Er regnbue eff. det eneste motargumentet mot å kjøpe DLP

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er regnbue eff. det eneste motargumentet mot å kjøpe DLP

Hei. Går med planer om å skaffe meg en en PJ. Tenkte litt på en benq 7700 (eller om noen kan anbefale en bedre DLP som koster det samme) og i den forbindelse lurte jeg på følgende:
    Dersom man ikke er følsom for regnbue effekten, er det da noen grunn til å gå for en LCD i samme prisklasse?
    I såfall, hva anbefales av LCD til samme pris som 7700?

Sitteavstand til lerret blir ca 2,5 meter. Har hørt at man bør ha en sitteavstand på minst 2 ganger diagonalmålet på lerret for å slippe å flytte blikket mye (vet ikke om det stemmer).

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det at noen fysisk kan se "regnbue" på dlp egentlig er det største problemet.På de nyeste dlp projektorene spinner fargehjulet så fort at de ferreste synes det er noe stort problem,men jeg kan selv se at bilde brytes opp i et slags "mosaikk"mønster en sjelden gang.Dette er for min del så sjelden og varer kun brøkdel av et sekund,personelig anser jeg ikke dette som noe stort problem.

Stress faktoren som blafrende speil kordinert med et fargehjul skaper ,kan virkelig bli et problem,når man merker det i form av hodepine.Og dette er noe mange er sensetive for,vill anbefale at du prøver dlp før du eventuelt kjøper,og da gjerne mer en 5 minutter på Elkjøp.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sanyo Z3 og Sony hs50 er gode lcd projektorer.

Det største problemet til lcd har hittil vært fillrate (avstand mellom pixlene) og kontrast. Kontrasten er dog bedret, men ikke fillraten i stor grad (enda).

DLP kan gi problemer for de som er sensitive for regnbuer. Men jeg ser ikke noe til disse Et annet problem har hittil vært at DLP (TI) har tatt seg godt betalt for høy oppløsning. Det er først nå i det siste at man har sett 720p DLP projektorer til under 20k.

Mvh

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pris per oppløsning, regnbuer, features (som lens shift) og støy har vel vært LCDs fortrinn framfor DLp de senere årene.

Nå har BenQ ledet an kampen på pris, og både støy og andre features er på vei inn i de dyrere DLP-modellene. Når man så tar i betraktning DLPens fortrinn (kontrast/sortnivå), fillrate (ikke screendoor) etc, så er det etter min mening bare regnbuene (RGB-flimmer) som gjenstår som et problem.

Dessverre opplever jeg det slik at selv om hastigheten på fargehjulene øker, så er regnbuer mer synlig desto mer kontrasten øker også. Derfor synes jeg ikke at forbedringen på regnbuesiden er så stor som det kunne være grunn til å håpe på med de raskere fargehjulene.

Derfor mener jeg faktisk at regnbuer er det eneste egentlige argumentet mot DLP. Klart pris kommer i betrakning også, men ytelse/pris følger vel omtrent samme skala nå, uansett teknologi, etter at BenQ kjørte i gang sin prispolitikk.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Nå har BenQ ledet an kampen på pris, og både støy og andre features er på vei inn i de dyrere DLP-modellene. Når man så tar i betraktning DLPens fortrinn (kontrast/sortnivå), fillrate (ikke screendoor) etc, så er det etter min mening bare regnbuene (RGB-flimmer) som gjenstår som et problem.
    Er enig i det meste som roffe skriver her. Men ta også med i betraktningen at LCD-prosjektorene har en noe bedre brukervennliget når det kommer til eksempelvis plasseringsmuligheter (bl.a. på grunn av lens-shift). Dette er faktisk en begrensning på endel av de "rimeligere" DLP-ene.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting til som er plagsomt med DLP er dithering (maurtue). Dette gjør at bildet kan føles litt urolig, og er verst i mørke scener. Dette skyldes at speilene ikke "klarer å bestemme" seg for hvilken posisjon de skal være i.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle tips Noen som kan anbefale en butikk med god service hvor det går ann å ta seg god tid til å se og prøve en projektor. Elkjøp o.l er vel kanskje ikke det beste stedet å gå... Jeg bor på strømmen i nærheten av oslo.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oslo HIFIcenter kan vise deg Sanyo, og pleier å ta seg god tid

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    En ting til som er plagsomt med DLP er dithering (maurtue). Dette gjør at bildet kan føles litt urolig, og er verst i mørke scener. Dette skyldes at speilene ikke "klarer å bestemme" seg for hvilken posisjon de skal være i.
    Dette blir helt borte med en god bildeprosessor. Med f.eks Denon DVD-A1XV som avspiller er det ikke mye dithering du opplever. Men en bildeprosessor som Lumagen VisionPro HDP, er det knapt synlig i det hele tatt. Ofte blir dithering og MPEG artefakter sammenblandet, og det er derfor noen som opplever like mye "dithering" på LCD projektorer.

For øvrig er PE7700 et glimrende kjøp (det beste?) i den prisklassen, med mindre du er særdeles følsom for regnbuer, eller at du er avhengig av lens-shift.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir helt borte med en god bildeprosessor. Med f.eks Denon DVD-A1XV som avspiller er det ikke mye dithering du opplever. Men en bildeprosessor som Lumagen VisionPro HDP, er det knapt synlig i det hele tatt. Ofte blir dithering og MPEG artefakter sammenblandet, og det er derfor noen som opplever like mye "dithering" på LCD projektorer.
    Dette er nytt for meg.. Kan en god bildeprocessor mer eller mindre fjerne dithering? Jeg trodde det var elektronikken i projektoren som bestemte det jeg, uansett prosessor tilkoplet.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Dette er nytt for meg.. Kan en god bildeprocessor mer eller mindre fjerne dithering? Jeg trodde det var elektronikken i projektoren som bestemte det jeg, uansett prosessor tilkoplet.
    Neida, det er velkjent at dithering varierer med kilden. Heldigvis er dette et stadig minkende problem.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm innterresant! er en del dithering på min 4805, så det kan muligens forbedres altså, kult!

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Derfor mener jeg faktisk at regnbuer er det eneste egentlige argumentet mot DLP. Klart pris kommer i betrakning også, men ytelse/pris følger vel omtrent samme skala nå, uansett teknologi, etter at BenQ kjørte i gang sin prispolitikk.
    Jeg ville nok tatt med et par ting til:

1. For høy lysstyrke er vanlig på dlp.
    2. Støy er fremdeles et problem på mange.
    3. Strølys er mange dlp plaget av.
    4. Ofte mangel på lens-shift.

Etter min mening finnes det kun en praktisk fordel med dlp vs lcd og det er kontrast/sortnivå.

Men liker du sortnivå og høy kontrast skaffer du deg selvsagt en crt. I forhold til crt vil jeg si at lcd og dlp har jamførbare kontrastforhold.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    hm innterresant! er en del dithering på min 4805, så det kan muligens forbedres altså, kult!
    Kunne ikke dy meg, forbedringen HiFil nevnte, dvd-spilleren Denon DVD-A1XV koster 25k (og veier 19kg!!!)

Passer fint å mate din 4805 hehe.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    19 kg er vel ingenting for dere crt gutter.
    kan ikke du ta med projektoren din under armen så kan vi spille litt xbox :wink:
    estetikk og brukervennlighet. to ord som ikke finnes i noen crtmanualer. de fleste har vel for lengst fått med seg at crt har et godt bilde. de fleste synes også at en dlp har et godt bilde. la nå folk få lov til å kose seg med dlp bildet sitt uten å få ørene fulle fra vintage avd.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Kunne ikke dy meg, forbedringen HiFil nevnte, dvd-spilleren Denon DVD-A1XV koster 25k (og veier 19kg!!!)

Passer fint å mate din 4805 hehe.
    hehe! men en litt bedre spiller enn 575 (muligens med dvi) vil vel kansje takle dithering litt bedre!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Etter min mening finnes det kun en praktisk fordel med dlp vs lcd og det er kontrast/sortnivå.

Men liker du sortnivå og høy kontrast skaffer du deg selvsagt en crt. I forhold til crt vil jeg si at lcd og dlp har jamførbare kontrastforhold.
    Enig i at CRT ruler, mens syns personlig resten av argumentene er bare tull. Slik jeg ser det finnes det kun ett argument for å kjøpe LCD, og det argumentet er lommeboken. Du får mer utstyr, og mindre støy for en billigere penge ved å kjøpe LCD, men du får også vesentlig dårligere totalopplevelse av bildekvalitet (med mindre en er veldig følsom for RGB-flimmer). DLP er dyrere, men vel verd pengene i dag i hvert fall. I morgen er det bildet kanskje snudd på hodet, for projektor-verden går heldigvis fremover.

Bensin på bålet kanskje, men like fullt min mening. 8)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil

Enig i at CRT ruler, mens syns personlig resten av argumentene er bare tull. Slik jeg ser det finnes det kun ett argument for å kjøpe LCD, og det argumentet er lommeboken. Du får mer utstyr, og mindre støy for en billigere penge ved å kjøpe LCD, men du får også vesentlig dårligere totalopplevelse av bildekvalitet (med mindre en er veldig følsom for RGB-flimmer). DLP er dyrere, men vel verd pengene i dag i hvert fall. I morgen er det bildet kanskje snudd på hodet, for projektor-verden går heldigvis fremover.

Bensin på bålet kanskje, men like fullt min mening. 8)
    Kommer vel litt an på hvilken prisklasse du snakker om det, "Bensin-HiFil"?

For opptil 20k er det ingen tvil i mine øyne/ører om at det er mer støy på de fleste DLPer, de er også mindre fleksible plasseringsmessig pga eks. lens-shift-muligheter, og det er ikke før 7700 kom at de kunne matche samme oppløsning i den prisklassen.

Dessuten er det faktisk endel av oss som er plaget av RGB-flimmer/regnbuer (selv om ikke du er det :wink: ), og da kan det være med hele DLP foreløpig for min del.

Kanskje ikke akkurat "bensin på bålet", men MIN mening 8)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og det er ikke før 7700 kom at de kunne matche samme oppløsning i den prisklassen.
    men når man f.eks ser mindre hønsenetting på 576 dlp enn på en 720 lcd, så skjønner jo man att oppløsning ikke er alt.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare det at alt LCD er slitsomt med alt det "grønnskjæret" i bildet, men en kalibrering kan kanskje endre på dette?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •