NEC HT-1000 vs. Barco Graphics 1208

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

NEC HT-1000 vs. Barco Graphics 1208

Jeg har den store fordel av å ha en NEC HT-1000 hos meg, og en Barco Graphics 1208 hos min far. I går så jeg film hos min far, og kan gi følgende rapport:

Begge enheter kjøres på en Radeon basert PC, men min HT-1000 benytter nyere Radeon kort samt DVI. Draper 1.0 gain lerett av lav kvalitet benyttes på min HT-1000( )

Barco'en benyttet en VGA-BNC switch, med høykvalitets kabler. Litt om BG 1208; Elektromagnetisk fokus, 8" rør. Relativt gode rør, med noe slitasje. Skarphet er vel kanskje noe sånt som 80% av 100, kunne vært noe bedre med nyere rør, men definitivt innen akseptable grenser. Enheten benyttes på en 1.5 gain Euroscreen black skjerm.

BG 1208:

fordeler:
    - Smooth, film-aktig bilde, uten noen tendens til pixelstruktur
    - Sortnivå - selvsagt helt optimalt
    - Farger -> varierer noe, da GB 1208 ikke er fargefiltrert, men generelt meget gode og dype farger
    - Utrolig detaljert på mellom-lyse og helt mørke scener.
    - Ingen "dithering" / ustabilitet når bildet beveger seg raskt.
    - Mpeg artifakter er svært vanskelig å se, selv film med lav bitrate ser bra ut

ulemper:
    - Bildet noe ustabilt sammenlignet med DLP. Dette kan være lokalt på denne enheten, men jeg har hatt lignende problem på mine tidligere BG 808(s) enheter.
    - Helt lyse scener gir en ektra ustabilitet / reduserer fokus.
    - Uklarhet -> selv på en 8" CRT med elektromagnetisk fokus får en etter min mening noe uklare bilder. Spesielt gjeldende på objekter langt unna og/eller i lyse scener
    - Relativt høyt støynivå, øker etterhvert. Stabiliserer seg på ca. 33-34 db.
    - Konvergens noe feil, selv om jeg justerte den før filmen (hadde hatt på enheten 20 min. i forkant). Konvergensen endres noe under filmens løp

HT 1000:

fordeler:
    - Superklart bilde -> 100% fokusert
    - Fargeklarhet, korrekthet og dybde ekstremt god, kanskje litt ute på grønn, men 100% på rød/blå. Kan trolig stille litt slik at også grønn blir 100%
    - Enkelt å sette opp!
    - Perfekt geometri
    - Skikkelig lysstyrke
    - Meget lavt støynivå
    - Helt stabil, ingen endring i bildekvalitet etc. gjennom filmen

ulemper:
    - Regnbuer. Selv om denne saken har svært lite regnbuer, dukker de opp i mørke scener med lyse objekter. Ingen stor greie egentlig, men et faktum som er gjeldende på alle DLP projektorer, selv HD2 med 2,5x RGBRGB fargehjul
    - Sortnivå ikke like perfekt som på CRT, men definitivt innen akseptable grenser
    - Dithering, dvs. i raske scenere klarer ikke DMD speilene å bevege seg raskt nok, og en ser et mørkt område hengende etter pixlene i et kort øyeblikk. Heller ingen stor greie, men et faktum selv på DDR (dobbel hastighets) DLP chipper som den som står i HT-1000.
    - Mpeg artifakter blir grunnet projektorens ekstreme skarphet, relativt synlige. Denne saken yter bedre jo bedre bitraten er! Egner seg nok ikke som en TV med vanlig signal etc.
    - Pixelstruktur. Jeg kan, spesielt i lyse scener, se antydninger til pixelstruktur. Dette kan reduseres ved å sette lerettet lengere unna (det står alt for nære i mitt oppsett, ca. 1,3-1,4x lerettets bredde, og det er langt fra optimalt).

Totalt sett, tør jeg faktisk påstå at opplevelsen med HT-1000 faktisk overgår GB 1208 i de fleste filmer. Dette basert på den totale klarheten, faktisk bedre gjengivelse av hudtoner og grunnfarger, samt et langt høyere lysutbytte. Et høyt lysutbytte er i utgangspunktet ingen kritisk faktor, men det bidrar til en ekstra følelse av skarphet og "being there". Svakhetene til HT-1000 er såpass levelige, så da får jeg bare ta meg en tur til mine foreldre når jeg skal se en virkelig mørk film

Imidlertid er BG 1208 en relativt gammel projektor. De ustabilitetene jeg ser på denne trenger ikke nødvendigvis være gjeldende på nyere typer, da f.eks. 808s eller Sony G-70. Imidlertid har jeg selv hatt en 808s, og selv om jeg ikke husker eksakt hvordan denne var, var deler av ustabiliteten i bildet også gjeldende på denne... Denne hadde imidlertid også noe slitte rør... En nyere type ev. med nyere rør kan naturligvis være bedre!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er et par år siden jeg prøvde en Ask M5 hjemme, og sammenlignet med min BG-1200. Asken var lyssterk og skarp, men bildet var blasst og uten liv, pixelstruktur etc.. Nå virker det jo som det har skjedd mye på digitalfronten den siste tiden, så det hadde vært moro og prøvd f eks HT-1000.

Gunnar

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hei Gunnar

Hadde Per Ødegaard innom her i går... Han syntes det så rimelig bra ut. Han hadde naturligvis noen kommentarer til farge etc., men på generell basis var han rimelig fornøyd...

Du kan gjerne ta deg en kikk hos meg, men jeg må få byttet ut lerretet først... Et skrukkete Draper tar liksom litt av sjarmen bort. Skal prøve å få tak i en grå duk, eller rett og slett bestille en FireHawk, selv om dette koster skjorta!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "- Uklarhet -> selv på en 8" CRT med elektromagnetisk fokus får en etter min mening noe uklare bilder. Spesielt gjeldende på objekter langt unna og/eller i lyse scener"

Dette er ikke mine erfaringer, men en helt vanlig oppfattelse likevel. Digitale projector har fysisk separate punkter som produserer ett skille uansett om det skal være der heller ikke. Dette produserer utifra mine teorier og synspunkter en form for 'digital' - skarphet. Jeg sier ikke at dette er en ulempe, men ett premiss for teknologien.

Når det gjelder 'uklarhet(se sitat)'kan jeg enkelt motbevise det med å vise High-Definition som i teorien inneholder 6x oppløsningen av DVD. HD er 1920 x 1080i. På de transferene som er så gode at de utnytter formatet så får du helt annen tilstedeværelse, skarphet og dybde enn du er vant med på DVD, og på en god crt-projector så ser du en detalj-rikdom som er ganske berusende. Ting i bakgrunnen beholder en eksepsjonell skarphet selv i helt lyse scener.

Som Lygren har påpekt tidligere så må du opp på nyere crt-projectorer med electromagnetisk fokus for å komme på ett nivå der du hele tiden har god fokus på høye oppløsninger i alle situasjoner.

Har laget en egen 'tråd' på mine synspunkter på den glimrende Nec HT-1000.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hei Per!

Takk for gode innlegg!

Det er nok ikke en generell sak at ting ikke er klart på CRT, men heller at de CRT projektorer jeg har hatt ikke har vært gode nok i så måte og/eller at kilden har vært for dårlig.

Jeg ser på ingen måte bort fra at en bedre innstillt / generelt nyere CRT-projektor kan gjøre jobben langt bedre, i kombinasjon med HD material, kan ting forandre seg totalt.

På HT-1000, får en i stedet for uklarhet, digitale artifakter på lav-bitrate video. CRT's natur gjør at en i stedet for digitale artifakter, heller blir ufokusert. Ville vært meget interessant å se HT-1000 / en god CRT med en HD kilde.

Tror uansett både en HiEnd CRT / DLP yter langt bedre på HD material...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Jeg kan jo ta med meg noen HD-filmer og spilleren ved en senere demo. NEC'en har litt for lav oppløsning, men HD vil sansynligvis resultere i ett bilde som er litt mer detaljert, mye renere og med mer fargedybde.

Ice Age i HD direkte fra digital master burde se noenlunde bra ut! HeHe!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hei igjen!

Høres ut som en god plan! Må bare få byttet ut duken... Skal la seg ordnes innen rimelig tid...

Hvor mye betaler du per D-VHS film ca.?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Du vet forresten ikke om det finnes noen D-VHS spillere med DVI utgang?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD-filmene på D-VHS koster meg ca. kr 200-250.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hmmm. Kjøpte du D-VHS spilleren i utlandet eller fra Norge? Tror det blir D-VHS for meg, du!

Ser de har en hos Pricejapan til ca. 950 USD, tror du det er en grei deal?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lygren,
    Kunne vært morro det. Kommer sikkert anledninger etterhvert. Har såvidt sett D-VHS hos Per Johnny, og det lille jeg så var utrolig bra!

Gunnar

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jaja, etter over ett år har jeg kanskje endret synspunkt noe... CRT, selv med de overnevnte "svakheter", har ikke det problemer som har vist seg for meg å bli ett av de største...->regnbuer, og rett og slett at jeg har tendens til å få migrene av DLP... Virkelig synd, for DLP har helt klart sine fordeler på mange andre områder. Nå, med HD2+, er jo pixelproblematikken mer eller mindre borte.

En annen fordel med digitale projektorer er selvsagt lavere støynivå samt enklere plassering, og det er fremdeles gjeldende.

Uansett har jeg nå ikke plass til CRT, så jeg har faktisk ingen projektor om dagen. Er jo litt synd da, burde kanskje kjøpe meg en Action! mens jeg venter på en skikkelig 3-chips DLP, men... Savner storskjermen, gitt, min 42" plasma er fin den, men det blir ikke stort nok for meg gitt...

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Fargeklarhet, korrekthet og dybde ekstremt god, kanskje litt ute på grønn, men 100% på rød/blå. Kan trolig stille litt slik at også grønn blir 100%
    Ja, grønnfargen i HT100 er kanskje noe høyt justert fra fabrikken.

Prøv disse innstillingene:

R Bright 3
    G Bright 3
    B Bright 3
    R Cont 156
    G Cont 103
    B Cont 95

Pic Cont 120
    Pic Bright 0
    Color 32
    Hue 30
    Sharp 15

Color comp
    R 0
    G 2
    B 0
    Y -5
    M -4
    C 1
    Gain 2

Fungerer perfekt på mitt lerrer som er lysegrått.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Den er bare så utrolig strøken, den hjemmekinoen din, Arendal! :P

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Den er bare så utrolig strøken, den hjemmekinoen din, Arendal! :P
    Det er veldig tøft med den skjermen, blir jo som en gigantisk plasma ellerno :-) Husker fra jeg hadde RPTV at det var litt mer pratisk med lys og sånn, det samme gjelder vel her og. Nice!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet Nec HT1000 og ActionOne for ett par med crt-projector som ønsket seg digital av bekvemmelighetshensyn, som kunne gå ned i billledkvalitet for å få til dette.

Etter ett par kvelders testing, så var det klart for alle at man ikke kunne leve med DLP, crt-bildet var overlegent i kvalitet. Det som var det største problemet med DLP var regnbuer, digital-look og ett veldig urolig bilde i lyse partier. Dette urolig i lyse partier var på begge projectorer, med forskjellige kilder både på analog og digital inngang.

PS. Jeg sier ikke med dette at HT1000 og ActionOne er dårlige projector - de er faktisk svært bra, men noen som er vant med kalibrerte crt-projectorer så er de ikke klare ennå.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Merkelig at det skal ta såååå langt tid å få disse digitale sakene til å performe skikkelig! Nå er vi i 2004, de fleste hadde vel trodd CRT skulle være "loooong gone by now"! Det motsatte er altså tilfelle for de virkelig videophile, og det er jo både litt spesielt, men sier også litt om hvor teknisk langlevent bilderørsteknoligien faktisk er, som i bunn og grunn ble oppfunnet av Tesla, såvidt jeg husker, for snart 100 år siden!!

Intermediate Frorrari sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Per Johnny, av ren nysjerrighet: Hvilke CRT-er sammenlignet du med?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvilken syntes dere var best av HT1000 og Action?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Crt-projectoren vi testet direkte mot, var en strøken(kun brukt i hjemmekino) og kalibrert Sony D50. (Men hadde også bilder fra BG1209s friskt i minne ved sammenligningen).

HT1000 vs. Action:

Farger omtrent det samme.
    Kontrast bedre på Action
    Bedre detaljer i sort på Action.
    Selvsagt mindre screendoor og høyere oppløsning på Action.
    Men syntes faktisk ikke at det var så mye mindre regnbuer på Action.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Forskjellen på Barco Data og Graphics 808s ?
    By Hoium in forum CRT projektorer
    Svar: 18
    Siste melding: 11-30-2005, 15:04
  2. barco graphics 801s
    By gsw in forum CRT projektorer
    Svar: 31
    Siste melding: 05-11-2005, 16:07
  3. Ranking fra Avsforum!
    By Mirage in forum CRT projektorer
    Svar: 12
    Siste melding: 02-16-2005, 13:52
  4. Barco 808 Graphics vs Barco 1209 Graphics