Er regnbue eff. det eneste motargumentet mot å kjøpe DLP - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er bare det at alt LCD er slitsomt med alt det "grønnskjæret" i bildet, men en kalibrering kan kanskje endre på dette?
    Nå kjenner jeg meg ikke igjen.. Om noe, er det et blåskjær på noen..

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grønnstikk er det på alle projektorer med en pære (dvs alt utenom CRT). Det kan selvsagt reduseres kraftig, og legges i et område som ikke er plagsomt. Jeg var såre fornøyd med min Action, helt til Per Johnny var her på onsdag og kjørte en skikkelig fargekalibrering. I ettertid er det ikke vanskelig å se at det er mindre grønnstikk nå.
    Det viktige er vel å kalibere projektoren slik at fargebalensen er mest mulig riktig der det syns best. Om det er et lite avvik i de mørkeste områdene er jo ikke så lett å se for et "utrent" øye.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig det er et grønnstikk på projektorer med pære, men jeg synes ikke det er veldig synlig. Det er mere plagsomt at man ikke får skikkelig mettet rødfarge på grunn av at pæren mangler litt.

Samtidig synes jeg nesten alltid digitale projektorer er for kalde, dvs. for mye blått.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får invitere Per Johnny til vestlandet AK. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde sikkert ikke vært dumt. Jeg vurderer dog å kjøpe eget kalibreringsutstyr, men det blir i den rimelige enden allikevel. (Selv om det ikke blir samme resultat som om PJ kalibrerer)

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Grønnstikk er det på alle projektorer med en pære (dvs alt utenom CRT). Det kan selvsagt reduseres kraftig, og legges i et område som ikke er plagsomt. Jeg var såre fornøyd med min Action, helt til Per Johnny var her på onsdag og kjørte en skikkelig fargekalibrering. I ettertid er det ikke vanskelig å se at det er mindre grønnstikk nå.
    Det viktige er vel å kalibere projektoren slik at fargebalensen er mest mulig riktig der det syns best. Om det er et lite avvik i de mørkeste områdene er jo ikke så lett å se for et "utrent" øye.
    De sier jo at en perfekt kalibrert farge/gråskala har veldig mye å si for vising av detaljer i mørke scener.

Det skumle er at en helst skal rekalibrere projektoren ved bytte av signal/kilde (dvd-spiller/scaler/htpc) for så optimalt bilde som mulig.

Personlig ser jeg det som en økonomisk fordel å være såre fornøyd med det bilde jeg har i dag. Prøver å unngå besøk til entusiaster med kalibrert fett utsyr.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det største motargumentet mitt mot 1ship DLP projektorer er fargehjulet, som er med på å lage bildet av en og en grunnfarge av gangen sammen med de bevegelige speilene på DLP brikka, som digitalt styrer lysstyrken, og som dermed krever at synsansen til brukeren blir en D/A konverter..

Hastigheten på fargehjul og antallet indelte sektorer, er helt klart med på å redusere faren for å se de spesielle RGB tidsforskyvede regnbuene i bevegelige bilder med mye kontrast, men har ennå til gode å se en hel film på en DLP projektor, uten å bli sliten og få vondt i hodet. Her må man teste selv og se om det går greit for de som skal benytte projektoren, så sitter man ikke igjen med skjegget i postkassa angrer over projektor valget senere.

En 1ship DLP har i motsetning til LCD og CRT aldri problemer med konvergens, dvs hvordan de tre grunnfargene bildet består av, treffer oppå hverandre praktisk talt 100% riktig. 100% blir til 0% hvis man blander inn tidsbegrepet og dermed aldri får grunnfargene til å overlappe(convergere) med hverandre.på samme tid, men med en sånn sammenligning , vil vel også en elektro ståle opptegnende trerørs CRT projektor få problemer . :wink:

Nummer to ankepunkt mot DLP er Pris/oppløsning i forhold til LCD.
    Har intrykk at Texas Instrument fremdeles tar seg godt betalt for bruken av DLP teknologien, noe som etter min mening gjør at de billigste DLP projektorene er byggemessig litt simplere/dårligere enn tilsvarende LCD,
    men dette utgjevner seg oppover i prisklassene.

Mange digital projektor brukere er helt klart fornøyd med bildekvaliteten til de fleste nye hjemmekino DLP og LCD projektorene presterer i dag i den prisklassen de er villig til å gi, men jeg tror det pr. i dag er lettere bildekvalitets messig å gå fra DLP/LCD leiren og over til CRT, enn den motsatte veien.
    Regner også med at CRT projektor folket hele tiden sjekker ut Digital projektor leiren, mens det er svært få DLP og LCD projektor brukere, som noen sinne har sett en oppegående CRT i aksjon og dermed har CRT projektorer bland sine bilde referangser. (og det er kankje like greit. :wink: )

Med tanke på brukervennlighet og fleksibilitet for ikke å snakke om WAF, er det nokk betydelig lettere velge digitalt DLP eller LCD fremfor CRT, hvor DLP er litt værre, eller mer krevende plasserings messig enn de fleste moderne LCD projektorene som gjerne har lens shift, og ofte et større zoom område.

Hønsenetting eller Screendoor effekten er ganske lav pga bedre fillrate på DLP i forhold til de fleste LCD, men man har jo panasonic sin PT-AE 700, som har en teknikk som duser ut hønsenettingen, så den blir mindre påtrengende. VB eller vertical banding (vertikale striper som av og til er synlig pga LCD panelenses oppbyggning og styring) er også fraværende på DLP projektorer og har ført til at noen har gått fra LCD med VB problemer > DLP projektorer.

DLP har vel også etter min mening en mer "ekte" kontrast enn mange av de iris trimmede LCD projektorene, hvor lysestyrken fra lampen blir dempet over hele bildeflaten samtidig, noe som hjelper for sortnivået i mørke filmsener, men som ikke hjelper dersom noe i samme filmsene skal være helt hvitt og helt sort. vil bare tilføye CRT..... :wink:

Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    19 kg er vel ingenting for dere crt gutter.
    kan ikke du ta med projektoren din under armen så kan vi spille litt xbox :wink:
    estetikk og brukervennlighet. to ord som ikke finnes i noen crtmanualer. de fleste har vel for lengst fått med seg at crt har et godt bilde. de fleste synes også at en dlp har et godt bilde. la nå folk få lov til å kose seg med dlp bildet sitt uten å få ørene fulle fra vintage avd.
    CRT vs Digitale projektorer og estetikk, det er det vel ikke så lett å bli enige om tror jeg, for min del kommer jeg i farten ikke på noe som er så mye penere å se på enn en Cine9 eller kankje en Sony G90 hengende i taket, mens yndlingsfilmen i 1080P HD format blir vist på lerretet. Problemet er jo at slike projektorer krever et helt sort og lyskontrollert rom for å trives, og da syns de jo ikke serlig godt heller, samt at jeg desverre ikke har en Cine9 eller G90 projektor hengende i taket :cry:

19 kg er ingenting for CRT folket det er nok riktig, selv har jeg en 15kg EL.vinsj med 250 kg løftekapasitet fasmontert i forbindelse med takfeste for crt projektoren for å lettere kunne fire den 67kg Barcoen kontrollert ned, uten å få vondt i ryggen, og så gjennomføre små tweaking som er best å gjennomføre "riktig" vei.
    Mulig at CRT projektorer kan sees på som vintage produkter for de spesiellt intereserte, med en vekt og størrelse for en av de tre optiske linsene som vel i seg selv overskrider det som er akseptabelt for en vanlig DLP eller LCD projektor, men pga alle de mekanisk bevegelige delene en DLP projektor består av, er det muligens ikke så mange av disse som noen sinne kan betegnes som vintage produkter. Det er også etter min mening lettere å kvitte seg med/kaste en 5 år gammel utrangsjert og deffekt DLP/LCD projektor som veier 5kg enn en service vennlig modul oppbyggd deffekt CRT projektor på 60-110kg, og som når den settes i stand via noen byttekort eller nye CRT rør igjen fremdeles etter min mening ligger noen hestehoder foran i bildekvalitet og kontrast, enn dagens digitale projektorer.

Ikke meningen å skrive så mye om CRT projektor her ops: , men hvis bildekvaliteten er viktigst for en som vil kjøpe seg projektor, og man bare vurderer fordeler og ulemper mellom DLP og LCD projektorer, kan man komme i skade for å kaste bort mye penger, før man endelig ser CRT lyset, her snakker jeg av erfaring.... :wink:

Litt moromt også i denne DLP tråden at det måtte en habil CRT projektor guru som Per Johnny til for å få fargekalibrert og riktig gråtone skala på DLP projektoren til Hi-Fil.
    :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LCD har et større fargeområde enn en chips DLP. Mer sammenlignbart med 3 chips DLP. Dette problemet kan man ikke kalibrere seg ut av. Fargemetningen i rødt og blått er begrenset fordi man bare viser hver farge ca 30-40% av tiden. når man gjengir rene rød, blå og grønn farger på DLP. På LCD vises rødt, blått og grønt konstant.

Når det gjelder dithering på DLP tror jeg dette også har noe av den samme forklaringen. DLP gjengir såvidt jeg har forstått lys eller ikke lys ved s/hv. i utgangspunktet ikke gråtoner. ved å lyse korte lysglimt innimellom skaper man gråtoner. Ved s/hvitt foto(stillbilde) ser man tydelig en dithering på DLP. Ved bevegelige bilder blir denne bevegelsen noe vanskeligere å oppdage pga. kamerabevegelsen. Jo hurtigere kamera beveger seg jo vanskeligere er det å oppdage dette. Til s/hv. stillbilder er DLP et dårlig alternativ etter min mening.

Tror mange glemmer at en chips DLP er en kompromissløsning for å komme ned i pris. Det vil alltid bli en begrenset fargemetning, være et blinkende bilde. Det er idag dokumentert at LCD gir bedre synsergonomi enn DLP. Dette innebærer at færre mennesker blir slitne i øyne/hode når de ser på en LCD projektor enn en DLP projektor( www.tkawai.giti.waseda.ac.jp/e/25.html

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Litt moromt også i denne DLP tråden at det måtte en habil CRT projektor guru som Per Johnny til for å få fargekalibrert og riktig gråtone skala på DLP projektoren til Hi-Fil.
    :wink:
    Nå er jo grunnen til det såre enkel, det er kun en CRT-guru som trenger å kjøpe ColorFact. :wink:
    Det er stor forskjell på å kalibrere på fargefilter, og det å ha tilgang til skikkelig måleutstyr. Jeg har forøvrig gått til anskaffelse av OpticOne fra Ovation Multimedia, så da skulle jeg kunne ha full kontroll på de fleste parametre fremover.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange gode svar mye teknisk språk som jeg ikke skjønner helt, men begynner å danne meg et bilde av hva dere mener. Men dette åpner igjen for et spørsmål til: En del av fordeler/ulemper som beskrives her, er dette noe jeg som amatør(har ikke hatt PJ før) vil legge tydelig merke til, eller er det detaljer som dere med mer "trent" øye ser? Hvis du ikke har sett en PJ til 50 00,- kr med HD oppløsning vil en PJ til 10-15 000,- virke dårlig? Jeg skjønner jo selvfølgelig at pris og kvalitet henger sammen, men tror dere at en av de rimeligere PJ`ene som f.eks LCD panasonic PT-AE700 ville skuffet meg som skal ha min første Projektor?

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg tror ikke du blir skuffet, men at du blir strålende fornøyd! men etterhvert vil du nok få lyst på noe bedre(men sånn er det jo med så og si alt :wink: )

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PT-AE 700 er et glimrende kjøp, ikke bare for en nybegynner, men også for de som ønsker en billig og grei LCD projektor i hjemmekino sammenheng. Man får mye for pengene (i forhold til for bare 1-2 år siden), og mulighet for mange gode hjemmekino opplevelser. Hvordan den står seg opp i mot andre projektorer som kommer i fremtiden, eller også når man har litt mer erfaring og har sett mange av konkurentene i aksjon, er ikke helt godt å si, fordi det har også litt med hva den enkelte foretrekker og hvordan utviklingen av disse projektorene blir.
    Sanyo Z3 er også et annet godt LCD projektor alternativ, den er generellt litt dyrere enn AE700, og har ikke den samme smothscreen teknologien som mykner opp bilde som PT-AE700 har, og det kan derfor oppfattes som om bildet er litt skarpere på Z3, men til gjengjeld blir rutemønsteret eller rammene rundt hvert pixcel litt mer tydelig også. Anbefaler at man prøver å få en demonstrasjon av de forskjellige projektorene i den aktuelle prisklassen før man kjøper, så vet man litt mer om hva man kjøper, og finner litt mer ut av hva man foretrekker. Er man på projektor "jakt", er det også etter min mening lurt å sjekke DLP leiren, har får man litt mindre bilde oppløsning pr krone enn LCD leiren, men til gjengjeld har man smalere og mer usynlig rutemønster, og ofte en bedre kontrast og sortnivå. Er man følsom for regnbue effekten pga fargehjulet, er ikke DLP prinsippet å anbefale i hjemmekinoen, men det er etter min mening lurt å teste ut enkelte DLP projektorer også før man velger sin første hjemmekino projektor.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •