Infocus X1 - Offisiell tråd - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 23 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 454
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Angående kabel fra ps2 til X1, kan noen foreslå noen billigkabler og hvor en får dem? Helst <300 kroner...

mvh
    greigutt

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bare legge til en kommentar her. Regnbuer er langt i fra sterkt overdrevet. Jeg har hatt x1 lenge og blir ikke plaget av det, men broren min derimot...

Han så på film hos meg i 5 minutter og plutslig sier han, det er noe rart med fargene. Og etter enda 5 minutter måtte han gå, da han hadde fått hodepine. Han klarte altså å se på x1 i 10 min. Han hadde aldri hørt om regnbuer og skjønte ikke en dritt da jeg prøvde å forklare hva han så.

Regnbuer er ikke overdrevet i det hele tatt. Før du kjøper x1 må du se om de er plagsomme for deg

Jeg gjentar meg selv enda en gang. Få en demo før du kjøper, mest sansynlig så er ikke regnbuer plagsomt.
    Jeg syns bare det er feil å si at det er overdrevet.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det kunne vært interessant med en statistikk over hvor mange som er plaget. Vil tro den faller i sjiktet 10-20%.
    Kanskje enda mindre.

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Det kunne vært interessant med en statistikk over hvor mange som er plaget. Vil tro den faller i sjiktet 10-20%.
    Kanskje enda mindre.
    På shoot-out'en vi hadde så var prosenttallet langt høyere, men muligens noe preget av opptil flere lcd-eiere som virret febrilsk med hodet for å fremkalle regnbuer for å kunne si at lcd
    fremdeles var det beste valget. ;-)

OK

Newcomer Sgt.Stav sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var vel ikke hvor mange % som kan se regnbuer, men hvor mange som er PLAGET av regnbuer???
    jeg og kan se de vist jeg rister hemningsløst på hodet mens jeg ser film!
    dog aldri plaget eller vondt i hodet.
    :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

støynivå

hei,lurte på og lage en plate av plexi med en liten knekk som jeg skrur inn i veggen og en rett plate som går under x1,prøvde med en tre plate som en kamerat holdt oppe og jeg satt under støyen ble svakere.noen som har erfaring med noen lingnende. :roll:

angående regnbue effekten merker jeg og min kone ingenting til den,støyen derimot er jeg ikke så fornøyd med :?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det var sikkert en god idé.
    En slik plate vil hindre at støyen får vandre fritt fra viftene og til ørene våres.
    Har faktisk godt tro på et slikt projekt.
    Bare ikke dekk til noen lufte inn/utganger slik at X1 blir for varm.

Newcomer .Tore. sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil dempe litt, men sender det opp igjen i taket for så å bli reflektert ned igjen. Hvis du gidder (og det vil kanskje se litt stygt ut), så kan du lage en lydfelle med samme prinsipp som en eksospotte. Det vil si diverse plater med lyddempende stoff på innsiden, som pakker inn projektoren, men med behørig avstand for lufting. Med litt demping i taket også rundt projektoren, skulle det være mulig å få bort mye av lyden. Det bør selvsagt være helt åpent på sidene, bare det blir slik at lyden som kommer i din retning "fanges" og reflekteres mellom dempende flater.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror likevel man vil få en "dempende" effekt siden lyden ikke kan komme direkte til øret.

Det er bare å prøve å holde en plate foran en høytaler. Du merker stor forskjell selv om lyden blir reflektert i platen, så i veggen så til deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurte på om det er det samme om x1 står på standby eller er helt av med hovedbryteren...han står jo å surrer når han står på standby......

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke noe problem å ha den på standby. Blir nok litt mer støv i den og den surrer som sagt. Slår du av pjen for ikke å bruke den igjen på en stund er det best å slå den helt av. Først sett den på standby slik at den kjøler seg ned. Så kan du slå den helt av.
    Vi har diskutert litt før hva som egentlig er best, men tror ikke vi kom fram til noen endelig konklusjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Kjøpte meg nettopp Infocus X1. Har visst oppdaget i ettertid at jeg har en tendens til å se endel regnbuer. Bestemte meg for å kjøpe denne prosjektoren etter å ha fått demo på SP 4800 på Hifi-centeret og Toschiba MT100 på HiFi-klubben. Da så jeg ingen regnbuer. Så heller ikke regnbuer når jeg så animerte tegnefilmer hjemme, men kun på vanlige spillefilmer. Nå har pæra gått 7 timer, så jeg regner med at det vil være umulig å få retunert den nå.

Så det store spørsmålet, hvordan kan jeg redusere regnbuene?? Hvilken innstillinger er bra? Vil bruken av andre kabler eller DVD-spiller redusere regnbuene? Synes det var merkelig at jeg ikke så noen regnbuer på demoene. Regner med at noe av skylden ligger i at jeg er klar over fenomenet.

Noen som at om det er mulig å oppgradere X1, slik at f.eks fargehjulet går fortere? Eller et bedre fargehjul?

Håper jeg ikke har stilt for mange dumme spm... ops:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    limer inn noe av det anders l fra projection design skriver ang regnbuer. håper du blir litt klokere:
    Regnbuer fra en projektor er avhengig av:
    - fargehjul i bruk, og hastighet
    - bildestørrelse
    - lys fra projektoren (optisk ytelse)
    - kontrast fra projektoren (optisk ytelse)
    - skjermmateriale (vi ser reflektert lys fra lerretet, ikke hva som kommer ut av projektoren)
    - kildemateriale eller demomateriale i bruk ("hvilken film")
    - format på kildemateriale (PAL, NTSC, ..)
    - lysforhold i rommet
    - betraktningssavstand

Dersom ikke bildestørrelse, projeksjonsduk, format, materiale, lysforhold, og betraktningsavstand er den samme er det direkte feil å si at en projektor har mer regnbuer enn en annen. Eksempel: Ved uendelig lite bilde vil det pr def aldri være en eneste regnbue (ikke noe areal for den å synes på). Tilsvarende, ved et uendelig stort bilde vil det heller ikke være synlige regnbuer, idet det ikke vil være nok lys igjen for at det skal vise seg. Et eller annet sted i midten ligger verstingbildestørrelsen - og det er individuelt for hver enkelt projektor, basert først og fremst på den optiske ytelsen; lys, kontrast, fargehjul. Denne "verstingen" ligger sannsynligvis rundt et bilde på kanskje 140 - 160 cm bredde (beklager Arendal!). Da vil regnbuene på en Action! med 5x fargehjul være mest synlige. Grunnen er at da oppnår man den "optimale" bildestørrelsen ift lys og kontrast. Ved mindre lerreter blir regnbuen "for liten" for å være forstyrrende, ved større lerreter blir den mindre intensiv. Jeg regner optimal bildestørrelse for en model one f.eks til å være ca 220 bredt. Men det er igjen selvfølgelig veldig avhengig av smak og behag, samt applikasjon!

Det sagt, det er selvsagt rett at en projektor som bruker 3-segment eller 4-segment fargehjul med 2x spinn har "mer regnbuer" enn de som bruker raskere og mer ytelsespregede hjul.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fjoggy
    ...Så det store spørsmålet, hvordan kan jeg redusere regnbuene?? Hvilken innstillinger er bra? Vil bruken av andre kabler eller DVD-spiller redusere regnbuene? ...Noen som at om det er mulig å oppgradere X1, slik at f.eks fargehjulet går fortere? Eller et bedre fargehjul?
    Jo mindre kontrast på X1 jo mindre regnbuer. Bruk HTPC istedenfor DVD-spiller, så vil regnbueeffekten bli litt mindre.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skru av undertekst vil også redusere regnbuer
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Drikk en halvliter pils og la den virke før du begynner å se.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Drikk en halvliter pils og la den virke før du begynner å se.
    En? blir vel ikke så mye virkning da? heh. Egentlig ganske gøy hvis man er så uheldig/heldig at man MÅ medisinere før bruk.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble jeg medlem og!

Som fersk eier av en X1 jakter jeg på riktig løsning for å få et godt TV-signal. Har vanlig kabelTV i dag, eldgammel TV og nesten like gammel video som kun gir meg sort/ hvitt ved tapping av signal via scart og overgangsplugg s-video + 2-kanal rca lyd.

Et alternativ er å abonnere på digital TV fra Avidi. Etter å ha vært i dialog med dem, har jeg forstått at det kun går ut et analogt signal via scart. Kan en overgang fra scart på dekoder til s-video til projektoren være en løsning?

Jeg har søkt her på forummet for å se om andre har lurt på det samme. Har ikke funnet utfyllende svar, og tillater meg derfor å spørre der under denne tråden om råd.

Takker på forhånd for hjelp.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller du kan kjøpe deg en billig jvc s-vhs spiller og bruke den som tuner? Koster deg sikkert rundt 1700,- og gir s-video ut (dvs farger).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldingen. Er det en spesiell JVC du har å anbefale?

Fikk også nettopp svar fra Avidi. Det er ikke mulig å koble projektor direkte til dekoder og å hente ut farger. Kun svart/ hvitt. Jaja, år 2004....

Nesten fristende å spare til en dvd-opptaker med , harddisk og tuner.... Men så er det jo RBK kamp i morgen, rekker ikke å spare så mye fram til den kampen.... :cry:

Side 18 av 23 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •