Hvor lavt under taket skal AE700 monteres?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor lavt under taket skal AE700 monteres?

Hei dere
    Jeg skal gå til innkjøp av en ae700, et Greyline Diplomat 180 cm bredt lerret og et takfeste.
    Det jeg lurer på er hvor langt under taket må projektoren henge? Har prøvd å søke i forumet men fant ikke noe som hjalp...
    Jeg vet ikke hvilken offset ae700 har ei heller hvor mye en kan bruke lens shift, så jeg håper noen av ekspertene eller ae700 eierene her på forumet kan hjelpe meg.

Utstyret skal stå i en kjellerstue så takhøyden er 2,25m. (Projeksjonsavstand er 3,90m)
    Jeg ønsker at nedre bildekant skal være 0,65m over gulvet.
    Da blir øvre bildekant 0,59m fra taket.
    Hvor langt under taket skal da ae700 henge :?:
    (Det er vel egentlig en max og min avstand, siden lens shift gjør at man kan regulere litt...)

Alle svar/erfaringer mottas med takk.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et vanlig takfest tror jeg er helt greit. Har selv AE700 og den er veldig plasseringsvennlig grunnet lensshift funksjonen. 10 cm fra taket eller noe i den duren er vel vanlig.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Det er det jeg håper på, men jeg ble litt usikker. Mange bilder jeg ser av hjemmekino anlegg så er lerretet plassert ganske høyt på veggen i forhold til slik som jeg ønsker det. (max 0,65m over gulvet)
    Så jeg ble litt usikker på om det var fordi det ikke kan monteres lavere, eller fordi mange ønsker et såpass høyt plassert bilde.

Mvh C

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med den takhøyden du har, kan du trygt bruke et helt vanlig takfeste. Som klipsch sier er denne PJen såpass plasseringsvennlig at det ikke innebærer noen problemer med å få bra bilde, både med tanke på takhøyden og med avstanden i ditt rom.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvor langt fra taket

Utstyret skal stå i en kjellerstue så takhøyden er 2,25m. (Projeksjonsavstand er 3,90m)
    Jeg ønsker at nedre bildekant skal være 0,65m over gulvet.
    Da blir øvre bildekant 0,59m fra taket.
    Hvor langt under taket skal da ae700 henge :?:
    (Det er vel egentlig en max og min avstand, siden lens shift gjør at man kan regulere litt...)

Hei.

AE700 kan om du bare bruker vertikal lens shift flytte bildet max 63% av bildehøyden. Det vil si om du har 180cm bilde bredde blir høyden:
    180x9/16= 101,25 cm høyde.
    Max vertikal lensshift blir da 101,25cmX0.63= 63,8 cm.
    Du kan fytte bildet 63,8 cm opp/ned fra senter av linsen.

(Mål opp nøyaktig så linsen er i midten av lerrete og dermed slipper bruke horisontal lens shift, for det er et kompromiss der, bruker du litt horisontal vill du ikke kunne bruke max vertikal.)

AE700 kaster bildet rett ut av linsen og siden du har et bilde som er 101,25 cm blir regnestykket slik.

101,25 cm/2= 50,625 cm av bildet ditt blir over senter av linsen uten bruk av lens shift.
    - max lens shift 63,8 cm = 13,17 cm
    Altså vil du med max lens shift kunne kaste bildet 13,17 cm under senter av linsen.

Så ved nedre billedkant 65cm over gulvet blir dette:
    65cm(fra gulvet) + 101,25 cm(bilde høyden) + 13,17 cm (max lens shift)
    = 179,95 altså 180cm. Senter av linsen din må da være 180 cm fra gulvet.

225 cm takøyde - 180 cm = 45 cm fra taket må senter av linsen være ved bruk av max vertikal lensshift. :???:

Alle svar/erfaringer mottas med takk.[/QUOTE]

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •