Epson TW10H Vs. BenQ 5120

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer Trevland sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Epson TW10H Vs. BenQ 5120

Skal kjøpe meg projektor for første gang om et par uker, og da har jeg sett ut disse to, Epson TW10H og BenQ 5120. Har lest diverse inne på forumet om disse to, blandt annet om regnbueproblemene på 5120'en, og at oppløsningen kanskje ikke er den beste på TW10H. Har sett på Komplett og der koster TW10H ca 6450. Skal lage meg et enkelt lerret med huntonittplate og maling, og lurer på hva dere vil anbefalle av projektor til dette. Er BenQ 5120 verdt 1500 kroner mer enn TW10H? Skal jo bare ha en grei billig projektor, og dette blir den første projektoren min. Kan jo skyte inn at jeg heller mot en TW10H..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gått for en litt dyrere prosjektor... Du må nok opp i prisklassen 15000-20000 skal du få en grei hjemmekino projektor!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde gått innom en forretning og testet benq'en, det er ikke så mange som har så stort problem med regnbuer at de ikke kan ha en slik projektor. Kjøper du epsonen vil du grine over sortnivået (eier en selv).

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så det er såpass dårlig sortnivå ja, men kan ikke det ha noe med lerretet å gjøre? Skal du bytte ut din du da eller?

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var han vel ikke ute etter en prosjektor i 15-20.000 klassen, men til rundt 6000,-.

Oppløsningen er vel så og si den samme på tw10h og 5120, så det spiller vel ingen trille.
    Kanskje du burde finne ut om du er følsom for regnbuer? Hvis du er det ville jeg nok styrt unna 5120.

Har selv hatt Epson TW10 (den før tw10h), og syns det var en helt grei projektor til å se film på. Eneste er at den har nok litt mer "hønsenetting" enn dyrere projektorer, men dette var ikke noe stort problem. Dette kan du jo til en viss grad styre selv, sånn i forhold til sitteavstand og bildestørrelse.
    TW10 er også lyssterk når du setter den til Livingroom (eller var det Dynamisk), og da kan du fint bruke den til å spille xbox på dagtid med lys i rommet f.eks. Går an å se film også, men er ikke akkurat veldig bra da (til sammenligning et mørkt rom).

Den er rimelig stille også, når du har den i Theater Black modus(spare-modus).

Du har vel også returrett på den om du bestiller fra komplett..?

Lykke til med valget!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva vil du si er det største bildet, i tommer, TW10H kan klare da, uten at det blir for ille liksom?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er en regnbue??

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde bildebredde på 180cm og satt ca 3meter unna, og syns det funka helt greit.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. hadde lyst på et litt "grovere" bilde jeg da , men da blir det kanskje ikke så bra? Jo større jo bedre..Noen som har prøvd med mer enn 80" på TW10H her da?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har slettet litt her. Ikke vær uforskammet !!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5120 har vel også sine begrensninger i forhold til å blåse opp bilde for mye, så der står de ganske likt.... tror jeg da... :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er viktig at du gjør nøye grunnarbeid, og planlegger godt før du skal begynne å bygge lerretet! Det å foreta en kostnadsberegning vil heller ikke være dumt!

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke prøvd Benq5120 ,men jeg har sett den Epson prjektoren. Kan ikke anbefale den iforhold til min 6100 som skal være litt dårligere enn 5120.

Jeg ser ikke regnbuer og de fleste gjør ikke det. Jeg klarer å fremprovosere regnbuer ved å vifte med hånden ,men har ikke sett det i filmer. Har prøvd ,men ser det rett og slett ikke.

Sats på 5120`en du =)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dette blir jo ikke akkurat noe lettere da.. Men en projektor skal jeg ha i begynnelsen av juni..Får håpe fler legger inn kommentarer her som taler for eller mot TW10H og 5120'en. Er det noen andre projektorer til 7-8000 er det bare å si ifra hvis noen har noe å anbefalle. Men har hovedsaklig sett meg ut disse to. Men blir jo bare mer og mer usikker :shock:

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror mitt tips blir at du prøver å stikke innom en butikk som selger DLP projektorer slik at du finner ut om du er følsom for regnbuer.

Er du ikke det, så burde du kanskje satse på 5120, den har helt sikkert bedre sort nivå.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får legge inn et spørsmål om demo her i forumet, er tross alt noen 5120 ute blandt oss. Still spørsmålet i den offisielle tråden:
    http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...&start=360 så får du sikkert svar. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Benq 5120 eller Epson?

Jeg stod overfor det samme valget for kort tid siden. Jeg stod egentlig mellom epson emp-s1H og epson emp Tw10H...med Benq 5120 i bakhodet. Var klar for TW10 pga gode kritikker og fin pærepris (2000 kr) men etter en kjapp demo ble jeg litt usikker. Syntes den bråkte en del, og i ettertid tror jeg kanskje den var feil innstilt for bildet var veldig "hvitt" og "blasst" sammenlignet med en langt dyrere Panasonic PT-AE700E (som anbefales!) Samtidig hadde Benq5120 fått så gode kritikker her på forumet. Og resultatet var at jeg gikk for sistnevnte (var vel smak og behag til sist).

Utenom demo'en er det eneste sammenliningsgrunnlaget jeg har en eldre LCD ask (ukjent modell) til 40-50,000 som en kompis kjøpte for noen få år siden. Og det latterlige er at benq til 8000 spenn gir et vel så bra bilde og med mindre støy. Så prismessig er det jo sinnsykt bra kvalitet på prosjektorene i denne prisklassen sammenlignet med tidligere vil jeg si (alt er relativt!).

Det negative med Benq er Regnbue-effekten. Men denne er personavhengig og til en viss grad psykologisk. Jeg gjorde meg selv en bjørnetjeneste ved å lese masse om denne, for da gjorde jeg ikke annet enn å se etter den i begynnelsen...og den som leter finner... Men så langt har ingen kompiser kommentert den.

Selv legger jeg merke til den i begynnelsen av god kvalitet høykontrasts filmer, og så forsvinner den på merkelig hvis....Tror det er fordi man begynner å slappe av og fokusere mer på handlingen i filmen enn på bildet. Så dukker den opp på rulleteksten igjen, typisk at den dukker opp ved hvit skrift på mørk bakgrunn eller ved teksting. Uansett er det overkommelig, jeg blir ikke blindet eller kvalm. Jeg har kun sett en film der jeg ble dårlig av regnbue-effekten og det var "the last horror movie" fordi den er filmet med amatørkamera (filmen er forresten elendig og til å bli dårlig av, det er indirekte ran å leie den ut...)

På playstation 2 er det ikke noe problem (kanskje fordi grafikken er elendig i utgangspunktet), og har ikke sett det i forhold til pc-spill. For tiden prøver jeg ut et tips jeg har fått for å minke effekten, det er å kjøre økonomi-modus, skru lysstyrken opp på 40-42 (litt usikker) og skarphet ned fra 3 til 2 eller 1. Vet ikke helt om det virker enda.

Og når det gjelder sort nivå...for å ekstremt illustrere forskjellen på en dårlig høy-lumen presentasjonsprosjektor og en "film" prosjektor som benq 5120 gjør følgende: kjør en film med mange mørke scener og switch mellom "game-mode" og "cinema-mode" på benq 5120...det illustrerer rimelig heftig hva som menes med dårlig sortnivå og farger (supert i cinema, elendig i game-mode). Dette gjør at jeg bare bruker game-modus hvis jeg absolutt må. (Har ingen peiling på hvordan dette er med epson prosjektorene).

Konklusjon:
    Med den bildekvaliteten, lite støy og til den prisen finner jeg meg fint i litt regnbue-effekt.

TIPS:
    Vet ikke om du ble så mye klokere, men et tips er i hvertfall uansett å kjøpe fra et internettsted som f eks komplett.no så har du returrett på internetthandel dersom det skulle være noe feil. Det hender jo at folk benytter seg av dette og sender dem tilbake. Disse selges da til reduserte priser men med samme garanti under menyen "demovarer". Lykke til!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •