PTAE700, fokus og Windows skrivebord (uklart)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PTAE700, fokus og Windows skrivebord (uklart)

Har nylig mottat et 84" Adeo Greyvision, samt en Panasonic PTAE700 projektor. Bildet er fenomenalt til video, men angående visning av 1280x720 60Hz skrivebord er jeg ikke fullt så imponert. Avstanden er 3.5m fra linse til lerret, og det benyttes en 2m DSUB VGA kabel fra laptop til projektor. Low lamp. Ingen keystone, ~20% lens shift ned.

Dersom jeg vrir på fokusringen, klarer jeg å få sylskarp tekst nede i høyre hjørne (klokke i Windows taskbar). Derimot blir øvre venstre hjørne nå fryktelig uklart. Det motsatte kan også gjøres. Ved å gjøre hele bildet en smule ufokusert (uklart) blir hele bildet noenlunde lineært og lesbart.

Er dette normalt?

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde samme problem på 2 stk PB6210: måtte fokusere på midten slik at ytterkanten ble leselig.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest (og erfart) at bruk av lens-shift kan gjøre projektoren ulik skarp i hjørnene.

Er det stor forskjell bør du vurdere å sende tilbake projen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er tolerabelt, og har ingen døde piksler (faktisk virker hele projektoren veldig god). Men lens shift har ingen påvirkning, zoom har heller ingen virkning (max VS medium VS min). Det er umulig å få 70-100% fokusert over hele bildet. Er dette vanlig?

Jeg skal se om jeg kan ta noen bilder ikveld.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder

Har lagt ved et bilde som beskriver problemet noenlunde (vanskelig å ta gode bilder i mørket).

#1 - god fokus øvre venstre halvdel, degraderes nedover mot høyre
    #2 - best balansert, men alt litt ut av fokus
    #3 - motsatt av #1

Potensialet er enormt, men det minner meg veldig mye om en "billig" Viewsonic 19" CRT jeg kjøpte til 4500kr som hadde liknende problemer (hotspots, uklare punkter over skjermen). Gikk for en Eizo T965 til dobbelt av prisen etter retur, med 100% fokus fra kant til kant. Sitter igjen med et inntrykk av at jeg forventer litt for mye av denne projektoren :lol:

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, er tydeligvis ikke i nærheten av samme fokus problem som du har.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første du bør forsikre deg om er at projektoren er nøyaktig 90 grader på lerretet. Dette kan du gjøre ved å sjekke at du ikke har noe keystone på, deretter måle alle kantene av bildet. Dersom høyre og venstre side ikke er like lange, må du snu litt på projektoren, snu mot høyre, om høyre side er kortest. Dersom øvre og nedre kant ikke er like lange, må du vippe den litt opp eller ned, vipp opp om øvre kant er kortest. Dersom kantene er like, skal det være riktig fokus over hele lerretet, uavhengig av lens shift. Om det ikke er det, så kan det virke som om panelene ikke står helt "beint" inni projektoren.

-Ko_deZ-

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,642
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0

Re: PTAE700, fokus og Windows skrivebord (uklart)

Sitat Opprinnelig postet av Boye
    det benyttes en 2m DSUB VGA kabel fra laptop til projektor. Low lamp. Ingen keystone, ~20% lens shift ned.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo ut som om linsen er feiljustert? Jeg ville sendt den på service/bedt om ny projektor (siden jeg ikke tror serviceverksted er så gode på optikk).

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bildet faller sfærisk mot lerretet, riktig justert er midten av bildet litt bak fokus mens hjørnene er litt foran. For at dette skal fungere, må linsen coates godt i bakkant. hos deg ser det ut som linsen er dårlig coatet. Jeg ville sendt den inn.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DVI vs DSUB

Jeg forsøkte inatt DVI(digitalt) ifra mitt 9700PRO skjermkort til projektoren. Etter å ha sammenliknet med laptop som kjører DSUB/analogt ut, var det ikke store forskjellene å observere. Faktisk hadde også DVI litt skygger, noe jeg syntes var overraskende! Samme fokusproblemer forøvrig. Ene nedre halvpart ufokusert i forhold til alt annet.

Etter kontakt med webshop, ble jeg bedt om å kontakte Panasonic Norge for mer informasjon. Ved å gå til Panasonic Norge sin hjemmeside, blir det forklart at service, dersom dette dekkes av garanti (projektor er ~2 uker gammel, 28 timers bruk), gjøres av selger. :roll: Angrer selvsagt nå på at jeg ikke betalte litt mer og kjøpte i butikk, men men. Man lærer så lenge man lever, og neste gang blir det butikk

Kontakter Panasonic Norge per email og hører hva som er mulig.
    Takker for hjelp og svar folkens, flott forum !

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme problem som meg!

Se på denne tråden jeg startet.

http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...light=#6866299

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problem løst, bytte av prisme

Tenkte jeg skulle nevne for andre som måtte oppleve ufokusert bilde, men etter å ha sendt inn projektor til service som del av garanti er problemet nå ikke tilstede. Fokus er skarpt nesten 100% fra kant til senter, og i alle hjørner. I rapporten stod det blant annet bytte av prisme. Endelig! Dette var noe heeelt annet!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig det løste seg. Panasonic har ikke rykte på seg for å være så veldig enkle å ha med å gjøre, men dette var nok en såpass stor feil at det ikke var noen diskusjon. Forøvrig var fokus på bilde nr.3 ufattelig dårlig :shock:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo nettopp det (desktop var omtrent ubrukelig, man måtte gjøre hele bildet en anelse ufokusert for å få det 100% jevnt). Bildet nå kan jo ikke sammenliknes

Kjempehyggelig at de ordnet saken. Men i natt fikk jeg "IRIS=NG" igjen mens jeg nøt en episode Star Trek Enterprise, så kampen fortsetter

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men i natt fikk jeg "IRIS=NG" igjen mens jeg nøt en episode Star Trek Enterprise, så kampen fortsetter
    Typisk det, men det ordner seg sikkert. En ikke fungerende IRIS er en stor feil. Jeg har ikke hørt at AE700 har så mye feil egentlig, så du har nok vært litt uheldig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •