Hjelp meg! Jeg sliter med å se på film!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp meg! Jeg sliter med å se på film!

Hei.
    Jeg opplever det som veldig slitsomt å se på film. Spesielt filmer med storlsalgne panoramascener der hele bildet zoomes inn eller ut osv.
    I dag "leide" vi en Infocus X1 projektor på elkjøp for å se om det er noe for oss, og etter å ha sett en film har jeg fremdeles vondt i hodet.

Jeg skal forsøke å forklare hva som skjer.
    Når kameraet panner eller zoomer opplever jeg at jeg ikke kan fokusere på lerretet. Jeg føler at jeg mister litt balansen og blir svimmel og kvalm. Så lenge jeg har et fast punkt å fokusere på i bildet går det bra, men så snart alt beveger seg begynner det. Dette er veldig plagsomt, og jeg opplever det også på kino. Jeg kan ikke huske at det var slik før, men det er vel en grunn til at jeg de siste årene ikke har vært på kino mer enn ca. en gang i året.

Jeg har ikke vært bevisst på at dette var et problem før vi fikk vår egen projektor og jeg merket et desperat behov for å fokusere den og oppdaget at det ikke gikk. Da jeg spurte min kone sa hun at bildet var 100% i fokus, så dette er nok meg.

Er det noen av dere som har opplevd noe lignende og som evt. vet hva som kan gjøres?

B

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Projektor.

Jeg glemte å spørre om det viktigste.
    Kan dette ha noe med projektorer å gjøre og bør det påvirke mitt valg av projektor?

Jeg har tenkt på benq 5120, infocus x1 eller panasonic pt-ae500 eller 700.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper at du er hardt rammet av den berømte regnbue-effekten. Dette er en effekt som spesielt kommer når konstrastrike felter beveger seg over lerretet, f.eks. ved panoreringer. Denne effekten oppstår fordi en DLP-projektor tegner en primærfarge av gangen med et spinnende fargehjul.

Løsning: forsøk å få sett på en LCD-projektor ala Panasonic AE700 eller Sanyo Z3. LCD-teknologien har ikke regnbuer (men har til gjengjeld dårligere sortnivå og kraftigere screendoor i forhold til DLP).

Jeg er selv mildt rammet av regnbueeffekten, men har aldri opplevd vondt i hodet, slik du opplever.

Og forresten: Det påstås at inntak av alkohol minsker effekten av regnbueeffekten. Men det er vel ikke sikkert at du kan ta øl til filmen hver gang?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du sier virker jo logisk, roffe, men:

Dette er veldig plagsomt, og jeg opplever det også på kino.
    DLP på kino?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "regnbuemedisin" ja =)

Jeg vil anbefale å teste LCD projektor om du har muligheten til det. Jeg har hatt litt av det samme med benq projektoren til en kammerat (benq 6200). Jeg skjønnte ikke helt hva det var, men bildet virket grumsete og uryddig. Har gått til anskaffelse av en HS-50 etter å ha sett den i test. Har hatt den gående ei god stund nå, i både raske FPS spill, bilspill, filmer, Gamecube spill, surfing, TV og alt annet den antagelig kan brukes til, og har ikke hatt et snev av det samme problemet som jeg har på benqen.

-Ko_deZ-

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Det du sier virker jo logisk, roffe, men:

Dette er veldig plagsomt, og jeg opplever det også på kino.
    DLP på kino?
    Whoops. La ikke merke til det... Men jeg mener å huske at Bergen har en av Norges første digitale kinoer, der det altså sannsynligvis brukes projektor. Kan noen bekrefte/avkrefte dette?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiden øyet bruker på å fokusere er individuell, men har man skjeve hornhinner eller andre svekkelser i synet vil øyet jobbe på høygir med å prøve å fokusere uten å klare det, og det vil resultere i hodepine.
    Sorry Bernhard, det hjelper ikke å velge en annen projektor, du trenger nok sannsynligvis briller.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kino og briller!

Hei.
    Jeg husker ikke hvilken kinosal jeg opplevde det i, men det var på konsertpaleet. Kan ikke huske å ha opplevd dette på Forum.

Jeg har tatt en synstest, og fikk først beskjed om at alt var perfekt, men etter en litt grundigere gjennomgang fikk jeg beskjed om at hornhinnene var litt skjeve og at jeg KUNNE bruke briller om jeg følte det var nødvendig.
    Jeg har alltid opplevd synet mitt som veldig godt, så jeg tenkte ikke mer på det! Kanskje jeg burde revurdere!

Newcomer Formel 1 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan høres ut som om du plages av alternernde strabisme. Ta en tur til en øyenlege, optikere har sannsynligvis ikke greie på slikt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

alternernde strabisme

Hva i all verden er det.
    Jeg tok et kjapt søk på Google, men fikk ingen treff
    !

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hjelp meg! Jeg sliter med å se på film!

Sitat Opprinnelig postet av Bernhard
    Hei.
    Jeg opplever det som veldig slitsomt å se på film. Spesielt filmer med storlsalgne panoramascener der hele bildet zoomes inn eller ut osv.
    I dag "leide" vi en Infocus X1 projektor på elkjøp for å se om det er noe for oss, og etter å ha sett en film har jeg fremdeles vondt i hodet.

Jeg skal forsøke å forklare hva som skjer.
    Når kameraet panner eller zoomer opplever jeg at jeg ikke kan fokusere på lerretet. Jeg føler at jeg mister litt balansen og blir svimmel og kvalm. Så lenge jeg har et fast punkt å fokusere på i bildet går det bra, men så snart alt beveger seg begynner det. Dette er veldig plagsomt, og jeg opplever det også på kino. Jeg kan ikke huske at det var slik før, men det er vel en grunn til at jeg de siste årene ikke har vært på kino mer enn ca. en gang i året.

Jeg har ikke vært bevisst på at dette var et problem før vi fikk vår egen projektor og jeg merket et desperat behov for å fokusere den og oppdaget at det ikke gikk. Da jeg spurte min kone sa hun at bildet var 100% i fokus, så dette er nok meg.

Er det noen av dere som har opplevd noe lignende og som evt. vet hva som kan gjøres?

B
    Tror det er viktig å tenke på at "levende film" tross alt er en illusjon, som skapes av x-antall still bilder pr. sekund som fremføres på en tilnermet flat bildeflate. Videre er det også verd å merke seg hvordan det forskjellige utstyret jobber, X1 DLP med fargehjul, frekvens, opptegning av bildet (delbilde eller helbilder). Andre faktorer er hvordan kildemateriale er spillt inn og hvor ofte og hvor lenge av gangen disse zoom eller panorerings senene finner sted i filmen

Litt billigere dvd avspillings utstyr har ofte litt mer kompromier i oppbyggning bilde prossesering og signal veien og har derfor gennerellt mer problemer med nettop pannorering og zooming, fordi da skjer det store forandringer i bildet samtidig, noe pga. måten kilde materialet er komprimert på igjen betyr større datamengder og mer behov for datakraft. Mangel på tilstrekkelig datakraft er noe som ikke alltid gir
    så godt fokusert og skarpt bilde som resultat og bildet har ofte en tendens til å begynne å hakke og det ødelegger mye av film opplevelsen.

Et uskarpt, diffust eller urolig bilde, er noe som hjernen også kan begynne å jobbe med for fullt og prøve å korrigere for. Tror dette kan være litt individuellt fra person til persjon, samt avhenge litt av
    konsentrasjons graden man ser på bilde/filmen med. Har selv opplevd å få vondt i hode med DLP projektorer (regnbue effekt), men skjeldent eller aldri med LCD eller CRT projektorer. (sistnevnte er vel mer farlig for ryggen)

Det nevnes ord som strabisme, som pr. definisjon er en tilstand der en av de to øynes synsakser ikke er rettet mot det fikserte objekt. Synsaksene kan da for eksempel krysse foran det fikserte objektet.
    Strabisme (hvis jeg har forstått det riktig) er vel egentlig et annet ord for skjeling, hvor hjernen har lært seg til å bruke det ene øyet over eller fremfor det andre, og gjerne må læres opp til å bruke det "svake" øyet med å typisk gå med lapp foran "hoveøyet"

Merker selv sporadisk litt slike fenomener, serlig når jeg er trøtt og sliten og det er lite lys og ikke mye kontraster å fokusere blikket på, eventuellt ser rett inn i et ensformig mønster som det kan være litt vanskelig å vite avstanden til da kan synsaksene i perioder ikke treffe riktig.

De komputer genererte 3D bildene hvor man skal stirre på en bestemt måte for å se forskjellige 3D former i arket, er vel et salgs eksempel ønsket syns akse forskyving i forhold til avstanden til fokuspunktet.

DLP projektorer har som kjennt ofte mindre "sorte" avstander mellom hvert speil/pixcel enn LCD. Lcd har gjerne et rutemønster i mer eller mindre tydelig grad. Muligens vil LCD projektorens med sin som oftest uønskede screendoor effekt i større eller mindre grad kunne hjelpe øynene å fokusere på riktig avstand og hjelpe øynenes synsakser til å treffe riktig på lerretet også ved zooming og litt grøtetet/hakkende panoreringer.

Anbefaler at du tester ut andre projektorer enn X1, test gjerne med en Sanyo Z3 eller Panasonic PT-AE700, hvor Z3 har et litt tydligere synlig screendoor rutenett i alle fall på kort betraktnings avstand enn AE700 som i sin tur har en teknologi som gjør rutemønsteret mer diffust og mindre synlig.

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Bernhard

Har selv for ikke så veldig lengesiden skaffet meg briller, begge glassene har null i styrke, men som med deg retter det opp en skjev hornhinne. Mekka optikeren et par provisoriske briller du fikk prøve? Ble ting skarpere? Det ble nemlig mye skarpere hos meg! Enda jeg trodde jeg hadde falkeblikk...

En annen ting er at du kan reagerer på flimmer. Der er det også forskjell på kinoer da noen kjører 3-bladet blender og andre 2. 2 blader vil gi deg 48 bilder i sekundet, noe som er ganske likt vanlig 50Hz TV, og når bildet blir så stort som på kino kan man bli sliten.

En LCD vil vel flimre mindre enn en DLP om jeg ikke tar helt feil. (LCD har ikke fargehjul) Så det kan være løsningen sammen med kanskje briller 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

takk folkens

Takk for alle svar så langt.

Jeg har en kompis som kjenner noen med en AE700, kanskje jeg kan få tatt en titt på den. Jeg ringte også og snakket med min kjære tante som er øyenlege. Hun har skaffet meg en henvisning, så nå håper jeg det blir ordning på dette!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ASk4me2: Jeg vet ingenting om strabisme, men normal nærsynthet eller langsynthet, eller skjeve hornhinner kan forårsake det som beskrives.
    Det nevnes at det føles som bildet er ufokusert der andre ser det som 100% fokus. Det kan ikke korrigeres med å velge en screendoor-projektor. Man fokuserer ikke lettere hvis projektoren har screendoor. Synet er utgangspunktet, og man kan ikke se skarpere enn hva synet klarer uansett. (det blir i praksis som å bruke en CIne9 med mål å få sylskarpt bilde fra divx )

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At dlp er slitsom for mange å se på er veldig kjent.

Eye-strain utrykket og dlp med fargehjul går hånd i hånd.

I og med at du også blir sliten på kino viser vel at det ikke kun er dlp'ens kjente problem som har skylden.

Når det gjelder projektorer så er min erfaring at dlp er slitsom å se på, lcd er klart bedre. Crt har det desidert mest behagelige bildet å se på (ved min 60Hz), mitt intrykk at det er mer behagelig enn vår lokale kino. Synes personlig at kino flimrer mer enn både lcd og crt.

Kan legge til at jeg nok er ganske følsom for "flimring" og trives ikke å se på hverken 50Hz tv'er eller lysrør uten elektonisk "trafo".

Har fått flere kommentarer av kjente som har sett min crt. Oftest kommer det kommentarer om at det var et behagelig bilde å se på. Jeg kjører 72Hz på crt'en.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flimring

Hei.
    Jeg tror dette med flimring har noe med saken å gjøre.
    Men det er sant som det blir sagt at det er først og fremst MIN opplevelse av den som er problemet.

Jeg har tilbrakt mange timer foran pc skjermer uten at det oppleves som stress, med visse unntak. I det siste har jeg merket at pc skjermene på UiB begynner å bli ubehagelige. Det gjelder bare noen, og det er dem jeg ikke kan kjøre større oppdateringsfrekvens på enn 70Hz. Samtidig begynner nok disse skjermene å bli utslitte. Sist jeg var der opplevde jeg det som så plagsomt at jeg fikk fatt i vaskemiddel for å vaske skjermen i tilfellet den var skitten. Det var den ikke.

Det er som sagt bare noen ytterst få skjermer jeg opplever dette med.
    Jeg gleder meg til å få testet panasonic'en så kommer jeg tilbake med rapport her.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan
    Jeg opplevde selv det samme som deg i begynnelsen når jeg hadde projektor.
    følte meg tykk i skrotten, svimmel, desorientert gjerne, kvalm og sikkert noe mer.
    egentlig tror eg bare det er at vi er vandt med mindre bilde normalt sett og det er snakk om en tilvenningssak.
    Dette er noe som gikk over etterhvert hos meg.
    Ble ikke så hardt rammet av dette når jeghadde litt lys i rommet mens jeg så film merket jeg men.. etterhvert har "hjernen???" min vendt seg til dette og merker absolut ikke noe annet enn glede når jeg i dag ser film på stort lerret c",)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jwg tror egentlig at det er saa enkelt som at du har for stort bilde iforhold til sitteavstand. Jeg prövde meg en stund med 2.3 meter paa 3 meter sitteavstand ,og det var ikke noe kult. Blir veldig svimmlende naar man ikke kan ha hele bildet i synsvinkelen.
    Naa kjörer jeg 1.80 fra 3 meter ,og det funker bedre.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ble og litt rar i skallen etter påska, når jeg hadde hvert vekke fra proj i over tre uker!

(så jo evil dead og da,der er jo ikke bilde helt topp)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •