Utstyr til 20-30.000 kr?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate technophile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Utstyr til 20-30.000 kr?

Skal skaffe meg projektor med tilbehør de nærmeste dagene. Jeg regner med å bruke ca. 20-30K kr. totalt.

Har snust litt på BenQ PE7800, Hitachi PJTX100 og Infocus SP4805. Jeg har hørt en del positivt om Panasonic PT-AE700, men jeg er litt usikker på om kanskje BenQ PE7700 er mer 'fremtidssikker'. 'Problemet' med PE7700 er at den visstnok ikke er tilgjengelig ennå. Dersom denne viser seg å være en klar forbedring, er det allikevel mulighet for at jeg venter til denne er tilgjengelig.

Jeg har følgende utstyr:

Denon 3910 DVD-spiller
    Denon 3805 surround-receiver

Jeg er interessert i en projektor med støtte for DVI/HDMI (DVD-spiller), komponent-inngang (Xbox) og VGA-inngang (PC). Scart eller S-Video skader heller ikke når en skal se noe spesielt på TV (har dog planer om å kjøpe en ekstra flatskjerm for TV-titting).

Kunne vært kjekt med et (rammespent) 16:9-lerret, men er det verdt å betale 3-9K for et slikt lerret når en får kjøpt hvit duk hos IKEA?

Noen anbefalinger? Er det noe spesielt jeg bør være klar over?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Utstyr til 20-30.000 kr?

Sitat Opprinnelig postet av technophile
    Skal skaffe meg projektor med tilbehør de nærmeste dagene. Jeg regner med å bruke ca. 20-30K kr. totalt.

Har snust litt på BenQ PE7800, Hitachi PJTX100 og Infocus SP4805. Jeg har hørt en del positivt om Panasonic PT-AE700, men jeg er litt usikker på om kanskje BenQ PE7700 er mer 'fremtidssikker'. 'Problemet' med PE7700 er at den visstnok ikke er tilgjengelig ennå. Dersom denne viser seg å være en klar forbedring, er det allikevel mulighet for at jeg venter til denne er tilgjengelig.

Jeg har følgende utstyr:

Denon 3910 DVD-spiller

Jeg er interessert i en projektor med støtte for DVI/HDMI (DVD-spiller), komponent-inngang (Xbox) og VGA-inngang (PC). Scart eller S-Video skader heller ikke når en skal se noe spesielt på TV (har dog planer om å kjøpe en ekstra flatskjerm for TV-titting).

Kunne vært kjekt med et (rammespent) 16:9-lerret, men er det verdt å betale 3-9K for et slikt lerret når en får kjøpt hvit duk hos IKEA?

Noen anbefalinger? Er det noe spesielt jeg bør være klar over?
    Mye fornuftig i de produktene du tenker på, men tillater meg å komme med et par "korrigeringer" :wink:

DLP-prosjektorer:

Infocus SP4805 gir bra bilder, men støyer endel sammenlignet med de andre.

BenQ7800 er vel den beste DLPen av disse (uten å ha sett 7700). Men synes at den har litt lite oppløsning, samt at den er stor.

BenQ 7700 er det ingen som vet noe annet enn specsene på enda, men kan være en aktuell kandidat. Bra med 1280x720 oppløsning, en forbedring fra 7800.

LCD-prosjektorer:

Hitachi TX-100 er ikke det beste valget av LCD-prosjektorer. Høyt priset, litt mye SD etter min smak.

Alternativt i LCD-leiren bør du heller se på Sanyo Z3 og Panasonic AE700.

Det første du bør finne ut av er om du ser regnbuer, screendoor, VB og hva det skal være. Det som plager deg mest velger deg bort. Da vil det kanskje utpeke seg noen klarer alternativer.

Jeg har selv reist rundt og sett prosjektorer demonstrert i et "riktig" arbeidsmiljø (les ikke lite egnede butikklokaler) hjemme hos felles interesserte, og det viste seg at jeg var hypersensitiv for regnbuer, derfor valget LCD-PJ.

Hva som utgjør de største forskjellene på LCD og DLP står det masse om i flere tråder her på forumet, bare å lese....

Lykke til!

Edit: Når det gjelder DLP-PJ tror jeg også at jeg ville sjekket ut Optomas H30A. Gorm skrøt masse av denne nå nettopp, og kan vel være et bedre alternativ enn 4805........

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Mye fornuftig i de produktene du tenker på, men tillater meg å komme med et par "korrigeringer" :wink:
    Takker for kjapt svar. Basert på det du skriver ser det ut til at Z3, AE700 eller 7700 er de beste valgene. Er ikke sikker på hvor mye screendoor eller regnbuer vil ha å si for meg. Hadde 7700 vært tilgjengelig nå, hadde nok 7700 vært den sterkeste kandidaten. AE700 ser ut til å være en sterk LCD-kandidat. Z3 vet jeg ikke så mye om. Skal ta en nærmere titt på disse.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har følgende utstyr:

Denon 3910 DVD-spiller
    Når du har de produktene du har, og lurer på de PJene du gjør, så mener jeg det grenser til voldtekt å servere det hele på en IKEA-duk, ja..... :wink:

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Når du har de produktene du har, og lurer på de PJene du gjør, så mener jeg det grenser til voldtekt å servere det hele på en IKEA-duk, ja..... :wink:
    Ja, dersom forskjellen er såpass stor at det rettferdiggjør et lerret til 3-9K, så betaler jeg gjerne ekstra for det

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes Greyline-duken fra Avshop.no gir ett godt bilde for en nokså billig penge. Sjekk ut det før du svir av bortimot 7k på noe annet.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    7700 har vi vel noen praktiske kommentarer på om 14. dager, så har du litt tålmod kan det være lønnt å vente. Gorm er vel lovet det første eksemplaret som "lander" i Norge :wink:

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Optoma H57, sammen med et Adeo lerret kommer jo det på 25k.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var visst noen på prisjakt forumet som allerede har sett 7700, skulle visstnok være bra den. Med de specsa i forhold til prisen ser det veldig lovende ut, penere enn min 8700+ er den også :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har akuratt snakket med EET, de sier den er ventet inn 1 april, slå den.
    håper dette ikke e en spøk, kommer kanskje ut i butikkene i neste uke.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har akuratt snakket med EET, de sier den er ventet inn 1 april, slå den.
    håper dette ikke e en spøk, kommer kanskje ut i butikkene i neste uke.
    Jeg tviler litt på at den kommer så fort, men det er lov og håpe. Forøvrig lenge siden folk har hatt så høye forventniger til en ny projektor

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør definitivt finne ut om du er sensitiv for regnbuer før du setter opp noe som helst av DLP som førstevalg. Dersom du er plaget av regnbuer så vil du bli dårlig av å se på DLP. For min del er det LCD som gjelder...

-Ko_deZ-

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valget falt til slutt på Benq 7800. Leveringsdato for 7700 var uklar ifølge butikken, så jeg slo til på 7800 istedet (er litt utålmodig av meg, og jeg har allerede ventet lenge nok).

Kjøpte også 5 års forsikring (dersom projektoren skulle falle ned, lampen skulle bli ødelagt osv.), Monster Video 3-komponentkabel (dyr, men forhåpentligvis ganske bra), takfeste og Adeo Greyvision rammelerret. Akkurat nå bruker jeg en 28-kroners papirduk fra Bunnpris som 'lerret', inntil Greyvision-lerretet er klart for avhenting.

Jeg slet litt med å få stabilt bilde på projektoren til å begynne med, men etter at jeg valgte Video Out -> Interlaced i Video Setup-menyen til 3910, fikk jeg et stabilt bilde. 3910 er koblet via forsterkeren, som videresender videosignalet via komponentkabelen. Jeg trodde Progressive var det beste valget her? Hvorfor taklet ikke projektoren denne modusen? Noen som har opplevd noe lignende? Det jeg ønsker er å de-interlace signalene i 3910 (ikke i projektoren), og deretter sende de progressive signalene til projektoren.

Vurderer også å kjøpe DVI/HDMI-kabel etterhvert, men jeg er ikke sikker på om dette gir så mye bedre bilde. Noen som har testet denne konfigurasjonen med både komponent og DVI?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ko_deZ
    Du bør definitivt finne ut om du er sensitiv for regnbuer før du setter opp noe som helst av DLP som førstevalg. Dersom du er plaget av regnbuer så vil du bli dårlig av å se på DLP. For min del er det LCD som gjelder...
    Kjørte en rekke demoer før jeg bestemte meg. Var ikke plaget av regnbuer på 7800. Tror ikke det vil være noe problem for meg.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med 7800 8)

Gled deg til Adeo'n kommer opp :wink:

Kjør progresivt, men ta signalene inn på 7800 via BNC kontaktene (overgang RCA/BNC ligger i pakka) da får du beste bilde. 7800 tar ikke p.scan på komponent inngangen.

DVI gir skarpere bilde, noen synes for skarpt (les: kantete overganger)

PS husk også å ta strømmen helt av mellom brukene, fordi den ved å stå i stand by har hatt en tendens til å feile ved oppstarten.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Gratulerer med 7800 8)

Gled deg til Adeo'n kommer opp :wink:
    Takker for gode råd. Jeg var innom butikken tidligere idag og da fikk vi oppklart problemet med progressive signaler. De måtte sendes via BNC-kontaktene som du nevner.

Vurderer å skaffe meg DVI, men jeg er ikke så veldig begeistret for prisen på en 10 meter kabel av denne typen. Tror prisen ligger på 5-10K kr.

Gleder meg til Adeo-lerretet kommer i hus. Det blir nok et aldri så lite kvalitetsløft i forhold til papirduken jeg bruker nå... Dersom du har noen praktiske tips å komme med i forbindelse med oppsett av et slikt lerret, må du gjerne dele dem

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det trenger ikke å koste 5-10k for 10m dvi kabel. supra f.eks koster under 1k for 8m og 1k for 12m

10m har de desverre ikke....

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    det trenger ikke å koste 5-10k for 10m dvi kabel. supra f.eks koster under 1k for 8m og 1k for 12m

10m har de desverre ikke....
    Hva i ...? Kan de skaffes såpass billig? Hvor får du kjøpt disse til denne prisen? Hvordan er kvaliteten? (noen sammenligninger?) Jeg klarer meg fint med 8 m.

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rusty
    http://www.mamut.com/dynabel :wink:
    Takker. Har nå lagt inn bestilling på en Supra kabel. Hvis kvaliteten ikke skulle holde mål, kan jeg alltids kjøpe noen bedre (og dyrere) kabler.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •