Infocus X1 - Offisiell tråd - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 23 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 454
    Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ikke kast tv'en ut.
    Artig med projektor, men slitsom hvis en skal fordøye alt via lerret.
    Behold tv er nå min anbefaling. Ja takk begge deler.

Ellers anbefaler jeg deg en titt i nyeste "Dvd og Hjemmekino"-bladet
    Der skriver de 2 sider om Infocus ScreenPlay 4800 som i praksis er akkurat samme projektor som X1.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk demonstrert SP 4800 hos hifi centerkjeden i dag og må si jeg ble veldig imponert...må si at jeg er helt grønn på dette, men bildet var mye bedre enn jeg hadde trodd, bortsett fra regnbuene! hadde håpa jeg ikke ble plaget av dette, men da selgeren satt på matrix reloaded for å teste meg ble det veldig irriterende! Så korte glimt hele tiden i slosscenen med neo og japaneren i hvit jakke...borttsett fra dette var projektoren bedre enn jeg hadde håpet på! så 10.000 kr spørsmålet...er disse regnbuene noe jeg kan venne meg til eller burde jeg bare avblåse x1 planene?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du dem så der du dem.

De er imidlertid mest tilstede på filmer bed store kontraster (eks. svart mot hvit) og raske bevegelser samtidig.
    Jeg så det f.eks godt på tekstingen i letterbox filmer, hvor teksten ligger delvis på det svarte beltet nederst.

Ellers er det jo å si at uansett hva du velger i den prisklassen vil det være ting å trekke, så det blir et spørsmål om hva man verdsetter:

- høy kontrast og klare bilder men med regnbuer (X1)
    eller:
    - lavere kontrast og dårligere dybdefølelse, men med noe screendor (LCD)

Jeg og mange med meg synes totalt sett at X1 er det beste valget (pga den meget høye billedkvaliteteten (til prisen)) - men det blir opp til den enkelte å vurdere.

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt folkeopplysning for de kvalifiserte, fra en venn av en venn av en venn.

De to viftene i X1'en er som følger:

--------------
    Small fan 60x60x15:

Minebea Model 2406KL-04W-B50 4600 RPM, 18.36 CFM, 1.92 Watts, 34 dB

Data sheet: http://www.nmbtech.com/pdf/dcfans/dc2406kl.pdf

Large fan (also apparently manufactured by Minebea) 80x80x20:

NMB Model 3108NL-04W-B50 3750 RPM, 44 CFM, 3.36 Watts, 42 dB

Data sheet: http://www.nmbtech.com/pdf/dcfans/dc3108nl.pdf
    -------------

Det sies at det er er grasat knotete å bytte disse viftene. Man må i utgangspunktet demontere _hele_ prosjektoren. De fleste som har skrudd litt hardware vet at det er to
    hovedgrupper av komponenter som ryker før de andre:

1. Ting som veksler mellom å være veldig varme og veldig kalde (strømforsyninger, pærer, etc)
    2. Ting som beveger seg fort (vifter, harddisker, etc)

Det at det er så usannsynlig tungvint å bytte vifte på en X1 vitner litt om "mitt første prosjektordesign" fra Infocus sin side. Forhåpentligvis lærer de etter hvert. :-)

Det sies også at det ser ut til å være plass til å sette inn en dypere 60x60, dvs noe med tilsvarende evne til å dytte luft men med mye mindre støy. x20-x25 burde gå. For den store vifta,
    som støyer 42(!) dB så er det visstnok ikke plass til noe dypere. Den ene av de fire støttebeina som holder bunn og topplokk sammen/fra hverandre står i veien. Skikkelig uting,
    iom at utvalget i bra vifter er uendelig mye større i 80x80x25 enn i 80x80x20. Kapper man støttebeinet så får man sikkert strukturproblemer dersom man skulle ønske å henge opp X1'en
    etter monteringshullene. For ikke snakke om bortforklaringen neste gang du skal ha den på reparasjon/rens. :-)

Det er vel ingen fra Infocus her som kan kommentere hvorvidt det er absolutt tvingende nødvendig med 44CFM for kjøling av lampa, eller om feks 10-12% mindre er akseptabelt
    med tanke på levetid? Gitt normal norsk romtemperatur osv. En del 80x80x20 rundt 39CFM som bare støyer 34-35dB. Sånn rent hypotetisk selvsagt...

Kameraten til kameraten til kameraten min lurte også litt på kvalitetssjekken hos Infocus. Ikke bare manglet den ene av de fire store skruene som holder topplokket på plass, men
    høyttaleren var heller ikke koblet til kretskortet. Og kabelen lå slik at den helt klart ikke bare hadde falt ut, den var aldri montert. Og dette på en prosjektor levert rett fra Infocus. Ah well.

OK

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her trenger jeg hjelp!

Har en Infocus X1 som bytter om rød og blå farge under progressive scan (576p) :shock: Trodde først det var DVD-spilleren, men har nå testet min X1 med 2 stk. DVD-spillere (Philips DVD 963SA), og problemet er der uansett. Har også prøvd DVD-spilleren på en SP4800 og der er alt OK. Det var min X1 også for et par uker siden, men nå byttes fargene rød og blå i bildet under følgende forhold:

- på animerte filmer (DVD-menyene og hele filmen)
    - kun i DVD-menyene på "vanlige" filmer. Når hovedfilmen starter på "vanlige" filmer, så er fargene korrekte.

Fargene er OK når HTPC kobles til. Har prøvd firmware versjonene 4.1 og 4.2 på projektoren, uten at problmet løses. Justering av synkronisering mot DVD-spiller er valgt til "auto" i projektormenyen. Har også prøvd manuelt å justere denne frekvensen, men det hjelper ikke på fargene.

Løsningsforslag? :idea:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ok
    Det sies også at det ser ut til å være plass til å sette inn en dypere 60x60, dvs noe med tilsvarende evne til å dytte luft men med mye mindre støy. x20-x25 burde gå. For den store vifta,
    som støyer 42(!) dB så er det visstnok ikke plass til noe dypere.
    Hadde det vært opp til meg, så hadde jeg montert en (eller to...) 12cm-vifter på en funnel bak (eller på siden), kjørt de på halv fart, tettet alle andre hull enn det foran og fjernet alt av gitter og filter og andre ting som bare skaper turbulens. Men da hadde jeg vel hørt fargehjulet istedet, så da måtte jeg limt den inn med støydempeplater også... ;-)

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Har endelig fått X1 hjem og opp i taket.
    (Var en av de siste som bestilte julekalendertilbud til ca. 9000 og leveringstiden viste seg å bli 1,5 måneder)

Uansett. Det er med glede jeg kan konstantere at regnbueeffekten har så og si null og niks å si for meg.

Skal jeg merke noe må jeg se f.eks scenen i Matrix Reloaded hvor sorte Neo sloss mot en kar i hvit frakk. (Noen refererte på forumet her til det som en god test-scene).
    Jeg må se denne scenen og virkelig gi all innsats på å se regnbueeffekten og da merker jeg den kanskje såvidt.

Good for me !

Intermediate dvdtom sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis, og velkommen i X1 klubben 8)

Newcomer .Tore. sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt grønn på HK og ny her, så jeg har noen spm om X1. Beklager hvis jeg gjentar ting det er spurt om før, prøvde i alle fall å søke.

Er det noen mods jeg kan gjøre for å få bedre sortnivå? Selv om den har bra kontrast, synes jeg det er svært lyst på det svarte. Spesielt oppe i høyre hjørne er det et lysere felt.

Har et hvitt billig overheadlerret nå som henger bulkete. Grått lerret vil vel gi meg bedre sort, men vil det gi merkbart mindre hvitt? Er det ikke bare å sparkle(?) og male en kryssfinerplate? Jeg leste noe en plass om at 0.8-1 gain var passelig til min str (ca 160 cm bredde). Hvilken gråfarge må jeg male med for å få noe tilsvarende?

Er det problematisk å slå av projektoren direkte med knappen på maskinen, eller bør jeg bruke den på fjernkontrollen først? Og sliter det mye på pæra å slå av og på, slik at det er bedre å la den stå på om man er borte et kvarter?

Jeg klarer egentlig ikke å se hva som er varmest av "warm" og "cold". Begynner nesten å lure på om de er byttet om, men alle tre er i alle fall ikke byttet om slik som på tidligere modeller. Jeg er litt nysgjerrig på hvordan andre har stilt inn sin X1. Slik min står nå, ser den ut til å fungere best slik:

Fargetemperatur: warm
    Kontrast: 50
    Lys: 55
    Farge: 53-55
    Rød: 50
    Blå: 53
    Grønn: 47

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av .Tore.
    Selv om den har bra kontrast, synes jeg det er svært lyst på det svarte
    Hei, og velkommen. Gratulerer med X1. Du bruker selvsagt ikke "Presentation"-modus? Tips. Reduser "Lys" fra 55 ned mot 45 og lavere, så blir det nok bedre.

Skru aldri av projektoren med "on/off"-knappen uten å bruke fjernkontrollen først og la den blinkende grønne dioden slutte å blinke før du skrur av strømmen.

Dersom du ønsker å være snill med pæra og mekanikken, tror jeg at du bør la den stå på som et alternativ til å skru den av og på med fjernkontrollen. Ref. "et kvarter".

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hei, og velkommen. Gratulerer med X1. Du bruker selvsagt ikke "Presentation"-modus? Tips. Reduser "Lys" fra 55 ned mot 45 og lavere, så blir det nok bedre.

Skru aldri av projektoren med "on/off"-knappen uten å bruke fjernkontrollen først og la den blinkende grønne dioden slutte å blinke før du skrur av strømmen.

Dersom du ønsker å være snill med pæra og mekanikken, tror jeg at du bør la den stå på som et alternativ til å skru den av og på med fjernkontrollen. Ref. "et kvarter".
    Oj, har gjort det noen ganger allerede, håper ikke den har tatt skade. Det står faktisk i bruksanvisningen at du kan slå den rett av med main-switchen, men det virker jo litt brutalt å bare kutte vifta med varm pære.

Jeg har den i filmmodus ja. Jeg fant ut at sortnivået ikke ble påvirket opp til 55. Selv om jeg bare har 160cm bredt lerret synes jeg den blir litt mørk på 45. Siden det ikke var noe synlig forskjell på helt sort opp til 53-55 området, så får jeg vel best kontrast der vil jeg tro. Hva med lerret da? Og så leste jeg noe lenger bak i tråden (link) om modding inne i maskina. Finnes det noe tegninger/dokumentasjon på slikt? Jeg har mekket en del på elektronikk før, men ikke projektorer, så jeg vet ikke om jeg våger meg inn i den.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj, har gjort det noen ganger allerede, håper ikke den har tatt skade. Det står faktisk i bruksanvisningen at du kan slå den rett av med main-switchen, men det virker jo litt brutalt å bare kutte vifta med varm pære.
    Definitivt en SVÆRT dårlig ide'... Ikke gjør det mer.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Gidder noen å hjelpe meg.
    Jeg mener å huske et sted på forumet hvor noen har lagt ut sinne instillinger og verdier for godt filmmodus.
    Altså en smørbrødliste med hvor mye konstrast, hvor mye farge, hvor mye ditt og datt.

Noen som har linken ?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RE tor rasmussen

Har dessverre ikke linken, men dette er vanskelig, da man ofte har instillinger på lokal DVD-spiller i tillegg, samt grått eller hvit lerret. Men, på selve X1 så liker jeg at:

Lysstyrken senkes under 50, kontrast økes til mer enn 50. For at farge i ansikter skal bli litt mer "livat" så kan du øke rødfargen. Og for at det hvite og blå skal få mer "smell", så kan du øke blåfargen en del.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og velkommen. Gratulerer med X1.
    Takk forresten.

RE tor rasmussen

Har dessverre ikke linken, men dette er vanskelig, da man ofte har instillinger på lokal DVD-spiller i tillegg, samt grått eller hvit lerret. Men, på selve X1 så liker jeg at:

Lysstyrken senkes under 50, kontrast økes til mer enn 50. For at farge i ansikter skal bli litt mer "livat" så kan du øke rødfargen. Og for at det hvite og blå skal få mer "smell", så kan du øke blåfargen en del.
    Siden jeg har senket grønn litt, men økt litt på blå og hevet farge generelt til 55, vil det da bli omtrent det samme som å øke rød litt og blå litt til, med generell farge stuck på 50 (som du nevner)? Uansett, jeg får eksperimentere litt til og se hva jeg finner ut. Hvor mye har du økt kontrasten? Noen negative bieffekter av dette?

Jeg har forresten et spørsmål til: Jeg bruker PS2 som dvd nå. Vil det bli stor forskjell på bildet om jeg bytter til en skikkelig dvd som har progressiv scan? (har egentlig ikke peiling på hva dette er ) Hva må jeg se etter på dvd-spilleren da? Det blir kanskje i feil tråd det her, men skulle gjerne hatt tips om rimelige modeller (eller noen som er lett å få tak i brukt) som gir meg denne muligheten. Hvis det virkelig blir mye bedre bilde da.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye har du økt kontrasten? Noen negative bieffekter av dette?...Vil det bli stor forskjell på bildet om jeg bytter til en skikkelig dvd som har progressiv scan?
    Selv bruker jeg kontrast på 55. Bieffekten kan være at regnbuer synes mer (dersom du er sensitiv for dette selv).

Jeg brukte PS2 med kompositt første gangen jeg fikk projektoren. Bildet ble myyyyye bedre etter at jeg noen uker etterpå gikk over til DVD-spiller med progressive scan (Philips DVD963SA). Hvor mye bedre kan ikke iskuteres da bildet ikke lar seg sammenligne

Ønsker du å vite mer om ulike DVD-spillere, som også har progressive scan, til ulike priser, så se tråden "Stasjonære DVD-spillere/brennere". Mye informasjon der.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest litt i dvd-trådene, uten at jeg føler meg så mye klokere. Må dvden ha progressiv scan for at jeg skal få dette, eller ligger det innebygget i X1en med rett tilkopling? Hva slags kabel må jeg ha da? Jeg har en Sony DVP-NS905V på hånd brukt til noen tusenlapper. Den har ikke komponent/progressiv, men har RGB ut. Vil brikken i X1en gi progressiv scan da?

Beklager alle newbiespørsmålene mine

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    X1 har innebygget deinterlacer (type: Faroudja DCDi), som gjør bildet progressivt. En deinterlacer er en "dings" som gjør et interlaced signal om til progressivt signal.

Sony DVP-NS905V kjenner jeg ikke til.

X1 kan kun gjøre bildet progressivt dersom du forer bildesignalet inn på s-video-inngangen. Alternativet er å ha en progressive DVD-spiller. Meg bekjent sendes da det progressive signalet fra DVD-spilleren ut på komponentutgangene (3xRCA). For å kunne ta i mot et progressive signal fra en DVD-spiller, må X1 få dette på VGA-inngangen. Da trenger du en "komponent til VGA"-adapter.

Noen vil hevde at man må vurdere hvilken deinterlacer som er best; den i X1, eller den i DVD-spilleren.

Mitt inntrykk er, selv om Philips DVD963SA og X1 har samme type deinterlacer, så blir bildet på X1 skarpere ved å la DVD-spilleren gjøre signalet progressivt, enn X1 selv. Det er et spørsmål om smak og behag. Se forøvrig denne tråden: http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=5565

Edit: Philips DVD963SA har i tillegg Philips sin egen "Crystal Clear" og andre innstillinger, som kan forbedre bildekvaliteten ytterligere.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk. Nå skjønner jeg litt mer. Siden PS2en er koblet til med s-videokabel, så har jeg vel prog. scan likevel da. Bildet er jo faktisk ikke så verst. Så det betyr vel at det ikke er vits i å endre på noe, hvis ikke jeg vil bruke mye penger på en veldig god dvd-spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS2 sender interlace bilde ut, via både composite, Svideo og component/RGB.
    Component blir svært bra, men vet ikke om man får 'offisielle' PS2 component-kabler her i landet. Jeg lagde min egen overgang av en RGB-kabel.

Side 12 av 23 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •