Optoma H-79 - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 7 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7
Viser resultater 121 til 133 av 133

Tråd: Optoma H-79

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Angående uskarpheten, er du hundre prosent sikker på at projektoren står helt vinkelrett på lerretet?

Med 120 tommers lerret ville jeg gått for hvitt, eventuelt Stewart Firehawk.
    Ok, takk for tips. Blir vel det hvite dreamscreen lerretet da.

Ang. uskarphet. Jeg har nå brukt projektoren mot mitt gamle Grandview 180cm lerret. Jeg satt først opp projektoren og justerte slik at den fyllte bunnen av lerretet (4:3 lerret). Deretter målte jeg opp høyden på bildet med tommestokk og merket av "ønsket høyde" på begge sider med klistrelapper. Videre justeringer proj ble gjort slik at bildet lagde en "perfekt" firkant som var like høy på begge sider uten noen trapes-effekt. Og det vil vel si at projektoren var ganske vinkelrett på ikke sant?

Videre justerte jeg fokus i senter av bildet med hjelpekrysset og la merke til at bildet flyttet seg ca. 1-2 cm sidelengs hver gang fokuslinsen byttet retning. Virket altså som om noe var løst. Etter perfekt fokusering i senter så jeg at fokus var veldig bra i midten og mot høyre. Men til venstre i bildet var det ganske ufokusert, nok til at øynene prøvde å anstrenge seg. Dette var ved vanlig windows bruk fra htpc at jeg så dette klarest, særlig ved tynn skrift i f.eks. nettleseren. Perfekt pixelmapping var forøvrig oppnådd da jeg kunne vise et sjakkmønster som bakgrunn uten noensomhelst synlig mønster eller utjevning.

For å teste fokus ytterligere på venstre side tok jeg et a4 ark som jeg gradvis bevegde nærmere projektoren. Og teksten i bildet ble ikke skarpt før arket var ca. 1m nærmere projektoren enn lerretet ellers...

Jeg skal selvfølgelig sjekke dette igjen når jeg har fått opp det nye lerretet opp, som nok er en del flatere enn det gamle.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde i tilfellet være en reklamasjonssak, hvis fokusen er så "på tur". Kanskje optikken har "fått seg en smell" under transport/frakt?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg har nå en Sony HS-20, som jeg vurderer å bytte ut med en Optoma H-79 etter den rosende omtalen den fikk i DVD&Hjemmekino. Er bare litt usikker på om den er lyssterk nok for mitt 130" store Greyvision lerret? Ok, er litt andre ting jeg er usikker på også.. Slik som at den har for få innganger og virker som om den krever litt arbeid med kalibrering for å få den i topp stand..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Hei, jeg har nå en Sony HS-20, som jeg vurderer å bytte ut med en Optoma H-79 etter den rosende omtalen den fikk i DVD&Hjemmekino. Er bare litt usikker på om den er lyssterk nok for mitt 130" store Greyvision lerret? Ok, er litt andre ting jeg er usikker på også.. Slik som at den har for få innganger og virker som om den krever litt arbeid med kalibrering for å få den i topp stand..
    H79 har "britemode" som øker lysstyrken skulle det bli for lite lys med "Normal mode". Det kutter dog pæretiden ned til 2000 timer.

Ellers har den jo "alle" innganger. Hvilke hadde du tenkt til å bruke?

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pamundse
    H79 har "britemode" som øker lysstyrken skulle det bli for lite lys med "Normal mode". Det kutter dog pæretiden ned til 2000 timer.

Ellers har den jo "alle" innganger. Hvilke hadde du tenkt til å bruke?
    Vel, jeg er vel bare bortskjemt.. Sonyen har 2 component innganger, 1 DVI inngang og 1 HDMI inngang. Til sammenligning har Optoma halvparten av inngangene, 1 DVI og 1 component. Litt i minsta laget siden jeg har 4 apparater jeg har lyst til å bruke på den, kanskje mer.. Kan selsagt vurdere å skaffe en DVI switch eller no' sånt.. Men.. Den Component inngangen kan brukes på en VGA->BNC kabel?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pamundse,
    ta en titt på http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...ghlight=spyder hvor det diskuteres bruk av Spyder med projektor. Det vil også bli tilgjengelig programvare for bruk av Spyder med DLP-projektorer. Hvis du har Pro-pakken vil denne programvaren bli gratis for nedlasting fra colorvision. De kommer også med et nytt produkt som heter Spyder-TV (tror jeg) som er beregnet på projektor.

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Pamundse,
    ta en titt på http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...ghlight=spyder hvor det diskuteres bruk av Spyder med projektor. Det vil også bli tilgjengelig programvare for bruk av Spyder med DLP-projektorer. Hvis du har Pro-pakken vil denne programvaren bli gratis for nedlasting fra colorvision. De kommer også med et nytt produkt som heter Spyder-TV (tror jeg) som er beregnet på projektor.

Gunnar
    Genialt! Mye bra innlegg her.

Bare jeg får det nye lerretet skal jeg låne med fra jobben ogprøve meg frem. Gleder meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde i tilfellet være en reklamasjonssak, hvis fokusen er så "på tur". Kanskje optikken har "fått seg en smell" under transport/frakt?
    Kan virke sånn. Har testet mer i dag og funnet ut at problemet er størst mår man burker minimum zoom. Altså stiller på så lite bilde som mulig. Når projektoren står på max zoom er problemet nesten ikke til stedet. Problemet er bare at jeg må bruke minimum zoom på mitt oppsett.

Har lagt ved et bilde jeg tok som viser problemet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som om det er uklart til venstre, og skarpt til høyre? Det tyder jo på at projektoren ikke står 100 prosent vinkelrett på lerretet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være så enkelt at du har pj festet sentert om midten på lerretet og ikke linsen?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som om det er uklart til venstre, og skarpt til høyre? Det tyder jo på at projektoren ikke står 100 prosent vinkelrett på lerretet.
    Desverre er det nok ikke det. Det er også mest klart i senter og nesten like klart til høyre som man ikke ser på bildet her. Når jeg satt den opp var det heller ingen trapeseffekt som jeg hadde hatt hvis den hadde stått skjevt. "Lerretet" her var også 100% watret opp i begge retninger.

Brukte også relativt lang tid på å sette opp dette og var meget bevist på 90-graderen. Hadde akuratt samme problem i to andre oppsett jeg har hatt også, og en av de testet jeg som nevnt. med et ark og jeg måtte over 1m næremere projektoren for å få fokus. Dette samtidig som 2/3-dels biten til høyre var fokusert.

Uansett så er det bragt videre, så får vi se hva Otoma sier. For sikkerhets skyld gikk subwooferen min i stykker nå, så nå blir det kanskje lenge til hjemmekinonirvana :-(

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Kan det være så enkelt at du har pj festet sentert om midten på lerretet og ikke linsen?
    Har gått frem ved å watre lerret og deretter flytte projektor slik at den fyller ut bildet perfekt i alle rette kantene. Har ikke siktet bakfra projektoren da den har stått litt vanskelig til.

Har jo hatt projektor i 3 år nå og aldri hatt problemer med dette før.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok jeg ville tatt kontakt med Optoma (AV-Concept) om jeg var deg. Det kan jo være en optikkfeil.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 7 av 7 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •