Har DIN projektor vært driftsikker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har DIN projektor vært driftsikker?

Tenkte jeg skulle lage en avstemning vedr. driftsikkerhet rundt noen projektormerker. Denne gjelder kun DLP. Nå har Optomaen min havarert for andre gang på under ett år, så jeg vurderer å bytte den ut. Men nå vil jeg ha noe som fungerer skikkelig. Om en pære ryker så er det på en måte greit, for det kan forklares, men at div kort og slikt går i filler liker jeg ikke. Kanskje har jeg kjøpt en "mandagsprojektor"? Så det er fint om dere som ikke har hatt noe trøbbel bare stemmer, og de som har hatt trøbbel, er det fint om dere skriver type og hva som var problemet. Fortell gjerne hvordan butikken dere kjøpte den i håndterte evt. reklamasjon. Kjenner dere noen som har hatt trøbbel, nevn gjerne det også. Takker.

PS! Hvis du har forslag til andre DLP-pj'er i prisklasser fra 20-40k, som du mener er verdt en vurdering, så si ifra. Jeg har kun satt opp de 3 alternativene jeg har mest tro på at jeg ender opp med. Denne avstemningen er veldig overfladisk, men det er den generelle driftsikkerheten jeg er ute etter.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    infocus da? min har funket utmerket, men det var litt støv på innsiden av linsa når jeg fikk den, sendte den til rens(gratis seff) så var det fikset....

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, Infocus kan jo være ett alternativ. Men jeg har hørt veeeldig lite om de den siste tiden, så jeg har på en måte følt at de har falt av lasset. Har de noe produkt som er på høyden med de jeg har ramset opp her da. Som kan forsvares når det gjelder forholdet ytelse/pris?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tengte på drift sikkerheten ang de, den tråden her kan sikkert bli interessant for andre og...

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bør vel fortelle om mine problemer da, siden det er det tråden omhandler, og jeg startet den ops:

Når min Optoma Themescene H56 var 2 mnd gammel, så røk inngangskortet, der du kobler til kildene. Den ble da reparert uten spørsmål. Fikk veldig god service fra Optoma Norge. Så begynnte den 3 mnd senere å bli vrang å få startet, jeg hørte den prøvde å komme i gang, men uten å lykkes. Men det gikk aldri mer enn 2 forsøk før den startet. Men nå i dag ga den kun ett veeeldig svakt bilde, og det bildet var brunt!? Etter ett minutt slår den seg av selv. Så nå må den på rep igjen.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    huff, kjedelig når det er sånn....

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er dette??

Under tidligere lcd vs dlp diskusjoner så var jo det største argumentet for å kjøpe dlp at de var evighetsmaskiner.

Du bare byttet pære etter oppgitt antall timer så var projectoren som ny igjen. Var det bare løgner alt dere sa roffe med flere??

Håper det nå er noen som kanskje får spise opp sine uttalelser.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vel mest mtp dlp-brikken kontra lcd'ene. Elektronikken som omkapsler resten er nok like usikker (fabrikkspesifikk) uansett hvilken av disse teknologiene man velger.

Mvh

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Det var vel mest mtp dlp-brikken kontra lcd'ene. Elektronikken som omkapsler resten er nok like usikker (fabrikkspesifikk) uansett hvilken av disse teknologiene man velger. Mvh
    Å nei du. Slik var det ikke.

Det var det lcd-folket prøvde å fortelle det. At antagelig ikke brikka betydde så mye - det var jo mye annet som kunne gå i stykker? Vifter regnbuehjul, vanlig elektronikk... osv

Nei, argumentet var at brikken betydde alt. For eksempel holdt ikke lcd-brikker i mer enn 100 timer før de begynte å bli gule, konvergens-problemer osv....

Blant annet var støv det store lcd problemet. Men slik jeg leser her inne er det faktisk mest dlp som har støv problemer.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :roll: O.T: Ja, vi er litt av noen unøyanserte duster, i motsetning til verdens LCD og CRT eiere...

Jeg synes også du burde ha infocus på den listen, så har du alle de største dlp produsentene i dette segmentet.

enda mer ot: har hatt store støvproblemer på begge mine lcd'er, ingen på to stk. dlp. Men dette var på eldre lcd-modeller, jeg tror ikke dette er et stort problem lenger, og er vel uansett ikke avgjørende ved valg av projektor.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ot^2: Sanyo leverer med ballong for å fjerne støv.... Men det er mulig å få støv på dlp'er også. Man bør være forsiktig ved rens av filter etc.

Jeg husker diskusjonen veldig godt jeg. Det var en diskusjon om falming av lcd paneler vs dlp. Og man viste til et TI dokument og lcd klanen hevdet at man ikke kunne teste på denne måten, burre viste bilde av sin lcd som hadde gått rundt 2k timer med falmet lcd panel. Det ble og diskutert at det å bytte elektronikken rundt var mye billigere en å bytte lcd prismen.

Mvh

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Ot^2: Sanyo leverer med ballong for å fjerne støv.... Men det er mulig å få støv på dlp'er også. Man bør være forsiktig ved rens av filter etc.

Jeg husker diskusjonen veldig godt jeg. Det var en diskusjon om falming av lcd paneler vs dlp. Og man viste til et TI dokument og lcd klanen hevdet at man ikke kunne teste på denne måten, burre viste bilde av sin lcd som hadde gått rundt 2k timer med falmet lcd panel. Det ble og diskutert at det å bytte elektronikken rundt var mye billigere en å bytte lcd prismen.

Mvh
    Husker også den diskusjonen.

Men det var nok noen som tok feil - for min lcd har hverken gulnede paneler eller støvansamlinger etter over 1000h.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    at lcd leiren har større støvproblemer en dlp leiren er vel opplest og vedtatt, selv om det strengt tatt vel ikke er noe problem i noen leire. man bør vel også huske på at det er de med problemer som først og fremst melder seg i en sånn tråd som dette, ikke de som har hatt et problemfritt forhold til sin projektor. derfor kan man heller ikke hente ut noen relevant info av en slik avstemming.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    at lcd leiren har større støvproblemer en dlp leiren er vel opplest og vedtatt, selv om det strengt tatt vel ikke er noe problem i noen leire. man bør vel også huske på at det er de med problemer som først og fremst melder seg i en sånn tråd som dette, ikke de som har hatt et problemfritt forhold til sin projektor. derfor kan man heller ikke hente ut noen relevant info av en slik avstemming.
    Nå er det visst diskusjoner lcd vs dlp overalt igjen. Det kan vel ha noe med at en del erfaringer er gjord de siste par årene.

Jeg husker godt at det ble gjord et meget stort poeng her inne av at støv ikke var et problem for dlp projektorer. Derimot måtte du regne med å sende inn din lcd projektor et par ganger i året.

Det var flere som ikke kjøpte lcd projektorer nettopp på grunn av støvproblemene.

Så nå står vi her i dag. Jeg ser mange (her og på andre forum) med dlp som har alvorlige støvproblemer (akkurat som lcd). Men min Z2 har ikke støvproblemer?

Skulle ønske at dlp-folket den gang hadde vært litt mer nyanserte i sine synspunkter om lcd vs dlp.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var vel ikke så mye å være nyansert om siden dlp har et lukket system og derfor har mindre problemer med støv? poenget har vel alltid vært at lcd'enes konstruksjon er mer utsatt for støv fordi panelene i seg selv trenger kjøling. det er ikke dermed sagt at man ikke kan få støv i en dlp , for det kan man. så visst debattene du refererer til sa at man ikke kunne få støv med dlp så var de unyanserte. men at man lettere får støv inn i systemet på en lcd projektor er det såpass stor enighet om at å si noe annet vil være "unyansert" :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    det var vel ikke så mye å være nyansert om siden dlp har et lukket system og derfor har mindre problemer med støv? poenget har vel alltid vært at lcd'enes konstruksjon er mer utsatt for støv fordi panelene i seg selv trenger kjøling. det er ikke dermed sagt at man ikke kan få støv i en dlp , for det kan man. så visst debattene du refererer til sa at man ikke kunne få støv med dlp så var de unyanserte. men at man lettere får støv inn i systemet på en lcd projektor er det såpass stor enighet om at å si noe annet vil være "unyansert" :wink:
    Ok, hadde det blitt sagt at lcd har mer støvproblem enn dlp, greit nok. Men i ettertid - nok til å fraråde kjøp...nei.

Tror det er best at vi sier at begge har problemer med støv, antageligvis er det større forskjeller mellom forskjellige dlp modeller enn det er mellom dlp og lcd.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både LCD og DLP prinsippene har jo sine sterke og svake sider, når det gjelder slitasje og driftsikkerhet osv. LCD har vel en liten svakhet med varmepåvirkning av LCD paneler og polariserings filterene ved bruk, og det er svært viktig å kjøre med god kjøling og regngjorte luftfiltre på disse, samt der er avgjørende hvor godt projektoren er dimmensjonert i utgangspunktet, hvis lysprosessoren skal beholde sine egenskaper over tid.

Er egentlig ganske imponert over holdbarheten til DLP projektorer med tanke på alle de bevegelige og dermed også mekanisk slitasjepåvirkede delene de består av. Har hørt om tilfeller der et speil henger seg opp
    eller løsner i dlp brikka, og farvehjul lagere som blir dårlige samt feil med sensor for styring av hastighet til fargejhulet osv, men det er ikke så vanlig at dette skjer heldigvis.

Disse mekanisk slitasje områdene kan nok bli mer og mer
    vanlige på eldre DLP projektorer fremover, fordi mekaniske ting gjerne har en aldring som påvirkers selv uavhengig om projektoren er i bruk eller ikke.

LCD projektorer er nok mer følsomme for støv enn DLP , pga direkte kjøling av LCD panelene, men dersom det er lett å reingjøre disse for projektor eieren, uten at man må plukke projektoren fra hverandre er vel ikke støv noe tema for ikke å velge LCD projektorer fremover.

Elektronikken ellers i disse projektorene blir vel belastet ganske så likt, og det burde ikke være noen store forskjeller i holbarhet på disse områdene, annet en fabrikantens komponentvalg og konstruksjon mht. kjøling osv. Alt i alt regner jeg dagens digitalprojektorer med DLP og LCD veid opp mot hverandre, som at de er ganske lik i levetiden, og det er økonomien og levetiden på lampemodulen og projektor eierens trang etter å oppgradere til en bedre modell, som ofte er det mest avgjørende for "levetiden" for de fleste av dagens projektorer, og ikke nødvendigvis driftsikkerheten til projektoren, selv om det uten tvil er en stor faktor hvis man har fått et trøbblete eksemplar.

Et annet ofte glemt tema er at det er stort sett problemprojektorer som blir kommentert her i forumet, og derfor blir det fort skapt et litt skjevt bilde av holbarhets problematikken de gangene problemene oppstår på enkelte modeller.

Disse spørreundersøkelsene tror jeg ikke kan skape noen god og riktig statistikk for hyppigheten til feil, til det blir det litt for tilfeldig utfra hvordan spørsmålene er stillt. Faktorer som antall projektorer i bruk, bland forumets medlemmer antall driftstimer, daglig bruk av projetoren, stasjonærmontering vibrasjoner ved bruk, behandling (G krefter) i frakt eller postgangen støv og luftfuktighet hotswapping av signalkabler osv. Dette pluss sikkert mange andre ting er faktorer som spiller inn på projektorens fysiske levetid og som er vanskelig å få med i evaluerings prosessen, ved meget enkle spørreundersøkelser, som jeg er redd fort kan bli meget missvisende, og resultatene kan tolkes veldig forskjellig fra preson til person.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo verdt å merke seg, selv om undersøkelsen er relativt fersk, at hittil har ingen BenQ-eiere hatt problemer med sin pj... Nå har vi dog ingen indikasjon vedr. alder av disse.

Newcomer Kaptein Kok sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Det er jo verdt å merke seg, selv om undersøkelsen er relativt fersk, at hittil har ingen BenQ-eiere hatt problemer med sin pj... Nå har vi dog ingen indikasjon vedr. alder av disse.
    Der fikk jeg kverka den statistikken. En stemme til Benq.

Som nevnt i den offesille tråden har jeg tidvis flakking i lysstyrken på min Benq 7700 etter bare et par dager. HAr ikke sendt denne inn enda.

Kaptein Kok

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har jo vært masse skriving om folk som har fått nu benq opptil flere ganger før de har fått en som virket over lengre tid, så da vet vi vel allerede at den statistikken ikke forteller sannheten
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg