BenQ PE7800,PE7700 eller Panasonic PT-AE700 Hjelp meg å velg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BenQ PE7800,PE7700 eller Panasonic PT-AE700 Hjelp meg å velg

Hei folkens!

Nå har jeg lest opp og ned trådene om de overnevte projektorene, men blir jeg noe klokere... :roll:

Jeg har bestemt meg for å skaffe meg en projektor igjen til filmbruk, da jeg har en plasma til tv bruk.

Har ikke noe eget rom til hjemmekino enda, så det blir stua foreløpig.
    Stua har lyse farger på veggene, og mørkt gulv. Den har ei stor balkongdør/vindu og et stort kjøkken vindu(åpen kjøkkenløsning).

Skal blende av med sorte gardiner på utsiden av balkongdøra/vinduet, og skal også henge lerretet foran denne. Har vanlige gardiner på kjøkkenvinduet, men kan alltids slenge inn ei rullgardin om det blir for mye lys alikavell. Blir vel uansett til at jeg ser film på kvelden når det begynner å skumre. Tror jeg får rimelig bra lyskontroll i rommet.

Kommer til å sitte ca 3.5-4 meter unna lerretet.

Jeg tror jeg ser regnbuer light.... :lol: men er ikke spessielt plaget, husker jeg så det på en X1 en gang, men bare inni mellom, men syntes også at jeg så noe inni mellom på Action Model One jeg hadde før, men jeg syns vel ikke det var plagsomt. Selv om det beste hadde jo vært for uten... :roll:

Hadde i utgangspunktet bestemt meg for Panasonic PT-AE700, grunnet lite støy,høy oppløsning, lens-shift, ingen regnbuer, og at den har fått bra omtale.

Men så leser jeg om PE7800 og PE7700, da spessielt sist nevnte, og blir bare forvirret igjen.

Mitt spørsmål til dere er:

Utfra hva jeg har fortalt, hvilke hadde dere valg?
    Har både PE7800 og PE7700 bedre bilde enn AE700?

Jeg kan også ta med at jeg er litt avhengig av at projektoren kommer så høyt oppunder taket som mulig, helst ikke lengre ned enn 30cm.

Edit: Glemte å si at jeg regner med å ha et lerret som er mellom 200cm - 230cm i bredden. (blir nok nærmere 200cm)

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder 7700 så er det vel ingen som har særlige erfaringer med den enda, kun specsene å gå på...

Både 7800 og AE700 er gode valg i sin prisklasse. Her kommer det vel rett og slett an på hvilke prioriteringer du velger. Dersom du har lest trådene om hver enkelt PJ så kan du lett sette opp en liste med for og imot, og så vil vel kanskje et valg utmerke seg.

Ellers anbefaler jeg deg å prøve å få sett begge før du gjør ditt valg.

PS! Regner vel med at 7700 er her innen en måned eller noe sånt, kanskje best å få noen erfaringer med den før du gjør ditt valg??

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anfield: Du har jo AE700 , har du sett 7800 også? Hva gjorde at du valgte 700?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest meg gjennom heeeeele 7800 tråden nå.. puh

Du valgte ae700 fremfor 7800 mest på grunn av regnbuer sikkert...
    Så også at du ikke syntes det var store forskjellen på de når du så 7800 hos Dag.
    Noe som gjør at jeg heller mere mot ae700 enn 7800...

Mene... nå må jeg lese 7700 tråden.... :lol:

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,638
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Av de 3 projektorene synes jeg du skal saste på en som har 720 linjer.
    Da har vi BenQ 7700 og Panasonic AE700 igjen.

Ut fra de må du stille noen spørsmål.
    Er regnbuer et problem kan BenQ bli uaktuelt, er sortnivå meget viktig kan Panasonic bli uaktuelt.

Hjelp meg å fylle inn "for og imot" folkens.

BenQ 7700
    -------------
    For:
    Skarpt bilde/fyllingsgrad.
    Godt sortnivå.
    God kontrast.

Mot:
    Fare for regnbuer.
    Ser ut til å bli lite plasseringsvennlig.
    Ikke så mye fargesmell som ved LCD

Panasonic AE700
    -------------------
    For:
    God fargesmell, ingen regnbuer.
    Meget plasseringsvennlig.
    Billigere.

Mot:
    Dårligere sortnivå.
    Mindre skarp pga den jevner ut SDE.
    Dårligere kontrast.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok ventet til 7700 dukker opp (om kort tid), og tatt stilling til dette valget da. Å bestille en projektor hverken du (eller andre her) har sett, er jo et sjansespill. Å la være å velge den, kan jo også være et sjansespill. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at jeg har sett BenQ 7700, tror jeg ikke at en kan si at denne har bra sortnivå, mens AE700 har dårlig sortnivå. Eller hva Tor ? At 7700 har bedre sortnivå enn AE700 er jeg ikke i tvil om, men jeg tror ikke de befinner seg på motsatt side av skalaen. Det er mulig jeg tar feil, men har du "sortesyken" så tror jeg ikke bra sortnivå finnes på annet enn CRT. Jeg venter for øvrig på test av referanseprojektoren Action Model One før jeg uttaler meg ytterligere.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt sortnivå er avhengig av mange faktorer. Jeg har sett eksempler på rom der en Action ikke har bedre sortnivå en gammel lcd projektor. Rom, kalibrering, og lerret er tre andre faktorer som MÅ være riktig for å oppnå godt sortnivå. En demo i dårlige omgivelser imponerer ingen. Tror ikke jeg skulle hatt problemer med å sette opp to "kinoer" her hjemme der alle vil se at en AE700 har langt bedre sortnivå enn en mkIII. Men en mkIII satt opp riktig, gir nok de aller fleste vann i munnen (med mindre regnbue-djevelen biter en i baken da).
    Skal en sjekke ut to projektorer mot hverandre bør det gjøres under like forhold, og gode forhold selvsagt. I et helt hvitt rom, med hvitt lerret, vil alt se dårlig ut.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Anfield: Du har jo AE700 , har du sett 7800 også? Hva gjorde at du valgte 700?
    Først og fremst, TomH, så er det en stund siden en har fått så mange pg kloke svar i en tråd... :wink: :wink:

Og alle har noe fornuftig å fortelle.

For min del er fraværet av regnbuer en av de viktigste grunnene til at jeg valgte AE700. Dette kombinert med lavt støynivå, god oppløsning og en LCD-prosjektor uten særlig screendoor vippet det hele i retning av Panasonic.

Har sett 7800 også, og det som talte negativt for min del var spesielt regnbuer, men også litt lav oppløsning, størrelsen (stor) samt at den ikke er like plasseringsvennlig (tenker på lens-shift).

Når det gjelder sortnivå, så er jeg enig med Hi-Fil at det kommer an på flere ting enn bare prosjektoren. Og for en del nybegynnere kan jo alt dette pratet om sortnivå virke nesten litt avskrekkende. Vi snakker ofte marginer her, og derfor mener jeg det er viktig for deg å få sett dem i et riktig miljø, riktig kalibrert for å se om de tilfredsstiller de kravene du setter til en PJ.

Det er alltid spennende når nye produkter kommer, og 7700 er jo spennende sett ut i fra specsene. Ville ventet på erfaringene fra den. Det samme skjedde jo når BenQ kom med 5120. God prosjektor, men desverre viste det seg å være en skikkelig "værsting" på regnbuer.... :wink:

Håper du blir noe klokere av dette........

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig med så mange svar!

Hm, har målt litt her, og det kan se ut til at den beste plasseringen for projektoren er 5 meter fra lerretet, da kommer den 1 meter bak sofaen.
    Dette er ikke kritisk, men mere hadde vært fint om det var mulig.

Siden jeg har en maks størrelse på lerretet på 230cm bredde, så kan jeg ikke bruke 7700, da jeg på den avstanden får et bilde på minimum 277cm. Men som sagt så var dette mere et ønske enn en nødvendighet.

En annen sak er offset'n. På 7700 så må jeg ha prosjektoren 40cm ned fra taket for at lerretet skal være 90cm over gulvet. Dette synes jeg er maks høyde over gulvet, syns det blir litt høyt om det kommer høyere.
    40cm ned er nok lite aktuelt, da den kommer til å henge midt mellom stue og kjøkken, så det er ikke noe særlig praktisk og nesten måtte dukke under projektoren, samt at min samboer neppe synes det er noe veeeldig god ide estetisk sett.

Mener å huske at lens-shiften kunne flyttes 63%av høyden vertikalt , hvis man hadde brukt 0% horisontalt.
    230cm bredt lerret er 129cm høyt.

63% av 129cm er 81cm.

Siden bilde projekteres like mye over og under linsa, må man vel dele høyden på to, da får man 64,5cm.

81-64.5=16.5cm

Om jeg har tenkt riktig nå så med maks lens-shift vertikalt så vil jeg kunne få bilde 17cm ned fra taket hvis den er klin oppi taket.

Vogel takfeste bygger vel enn 10cm, og i fra toppen av prosjektor og til senter av linsa er det kanskje 3-4cm?

17+10+3=30cm fra taket og der lerretet starter

30+129=159

250-159=91cm <----fra gulvet og til lerretet

Noen som kan bekrefte at dette surret stemmer? :lol:

Heller litt med AE700 da jeg er garantert å ikke se regnbuer, husker at med action så ble jeg sittende å se etter det, noe som er litt slitsomt i seg selv....

Men bestiller ikke noe før over påske uansett, så får prøve å finne ut av det.

Jeg har uansett ikke veldig bra forhold til å utnytte de største fordelene med 7700 akkurat nå(lys stue, lyskontroll som er sånn passe),og det skader jo heller ikke å spare fire lapper...

Hm....tenke mer... :roll:

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prosjektor

Hei
    Takker for et fint forum , særlig for oss som er amatører så er det mye og lære, Jeg har nå bygd gutterom i kjelleren, og der skal jeg ha projektor (hjemmekino)+ musikk og tilgjengelig forfriskinger i glass. Etter å ha fulgt diskusjonene her på forumet + lest div artikler står nå valget mellom PT-AE700 eller BenQ 7700. Da store deler av budsjettet går til bilde vil jeg trolig til begynne med kjøre lyden igjennom mitt gamle to kanals lydanlegg, Onkyo Integra R1 forsterker og Canton Karat høytalere (Har også en Thule IA150 men Onkyo forsterkeren overgår denne til gangs). Problemet er DVD spilleren, jeg har en gammel Kiss spiller og vurderer og kjøpe en Ny i 2000-3000Kr klassen feks D1910, får jeg utnyttet oppløsningen på disse projektorene med noen av disse DVD spillerne eller må jeg vente til blå laser blir mer tilgjengelig??. Ser også at dere snakker pent om gråt lerret, vil det være et bra valg for begge disse projektorene i et kjellerrom med god lyskontroll??

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen

Mtp oppløsning så er det scaler i alle pj'er som gjør skaleringsjobben. Noen gjør jobben bedre en andre. Denon 1910 skalerer til 720p og 1080i(via dvi utgangen).

7700 er det ingen som kjenner enda, men forventningene er meget høye og det er vel ikke så lenge til dvd&hjemmekino gutta (Hi-Fil og jfinneru) kommer med sine bemerkninger.

Grått lerret vil nok være å foretrekke for de fleste digitale pj'er en stund til fremover ja :wink:

Mvh

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jo Toshiba MT700 dukket opp, og det er en BenQ 7700 med Toshiba logo. Test av denne i siste Lyd&Bilde.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Nå er jo Toshiba MT700 dukket opp, og det er en BenQ 7700 med Toshiba logo. Test av denne i siste Lyd&Bilde.
    Verd å merke seg at testobjektet i L&B er en betasample, så den kan ha bugs som ikke vil være der i endelig modell.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler på det sterkeste en projektor med maks oppløsning til 230 cm lerret, med Benq 7800 var faktisk dårlig oppløsning mye mer irriterende enn screendoor på Pana 700.

Lyden fra fargehjul på DLP gjorde meg gal, der er Pana suveren!

Nye 7700 er sikkert bra, men Pana er jeg superfornøyd med, så utrolig lett å stille in bildet også.

Lykke til

Dag

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Jeg holder ikke Lyd og Bilde, hvordan kommer den ut her?

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Toshiba MT700

Den får grei kritikk 9- på total, men de savnet svart nivå og fargegjengivelse fra MT 200en, men de skriver også at oppløsning og bildekvalitet som bør få de dyreste DLP prosjektorene til og skjelve i knea, du får stort og lyssterkt bilde og et DLP-bilde av solid kvalitet. etter og ha lest denne testen ser de ut som om pana 700 tar en liten ledelse pga av pris. Men jeg avventer til 7700 har kommet, får trolig lånt begge for test men det er venteliste på 7700 ,så det vil ta litt tid.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med Toshiba'en er Faroudja bildebehandling. Det kan være verd noen tusenlapper ekstra for de med eldre DVD-spiller, eller de som ønsker å se TV-sendinger f.eks
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette nr. av lyd&bilde kommet ut for salg?
    sto ikke noe om det på hjemmesiden deres.

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lyd og bilde