Oppgradert til Sanyo PLV-Z3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer stealth sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradert til Sanyo PLV-Z3

Etter å ha hatt en Z1 i nesten halvannet år, var tiden nå inne for en oppgradering.

Jeg har lest mye på forum rundt omkring, og short-listen endte til slutt opp med Z3, AE700 og Optoma H31 (H30a). Ettersom jeg er plaget av regnbuer (da stort sett kun i forbindelse med DLP-prosjektorer ), ville jeg gjerne få sett H31 før jeg kjøpte, men det så ut til å bli vanskelig, ettersom jeg ikke har funnet noen i Oslo-området som har denne til visning... Jeg så H57 og H77 på messa på Plaza tidligere i år, og de er hittil de eneste DLP-ene til under kr 100.000 som jeg har sett hvor jeg ikke så regnbuer. Så jeg hadde faktisk et lite håp om at samme skulle være tilfelle med H31.

Men jeg valgte til slutt altså å "safe" med å gå for LCD igjen. Det var lenge AE700 som var mest aktuell (mest pga prisen pluss at det var den folk snakket mest om), men etter å ha lest endel mer om Z3 valgte jeg å satse på Sanyo nok en gang.

Det jeg var mest ute etter i oppgraderingen fra Z1 var bedre kontrast og sortnivå, noe jeg leste meg til at var styrkene til Z3 i forhold til AE700. Nå har ikke jeg sett AE700 annet enn det elendige demorommet til Lefdal på Alnabru, men jeg må si at så langt ser det ut til at oppgraderingen var vellykket med tanke på de to nevnte kriteriene.

Med Z3en kunne jeg faktisk se noe av det som skjedde med Mr Hyde og Van Helsing oppe i Notre Dame, og kontrasten på f.eks Riddicks Chronicles som vi så nettopp nå ikveld var jo upåklagelig!

MEN det er en ting som ser ut til å være et major problem med den nye maskinen min. Vet ikke om det er selve Z3en det er noe feil med, eller om det er noe av utstyret ellers den ikke er så glad i, men det ser ut til å gå igjen at det på sone1-filmer er en flimring i bildet. Forekommer omtrent som en light-versjon av filmringen man får dersom man filmer en TV med et videokamera.

Dette forekommer ikke overhodet på noen av de sone2 (og 3) filmene jeg har testet. Men altså inntil videre på alle sone1-titlene jeg har prøvd. Og det kjipe er at 85% av DVD-samlingen min er sone1...

En forskjell som jeg ikke har fått testet grundig nok, men som jeg mener å ha lagt merke til er at kontrasten har vært bedre på sone1 enn på sone2 filmer. Kan dette være tilfelle?

Så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med flimre-problemet. Det kan jo ikke være noe galt med prosjektoren, ettersom det ikke forekommer med sone2-filmer? Jeg tenkte med en gang at det kunne være kablene det kunne være noe galt med - har en 15m lang Supra komponentkabel koblet fra en Pioneer DV-757. Men tenkte igjen at det kanskje ikke ville være tilfelle ettersom jeg ikke hadde dette problemet med Z1en. Samme med strømkabelen (standard billig 20m kabel) som er strukket frem til takopphenget til prosjektoren. Den brukte jeg også med Z1en. Eneste måtte da være å teste en annen strømkabel til selve Z3en - altså bytte ut den som fulgte med. Vet ikke om dette er et long-shot, men jeg har da lest om folk som har blitt kvitt bildestøy ved å bytte ut strømkabler tidligere.

Uansett er jeg takknemlig for erfaringer/ tips andre måtte ha rundt dette problemet!

Til slutt må jeg bare få si at Z3en er den mest stille prosjektoren jeg har hørt! Alt over 23dB vil være uakseptabelt for meg etter denne!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv først med et annet drivverk, hjelper ikke det (jeg tro det gjør det) så sender du projektoren i retur. Det skal ikke flimre ved visning av sone 1 filmer, og det gjorde det heller ikke når jeg testet projektoren.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs om du ikke burde oppgradere til dvi/hdmi etterhvert også. Ser at du har en meget god dvd-spiller. Men min Z2 fikk en synbar forbedring ved å kjøre dvi i forhold til component.

Gratulerer ellers til ny projektor. Jeg har ikke ikke sett Z3 men hvis den er like godt bygget som Z2 med bedre spec burde den være meget bra.

Jeg har derimot erfaring av et par ae700 som jeg på ingen måte ble imponert over - bare nevner støy, konvergens og lens-shift.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da har jeg nettopp vært hos Elkjøp og kjøpt meg en Samsung 945 (som har både component og HDMI). Da skal det testes ikveld om det hjelper! (crossing fingers and toes)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får vel fortelle hva konklusjonen ble etter testing med Samsung'en. Det viste seg jo, som Hi-Fil nevnte, at det hjalp å bytte DVD-spiller. På denne var det ingen tegn til flimmer. Jeg testet endel forskjellige titler; Riddicks Chronicles, Alien 3 og Star Wars Ep II på sone 1 og siste Harry Potter og LOTR:FOTR på sone 2.

Jeg brukte igjen komponent-utgangen, ettersom jeg ikke har DVI-kabel som er lang nok til at jeg fikk testet dette.

Men jeg oppdaget endel "snags" med Samsungen som ikke var tilfelle med Pioneeren under testingen; i de fleste sceneskifter i SW Ep II kunne man legge merke til at bildet ble defokusert for så å fokuseres igjen. På Alien 3 (siste Ultimate super-duper Edition) sleit den virkelig med lydsporet på menyene. Heller ikke noe problem på Pioneer.

Så kommer det merkelige; etter å ha testet endel med Samsungen, bestemte jeg meg for å teste med Xboxen også (med S-video). Jeg var da tilbake på Pioneer 757 på komponentinngangen på prosjektoren, og hadde en film gående (flimringen var på plass). Jeg plugget i s-video-kabelen, og VIPS var filmringen borte! Jeg tenkte med en gang at dette var noe jeg har lest om på forum tidligere - at folk har hatt noe problemer med bildet på et eller annet vis og at det har forsvunnet da man kobler inn en ekstra inngang. Men jeg tok ut s-video-kabelen igjen, og tenkte at flimringen ville komme tilbake igjen.. Men dengang ei! No more flimring - jeg testet på nytt alle de titlene jeg hadde sett flimringen verst på, og Z3-en så ut til å være kurert. Go figure!

Virker jo ikke helt stabilt sånn sett, spør du meg, men nå fungerer jo alt som en drøm med 757 og Z3. Så Samsungen (som displayet forresten lyste opp stua som et juletre) er levert tilbake.

Vet ikke om jeg har grunn til bekymring for at det kan være noe galt med prosjektoren min fortsatt? (Vet ikke helt om jeg vil ha svar på det spørsmålet heller )

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spooky greier, bare det virker så er det jo greit!

Jeg kjørte min Z2 via htpc (dvi- 1280x720@60Hz), noe den trivdes meget bra med.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •