Med fare for å bli ledd ut døra og hjem her :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer looser sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Med fare for å bli ledd ut døra og hjem her :)

Hei folks

Jeg kommer drassende på en steinalder prosjektor tror jeg?

Jeg har en kamerat som kjøpte en pub/pizzeria med heste-vedding rettigheter.

Fra før hang det en C1 Compact Projector from Ask projektor der.
    Denne ville han ikke ha, han bestilte seg en ny. For at jeg hjalp til med litt små opppussing der, samt å henge opp den nye projektor'n ...
    Så fikk jeg denne Ask C1'n av han som "takk" hehe..
    Med et gammelt gulnet perlelaminert lerett.

Denne projektor'n har hengt der en stund, hvor lenge vet jeg ikke, men har blitt kjørt til å vise heste-løp på kveldene.

Det sier seg selv, den er "innsausa" av støv og dritt fra røykingen etc der, så den trenger en god rens, samme med lerette som har nikotin farge nå.

Mitt spørsmål, siden jeg ikke er så særlig godt kjent med projektor osv.

Er den verdt å bruke litt penger på å få overhalt, da tenker jeg på innvendig og utvendig rens. Hvem og hvor kan man få gjort det til en rimelig penge?(bor i drammen)...

Og er det noen måte jeg kan prøve å vaske/rense lerette på selv??

Skal bruke projektor'n i et rom som er veldig lite lys, tenkte å koble xbox'n til den, spille og se på dvd, er den brukbar til dette??

Håper dere ikke ler meg helt ut av forumet da gutter Jeg er grønn som bare pokker på dette området. Kanskje jeg heller skulle krevd et par tusen i lønn for jobben, men nå er jo saken at jeg har fått dette gamle greiene her

Evt link til spesifikasjon til projektor'n er:
    http://www.projected.co.uk/ask/c1.htm

Mvh
    .Rolf.H.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projektoren er nok ikke så godt egnet til ditt bruk, og da spesielt ikke til video. Uansett gir den sikkert et bilde som ser helt greit ut dersom du har full lyskontroll, og ikke sammenligner med dagens hjemmekinoprojektorer.

Kontrasten på projektoren vil nok være det som kan irritere mest, da mørke scener med mye detaljer stort sett vil være ett eneste grått felt uten detaljer.

Men som en start går det jo alltids an. Du får jo et stort bilde, og kanskje du da etterhvert finner ut at dette er så morsomt at du gjerne vil bruke mer penger på kino hjemme...

Vet forøvrig ikke så mye om hvor du kan få renset den, men www.presentationsdata.no kan jo være et sted å henvende seg, da de selger ASK projektorer.

Lykke til!

Newcomer Sgt.Stav sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg hadde en c1 compakt før jeg kjøpte min x1,
    støvrens kan du vell ta selv.( utvendig og fjærn rista under og rens matta der)

sort nivå er ganske laber på c1 men med helt mørkt rom så er det greit.
    positiv ting er jo at pæra har levetid på 4000 timer,
    har spilt masse xbox og pc på c1 jeg, funker bra det!!
    mener og huske at ps2 ikke ble helt bra på den.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, Kult! Gode, gamle C1..
    what to do:
    1. stikk og kjøp 1 boks trykkluft på boks hos Biltema, og en liten sprayflaske med brillerens hos en optiker.
    2. ta av topplokket, men pass på at du skrur skruene "rett" ut, og rett inn, slik at de ikke blir overskrudd. det er et par kabler(de til høytt.) som sitter fast i lokket på innsiden, og et par sammenstillings-skruer under som også må løsnes på. har du fjernet de riktige skruene, skal du ikke behøve å ta i for å løfte av lokket. sett projen forsiktig opp på høykant(siden sprayen må holdes vinkelrett), og blås den så godt rent som du klarer.blås ekstra mye, til sist delen der du ser tre flex-kabler gå fra hovedkort, og ned i engine.(LCD-modulen)
    3. rens linsen med brillerens-sprayen, og en fin klut.
    4. sjekk bildet, og se om det blir passe lyst på lerrettet, i den omgivelsen, og med det lyset i rommet du kommer tll å bruke den. er det evig nok for deg, kjøp et greyline lerret av lygren(ikke noe større enn det minste han har)-se øverst på siden..det vil bedre sortnivå.
    5. ring Infocus i Norge, og hør om de har reserve- pærer. Det er jeg ganske sikker på de har nå, men kanskje ikke så lenge...
    har den vært brukt i en bar/Pub, er det ganske typisk at pæra går på overtid..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Med fare for å bli ledd ut døra og hjem her :)

Sitat Opprinnelig postet av looser
    Er den verdt å bruke litt penger på å få overhalt, da tenker jeg på innvendig og utvendig rens. Hvem og hvor kan man få gjort det til en rimelig penge?(bor i drammen)...
    Jeg ville gjort det sjæl, som nevnt i andre innlegg her. Følg fremgangsmåten til Burre. Det er ikke 100% sikkert at en så grundig rengjøring er nødvendig, men det vet du best selv. Ta opp et ensfarga bilde på proj'en og se om du kan se urenheter i bildet. Kan du ikke det, så er det heller ikke noe vits i å åpne pøsen (hvis ikke du har veldig lyst, da). Gjør du det er det alltids en sjangse for å ødelegge noe, for å si det sånn...

Sitat Opprinnelig postet av looser
    Skal bruke projektor'n i et rom som er veldig lite lys, tenkte å koble xbox'n til den, spille og se på dvd, er den brukbar til dette??
    Jeg kjenner C1 ganske godt, og tror nok du vil synes den er mer enn grei nok for ditt bruk. Leste noe om at den ikke kom til å funke særlig bra på PS2, og det kan nok stemme ganske godt. Grunnen til dette er at C1 forsvant fra markedet en GOD STUND før PS2 kom... Tror ikke du hadde blitt overrasket dersom du kjøpte en veteranbil og oppdaget at den ikke tok 95 blyfri heller ...

Lykke til, og kom gjerne med noen oppdateringer på hvordan det har gått...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg vet kom vel x-boxen enda senere enn PS2... ville ikke dette utsagnet isåfall bety at den vil funke like dårlig til en x-box som en PS2?

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VEL!
    Tror denne virkelig trenger en grundig rense.. Har ikke hatt tid til å skru den opp enda, men tusen takk for veiledningen. Skal prøve nå i helgen, men må bare få kjøpt trykkluft og brille rens først.

Har sendt email til det firmaet i Fredrikstad som dere foreslo, gjorde det på torsdag, men har ikke fått noen svar om de har pære.

Vet dere om noen andre jeg kan forsøke?

Takk igjen for alle råd og svar, jeg går for å prøve denne en stund, hakke råd til noe bedre enda

MEN! Hva med å vaske lerette? Tror dere at det kan gjøres med bitilitttii-granna salmiakk i en stor bøtte, så litt vann på en svamp og gni forsiktig?
    Merket på lerette er DA-LITE, sikkert like gammelt som C1 prosjektor'n..

Legger ved et bilde av støvet på prosjektor'n, så kan dere dømme selv hahah

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis lerretet er av "glass bead" typen med høyt gain, har jeg hørt at de reagerer dårlig på rengjøring, er det standard matt hvit, kan du bruke nesten hva du vil.

Siden det har stått i en bar, regner jeg med at det er masse nikotin og skitt på det, og da må det vaskes uansett. Min anbefaling er en blanding av litt Zalo og relativt mye Salmiakk, bruk en lavtrykksprøyte, og hold lerretet bløtt med blandingen i et par minutter, vask så rent med en klut, gjenta prosedyren etter behov. Bruk ikke for mye Zalo, da blir det bare skum, og vask rent med rent vann. Dette fungerte kjempefint på det første lerretet jeg hadde.

Når det gjelder projektoren, høres Burre's råd fornuftig ut, men det kan godt hende at både panelene og den interne optikken ser nesten like ille ut som filteret, da spørs det hvor mye det hjelper å blåse den ren. Uansett er jo dette ting du kan gjøre selv, så da får du jo vurdert om du kan leve med resultatet.

Jeg ville også sjekket timetallet på pæra, har den gått 3900, så bare kast den, du får bedre saker enn dette på QXL til en lavere pris enn hva en ny pære vil koste. Sjekk også om Pub'en kan ha en reservepære liggende, slike steder har gjerne det.

Frode

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det filteret der bør du fjerne forsiktig, slik at minst mulig støv faller inn i projektoren.
    hvis panel og optikk hadde vært like ille, hadde du ikke fått bilde i det hele tatt, så det tviler jeg på er tilfelle. Den er bygd slik at støvet fester seg andre steder.

Jeg ville også sjekket timetallet på pæra, har den gått 3900, så bare kast den, du får bedre saker enn dette på QXL til en lavere pris enn hva en ny pære vil koste. Sjekk også om Pub'en kan ha en reservepære liggende, slike steder har gjerne det.
    stemmer som regel, men hør ihvertfall først om det er å få tak i der du har sendt mail. Den der er så gammel at jeg tviler på de tar full pris for en ny pære..

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *DAMN!*

Tenkte jeg skulle ta å sjekke time-teller'n på pæra nå.. Men ser ut som den er "død", kanskje den ikke tålte å bli demontert fra taket og fraktet hit :< DAMN :<

For det er bare å trykke på powerknappen ikke sant ??
    *sutre*
    Har sendt mail til forskjelligere firmaer nå.. Håper noen har "billig" pære å selge meg, hvis ikke så er det vel søppledynga neste stopp for denne prosjektor'n *sukk* ...
    Jeg som har gleda meg som en unge på julaften... jeje.. Ain't Life A Bitch :<[/b]

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ta ut pæra, og se om trådene fortsatt sitter sammen......

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det er bare å trykke på powerknappen ikke sant ??
    Ja, det pleier å virke det..

ta ut pæra, og se om trådene fortsatt sitter sammen......
    Bare ikke sett fettflekker på pæra... :shock:

Du må ikke miste motet enda. Du kan fortsatt være heldig å få tak i en pære..

Mvh

AK

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Hei igjen
    Og tusen takk for all hjelpen dere gir meg, dere er supre og tålmodige

Har nå skrudd opp for å sjekke pæra, men så n00b som jeg er, så er jeg usikker på om den skal være slik som den er , eller om den nå har tatt kvelden...
    Jeg prøver å tegne slik som de "varme"?trådene på pæra ser ut. Skal de være.. hmm.. åssen skal jeg forklare.. :?: ops:
    Prøvde å ta bilde med digitalekamera, men vanskelig å få fokus på et slik motiv....

Nei jeg limer inn tegning her jeg, så kanskje dere skjønner hva jeg har sett inn i der

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om trådene sitter sammen skal du i utgangspunktet få lys. prøv blåse ren i kontaktene i projen og på selve pæra. har du et par små ledninger og et 9V batteri, kan du teste pæra med det!!

Ikke ta på glasset eller pæra, slik Ak sier..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du forresten slått på bryteren som sitter ved stikkontakten?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burre, det ække powerswitch på C1...

Looser: Hva skjer, fått noe greie på sakene? Lenge siden vi har hørt noe nå... :?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haaeffbe
    Burre, det ække powerswitch på C1...

Looser: Hva skjer, fått noe greie på sakene? Lenge siden vi har hørt noe nå... :?

Fant ut det.. ops: blandet med en annen proj..

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei folks, takk for all hjelpen dere ga meg til C1

Men pga pæren hadde tatt natten osv, så klaget jeg til han jeg fikk den prosjektoren i "lønn" av, så jeg har nå fått en Davis DSL? 8

Er i ferd med å innrede kino-rommet mitt nå, men .. damn...
    Keystone sliter jeg med, får ikke plasseringene slik jeg ønsker det i kinorommet.. ops:
    Prosjektor'n må henge så langt ned, har den nå på en ca 85 cm høy kommode, men jeg vil ha den på en hylle som er ca 1.50 høy, eller no rundt der, slik at jeg kan få sofaen under prosjektoren, men da blir det så jævlig med keystone på den :<

Bilde blir helt fucka.. Lerrete er 2x1.5 og er skrudd fast i taket.

Noen innspill????????

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sorry, fikk ikke svart deg på msn i sted..

hvis du har den på linje med øverste kant på lerretet, kan du prøve å legge den opp ned...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •