LCD vs DLP - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45

Tråd: LCD vs DLP

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er vel sortnivået som for inntil et år siden var under enhver kritikk når det gjaldt LCD, og med rette. Det var stor forskjell på den "tåkeheimen" som rådet med kontrasttall dårligere enn 1:1000 og DLPene som hadde 1:2000 og høyere som standard.

Dette er nå i fra slippet av nye projektorer høsten 2004 i ferd med å bedre seg drastisk, og man kan vel si at LCD med kontrasttall på 1:2000 og høyere har fjernet det viktigste ankepunktet mot LCD-projektorer. Fortsatt leder DLP på sortnivå/kontrast, men LCD har kommet seg opp av umodenhetsgropa og fremstår nå som et mye mer reelt alternativ i hjemmekinoen enn for få år siden.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det er vel sortnivået som for inntil et år siden var under enhver kritikk når det gjaldt LCD, og med rette. Det var stor forskjell på den "tåkeheimen" som rådet med kontrasttall dårligere enn 1:1000 og DLPene som hadde 1:2000 og høyere som standard.

Dette er nå i fra slippet av nye projektorer høsten 2004 i ferd med å bedre seg drastisk, og man kan vel si at LCD med kontrasttall på 1:2000 og høyere har fjernet det viktigste ankepunktet mot LCD-projektorer. Fortsatt leder DLP på sortnivå/kontrast, men LCD har kommet seg opp av umodenhetsgropa og fremstår nå som et mye mer reelt alternativ i hjemmekinoen enn for få år siden.
    Forskjellen mellom AE500 og AE700 samt Z2 og Z3 er ikke stor.

Z2 og AE500 ble i prinsipp slaktet her på forumet (og forsåvidt andre steder). Samtidig får AE700 og Z3 meget bra i test.

Når forskjellen er veldig liten på disse projektorene er det ikke lett for folk å forstå at den ene blir slaktet og den andre hyllet.

Har satt pris på mange flotte inlegg du har skrevet roffe men din agg til lcd var i en liten periode - skal vi si overdrevet?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nu må det vel legges til at det ikke bare er lcd som har utviklet seg det siste året.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Har satt pris på mange flotte inlegg du har skrevet roffe men din agg til lcd var i en liten periode - skal vi si overdrevet?
    Agg? Det er et ord jeg ikke kjenner så godt.Regner likevel med at du mener jeg var negativ til LCD?

Det stemmer vel at jeg var negativ, og grunnen var et LCD etter min mening ikke oppfylte en del minstekrav for hjemmekinoen, og da spesielt gjaldt det kontrast, screendoor og i sammenheng med kontrasten synes jeg fargene virket svært blasse sammenlignet med LCD. Jeg syntes dette var svært synd, fordi jeg er rammet av regnbuer, og dermed aldri fant noe godt alternativ til en fornuftig pris. Jeg var altså OGSÅ negativ til DLP fordi disse har regnbuer og i tillegg hadde begrenset oppløsning i rimeligere prisklasser.

Jeg har (heldigvis?) utsatt bygging av dedikert hjemmekino såpass lenge at det nå finnes reelle valg innenfor begge teknologier. Nå tar jo BenQ gigantsteg for DLP med 7700 til under 20k kroner for full HD-oppløsning, så jeg gleder meg til å få sett hvor ille/bra denne er på regnbuer. Likevel synes jeg de kvalitetsmessige gapene er i ferd med å bli mye mindre, og skulle jeg kjøpt noe i dag, så er det slett ikke sikkert jeg hadde gått for DLP, for å si det slik.

Newcomer Formel 1 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo at både Kenti og Ak her tilhører "LCD-leiren". Dermed skjønner jeg jo derfor bedre deres behov for å "forsvare" teknlogien. Forsøkene på å latterliggjøre mine synspunkter med at jeg ikke har sett dem IRL og så videre blir for naivt, og det synes dere nok også selv etter å ha tenkt dere om. Som opplysning kan jeg nevne (og det hadde dere også funnet ut hadde dere søkt litt på forumet) at jeg vurderte følgende modeller før jeg kjøpte en PE7800, IF4805 (har ofgså sett 4800 og X1) samt Hitachi TX100? og Panasonic 500, ja og så har jeg sett AE700, den som jeg tydeligvis hadde glemt å ta av linsselokket på :lol: , og Sanyo sin Z2 samt nå sist, så har jeg i helga sett min kamerat sin nye PE7700. Kanskje ikke all verden , men jeg dekker i hvert fall de mest populære modellene for hjemmekino.

Nå skal jeg gjerne innrømme at jeg prioriterer bildet og det er kanskje derfor jeg ikke er noen tilhenger av LCD, selv om de nok har bedre plasseringsvennlighet enn DLP i dette segmentet. At LCD har blitt bedre det siste året er nok sikkert riktig, men det er med hjelp av "triks" som autoblendere og lingnende. Nå da 720p DLP-er kommet ned i pris så er det ikke lenger tvil om hva som gjekder, hvis du da ikke, som tidligere sagt er følgsom fo RGB-flimmer.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Z2 og AE500 ble i prinsipp slaktet her på forumet (og forsåvidt andre steder). Samtidig får AE700 og Z3 meget bra i test.

Når forskjellen er veldig liten på disse projektorene er det ikke lett for folk å forstå at den ene blir slaktet og den andre hyllet.
    Må si du er svært lite nyansert når du skriver sånt tull som dette. For det første er ikke disse projektorene blitt slaktet, men de ble sammenliknet med den tidens DLP'er. Da var det rett og slett snakk om ren utklassing på en rekke helt sentrale punkter (i DLP'en favør).
    For det andre, hvis du mener det er liten forskjell mellom projektorene du refererer, til kan jeg bare anbefale en tur til optikeren.

Når det gjelder dagens DLP kontra LCD, så anbefaler jeg alltid folk å teste begge deler å se hva de liker best (ikke kjøpe det andre mener er best). Har en ikke problemer med regnbuer så er det faktisk bare ett fornuftig valg etter min mening, men så er det bare bildekvalitet som står i fokus for meg. Andre vektlegger andre ting som fleksibel plassering, lav støy, osv.
    Ser en kun på bildekvalitet (uten regnbue problem) kan en neste ikke sammenligne LCD og DLP. Oppløsningen på DLP oppleves som enormt mye bedre på grunn av LCD'ens lave fillrate per piksel. Ser en litt strengt på det så er faktisk nesten 40% av bildet fra en LCD bare sort (vel grå mener jeg) screendoor. Tilsvarende tall på moderne DLP'er (DC3) er rundt 10%. Det skal ikke mye fantasi til for å forstå hvilken som oppfattes skarpest.

Tråder som denne skaper ikke annet en mer frustrasjon, siden en blir matet med motstridende informasjon hele tiden. Alle har et behov for å forsvare egne valg, og det preger diskusjoner som denne. Jeg er heldigvis i den unike situasjon at jeg selv får leke med alle projektorene på markedet, og det i min egen hjemmekino. På bakgrunn av dette er det jeg uttaler meg temaet.

Til slutt: Skal en kjøpe seg projektor, lukk ørene for andres argumenter. Reis rundt (gjerne i private hjem) og få demo på forskjellige projektorer, og ta beslutningen om kjøp på bakgrunn av hva du selv liker best (og har råd til).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Formel 1
    Ser jo at både Kenti og Ak her tilhører "LCD-leiren". Dermed skjønner jeg jo derfor bedre deres behov for å "forsvare" teknlogien. Forsøkene på å latterliggjøre mine synspunkter med at jeg ikke har sett dem IRL og så videre blir for naivt, og det synes dere nok også selv etter å ha tenkt dere om. Som opplysning kan jeg nevne (og det hadde dere også funnet ut hadde dere søkt litt på forumet) at jeg vurderte følgende modeller før jeg kjøpte en PE7800, IF4805 (har ofgså sett 4800 og X1) samt Hitachi TX100? og Panasonic 500, ja og så har jeg sett AE700, den som jeg tydeligvis hadde glemt å ta av linsselokket på :lol: , og Sanyo sin Z2 samt nå sist, så har jeg i helga sett min kamerat sin nye PE7700. Kanskje ikke all verden , men jeg dekker i hvert fall de mest populære modellene for hjemmekino.

Nå skal jeg gjerne innrømme at jeg prioriterer bildet og det er kanskje derfor jeg ikke er noen tilhenger av LCD, selv om de nok har bedre plasseringsvennlighet enn DLP i dette segmentet. At LCD har blitt bedre det siste året er nok sikkert riktig, men det er med hjelp av "triks" som autoblendere og lingnende. Nå da 720p DLP-er kommet ned i pris så er det ikke lenger tvil om hva som gjekder, hvis du da ikke, som tidligere sagt er følgsom fo RGB-flimmer.
    Det blir bare tull å forsøke å "latterliggjøre" folks forskjellige preferanser uansett, gutter. Det viktigste er at folk vektlegger hva som er viktig ganske så forskjellig, og det er vel det som preger diskusjonene mye.

Bildet kan være akkurat så bra det bare vil, men sålenge jeg (og andre med meg) blir direkte dårlige av å være såpass rammet av regnbuer, så er det bare et valg for meg (oss)! Og når det gjelder å være rammet, så kan en vel også kalle det for å være rammet av screendoor og VB. For dette ser jeg ingenting av på min AE700 (sammen med mangelen på regnbuer var dette grunnen for mitt valg), og er ergo ikke rammet av dette. Men på Z3 og ikke minst TX100 så synes jeg det var bra synlig.

Jeg innser at ingen av dagens digitale prosjektorteknologier ikke er feilfrie i det hele tatt, og en er avhengig av å gjøre kompromisser hele veien. Dette tror jeg dere også innser (vet at Gorm gjør det :wink: ), derfor blir det tullete av deg å fyre opp hele diskusjonen/tråden med å skrive slik du gjorde i ditt første innlegg, formel1. Slike innlegg gjør ikke annet enn å fyre opp under usakligheter, og det kom vel ikke spesielt mye konstruktivt ut av det..... :?

Er enig med Gorm/HiFil med at det beste du kan gjøre er å få demonstrertde forskjellige teknologiene/prosjektorene hjemme i folks egne oppsett, og skikkelig kalibrert. Da kan folk selv finne ut av hva en er "rammet av" eller vektlegger ihht sitt egen "hjemmesituasjon", og hvordan de har tenkt å innrede sin kino.

Som sagt; Ingen av dagens digitale prosjektor-teknologier (innen en forsvarlig prisklasse :wink: ) er feilfrie, og en er nødt til å gjøre kompromisser med begge leire.........

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Som sagt; Ingen av dagens digitale prosjektor-teknologier (innen en forsvarlig prisklasse :wink: ) er feilfrie, og en er nødt til å gjøre kompromisser med begge leire.........
    Det syns jeg var en veldig god oppsumering.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Det syns jeg var en veldig god oppsumering.
    Jeg er enig med denne tanke gangen.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo at både Kenti og Ak her tilhører "LCD-leiren". Dermed skjønner jeg jo derfor bedre deres behov for å "forsvare" teknlogien. Forsøkene på å latterliggjøre mine synspunkter med at jeg ikke har sett dem IRL og så videre blir for naivt, og det synes dere nok også selv etter å ha tenkt dere om.
    Grunnen til at jeg gjorde det var at du kom med en helt latterlig uttalelse som "LCD er bare dritt i forhold til DLP", og det var nok til at jeg ikke tok deg seriøst. Hadde du derimot argumentert litt skikkelig skulle jeg ikke sagt noe. Det er vel også litt feil å si at jeg tilhører LCD leiren, og derfor har behov for å forsvare teknologien. Det er jo en grunn til at jeg velger samme teknologi flere ganger på rad? Jeg er ikke svært sensitiv for regnbuer, og kunne derfor også hatt DLP. I mine øyne er LCD fargene vesentlig bedre enn DLP fargene, som jeg synes heller mot pastell.

Ser en kun på bildekvalitet (uten regnbue problem) kan en neste ikke sammenligne LCD og DLP.
    Det er din subjektive mening

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe

Jeg er ikke enig i den oppsummeringen i det hele tatt. AE500 var en av de prosjektorene som ga mest valuta for pengene da den kom ut. Selvsagt ikke noe for "kontrast-gutta".

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ganske mange dlp fantaster her på forumet som har måttet forandre sine synspunkter på dlp vs lcd.

Den ene Guru'n etter den andre her inne har jo måttet krype til korset inrømme at lcd også kan levere et bra bilde.

Et stort problem er at visse dlp-fanboys her inne har påvirket folk til å gjøre dårlige kjøp.

Kjenner selv folk som har skaffet seg X1/4805 foran AE500/AE700 etter lesing her inne.

La meg si det slik, de har byttet ut disse støyende eye-strain boksene for lenge siden.

En litt mer nyansert fremstilling av egenskapene en projektor har etterlyste jeg for 1 til 2 år siden og gjør det vel for så vidt enda.

Spesiellt ille blir det når personer som fungerer som moderatorer her inne tar helt av og fortvilet forsvarer produkter på grunn av at produktet henger i taket hjemme.
    Jeg går ut fra at du til dels sikter til meg, da det en stund var mye diskusjon(som er ferdig) om holdbarhet på projektorer. Jeg skrev også en liste over de tekniske fordeler og ulemper med LCD og DLP, der jeg gjorde det klinkende klart at jeg utelot å kommentere generell bildekvalitet, da det (som vi ser)er delte meninger om det. DLP har flere fordeler teknisk sett, men hvor mye hver enkelt fordel eller ulempe veier, får hver enkelt vurdere for seg selv. Om du har noe nytt, konstruktivt å tilføye, får du gjerne grave opp den tråden igjen.
    -Jeg vet ikke hvordan du kan se at folk bli påvirket til å kjøpe X1/4805 fremfor AE500/700, eller hvordan du kan si at de har valgt feil???
    folk har forskjellige preferanser.
    Om jeg forsvarer DLP fordi jeg eier det selv? Vel, se litt i arkivet, så finner du ut hvor glad jeg var i LCDen jeg hadde tidligere. :wink:

På tampen vil jeg bare poengtere at hvilket valg som er det rette, er det bare den som skal bruke projektoren som kan si. Prater med AK innimellom på msn, har ingen problemer med å forstå at han foretrekker det på en måte roligere bildet, med fyldige farger,uhyre lavt støynivå o.s.v, mens jeg synes DLP gir et generelt bedre bilde.

Er ellers veldig enig i Hi-fils innlegg.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Ser en kun på bildekvalitet (uten regnbue problem) kan en neste ikke sammenligne LCD og DLP.
    Det er din subjektive mening
    Og det poengterte jeg vel også ganske grundig. :wink:

Forøvrig er det bare din subjektive mening, det at LCD har bedre farger, eller hva? Det rimer i hvert fall svært lite med min erfaring (som begynner å bli anselig). Faktisk er det to DLP'er som har gitt meg de beste fargegjengivelsene så langt.

Dette er jo en diskusjon det ikke finnes en ende på, og en må bare innse at folk er forskjellige. Det er derfor viktig å gjøre opp sin egen mening, og ikke lytte til "forkynnere" for ditt eller datt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="Hi-Fil"]

Må si du er svært lite nyansert når du skriver sånt tull som dette.
    Så hvis jeg tidligere nettopp har etterlyst litt nyansering så prater jeg tull?
    For det første er ikke disse projektorene blitt slaktet, men de ble sammenliknet med den tidens DLP'er. Da var det rett og slett snakk om ren utklassing på en rekke helt sentrale punkter (i DLP'en favør).
    For det andre, hvis du mener det er liten forskjell mellom projektorene du refererer, til kan jeg bare anbefale en tur til optikeren.

Jeg er helt uenig i at dlp'ene den gangen var bedre enn datidens lcd - i samme prisklasse. Og det må jeg få lov til. Den gangen syntes jeg du tok feil og det synes jeg enda.

Forskjellen mellom Z2/Z3 og AE500/AE700 er meget små, marginale - både på papiret og i virkeligheten. Husk at det er akkurat samme panelene - det er kun noen få ansi i kontrast som skiller.

Jeg kan legge til at jeg har sett AE500 og AE700 mot hverandre. I prinsipp alle ville tatt feil i en blindtest her.

Argumenter som at jeg trenger en tur til optikeren fordi jeg har andre synspunkter enn deg er vel noe unødvendige?
    Når det gjelder dagens DLP kontra LCD, så anbefaler jeg alltid folk å teste begge deler å se hva de liker best (ikke kjøpe det andre mener er best). Har en ikke problemer med regnbuer så er det faktisk bare ett fornuftig valg etter min mening, men så er det bare bildekvalitet som står i fokus for meg. Andre vektlegger andre ting som fleksibel plassering, lav støy, osv.
    Ser en kun på bildekvalitet (uten regnbue problem) kan en neste ikke sammenligne LCD og DLP. Oppløsningen på DLP oppleves som enormt mye bedre på grunn av LCD'ens lave fillrate per piksel. Ser en litt strengt på det så er faktisk nesten 40% av bildet fra en LCD bare sort (vel grå mener jeg) screendoor. Tilsvarende tall på moderne DLP'er (DC3) er rundt 10%. Det skal ikke mye fantasi til for å forstå hvilken som
    oppfattes skarpest.

Her er det vel at du burde ta med noen flere argumenter. For eksempel når det gjeldt AE500 vs 4805. Her har AE500 over dobbelt så mange pixler som 4805. Dette synes jeg burde nevnes. HDTV har vel noe å si? Synes faktisk selv at synlige pixler ved lav oppløsning er langt mer plagsom enn screendoor fra 720 paneler.

Tråder som denne skaper ikke annet en mer frustrasjon, siden en blir matet med motstridende informasjon hele tiden. Alle har et behov for å forsvare egne valg, og det preger diskusjoner som denne. Jeg er heldigvis i den unike situasjon at jeg selv får leke med alle projektorene på markedet, og det i min egen hjemmekino. På bakgrunn av dette er det jeg uttaler meg temaet.

I tråder som denne synes jeg faktisk at det er bastante utsagn som du har over her som lager frustrasjon. Det at du får lov til å leke med alle projektorene på markedet er flott - men du formidler allikevel kun dine personlige meninger - akkurat som vi andre her.

Samtidig har testing på denne måten en stor svakhet og det er at du ikke får testet over tid. Slik at viktige ting som gjør seg bemerket i lengden ikke blir lagt merke til. For eksempel støy, strølys, støvansamling, eyestrain osv. Dette er ting som er ganske avgjørende ved et kjøp men ikke blir lagt merke til ved et par timers titting.

Men min kritikk er rettet mot diskusjoner for en tid tilbake. Jeg synes du er langt bedre til å bedømme projektorer i dag enn du var før. Trening gjør vel mester går jeg ut i fra.
    Til slutt: Skal en kjøpe seg projektor, lukk ørene for andres argumenter. Reis rundt (gjerne i private hjem) og få demo på forskjellige projektorer, og ta beslutningen om kjøp på bakgrunn av hva du selv liker best (og har råd til).

Enig med dette!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra innlegg Burre 100% enig.

Forøvrig er det bare din subjektive mening, det at LCD har bedre farger, eller hva? Det rimer i hvert fall svært lite med min erfaring (som begynner å bli anselig). Faktisk er det to DLP'er som har gitt meg de beste fargegjengivelsene så langt.
    Jeg har noen med meg da Man kan dessuten heller ikke vurdere hvor korrekt fargetemperaturen er opp imot et bilde i DVE. Til det trenger man skikkelig måleutstyr. Om man ser på siden til cine4home er fargekurvene etter kalibrering typisk jevnere for en LCS projektor. (F.eks. AE700). Men en siste ting er at vi alle har forskjellige preferanser, og noen liker fargene en DLP gir, andre liker LCD.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også prøvd meg med argumentet med at lcd har bedre fargegjengivelse enn dlp.

Dette har jeg fra egen erfaring og fra masse lesing på andre forum og i magasiner.

Men for visse så er bare dlp bedre uansett........

Nå er det nok slik at hva man opplever som bra fargegjengivelse er personlig betinget (uansett om du er verdens beste psoj-tester eller ikke) og at det nok må målinger til for å få greie på hva som er best.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette er vel det nærmeste vi kommer en evighetsdebatt :wink:
    la oss begynne med farger. det er ikke noe som heter dlp farge og lcd farge. fargene varierer ganske mye fra modell til modell enten det er lcd eller dlp. dette henger sammen med med forskjellige ting, men softwaren har faktisk mye å si her. de som virkelig lager god software kommer som regel meget godt kalibrert fra fabrikk. et godt eksempel her er infocus. benq hadde feks elendige farger ut av boksen på 7800/8700, samt middelmådige kalibreringsmulgheter. på den nye 7700 er dette snudd på hodet. prikkfritt kalibrert fra fabrikk og gode justeringsmuligheter. de samme forskjellene finner man på lcd projektorer. hva man skal velge blir mer en avveining i forhold til rommets utforming, sitteavstand og monteringsmuligheter. LCD har en stor force i plasseringsvennlighet. de har lensshift både horisontalt og vertikalt, samt et generelt større zoomområde. lensshift dukker først opp på dlp over 30k. når vi snakker om støy har LCD et lavere støynivå innenfor samme prisklasse. det finnes dlp'er med lavt støynivå også, men de er en del dyrere( ser nå bort fra 7700 som jeg ikke har hørt) også oppløsningsmessig er det opplest og vedtatt at man får mer oppløsning pr krone med LCD. hva med dlp'enes fordeler da? de åpenbare fordelene til dlp er sortnivå og fillrate. fillraten oppveier ganske mye for lavere oppløsning. kjøper man en dyrere dlp får man både høy oppløsning og god fillrate samtidig. konklusjonen min er i allefall at i de lavere prisklassene er forskjellene relativt små så valget blir mer om man vil ha lett en lettplassert lcd eller litt bedre sortnivå med en dlp, mne som da er vanskeligere å plassere og sannsynligvis støyer litt mer. så har man hs50 som i mine øyne ligger litt midt i mellom den er betydelig dyrere en de andre lcd konkurentene men forsvarer vel til dels prisforskjellen. det er meget lettplasserbar, meget lavt støynivå og har en generell bildekvalitet som ligger over sine lcd konkurenter. sortnivå/iris greiene på denne vil alltid være gjenstand for diskusjon. det er vel ingen tvil om at irisen gjør at sortnivået blir sort. helt på høyde med dyre dlp'er. ankepunktet er ansikontrasten som blir totalt fraværende. her vet jeg i allefall om en som ikke er enig, så den diskusjonen trenger du ikke begynne en gang AK. at hs50 har on/off kontrast, det vet vi jo. tipper man med en del prøving og feiling vil finne en innstilling som blir en passe avveining mellom sortnivå og ansikontrast. min konklusjon blir som følger: i de laveste prisklassene er det personlige preferanser som plassering, rgb-flimmer følsom, sortnivå, screendoor som vil ha noe å si. så har man hs50 som stiller i sin egen lille klasse rundt 23-25k. har man derimot råd, er uplaget av rgb-flimmer og har et rom som passer er det i mine øyne helt klart at de dyrere dlp'ene fra optoma og PD som gir de beste bildene. litt av problemet her har vel vært at man har sammenlignet disse med de dyreste lcd'ene som knapt koster 20k. da blir det en tanke urettferdig. jeg for min del gleder meg til å se en sony qualia en eller annen gang. de er også på vei ned i pris.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DLp vs lcd

Hei!
    Tillater og komme med mine erfaringer som amatør, jeg har ikke den kunnskap og erfaring som mange her på forumet har, men det er nyttig for oss amatører og få innspill fra de som har mer ballast. Jeg har etter at jeg bestemte meg for å lage hjemmekino i kjelleren fulgt dette forumet og lest ganske mye artikler, samboeren mener jeg er for pirkete men jeg ønsker at resultatet skal bli bra.
    Jeg har sett på Inf 4805, bennq 5120, 7800 og har nå hatt AE 700 til test noen dager,jeg må si at jeg syntes at alle leverer bra bilde, syntes også alle har litt dårlig detaljer i sort. Valget står nå valget mellom ae700 og bennq 7700. Trolig har 7700 noe bedre bilde en 700, men jeg tror det blir en 700 pga av pris og plasseringsvennlighet, har 4.5 meter fram til lerretet og da blir trolig bilde i største laget på 7700. Min erfaring etter 5 dager med test er at ae700 leverer meget bra bilde til hjemmebruk. Vil også si at jo mer jeg leser og mer jeg lærer jo mer finner jeg ut at jeg ikke kan.
    Takker for et bra forum, boksen er ikke bestilt enda så jeg er påvirkelig.

Sverre

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her vet jeg i allefall om en som ikke er enig, så den diskusjonen trenger du ikke begynne en gang AK. at hs50 har on/off kontrast, det vet vi jo. tipper man med en del prøving og feiling vil finne en innstilling som blir en passe avveining mellom sortnivå og ansikontrast.
    Den er grei Jørn, vi har jo diskutert dette aldri så lite før

litt av problemet her har vel vært at man har sammenlignet disse med de dyreste lcd'ene som knapt koster 20k. da blir det en tanke urettferdig. jeg for min del gleder meg til å se en sony qualia en eller annen gang. de er også på vei ned i pris.
    Me too

Takker for et bra forum, boksen er ikke bestilt enda så jeg er påvirkelig.
    Jeg tror du vil bli godt fornøyd med AE700, men om du har mulighet til det burde du også titte på 7700, som har satt en helt ny standard for DLP under 20k. Lykke til med valget.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du trenger vel ingen påvirkning du har sett på plassering og kasteavstand og da kommet frem til en ae700 som den modellen som passer best. da har du gjort et riktig valg. ae700 har et godt bilde. for morro skyld så kunne du kanskje også prøvd ut z3, som er litt skarpere en ae700. plasseringsmessig er de ganske like.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg