Prosjektor og lerret til stue

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjektor og lerret til stue

Hei
    Tenker å bruke ca 20.000 (+/- 5000) på prosjektor og lerret (gjerne elektronisk...). I stuen min får jeg det ikke mørkere en hva persiener klarer å gjøre det.
    Hvilken prosjektor og lerret vil dere anbefale da? Jeg vet ikke om jeg ser regnbuer...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Prosjektor og lerret til stue

Sitat Opprinnelig postet av eravndal
    Hei
    Tenker å bruke ca 20.000 (+/- 5000) på prosjektor og lerret (gjerne elektronisk...). I stuen min får jeg det ikke mørkere en hva persiener klarer å gjøre det.
    Hvilken prosjektor og lerret vil dere anbefale da? Jeg vet ikke om jeg ser regnbuer...

Alt. 1.
    PJ: Panasonic AE-700 14.000.-
    Lerrett: Grandview Elegant Motor. 16:9 265 cm 4.499.-

Alt. 2.
    PJ: Sony HS-50 24000.-
    Lerrett: Ikea Tupplur (manuellt) 300?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativ 3.

BenQ 7700 19k
    Grandview lerret (eller lignende).

Personlig mener jeg at man skal ha meeeget stort rom skal man klare å ha 265cm bredt lerret i rommet. Alternativet til å ha så stort lerret er å flytte det nærmere sitteposisjon.

Når det gjelder lys i rommet, så er det ikke så mye som skal til før bildet blir markant blassere.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Alternativ 3.

BenQ 7700 19k
    Grandview lerret (eller lignende).

Personlig mener jeg at man skal ha meeeget stort rom skal man klare å ha 265cm bredt lerret i rommet. Alternativet til å ha så stort lerret er å flytte det nærmere sitteposisjon.
    Tja, så stort bør det da ikke være ? Anbefalt seeravstand til et slikt lerret er omkring 4 meter, dvs. at rommet minst bør være 3.5x4.5 meter.

Når det gjelder lys i rommet, så er det ikke så mye som skal til før bildet blir markant blassere.
    Nei, det må være skikkelig mørkt om det skal bli bra. Kanskje bruke litt mindre penger på PJ+lerret og heller investere i noen mørkleggingsgardiner ?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, det er nok noen som har plass til 2.65m bredt lerret, men det bør være litt høyde under taket også. Lerretet blir da 1.50m høyt, så skal man ha stereobenk, tenke på offset etc. Men dette er opptil hver enkelt å vurdere i forhold til rom/pj etc.

Mvh

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, det er nok noen som har plass til 2.65m bredt lerret, men det bør være litt høyde under taket også. Lerretet blir da 1.50m høyt, så skal man ha stereobenk, tenke på offset etc. Men dette er opptil hver enkelt å vurdere i forhold til rom/pj etc.

Mvh
    Personlig synes jeg det er noe dritt å ha utstyret under lerretet, alle lysene trekker IMHO oppmerksomheten vekk fra bildet.

Men uansett, med en 265cm rammelerret og normal takhøyde er det minst 70cm igjen under lerretet. Såpass høyt lønner deg seg normal ikke å ha selv de minste lerret. Anbefalingen går på at øyehøyde skal være 1/3 opp på lerretet. Normal øyehøyde ligger et sted mellom 80 og 100cm avhengig av personens høyde og type sofa/stol. Hvis vi sier 90cm i snitt så må et 200cm bredt nedtrekkslerret starte ca. 45cm fra gulvet. Har da regnet 7.5cm på sort bord + stanga.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •