Panasonic PTAE 300 - Offisiell Tråd - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 136
    Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    om prisen er lik..tror jeg at jeg ville satset på AE300...pris var et av argumentene for å velge X1 framfor AE300 for et halvt år siden. Har AE300 selv og er utrolig fornøyd. X1 gir sikkert et nesten like bra bilde, men så er det den regnbueeffekten som jeg har den store angsten for hehe....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Bidda, jeg tror jeg kommer til å bestille AE300 for så å sammenligne den med X1 og se om jeg er fornøyd med den, hvis ikke kan jeg alltids returnere den.

Regnbueeffekten har ikke vært så mye til bry for meg sånn at jeg kan se det klart og tydelig, det hender seg hvis det er ganske lyse områder med sort rundt at jeg merker det godt hvis jeg beveger blikket eller bildet er i bevegelse. Ellers merker jeg det ikke helt tydelig men det er der smått hele tiden og virker som en overlap av bildet og det blir litt slitsomt å se på enkelte filmer iblandt.

Etter å ha lest om PT-AE300 og hva dere har postet er det bare sortnivået og kontrasten jeg lurer på, ettersom jeg ikke var helt fornøyd med dette på X1 håper jeg ikke det er noe verre med Panasonic. :wink:

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel....tror ikke sortnivå eller kontrast er bedre på AE300. Men jeg vet at oppløsningen er bedre.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sicomsell
    Hei Bidda, jeg tror jeg kommer til å bestille AE300 for så å sammenligne den med X1 og se om jeg er fornøyd med den, hvis ikke kan jeg alltids returnere den. :wink:
    Hei igjen.

Kan du si ifra til meg når du har testopplegget klart og hvis du bor i nærheten kan jeg "stikke innom" :lol:

mvh
    Bidda

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sicomsell
    Etter å ha lest om PT-AE300 og hva dere har postet er det bare sortnivået og kontrasten jeg lurer på, ettersom jeg ikke var helt fornøyd med dette på X1 håper jeg ikke det er noe verre med Panasonic. :wink:
    Mitt første innlegg her i forumet :P :

Mottok min AE300 rett før jul og har brukt den så mye som mulig siden da. Jeg holdt på å kjøpe en X1/SP4800, men da jeg bl.a. spiller en god del Xbox så var jeg redd regnbueeffekten, som for meg er veldig synlig. Denne effekten er ille i konsollspill med mye bevegelse. Jeg ser regnbuer lett (har eid DLP før) og er lei av å sitte å LATE som jeg ikke ser dem både under spilling og DVD titting. Derfor bestemte jeg meg for at at jeg ville komme til å angre om jeg kjøpte nok en DLP-prosjektor kun fordi det var litt billigere, og litt bedre sortnivå. For meg er LCD veien å gå, det gir et mye "roligere" bilde helt uten flimmer og regnbuer.

Vurderte Sanyo Z2, men den koster en god del mer så jeg droppet tanken. Kan heller oppgradere når Z2 eller liknende faller i pris.

Panasonic AE300 er den beste prosjektoren jeg har hatt til dags dato (til mitt bruk), og er absolutt verdt de pengene den koster. Jeg syntes bildet er helt knall i forhold til prisen på prosjektoren, og de fleste omtalene jeg har lest sier det samme.

Dette er også min første 16:9 prosjektor, noe som har vist seg å være et riktig valg. Jeg kommer nok ikke til å vurdere 4:3 igjen.

Dere som skal teste AE300, husk å kalibrere med å legge inn settingene herfra: http://www.avforum.no/forum/viewtopi...=panasonic+300

Billedkvaliteten (hudtoner etc) blir meget bra med disse innstillingene, jeg tror du må legge inn verdiene for hver "fargeprofil": cinema1, cinema2, sports, normal, dynamic etc. Men husker ikke helt.

Andre pluss med AE300:
    +Short throw linse som uten problem lager et 200cm bredt bilde med en proj. avstand på bare 3.0 meter, noe som er en fordel i små Oslo leiligheter.
    +Meget stillegående i lamp saver mode, helt jevn viftestøy som ikke irriterer for mye.
    +Fin fjernkontroll, menyer etc. til å være en såpass billig sak.
    +Bra med tilkoplingsmuligheter, til og med SCART.

Sortnivået kunne selvsagt vært bedre, men sånn er det bare på LCD (og DLP)prosjektorer i denne prisklassen--man må spise noen kameler. :roll:

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til oss og grattis med ny proj. Har samme proj som deg og er også meget godt fornøyd med den. Lurte på å bytte til ae500, men får så lite att for min no att eg venter iallefall på neste års storlansering av nye produkter

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SnuggleCola
    Panasonic AE300 er den beste prosjektoren jeg har hatt til dags dato (til mitt bruk), og er absolutt verdt de pengene den koster. Jeg syntes bildet er helt knall i forhold til prisen på prosjektoren, og de fleste omtalene jeg har lest sier det samme.
    Andre pluss med AE300:
    +Short throw linse som uten problem lager et 200cm bredt bilde med en proj. avstand på bare 3.0 meter, noe som er en fordel i små Oslo leiligheter.
    +Meget stillegående i lamp saver mode, helt jevn viftestøy som ikke irriterer for mye.
    +Fin fjernkontroll, menyer etc. til å være en såpass billig sak.
    +Bra med tilkoplingsmuligheter, til og med SCART.

Hei
    Bra du er fornøyd, det begynner nå å helle til at jeg kjøper en AE300 også. Den "faller" fremdeles ned i pris hat jeg lagt merke til

mvh
    Brede

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

AE300 - AE500 Oppløsning

Har noen sett en direkte samenligning mellom disse.
    AE500 har jo nesten dobbelt så mange pixler, det må jo synes ganske bra eller....?

Rubina

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dvdjan har oppgradert fra 300 til 500, så han kan nok sikkert svare på det spm.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ae300

Er dette en bedre projector en X1, isåfall hvorfor?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: ae300

Sitat Opprinnelig postet av ohkaasa
    Smak og behag, men X1 (eller Screen Play 4800 som er samme projektor) ble rangert bedre enn AE300 i Lyd og Bilde i 2003.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Smak og behag, men X1 (eller Screen Play 4800 som er samme projektor) ble rangert bedre enn AE300 i Lyd og Bilde i 2003.
    Det går sånn opp og ned, noen har x1 først, andre har ae300. Det beste er om du har anledning til å få testet dei ut begge to.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig, stol på det du har sett selv.
    Prøv helst å få en demo hjemme hos noen, siden de fleste butikkene er fulle av ansatte som stort sett ikke har peilig. Mange av projektorene som henger rundt om i butikkene, er pakket ut av esken og hengt opp uten kalibrering av noe slag. Det er svært uheldig med projektorer som f.eks. X1, som har presentasjonsmodus som fabrikkinnstilling.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

takk for svar :)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

16:9 4:3

En viktig ting jeg glemte er jo at i dag har jeg en 4:3 proj. og da følgelig ett 4:3 lerret, ae300 er vel en 16:9 proj. og det er vel ikke mulig å sette denne i 4:3?

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får sett i 4:3, men får ikkje utnyttet eit 4:3 lerret da den berre kutter bilde (blir svart på siden som x1 lager i 16:9 oppe og nede).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: 16:9 4:3

En viktig ting jeg glemte er jo at i dag har jeg en 4:3 proj. og da følgelig ett 4:3 lerret, ae300 er vel en 16:9 proj. og det er vel ikke mulig å sette denne i 4:3?
    Den funker omtrent som en Widescreen TV, så om du har en slik TV så kan du lett sette deg inn i hvordan man ser 4:3 materiale.

Om du har 4:3-kilder på AE300 kan du:
    1. Se på dem i 16:9-modus, men da med feil "aspect ratio/geometri."
    2. Se i 4:3-modus, da får du sorte felter på sidene.
    3. Bruke "Zoom"-modus, men da mister du litt av bildet oppe og nede om kilden er 4:3.
    4. Bruke "Just"-modus, da strekkes kun kantene på bildet, du får geometrisk forskyvning i ytterkantene, men ikke på midten av bildet. Høres bra ut i teorien, men jeg har aldri endt opp med å bruke "just" til noenting, egentlig.

Det ender altså derfor med at jeg bruker 4:3 modus for TV og de Xbox spill som ikke støtter 16:9. 16:9 "Widescreen" benyttes for DVD. DVD ser mye bedre ut på en 16:9 prosjektor. Personlig ville jeg aldri byttet tilbake til 4:3 igjen, men... smak og behag.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av jolly
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Det går sånn opp og ned, noen har x1 først, andre har ae300. Det beste er om du har anledning til å få testet dei ut begge to.

For noen er sikkert X1, med sin noe bedre kontrast og sortnivå og DLP et bedre valg enn AE300. Men X1 er jo 4:3 800x600 native. Ikke et optimalt format til DVD etter min mening, men kanskje bedre enn AE300 til TV-titting, TV-spill og PC-bruk?

Men for hjemmekino er det vel egentlig DVD som er kongen, ikke? Hvorfor velge et format som 4:3, som ikke får frem DVD på sitt beste uten dyrt ekstrautstyr til prosjektoren (anamorfisk linse)?

En annen (uendelig) diskusjon er LCD og DLP. Det kan være relativt stor forskjell i "look'en" på bildet mellom de to teknologiene. Dette er kanskje den viktigste forskjellen mellom de to prosjektorene egentlig. Her må man foreta et valg--DLP eller LCD?

For meg er LCD eneste alternativ, da jeg plages av regnbueeffekt og det jeg oppfatter som "flimmer", hvertfall på 2x-fargehjul DLP som X1/SP4800 har. Og flimring og regnbuer er irriterende når bildet er 90-100 tommer stort, eller man har sort "DLP-etterslep" på Xbox-spill med mye bevegelse som får deg til å gå rundt å se "haloer" i to dager etter at du spilte. Andre ser ikke dette som et problem i det hele tatt og storkoser seg med DLP prosjektorer som nok kan gi et noe bedre sortnivå og kontrast enn AE300 klarer.

Det finnes mange meninger rundt dette, du må finne ut hva som er viktigst for deg. Man får ikke "perfekt" bilde i denne prisklassen uansett.

Både X1 og AE300 er gode kjøp, med mange fornøyde brukere, det er en bonus å ha kjøpt produkter som har en slags "user community" bl.a. på internett. Det finnes flusst med info, kalibreringsinstillinger og til og med "hacks", spesiellt på X1.

Dette er for meg et tegn på at begge er gode produkter som gir mye for pengene.

Når jeg tvang meg selv til å velge:
    1. DLP eller LCD?
    2. 16:9 eller 4:3?
    3. Over eller under 15.000 kroner
    4. Tilgjengelighet fra pålitelige forhandlere.

...falt valget på AE300. Sanyo Z2 og AE500 er kanskje mine førstevalg, men jeg ville begrense pengebruken og kjøpte derfor AE300. Har ikke angret sålangt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:)

takk for bra svar, nå fikk jeg plutselig veldig lyst på en 16:9 projektor, det dumme er at det ikke er lenge siden jeg kjøpte meg 4:3 lerret så hvis jeg kjøper meg en 16:9 proj. nå så må jeg også kjøpe meg nytt lerret. Akk og ve ikke populært hos den bedre halvdel 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bare lurer på om Panasonic legger ut oppgraderinger på nett sånn som Infocus. Eller er det aldri kommet noen software oppgraderinger til disse?

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •