Prosjektorvinkel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjektorvinkel

Hvilken vinkel kan dere prosjektere fra ?

Jeg har et relativt stort problem. Jeg prosjekterer med en vinkel paa ca 30-40 grader fra 2 meter höyde,3,5 meter fra skjermen og 1.8 meter skjerm. Da opplever jeg at bildet blir skikkelig trapesformet ,og det er ikke noe kult aa se paa. Det er ca 15 cm forskjell fraa topp til bunn paa bildet paa hver side....ganske dröyt. Jeg har Toshiba MT200.
    Eneste lősningene jeg kan komme paa er aa senke prosjektoropphenget til under 1 meter,noe som passer daarlig i min stue ,eller prosjektere uten vinkel paa 2 meter ,noe som vil resultere i at jeg faar nakkeproblemer ettersom bildet da blir ca 2-2,5 meter over bakkenivaa...

Har dere opplevd det samme ? en prosjektor maa da kunne klare aa prosjektere fra vinkel uten aa fucke opp bildet totalt ! frustrerende ! hittil har jeg kun synes det beste om Toshiba MT-200...men naa.......

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den enkleste måten å rette opp bildet hvis man har en vinkling av projektoren er bruk av keystone...men som du selv sier så er dette å tulle med bildet.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor du må ha denne syke vinklingen :? Jeg bruker min MT200 på omtrent samme avstand som deg, projektoren henger nesten akkurat to meter over gulvet og bildets sentrum er såvidt 1m over gulvet. Dette med projektoren tilnærmet i vater (kun minimal justering for å få bildet til å treffe lerrettet 100%).

Hvordan står projektoren? Husk at den må stå opp ned for å sende bildet nedover uten bildeforvrengning. Dette er ikke et problem med MT200'en, dette gjelder alle projektorer uten lens-shift.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må stå opp ned

opp-ned...er DET lösningen....ser ikke det litt rart ut da ?
    Min staar ikke opp-ned no ihvertfall.Knappene er jo paa toppen ,saa det maa vel bety at det er den veien som skal vaere opp.Ma vel ha noen slags beskyttelse under hvis den skal vaere opp-ned....

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stiigen
    må stå opp ned

opp-ned...er DET lösningen....ser ikke det litt rart ut da ?
    Min staar ikke opp-ned no ihvertfall.Knappene er jo paa toppen ,saa det maa vel bety at det er den veien som skal vaere opp.Ma vel ha noen slags beskyttelse under hvis den skal vaere opp-ned....
    Nå kjenner ikke jeg MT200 spesielt, men de fleste pleier å sette på noen gummiknopper o.l.

Det vanligste er dog å benytte et takfeste istedenfor å legge den på hylle.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Stiiigen.
    Bildet blir betydelig forringet ved bruk av keystone.
    Samtidig vil også en vinkling av projektor gir generelt ujevn fokus på bildet siden avstand fra nedre billedkant blir en del lengre enn øvre billedkant.

Hvis du vil oppleve en ganske så stor oppgradering av bildet ditt er det bare å sette i gang med takmontert oppned projektor.
    Projektoren er laget for det, det er derfor den har 3 eller 4 skruehull under.

Søk i DIY forumet her (Do it yourself)
    Der finner du takoppheng som koster godt under 200,-.

Projektoren er ment til å stå/henge helt vannrett. Alt annet forringer bilde ditt.

Kanskje du får deg en aha-opplevelse når bildet blir "korrekt".

Se her:
    http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=8365

http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=5627

http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=10717

http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=15297

http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=19962

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    omtale omtakfeste finner du her
    http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...amp;highlight=

les litt så finner du sikkert en god løsning

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg var vist litt sent ute der 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Prosjektorvinkel

Var på hfk her om dagen og tittet på bildet til netopp MT-200. Den var takmontert og pekte mye oppover. Derfor måtte det mye keystone til for at bildet skulle bli bra. Vil ikke si at jeg kunne se at bildet var forringet noe. Faktisk synes jeg MT-200 produserer et meget godt bilde samt støysvak..... usikker på bildekilden som ble brukt, men antar Denon 2910/3910 med komponentkabler.....

Selger på hfk mente at MT200 var laget med et slikt offset fordi den var ment plassert på bord (60-90 cm. over gulvnivå)

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, enten det eller det at projektoren ikke er ment å brukes til veldig store bilder på grunn av den lave oppløsningen. Jeg synes den store offseten er midt i blinken, fordi det gjør at projektoren havner lenger vekk fra ørene når man ser film. Støynivået var hovedgrunnen til at jeg valgte MT200 foran SP4805

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •