Panasonic AE700. Alltid et hjørne ute av fokus.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Panasonic AE700. Alltid et hjørne ute av fokus.

Hei.

Jeg har hatt min AE700 en måneds tid, men har ikke koblet den til PC før nå, og har ikke brukt noe særlig tid på å sette den skikkelig opp.

Nå tok jeg et krafttak og flyttet den til en bedre posisjon, borret hull i vegger og tak og trakk en VGA kabel til PC. Straks jeg fikk PC bildet opp så jeg at det ene hjørnet var ute av fokus. Uansett hva jeg gjør (føler jeg) klarer jeg ikke få begge hjørner, venstre oppe og høyre nede, til å være i fokus samtidig. Det er faktisk veldig sjenerende, så mye at jeg vurdere å sende den tilbake. Jeg har tre spm. i forbindelse med dette!

1. Kan dette ha noe med oppsettet mitt å gjøre?

Jeg har maks lensshift nedover, og i tillegg er den litt vippet nedover så jeg får -1 i keystone. Det er ikke noe keystone på langsidene.
    Kasteavstand er 520cm og lerretet er 190cm bredt.
    (jeg er forresten skuffet over lensshift funksjonen. Projektor må stå veldig lavt for å treffe lerret pga. skråtak. Har den nesten i hodet når jeg sitter i sofaen)

2. Kan en firmware oppgradering hjelpe mot dette?

3. Kan en liten skjevhet i lerretet (MDF plate) føre til så store problemer med fokus? Om det er noen skjevheter, så er de så små at jeg ikke klarer å se dem!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk av maks lensshift vil absolutt kunne føre til de problemene du beskriver ja. Er en del tråder om dette på forumet her, men desverre er ikke søkefunksjonen på forumet god nok til at jeg greide å finne dem igjen.

Kontrollspørsmål: Du har montert prosjektoren opp-ned på stativet?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant heller ingen tråder om dette!

Ja, den er opp ned.
    Jeg satte linsen i nøytral posisjon og problemet gikk ikke vekk.
    Det var faktsik ingen forskjell å spore!
    Jeg forsøkte også å vri på lerret, men selv om jeg flytter det mer enn 5cm. holder den fokus på de delene som er skarpe og de delene av bildet som er ute av fokus kommer ikke i fokus.

Senter linse til gulvet er 180cm
    Gulv til overkant lerret er 155cm
    Lerret er 190x116,noe

Overkant lerret til senter linse utgjør altså 25 cm.
    Slik jeg forstår diagrammet under skal jeg med maks lens-shift kunne ha center linse ca. 31 cm over kanten på lerretet.

Hvorfor må jeg peke projektoren nedover og få keystone når jeg skal ha 6 cm mer lens-shift å gå på?
    (NB! Jeg har ikke brukt keystone funksjonen, har istedet skjøvet nederste del av lerret litt mot pj. slik at keystone forsvantr).

Jeg har lagt ved en zip fil med et bilde som viser problemet så godt det lar seg gjøre med et digitalkamera.
    http://www.vannhund.com/mambofolder/...ites/Fokus.zip

Oppdatering
    Jeg gjorde en Google og fant at det ikke bare er min AE700 som sliter med fokus på høyre siden. Fant noen tweak tips og kom meg inn i servicemenyen. Der kjøret jeg det rutete testmønsteret i forskjellige farger.

Hvitt rutenett på svart bakrunn: Sylskarp fokus 99% perfekt
    Grønnt rutenett på svart bakrunn: Sylskarp fokus 96% perfekt
    Rødt rutenett på svart bakrunn: Skarp fokus stort sett over hele bildeflaten 70% perfekt
    Blått rutenett på svart bakrunn: Ute av fokus over hele bildeflaten. Blir svimmel av å se på det. 10% perfekt.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for link!

Takk for linken, men disse trådene har dessverre ingen klare konklusjoner.
    En som ville reklamere den og en som nesten fikk det bort.

Ingen som fikk det helt bort tydeligvis.

Dersom jeg må la være å bruke lensshift for å kunne fokusere er jo hele poenget borte. Da kunne jeg like godt kjøpt den BenQ'en jeg tenkte på.

Spørsmålet mitt blir nå, hvor mye feil skal man måtte akseptere med et produkt til 14000 før man får det fikset på garantien eller hevet kjøpet?

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bernhard
    Der kjøret jeg det rutete testmønsteret i forskjellige farger.

Grønnt rutenett på svart bakrunn: Sylskarp fokus 96% perfekt
    Blått rutenett på svart bakrunn: Ute av fokus over hele bildeflaten. Blir svimmel av å se på det. 10% perfekt.
    At et av panelene er helt ute av fokus mens et annet er helt i fokus tyder jo på at det er noe riv ruskende galt med projektoren din. Send i retur!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Takk for link!

Sitat Opprinnelig postet av Bernhard
    Spørsmålet mitt blir nå, hvor mye feil skal man måtte akseptere med et produkt til 14000 før man får det fikset på garantien eller hevet kjøpet?
    Du skal i utgangspunktet ikke akseptere noen feil uansett om produktet koster 300 eller 300.000 kr. Dersom det ikke finnes noen gode måter å fikse problemet på selv, så ville jeg sendt den tilbake til butikken du kjøpte den i.

Det bildet du la ut. Er det bilder du har tatt av projektoren selv? Hva har du brukt som testbilder? Ser jo nesten ut til at det blå og grønne panelet har en betydelig forskyvning i forhold til hverandre der..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder er tatt av meg av min AE700

Hei.

Takk for gode svar.
    Bildene tok jeg selv i går natt.
    Brukte en barkrakk som stativ og tok med høyeste oppløsning.

Jeg tror jeg tar en telefon til AVshop og hører hva de har å si!

Bernhard

Fant ikke noe telefonnummer, så jeg sendte en mail i stedet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nyt bilde

Hei igjen.
    I tilfellet noen er interessert tok jeg noen nye bilder med mønstrene fra servicemenyen. Jeg har limt mange bilder sammen til ett slik at det blir enkelt å sammenligne. Jeg brukte hvite ruter på svart bakgrunn for å fokusere.

Bildene er tatt med et Casio Exilim 505 Pro på stativ og selvfølgelig uten blits.
    Punkt for autozoom er akkurat på linjen. Det var helt mørkt i rommet, så det er ikke sikkert kameraet har klart å fokusere 100%

enjoy.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •