.

Kjenner ikke SP5700, søk på dette i menyen over så finner du sikkert noe. Men iogmed at det er lenge siden den er omtalt her så tror jeg ikke denne er atraktiv lengre. Er vel i klasse med BenQ PE7800 og det vil si i at den bør være i prisklassen 12-15000kr.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SP5700 begynner å bli "gammel", men det er riktignok en god projektor! Bare pass på at du ikke gir for mye for en slik en.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, og takk til Josh som ikek tok seg nær av mitt "innbrudd" i tråden. Har bestemt meg for og gå får BenQ 5120 pga prisen

Freddy

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis denne,

http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?...amp;Catg=11992

er ny og prisforlangende ikke er mye høyere enn startpris er dette et godt kjøp......

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •