Vifte-backup

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Vifte-backup

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vifte-backup

Hei, er helt ny i AV sammenheng. Har nettopp anskaffet en BenQ 5120 (HiFi-Klubben). Fikk vite at i tilfelle strømbrudd er det stor sjanse for at pæra ryker. Hvorfor har ikke projektorer et innebygd backup-system med ei batteridrevet vifte (f.eks. 9V) som starter automatisk i tilfelle så skjer? Er det noen som har en logisk forklaring på dette?

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Vifte-backup

Sitat Opprinnelig postet av dremel2
    Hei, er helt ny i AV sammenheng. Har nettopp anskaffet en BenQ 5120 (HiFi-Klubben). Fikk vite at i tilfelle strømbrudd er det stor sjanse for at pæra ryker. Hvorfor har ikke projektorer et innebygd backup-system med ei batteridrevet vifte (f.eks. 9V) som starter automatisk i tilfelle så skjer? Er det noen som har en logisk forklaring på dette?
    Mest sannsynlig fordi det koster penger.
    Men ideen var god.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i det jane skriver. Ideen er god, og trenger strengt tatt ikke koste mye å implementere.

Det trengs jo ikke noen ekstra vifter heller, det er tilstrekkelig å legge til ørlite elektronikk samt et lite ladbart batteri som kan holde de eksisterende viftene i gang de minuttene som er nødvendig.

Hvorfor det ikke allerede fins kan man jo spekulere i, men det kan jo tenkes at faren for at lampen skal ryke ved strømbrudd ikke er så veldig stor, til tross for manglende kjøling.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pæren trenger ikke å kjøles hurtig. Faktisk er det en fordel at den kjøles sakte. Derimot kan det være mindre bra for annen elektronikk at nedkjølingen brått kuttes mens pæren fortsatt er varm, men jeg har aldri sett eller hørt om kretskort eller annet som har tatt skade av det.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En del projektorer er faktisk laget for "hard off". Det vil si null kjøling.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er plaget av strømbrudd kan du jo spandere noen hundrelapper på en UPS.

Newcomer thotved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ups

eg hørte at det kan være skadelig for pæra dersom du slår på projektoren for tidlig etter et strømbrudd... stemmer det eller?

Har tenkt å kjøpe meg en ups.. kjipt å være på samme krets som kjøkkenet.. må slå av varmeovnen når eg se på film

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: ups

Sitat Opprinnelig postet av thotved
    eg hørte at det kan være skadelig for pæra dersom du slår på projektoren for tidlig etter et strømbrudd... stemmer det eller?

Har tenkt å kjøpe meg en ups.. kjipt å være på samme krets som kjøkkenet.. må slå av varmeovnen når eg se på film
    Lurt¨å la den kjøle etter strømbrudd ja. Det er vanlig at projektoren har sikring som gjør at den ikke tenner hvis den er for varm, men det beste er vel å ikke ta sjansen..

UPS er en veldig god idé, og av mange forsikringsselskaper påkrevd for å få innvilget forsikring ved lynnedslag.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •