Førstegangskjøper trenger starthjelp.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Førstegangskjøper trenger starthjelp.

Heisann!

Jeg skal kjøpe prosjektor for første gang, og trenger da litt råd og inspill på hva som er bra.
    Jeg er helt grønn på prosjektorer, kan nesten ingenting.

Har satt en øvre prisgrense på 10000 på prosjektoren. Vet ikke helt hvor mye et OK lerret koster, men hadde tenkt meg et slikt nedtrekkbart et. På grunn av plassering av øvrig møblement, kan jeg ikke ha et rammespent lerret. (Tror iallefall ikke det...)
    La oss si 2000-2500 som maksgrense på lerret. Men helst mindre hvis noen har noen gode tips.

Har tatt en titt på avhifi.no og tittet litt på priser. Ser at den nye billigprojen til BenQ blir anbefalt av mange her. Men hva med Ask C110 eller Infocus X2 til omtrent samme prisen?

Hvilken er best til allroundbruk? Hvem har minst regnbueeffekt?

Må også si at jeg har anlegget i en kjellerstue, og har muligheten til å få det ganske mørkt også på dagtid. Veggene er hvite, og de kommer også til å være hvite i framtiden. Vet ikke om dette har noe å si. På veggen til venstre henger det et teppe og noen lamper. Veggen bak TVen er også opptatt.

Lerret.

Må altså ha nedtrekkbart, men det jeg lurer på er hvor langt ned selve bildeflaten begynner. Regner med at det er et svart feltover det hvite området som utgjør skjermen, ellers blir man vel sittende å se oppover, og det er vel ike særlig behagelig.....
    Har forstått at lerreter med gråfarge gir en dypere svartfarge og dårligere der det er hvitt, og tipper at det er omvendt med hvite lerreter..
    Gain. Skal jeg bry meg om det? Isåfall, hva anbefales?

Kommer til å bruke DVD-spillern (Pioneer 636) som kilde i første omgang. Den gir vel kun en oppløsning på 720x576 pixler. En PC kan gi 1024x768 pixler eller mer.(?)
    Dette betyr vel at en PC gir bedre bilde?

Noen som kan hjelpe meg å fatte en besluttning om hva jeg burde kjøpe?

-Christian

Newcomer Gazza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes ikke ennå så veldig mange gode under 10 000 kr. Vet ikke om prisgrensen er absolutt, men under 10 000 er det vel Benq PE5120 som er i skuddet.

De mest populære rundt 10 000 er vel Benq PE5120, (under 10 000) Optoma H30 (litt over 10 000) og TOSHIBA MT200 (litt over 10 000).

Men det er øynene dine som er best til å finne ut hva som er best for deg. Selv om det kanskje er vanskelig å undersøke projectorer i dårlige forhold i butikken, bør du kanskje sjekke om du er sensitiv mot regnbuer, da alle over er DLP projectorer.

Ask C110 og Infocus X2 er ikke hjemmekino projectorer og har elendig kontrast. Disse vil du ikke kjøpe.

ang lerret så kan du spørre i lerret kategorien.
    Du kan jo undersøke hvilke utganger det er på DVD spilleren din. Compositt vil du ikke ha, (en gul utgang).
    Best er vel DVI eller Komponent(progresiv)
    For meg er DVD spiller = enkelt og PC = stress.

Lykke til.
    Søk litt rundt i forumet her.
    Det er 10 000 andre som har samme problem som deg.

Gazza

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hallo
    altid artig og bestemme seg for pj første gangen.
    infocus x2 mener jeg har litt for mye ANSI-lumen 1600 fint i opplyste rom men vanskelig og få godt bilde på. grett til kontor bruk,

ask c100 har jeg liten erfaring med men kan se utifra besrivelsen at man kan velge melom 1600 og 1100 ANSI-lumen dette gir mulighet for bedre kår ved film. kontrast forholde på begge pj er 2000:1
    men ville nok sett litt ekstra på benq eller toshiba mt200 denne er testet i siste DVD OG HJEMMEKINO av Gorm Sørensen fikk mye skryt. her har du tekniske sammenligninger
    LINK

Happy hunting

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Hold deg til BenQ PE5120 hvis du ikke er råka av rengbuesyndromet eller Toshiba mt200 som koster 2-3 lapper mere og litt over din grense. Optoma sin som heter H30a er også meget bra men da går det med enda ett par lapper.

Med vinduer bak lerretet bør du kjøpe et som er lystett og i 16:9 format.

HTPC gir bedre muligheter til å fikle litt og få et bedre bilde hvis det skulle være hobby'n :wink: ellers enkelt med DVD spiller da.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optoma H30a er nå i samme prisklasse som Toshiba MT 200. Bør vel da være et hett alternativ.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen!

Det blir en Infocus SP 4805.

Vi blir sikkert fornøyde her i stua.

Ellers takk for tips.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Hei igjen!

Det blir en Infocus SP 4805.

Vi blir sikkert fornøyde her i stua.

Ellers takk for tips.
    Grattis!! Håper du blir fornøyd med den, regner med at du holder oss oppdatert med dine erfaringer etterhvert......... :wink:

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer da, påska går med til montasje tenker jeg 8)

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grattis!! Håper du blir fornøyd med den, regner med at du holder oss oppdatert med dine erfaringer etterhvert......... :wink:
    Joda, det kommer sikkert både bilder og erfaringer etterhvert. Blir vel lagt ut på mitt anlegg-tråden.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Gratulerer da, påska går med til montasje tenker jeg 8)
    Å nei du. :wink:

Påska går med til.
    1. Besøk hos bestemor.
    2. Sitte på skolen og gjøre ferdig noen oppgaver jeg skal levere til konkurransene på The Gathering.
    3. TG. (Skal representere skolen min der. Idefagskolen) Første gang, så det blir sikkert litt artig.

Men våren er lang.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    håper du blir fornøyd, hadde en infocus 4800 tidligere( 2 uker siden) var veldig fornøyd med den.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •