Hjemmekino i lite rom?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino i lite rom?

Heisann!

Rommet som skal benyttes er ca 3,80 x 2,80. Noen total ombygning kommer desverre ikke på tale, da rommet også må kunne fungere som et gjesterom (dvs sovesofa) og ikke være sortmalt (waf...)

Lyskontroll blir vel så som så, sort rullgardin foran vinduet er akseptabelt - men vegger/tak vil nok males hvite.

Planen var å trekke en sofa så langt inntil bakveggen som mulig, og plassere prosjektor i taket.

Lerret er planlagt å være oppspent, men kommer til å kjøpe siden jeg ikke stoler på mine egne rammesnekkrings evner

Med pris på under 15.000, hvilken prosjektor vil passe best inn på et såpass lite rom? Jeg ser regnbuer på en x1, men overlever nok om det er mindre enn på den. Klare, sterke farger er noe jeg liker men den tingen jeg ser mest etter er et "skarpt" bilde.

Mvh Tommas

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det rommer duger som hk det

Hvis du vil være safe, så hadde jeg sett på Z3 evnt AE700 (da slipper du hele regnbueproblematikken). Mørklegging er en fordel, men hvis du kan ha rullegardin foran vinduene så kommer du langt. Et lerret på 200cm bredde vil nok holde, da får du 1.7x bredden på lerretet i sitteavstand (Hvis du sitter ca 3.5m unna).

Z3 koster akkurat over budsjettet ditt 16k
    AE700 koster 14k

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, skal prøve å få tatt en titt på en Z3 neste uke.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altenativt (DLP) så har du Toshiba mt200 og Optoma H30A som begge er godt innenfor ditt budsjett. Se bort fra BenQ PE5120 da du er råka.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hjemmekino i lite rom?

Sitat Opprinnelig postet av Tommas
    Rommet som skal benyttes er ca 3,80 x 2,80.
    Det eneste problemet du vil oppleve er mangel på SUB-bass i det lille rommet, du vil også måtte gjøre en skikkelig jobb med plassering av bakhøytalere - ellers vil nok det meste fungere greit :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det best å plassere høyttalere, og hva slags høyttalere burde jeg bruke?

I det tidligere rommet mitt stod de ca 1 meter bak sofaen, og litt ut på siden. Sliter med å få til det nå

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

P700

Ser P700 har gått ned 1000kr på Avshop :?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rommet som skal benyttes er ca 3,80 x 2,80. Noen total ombygning kommer desverre ikke på tale, da rommet også må kunne fungere som et gjesterom (dvs sovesofa) og ikke være sortmalt (waf...)

Lyskontroll blir vel så som så, sort rullgardin foran vinduet er akseptabelt - men vegger/tak vil nok males hvite.
    Huffda. MÅ du ha hvite vegger og tak?
    Jeg ville gått for en relativt lyssvak projektor med god kontrast og hvitt lerret, slik at du minimerer mengden lys du må sende ut i rommet. Hvis mulig ville jeg forsøkt å få med bedre halvdel på å bruke litt nøytral farge på veggene. En lett, matt gråtone i taket ville jeg også forsøkt å få gehør for.

Jamez har bygget en hjemmekino som etter min mening er et glimrende WAF-kompromiss:
    http://avforum.no/forum/viewtopic.php?p=15808#15808

Her er det Jamez opplyser om fargevalget:
    På veggene brukte jeg en farge som hos farveglede heter "Drevsjø".
    Den har kode S4010-Y30R.
    Det er vannbasert latexmaling. Type Butinox matt 07. Husker ikke nøaktig type/produktnavn, men det kan jeg finne ut om ønsket. Tror bare butinox har en sort vannbasert latexmaling da...

Taket har kode S2005-Y30R.
    Her har jeg brukt bindoplast vannbasert latexmaling med matthetsgrad 03. Det matteste du får blandet. Den er uten base, så fargene kan bli litt forskjellig fra fargekartet, men dette ble inget problem til meg.
    Tror også at sorte rullgardiner er unødvendig, så lenge de er helt lystette. Velg heller en farge som er i tråd med veggfargen, så blir din bedre halvdel sikkert glad, eller la ham/henne stå for valg av gardinfarge, så får hun satt et særpreg på rommet. Vanlige gardiner kan også gjøre jobben så lenge de er i et lystett stoff

Størrelsen er vel nesten like liten som min planlagte kjellebod-kino (2.5x3.5m), så det burde gå bra.
    Som flageborg bemerker, så vil det være en lydmessig plasseringsmessig utfordring med hensyn på bass. Tror det kan være lurt å gå for en løsning med små, kompakte trykkammerkasser i alle kanaler (de er lettere å plassere inntil vegg) og la en eller to (flere?) subwoofere ta seg av bassen. Alternativt kan du vurdere innbyggingshøyttalere, noe som vil gjøre at du kan utnytte gulvplassen til møblering. Vil gjette på at du uansett ikke er ute etter å kunne reprodusere realistisk nærfeltsmåling av lydtrykk fra en F16 på afterburner, så jeg tipper at små veggmonterte høyttalere vil gjøre jobben sammen med en god subløsning, spesielt i surroundkanalene bak.
    MEN: Hvis du skal bruke dette til lytting på musikk i stereo også, så ville jeg nok likevel tenkt gode stativhøyttalere/gulvstående høyttalere i front. De små veggmonterte boksene gjør sjelden noen god jobb på stereomusikk for de hifi-frelste. Problemet er selvfølgelig at gulvhøyttalere med riktig avstand til vegger stjeler mye gulvplass.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite rom trenger ikke bety at man ikke får subbass. Slik min erfaring er er det stikk motsatt. Stikkordet er trykkammerkasser Jeg ble nesten litt skremt første gang jeg så Finding Nemo (scena med ubåten som løsner) på mine 7kvm med 2x12" XLS.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det best å plassere høyttalere, og hva slags høyttalere burde jeg bruke?

I det tidligere rommet mitt stod de ca 1 meter bak sofaen, og litt ut på siden. Sliter med å få til det nå
    hvis du, som meg, har problemer med å få plass til bakhøytalere bak sofaen, så kan du bruke bipolare høytalere som f.eks gale 3060b i taket eller på veggen bak sofaen.
    dette fungerer kansje ikke optimalt, men bedre enn ventet siden høytalerene sprer lyden godt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gode poeng roffe.

Tror jeg skal snike inn noe i likhet med den fargen, ser veldig bra ut. Og helt riktig, jeg trenger nok ikke en sort rullgardin - aner ikke hvor jeg tok det fra

Blir nok veldig lite lytting til musikk på rommet, så film-lyd er det som gjelder.

Hadde håpet jeg kunne kjøpe noe brukt lydutstyr, så jeg får vel følge med på torget og andre steder.

Sub er i hvertfall et must

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0