Optoma H-79 - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 133

Tråd: Optoma H-79

Produsent rep.
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er tomt for H78DC3 i europa. Vi venter på H79, som er samme projektor som H78DC3. I følge Optoma Europa vil de komme inn på lager den 26 august.

Kjell
    AV Concept

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AV Concept har nå H79 lager, og de sendes ut i disse dager. Med en pris på 39.990.- har den vel heller ingen konkurenter for øyeblikket.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    AV Concept har nå H79 lager, og de sendes ut i disse dager. Med en pris på 39.990.- har den vel heller ingen konkurenter for øyeblikket.
    Leste testen din i dag, bra skrevet! Gleder meg enormt til å få projektoren, håper på at det blir i morgen :-)

Så i testen at du gjorde betydlig med kalibrering for å få den korrekt. Noen sjans for at du kan publisere dine innstillinger? Og har det i så fall noen hensikt, eller har rom, lerret og signalkilde for stor innvirkning?

Selv kommer jeg til å bruke HTPC på projektoren, og har tilgang på Colorvision Spyder. Er det i så fall noen hensikt å bruke den med projektoren?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne typen fargekalibrering får du ikke gjort via PC. Det jeg har gjort er å justere hvitt riktig. Det gjøres ved å justere blandingen av rødt, grønt og blått (i hele gråsskalaen). Den største bedringen kom faktisk i sortnivået, som ble drastisk bedret hjemme hos unge jfinneru. H79 er feilkalibrert fra fabrikk, og en trenger måleutstyr for å korrigere dette. Jeg vet Per Johnny tar på seg slike oppdrag, så du kan jo høre med ham. Jeg skulle gjerne gjort det, men med 3 jobber strekker tiden ikke til.:?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne typen fargekalibrering får du ikke gjort via PC. Det jeg har gjort er å justere hvitt riktig. Det gjøres ved å justere blandingen av rødt, grønt og blått (i hele gråsskalaen). Den største bedringen kom faktisk i sortnivået, som ble drastisk bedret hjemme hos unge jfinneru. H79 er feilkalibrert fra fabrikk, og en trenger måleutstyr for å korrigere dette. Jeg vet Per Johnny tar på seg slike oppdrag, så du kan jo høre med ham. Jeg skulle gjerne gjort det, men med 3 jobber strekker tiden ikke til.:?
    Ok, Spyderen vi har på jobben har en applikasjon som heter PreCal som er til å korrigere hvitt på monitoren. Man justerer på monitoren og ser resultatet i form av respektive søyler for R-G-B. Men den skjønner kanskje ikke noe av lyset/fargen fra en DLP projektor? Kontakter sikkert PJ når jeg har fått opp det lerretet jeg er ute etter. Blir sansynligvis et Adeo Greyvision lerret.

For "vanlig" kalibrering. Kan jeg bruke min gamle DVE NTSC eller bør jeg kjøpe PAL versjonen, evt AVIA ?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, Spyderen vi har på jobben har en applikasjon som heter PreCal som er til å korrigere hvitt på monitoren. Man justerer på monitoren og ser resultatet i form av respektive søyler for R-G-B. Men den skjønner kanskje ikke noe av lyset/fargen fra en DLP projektor? Kontakter sikkert PJ når jeg har fått opp det lerretet jeg er ute etter. Blir sansynligvis et Adeo Greyvision lerret.
    Du trenger et LUXmeter for å gjøre en slik jobb, ikke bare software.
    Forøvrig er nok det beste å kjøpe DVE PAL.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du bruker din NTSC DVE vil projektoren synce på 480 signalet (om du ikke oppskalerer), det vil si at det kun er dette signalet som kalibreres. H79 har ikke valgfrie "faste innstillinger", men husker innstillingene du brukte sist. Det vil si at du må kalibrere for 1080i, 720p, 576i, 576p, 480i, 480p. Detta må gjøres for alle inngangene, for H79 skiller mellom for eksempel 720p fra HDMI, og 720p fra komponent.

Du behøver selvsagt ikke kalibrere for de formater og innganger du ikke skal bruke. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du bruker din NTSC DVE vil projektoren synce på 480 signalet (om du ikke oppskalerer), det vil si at det kun er dette signalet som kalibreres.
    Det var da fryktelig så avansert det skulle være De fleste andre projektorer skiller jo kun mellom innganger.. Alle Signal inn på f.eks component får da samme setting i projektoren.
    Her kan man virkelig skreddersy ser jeg...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Du trenger et LUXmeter for å gjøre en slik jobb, ikke bare software.
    Forøvrig er nok det beste å kjøpe DVE PAL.
    Det følger med en "Probe" som man fester på monitoren. Men spørsmålet er jo om denne virker med projektorer...

Settet likner vel litt på dette.
    http://www.colorvision.com/profis/pr...iew.jsp?id=281

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du bruker din NTSC DVE vil projektoren synce på 480 signalet (om du ikke oppskalerer), det vil si at det kun er dette signalet som kalibreres. H79 har ikke valgfrie "faste innstillinger", men husker innstillingene du brukte sist. Det vil si at du må kalibrere for 1080i, 720p, 576i, 576p, 480i, 480p. Detta må gjøres for alle inngangene, for H79 skiller mellom for eksempel 720p fra HDMI, og 720p fra komponent.

Du behøver selvsagt ikke kalibrere for de formater og innganger du ikke skal bruke. :wink:
    Hei, jeg bruker HTPC og har da alltid samme oppløsning. Så trenger vel bare å gjøre det en gang

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da fryktelig så avansert det skulle være De fleste andre projektorer skiller jo kun mellom innganger.. Alle Signal inn på f.eks component får da samme setting i projektoren.
    Her kan man virkelig skreddersy ser jeg...
    Helt klart det er en avansert "liten" sak.

Bakdelen med slikt minne er at det gjør det vanskelig når en "bunter" alle signalkildene via for eksempel en receiver. Projektoren vil da gjennkjenne alle kildene som en og samme, og det er ikke mulig å lagre forskjellige innstillinger.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ei, jeg bruker HTPC og har da alltid samme oppløsning. Så trenger vel bare å gjøre det en gang
    Vet ikke om du ønsket en bekreftelse, men ja

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det følger med en "Probe" som man fester på monitoren. Men spørsmålet er jo om denne virker med projektorer...
    Den må nok uansett tilpasses litt da den må stå rimelig langt ifra lerretet under måling.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den må nok uansett tilpasses litt da den må stå rimelig langt ifra lerretet under måling.
    Stemmer nok det, jeg skal ivertfall gjøre et forsøk. Fant mer info her:
    http://www.colorvision.com/faq_detail.jsp?faq_id=178

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...har ikke oppgradert til 7700 pga 0 i offset. Leser testen nå og det samme gjelder også for H79, trass i lens shift?

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm skrev følgende om H77, og tror det samme gjelder for H79

Plasserer du projektoren på et bord vil lerretets nedre kant kunne justeres til en høyde rett i overkant av linsen. Derfra kan bildet flyttes en hel bildehøye nedover ved hjelp av lens-shift funksjonen. Dette gjøres selvsagt optisk og uten tap av bildekvalitet. Det geniale er da at projektoren faktisk kan plasseres stående på egne føtter på en hylle høyt oppe på veggen.
    Jeg for min del har tenkt å gjøre som han skriver der, og plassere den "riktig" vei på en hylle høyt på veggen...

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    ... og plassere den "riktig" vei på en hylle høyt på veggen...
    OK, men kan bare stå imellom nedre og øvre billedkant?

Edit: fant at Arendal hadde lagt inn et forklarende bilde midt på side 5.

Newcomer web76 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Hmm...har ikke oppgradert til 7700 pga 0 i offset. Leser testen nå og det samme gjelder også for H79, trass i lens shift?
    Hmm jeg kjøper da ant 7700 mest pga prisen, da H79 sikkert er bedre men dobbelt så dyr!

Web76

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lerret til H79, (att. Gorm)

Jeg har nå fått min H79 og er stort sett veldig fornøyd. Særlig etter å ha gjort litt grunnleggende kalibrering, den var jo ikke bra fra eksen. Har dog litt problemer med å få bra fokus rundt hele lerretet, men jeg skal la det ligge litt til jeg har fått nytt lerret som er helt flatt.

Jeg skal altså ha et tab-tension lerret på ca 265 cm (120") og tenker på Dreamscreen sitt lerret. I testen på DVD og Hjemmekino står det at man bør velge hvit duk på over 110". Rommet er forøvrig veldig lyst og hvit, dog med bra lyskontroll. Er det da mest hensiktsmessig med hvit duk? Hadde vært fint med noen fler argumenter synspunkter på dette før jeg bestillte.

Forøvrig er det et bra argument for meg til å velge hvit duk da Dreamscreens hvite lerret har hvit kassett. Noe som passer mye bedre inn her i stua.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående uskarpheten, er du hundre prosent sikker på at projektoren står helt vinkelrett på lerretet?

Med 120 tommers lerret ville jeg gått for hvitt, eventuelt Stewart Firehawk.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •