Når får vi 1920x1080i til ca. 50 000,- ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Når får vi 1920x1080i til ca. 50 000,- ?

Når kan vi vente å se en hdtv klar projector? regner med at action vil være den beste tilbyderen for oss nordmenn. Men er det ingen pressemeldinger om når vi kan vente å se en slik prosjektor!? :?:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å si, men jeg tipper tidlig neste år. Det blir da en LCD projektor basert på Epson 1080 paneler.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke Projectiondesign sagt at de forventer å komme med en 1080 modell ila året? Om den vil koste 50k er vel heller tvilsomt.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Har ikke Projectiondesign sagt at de forventer å komme med en 1080 modell ila året? Om den vil koste 50k er vel heller tvilsomt.
    Så sant ikke PD skal begynne å lage LCD eller LCOS-prosjektorer er de vel like avhengige av TI som alle andre DLP-produsenter. Og TI har foreløpig ingen 1080-brikker beregnet på hjemmekinoprosjektorer.

Hmm, en LCOS fra PD hadde kanskje vært noe...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper du får 1080p LCD basert på Epson D5 paneler til 25k i begynnelsen av neste år 8)

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harol
    Tipper du får 1080p LCD basert på Epson D5 paneler til 25k i begynnelsen av neste år 8)
    Isåfall henger det nok en slik i taket mitt da

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror aldri en slik kommer til den prisen. Ikke før etter en god stund.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Jeg tror aldri en slik kommer til den prisen. Ikke før etter en god stund.
    Hehe, om et par-tre år tror jeg ikke det produseres noe særlig annet enn 1080p LCD. Stiller meg litt tvilende til 25k 1080p LCD i begynnelsen av neste år, men mot slutten av året er jeg rimelig sikker på at vi ser slike priser. Markedet er helt klart på vei dit, nå som vi snart får 1080p HD-filmer på optiske media.

720p tor jeg vil bli forbehold <10k markedet. Om TI ikke snart kommer med 1080p DLP-chip for FP så er jeg redd de kommer til å falle av lasset...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel vi får se. I 2003 kom 720p under 20k for fullt på LCD markedet. Det har nå vært 2 maskiner med 720 fra Sanyo og Panasonic. Noterer meg at Panasonic AE 700 selges for 12k. Kan ikke helt se at en 1080p maskin skal være mer enn dobbelt så dyr. LCD produsentene må komme med noe mer nå, ettersom DLP tar igjen på oppløsning. For å konkurrere med DLP tror jeg LCD må øke oppløsning uten å gå for mye opp i pris.

Men vi får se 8) kjekt å synse litt hehe

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jkirkebo
    ..., nå som vi snart får 1080p HD-filmer på optiske media.
    Jaha? Får vi det?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jaha? Får vi det?
    Nei og Ja.

Ikke 1080p rett ut, men de er innkodet 1080p24sf, slik at med riktig de-interlacer så kan man få 1080p.

F.eks. med DragonFly fra www.alogolith.comm tilkoblet.

Snart? Nei, men forhåpenligsvis om ikke altfor lenge. HD-material er lett å finne i store mengder hvis man er litt kreativ. Jeg ser ikke på stort annet en HD.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe... er du trøtt Per Jhonny??
    ble et par skrivefeil i linken din..

her er den riktige: www.algolith.com

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jaha? Får vi det?
    Nei og Ja.

Ikke 1080p rett ut, men de er innkodet 1080p24sf, slik at med riktig de-interlacer så kan man få 1080p.
    Det er vel helt opp til avspilleren om den leverer 1080p24, 1080p24sf, 1080i60 eller noe annet ut. Filmene blir ihvertfall lagret progressivt, det er det som teller.

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fujitsu har jo lansert sin 1080p D5 projektor, til 26K. Ulempen er jo selvsagt at vi da prater dollar... Ble vist på messe i vinter så kan vel ikke være alt for langt unna. Må vel nesten få prisen for styggest projektor hittil også...

OK

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ok
    Fujitsu har jo lansert sin 1080p D5 projektor, til 26K. Ulempen er jo selvsagt at vi da prater dollar... Ble vist på messe i vinter så kan vel ikke være alt for langt unna. Må vel nesten få prisen for styggest projektor hittil også...
    Fujitsu LPF-D711 er ikke basert på D5 men på D4 1080p paneler. De er mye større fysisk enn D5 panelene og mye dyrere. Størrelsen fører også til dyrer prosjektor ellers, bl.a pga. optikken.

Newcomer agent cooper sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ok
    Fujitsu LPF-D711 er ikke basert på D5 men på D4 1080p paneler. De er mye større fysisk enn D5 panelene og mye dyrere. Størrelsen fører også til dyrer prosjektor ellers, bl.a pga. optikken.
    Korrekt - Fujitsuen bruger D4 paneler.

Det rygtes, at Sanyo Z4 får D5 1280*720 paneler med en cr på 5.000:1 og at Sanyo PLV-80 får D5 1920*1080 paneler. Sony lancerer også deres egne Bi:Na 1920*1080 paneler til juletid - måske i efterfølgeren til HS50?

Når først 1920*1080 paneler massefremstilles, vil priserne falde markant, ligesom det skete med 1280*720.

Jeg tror godt vi kan glemme priser på 50K - 25-35K lyder mere realistisk efter introduktionsperioden... 1920*1080 D5 og Bi:Na skal konkurrere direkte med 1280*720 DLP og prisen vil lægge sig op af disse DLP projektorer.

DLP-lejren kan godt få problemer, hvis ikke de snart kommer med rigtigt gode nyheder om fremtidige produkter. Sony's Bi:Na paneler rygtes at kunne præstere op til 10.000:1 i cr, kombineret med 2. generation dynamisk iris.

Fremtiden ser rigtig lys ud for projektorfolket. 8)

Mvh Thomas

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av agent cooper
    DLP-lejren kan godt få problemer, hvis ikke de snart kommer med rigtigt gode nyheder om fremtidige produkter.
    Men det gjør det, uten at jeg kan si mer om det akkurat nå. :wink:

Når det gjelder 1080p så tar det nok en stund før dette er tilgjengelig for "hvermannsen". Dersom de hadde vært tilgjengelig i dag ville de kostet over 100 tusen, noe som ligger langt over det flertallet av oss er villige til å betale. Først en god stund etter 1080p projektorens inntog i markedet, vil prisene synke. Volumet må opp før prisen går ned. Når en tenker på tilgangen til høyoppløst materiale i Europa, er det ikke vanskelig å se at det kommer til å ta tid før volumet blir høyt og prisene levelige. En god stund fremover tipper jeg at 1080p projektorer blir å anse som et High-End produkt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Sitat Opprinnelig postet av agent cooper
    DLP-lejren kan godt få problemer, hvis ikke de snart kommer med rigtigt gode nyheder om fremtidige produkter.
    Men det gjør det, uten at jeg kan si mer om det akkurat nå. :wink:
    LOL - (du kan godt hviske det til mig... 8) )

Nej, seriøst - mon ikke CEDIA messen vil byde på 1280*720 DLP med dynamisk iris til overkommelige priser - 25-35K? I den dyrere ende måske med DarkChip3 og cr på 8-10.000:1..? :wink:

Derefter 3-chip 1280*720 maskiner - 1920*1080 DLP er efter min mening stadigt for dyrt for det 'brede' marked...

Edit:
    Når det gjelder 1080p så tar det nok en stund før dette er tilgjengelig for "hvermannsen". Dersom de hadde vært tilgjengelig i dag ville de kostet over 100 tusen, noe som ligger langt over det flertallet av oss er villige til å betale. Først en god stund etter 1080p projektorens inntog i markedet, vil prisene synke. Volumet må opp før prisen går ned. Når en tenker på tilgangen til høyoppløst materiale i Europa, er det ikke vanskelig å se at det kommer til å ta tid før volumet blir høyt og prisene levelige. En god stund fremover tipper jeg at 1080p projektorer blir å anse som et High-End produkt.
    Ja - jeg skyder også på en 'overgangsperiode' hvor 1280*720 og 1920*1080 LCD vil eksistere side om side, hvor 1080 er det 'eksklusive' produkt. Men markedet/entusiasterne i USA er parat til 1080i/p - HD har været tilgængeligt i længere tid og HD-DVD(1080i)/BluRay(1080i/p) er en realitet i 2006 (efter hvad vi ved idag). Situationen er nok lidt anderledes her i Europa pt...

Gæt: 2.generations 1920*1080 anno 2007 kommer til at koste det samme som en HS50 idag! 8) 8) 8)

Mvh Thomas

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper TI holder seg langt unna dynamisk iris, så vi slipper de problemene produkter som HS50 sliter med. Nye DLP'er presterer godt over 5000:1 kontrast uten dynamisk iris, og det er etter min mening godt nok for hjemmekino. Det er klart det er ønskelig med høyere kontrast, men ikke når prisen er at sortnivået kommer "hakkende" i 6 trinn, slik som på HS50.
    Manuelt justerbar iris derimot, er jeg villig til å betale litt ekstra for. Da kan nemlig lysutbyttet tilpasses lyset i rommet. Se bare hva NEC fikk til med HT1000, for mange år siden.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Jeg håper TI holder seg langt unna dynamisk iris, så vi slipper de problemene produkter som HS50 sliter med. Nye DLP'er presterer godt over 5000:1 kontrast uten dynamisk iris, og det er etter min mening godt nok for hjemmekino. Det er klart det er ønskelig med høyere kontrast, men ikke når prisen er at sortnivået kommer "hakkende" i 6 trinn, slik som på HS50.
    Manuelt justerbar iris derimot, er jeg villig til å betale litt ekstra for. Da kan nemlig lysutbyttet tilpasses lyset i rommet. Se bare hva NEC fikk til med HT1000, for mange år siden.
    Well - det er vel ikke op til TI hvorvidt DLPprojektor producenterne benytter sig af dynamisk iris eller ej.

Jeg tror at nogle disse producenter godt kan føle sig presset til at benytte sig af dynamisk iris for at booste cr op, i den hårde konkurrence med LCDmaskiner der benytter sig af dynamisk iris.

Det er lidt ironisk, at det er DLP lejren som selv har ophøjet 'kontrastratio' til den Hellige Gral indenfor projektorer, dengang DLP entydigt var LCD overlegent i den henseende, som nu muligvis bliver nødsaget til at bruge 'trikcs' for at booste deres cr op på siden af den nye generation af LCDmaskiner.

Jeg synes selv HS50 giver et rigtigt godt billede - af de maskiner jeg har set, er det kun Optomas H77 der er en (lille) klasse bedre, men til den dobbelte pris. 8)

mvh Thomas

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •