Vertikal veggmontering av MT200 (?)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vertikal veggmontering av MT200 (?)

Siden rommet hvor jeg bruker projektoren er veldig lite og MT200'en gir et relativt lite bilde i forhold til avstanden til lerrettet har jeg fundert på å montere projektoren på veggen og bruke et speil til å vinkle bildet mot lerrettet.

Slik den er montert i dag er linsa ca. 39cm ut fra veggen og ved veggmontering vil dette bli redusert til ca. 5cm.

Jeg har kikka gjennom manualen til projektoren og der står det ikke noe om vertikal montering. Det eneste jeg kan komme på som kunne bli galt er eventuell varmefordeling i projektoren, men så lenge vifta går burde ikke dette være noe problem?

Newcomer rodrik sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville hørt med Toshiba om det.
    Har ikke noe erfaring med det selv, men det skader ikke å høre med de.
    Lykke til

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanskelig å si hvordan dette vil bli, men du bør sjekke litt rundt før du bestemmer deg. Som du selv sier er det nok i hovedsak varmefordelingen som blir annerledes. Dette er dog ganske kristisk, og man bør være 100% sikker før man bestemmer seg

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Vertikal veggmontering av MT200 (?)

Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Slik den er montert i dag er linsa ca. 39cm ut fra veggen og ved veggmontering vil dette bli redusert til ca. 5cm.
    I tillegg vil du få avstanden fra linsen til speilet, ved å øke denne så øker bildestr enda mer. Problemet er at du trenger større speil. Og jeg kan se for meg noe knot med å få vinkelen på speilet korrekt. Den som har mest erfaring med speilbruk på forumet er vel Arendal.

[Tipping]
    Varmefordelingen kan vel kanskje endres ved å snu pj'en slik at linsen peker opp (det kommer vel an på hvor utblåsningen er? [/Tipping]

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Vertikal veggmontering av MT200 (?)

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det er vanskelig å si hvordan dette vil bli, men du bør sjekke litt rundt før du bestemmer deg. Som du selv sier er det nok i hovedsak varmefordelingen som blir annerledes. Dette er dog ganske kristisk, og man bør være 100% sikker før man bestemmer seg
    Må nok sende en e-post til Toshiba og høre for å være helt sikker ja, får håpe de kommer med et informativt svar om ikke altfor lenge.

Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    I tillegg vil du få avstanden fra linsen til speilet, ved å øke denne så øker bildestr enda mer. Problemet er at du trenger større speil. Og jeg kan se for meg noe knot med å få vinkelen på speilet korrekt. Den som har mest erfaring med speilbruk på forumet er vel Arendal.

[Tipping]
    Varmefordelingen kan vel kanskje endres ved å snu pj'en slik at linsen peker opp (det kommer vel an på hvor utblåsningen er? [/Tipping]
    Knotet med å få vinkelen på speilet riktig bekymrer jeg meg ikke for, det må uansett monteres slik at den kan endres. Har ikke klekt ut hvordan den skal monteres helt enda, men det ordner seg nok.

Å ha linsa opp har jeg ikke lyst til, av flere grunner. For det første tror jeg bildevinkelen vil bli litt feil (måten projektoren "kaster" bildet). For det andre vil det medføre at jeg må ha projektoren lengre ned på veggen (mer støy i øret), samt at linsa sannsynligvis vil samle mer støv(?). Innsug og utblåsning er på sidene av projektoren.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken avstand har du fra lerret til PJ ?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Hvilken avstand har du fra lerret til PJ ?
    Akkurat nå er det ca. 2,7m. Rommet er på 7kvm :wink:

PS! Har nå sendt forespørsel til Toshiba, blir interessant å se hva de svarer.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med å tak montere den feil vei og ha speil på bakveggen? da kan du jo toretisk få et nesten 5.4m langt rom

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    hva med å tak montere den feil vei og ha speil på bakveggen? da kan du jo toretisk få et nesten 5.4m langt rom
    Tja, noe sier meg at det vil virke en smule forstyrrende å stirre inn i projektorlampa mens jeg ser film :lol: Dessuten får jeg ikke lov, det står nemlig "do not look into lens" på projektoren! Bedriftshemmeligheter må vite!

Har dessuten ikke lyst til å lage noen hull i taket her jeg leier. Har heller ikke noe takfeste, så det måtte jeg ha lagd. Det er mye lettere å lage en aluminiumsplate med skruehull for å montere projektoren rett på veggen

Dessuten ville sannsynligvis bildet blitt ALT for stort 8) Jeg er ute etter en liten størrelsesøkning, ikke mye. Det er jo tross alt en 480linjers boks vi snakker om :wink:

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå tenkte jeg ikke at du skulle nontere den over lerretet da men. bare en meter eller noe ut fra bakveggen. men hvis du ikke vil ha hull i taket er det jo greit!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    nå tenkte jeg ikke at du skulle nontere den over lerretet da men. bare en meter eller noe ut fra bakveggen. men hvis du ikke vil ha hull i taket er det jo greit!
    Det er et godt forslag, men slik rommet er så vil jeg heller montere projektoren på veggen. Da blir det dessuten kortere kabelstrekk enn om jeg skulle hatt projektoren i taket et stykke ut fra veggen.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den er grill!

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eier du rommet ved siden av kan du lage hull i veggen og sette pj'n der.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leier, så det blir nok ikke aktuelt :? Har omtrent fundert ut hvordan speilet skal monteres nå, venter bare på svar fra Toshiba.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk svar fra Toshiba nå. Den norske representanten hadde ingen innvendinger mot monteringen, han syntes det var et smart knep. Den tyske representanten var desverre ikke enig

Hans første respons var positiv:
    Sitat Opprinnelig postet av Toshiba
    Så på bildene dine og det var en ny måte og bruke projektoren på - men kan
    ikke se at dette vil skade da
    faktisk fargehjulet da vil ligge i vannrett posisjon og de 3 viftene som er
    i msk vil ikke få noe mer belastning..
    Dette kan du gjøre - smart løsning !!
    Men så kom det en kontrabeskjed:
    Sitat Opprinnelig postet av Toshiba
    Vår Toshibarepresentant i Tyskland anbefaler ikke denne løsningen da det
    visst nok kan gå
    utover kjølingen til projektoren

Hans svar her :
    Desvaerre kan man ikke montere den paa den maade pga
    koelningen.
    Kan ikke anbefales.
    Pokker :?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det en løsning å ta av dekselet på projektoren og "finne logikken i kjølingen" for dermed å kunne modifisere denne på noe vis. Kanskje kan man lage en slags funnel med 120mm vifte etc... Kanskje kan t.o.m. projektoren kjøres med dekselet av, men at selve projektoren befinner seg i en boks med åpning for linsa i topp?

For å "motvirke" at varmen stiger oppover og fordeler seg på en annen måte enn tiltenkt så kan man kanskje ha ei stillegående 120mm vifte som blåser inn i overkant og ut i underkant av boksen? papst på 6V lager en bris man knapt vil høre..

Vel vel, bare brainstorming fra min side. Storm er vel kanskje også overdrive :wink:

DrE

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke lyst til å begynne å skru opp projektoren, da en slik operasjon sannsynligvis ugyldiggjør garantien pluss at noen av mine titalls tommeltotter sikkert hadde satt seg fast på et ubeleielig sted.

De som bygde den rallysimulatoren (omtalt i gaming forumet) har sikkert vurdert det slik at projektoren dør av hjernerystelse lenge før den lider noen skade av hetesjokk Der sitter jo projektoren vertikalt montert.

Spørs om jeg ikke må ta eXa's forslag opp til ny vurdering (projektor vannrett baklengs og speil på bakvegg)...hmm...

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du alminnelige speil eller vil du prøve å få tak i forsølvede (som normalt brukes i slike installasjoner, men som koster flesk)?

DrE

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....De som bygde den rallysimulatoren (omtalt i gaming forumet) har sikkert vurdert det slik at projektoren dør av hjernerystelse lenge før den lider noen skade av hetesjokk Der sitter jo projektoren vertikalt montert....
    Til info så har de brukt en Benq PB6100/6200 som har doble vifter og blåser ut bak.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Bruker du alminnelige speil eller vil du prøve å få tak i forsølvede (som normalt brukes i slike installasjoner, men som koster flesk)?

DrE
    Til å begynne med må jeg nok klare meg med et vanlig speil, studentøkonomien tilsier lite annet.

Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Til info så har de brukt en Benq PB6100/6200 som har doble vifter og blåser ut bak.
    Innsuget sitter foran på dem? Isåfall lite problemer skulle man tro.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •