PJ mest til TV/sport/fotball... H57 eller PT-AE700E/Z3....?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer cy sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PJ mest til TV/sport/fotball... H57 eller PT-AE700E/Z3....?

Hei,
    jeg funderer på å kjøpe en projector mest for å se på fotball (og evt andre store sportsbegivenheter).
    Poenget er altså at "input-signalet" til Pj'en mest kommer fra satelitt-tuner/TV-bilde, og ikke fra DVD som de fleste "andre" som er inne her som deltar i dette diskusjonsforum.... :-)

Så: Hvordan blir en Optoma H57 når man skal vise TV-bilde? En den fortsatt "overlegen" når den sammenlignes med f.eks en Panasonic PT-AE700E / Sanyo Z3, eller blir forskjellen mindre....?

Leser også at H57 er "optimalisert" for 16:9..., hvordan blir det å vise et 4:3 bilde direkte fra f.eks satelitt-tuner?

Er DLP fortsatt bedre enn LCD når det gjelder å vise analoge tv-signal...? screendoor....?

Og hvordan er forskjellen på oppløsning?
    Optoma H57=1024x576 WSVGA kontra Panasonic's 1280x720 WXGA. Er oppløsningen virkelig så mye dårligere på H57? Er det merkbar forskjell?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kun sett PT-AE700, Tror det er et kjempe godt valg!!

Har ikke prøvd Z3 men Z1 og Z1 var helt kong husker jeg, Så jeg ville nok gått for Z3 :wink:

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle de pj'ene du nevner der er 16/9. Hva man velger kommer litt an på preferanser. Først ville jeg sjekket om du er sensitiv for regnbuer, hvis du ikke er det så har du full valgfrihet. Nå kommer snart 720p dlp'er til rundt 20k (dvs benq er allerede ute), så da er det en smakssak om man velger dlp eller lcd.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke har full lyskontroll på rommet der projektoren skal stå kan det være en fordel med en projektor med høyt lysutbytte. BenQ PE7700 med sin høye lysstyrke bør være et bra alternativ. Den har også HD oppløsning noe som bare vil få mer og mer betydning. F.eks. vil VM 2006 i Tyskland bli produsert i HD selv om det er usikkert om NRK og TV2 vil sende i dette formatet. Og 1 sept. vil Canal Digital begynne med egen kanal for sending i HD som vil inneholde film og sport.

Newcomer cy sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok,
    takk for svar.

Jeg har sett på H57'en, og jeg såg ingen regnbuer der, så jeg "antar" at jeg ikke er følsom for det... :-)

Så den er i høyeste grad aktuell. Det jeg undrer på er om H57 med sin oppløsning er et dårligere valg til å vise TV-bildet på....?

Det er altså ingen sammenheng med at DVD vises best med DLP og at TV er best på LCD....?
    Dette er bare noe jeg har tenkt ut selv, ut ifra at oppløsningen på H57 er mindre en Panasonic'en.... :-)
    Hva er grunnen til at de har en annen (dårligere) oppløsning?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cy
    Det er altså ingen sammenheng med at DVD vises best med DLP og at TV er best på LCD....?
    Dette er bare noe jeg har tenkt ut selv, ut ifra at oppløsningen på H57 er mindre en Panasonic'en.... :-)
    Hva er grunnen til at de har en annen (dårligere) oppløsning?
    Hvis du ikke så regnbuer så er du nok ikke rammet. Man blir da sliten osv.

DLP har en høyere pris for brikkene sine en lcd leiren. Men DLP har høyere fillrate (avstand mellom pixlene), slik at hvilken som er "best" av h57 og ae700 blir litt vanskelig å bedømme. DLP har nok høyere opplevd sortnivå i mange tilfeller, selv om LCD kommer seg.
    Når det gjelder tv så må man uansett ha en parabol, video eller lignende med tv-tuner for å se tv på projektor. Uansett hvilken projektor du faller på så klarer vel disse å skalere bildet så det blir riktig uansett. Pal systemet har native 576 linjers oppløsning.

Mvh

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    700 har vel scart inngang? Da kan du kjøre RGB fra parabol via scart.Det vil vel gi det beste bilde til slik bruk?

Newcomer cy sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med s-video? Gir ikke det like bra bilde som scart?

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke mange sat-tunere med s-video utgang,desverre.Men de fleste har
    RGB på scart.Dersom 700'en støtter dette,så er nok det bedre enn s-video.

Newcomer cy sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nemesis
    Er ikke mange sat-tunere med s-video utgang,desverre.
    Nei, du har sikkert rett i det. Jeg husker jeg testet s-video en gang, men det var nok via scart'en, med et scartadapter med uttak for lyd (RCA), video (RCA) og S-video... :-)

Newcomer cy sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...kan man da konkludere med at DLP ikke er noe dårligere valg enn LCD når det gjelder å se på TV...?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal se tv på projektoren er det nok de-interlaceren som er innebygget i projektoren (hvis du ikke bruker htpc da) som bestemmer hvilket valg som er best. Dette betyr mye mer enn om det er en lcd eller dlp.

Sjekk gjerne tester for å få greie på hvor godt projektoren fungerer med interlaced'e signaler, altså uproggressive signaler.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje ae700 kan være det rette valg siden den har scart. Ellers så må jeg si meg enig i Mr_Spock at deinterlaceren kan være utslagsgivende her. Og LCD vs DLP blir noe du selv må ta stilling til i henhold til dine preferanser. Alle du lister opp her har sine styrker og svakheter.

Vil det være veldig lyst i rommet ditt?

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scart kontakter har to standarder. En har S-video, og en har RGB. Mange TVer og lignende støtter begge deler, og standarden velges gjennom en viss spenning mellom to piner i Scart kontakten.

RGB er i alle tilfeller bedre enn S-video, da S-video har modulert fargesignal. RGB vil gi klarere farger, og skarpere bilde. Noen (de fleste ville jeg tro) projektorer takler å ta imot signal inn på vga inngang fra en SCART->VGA overgang, derfor er scart inngang på projektor ikke et argument i seg selv. I USA brukes det nesten bare s-video, og i europa brukes nesten utelukkende RGB (I USA klarer ikke produsentene å være enige om en RGB standard). "Alle" europeiske tunere vil ha RGB ut på scart utgangen dersom du ikke setter den opp med annet i menyen.

-Ko_deZ-

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •