Positivt overrasket over Sanyo Z3 !!! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 102
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Problemet med å "ta en titt på CRT" er at det ikke er sunt. Det blir liggende å gnage i bakhodet, og alt av digitalt mister fullstendig "glansen".
    Min klare anbefaling (om man ikke har plass til en CRT) er å holde seg langt unna. :wink:

Men vi bør kanskje returnere til tema. ops:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Jeg er spent på å få testet en Action One slik at jeg får se hvor stor forskjellene er mot budsjettprojektorer (AE 700 etc) og de såkalte referanseprojektorene som alle snakker om i Hi Fi bladene (untatt CRT).
    Du er hjertlig velkommen over fjellet. Det er jo bare en kort flytur, og i disse dager koster det jo ikke allverden heller. :wink:
    Takk for det, Gorm, men jeg har funnet en i Bergen som skal gi meg en test. I tillegg ville kona trodd jeg hadde "ei på si" dersom jeg tok fly til Oslo og forklarte at jeg bare skulle se på en projektor. At du er "flyvertinne" i tillegg gjør vel ikke forklaringsproblemet enklere :lol:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe.

Får håpe den du skal se på er skikkelig kalibrert da.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det får jeg også håpe ! Jeg regner med at folk som bruker 40 000 kr på en projektor er såpass interesserte at de har investert i DVE eller andre kalibreringsverktøy. Jeg vet dog ikke om software er oppdatert til siste versjon, og jeg har forstått det slik at det var vesentlige bildeforbedringer fra forrige Action Model One modell (dette skrev du vel i DVD&HJK eller var det L&B som skrev om dette ?).

Uansett så forventer jeg å bli blåst bakover i stolen ved synet av en referanseprojektor. Jeg forventer også å grine hver gang jeg ser på film på min AE700 med tanke på hvor godt jeg egentlig kan få det. Jeg håper bare at jeg er ekstremt utsatt for regnbuer slik at jeg kan skylde på dette !! :wink:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj, oj... kjenner jeg Gorm rett, så har han integritet, kunnskap og sikkerhet nok til å ikke la seg presse til noen unødig shootout eller å ta noen motargumenter personlig.

Det som er morsomt er at emnet Z3 vs AE700 engasjerer. På papiret er de to projektorene nesten identiske, og da er det jo spennende at det faktisk er en del forskjeller mellom dem. Hvilke forskjeller man selv velger å prioritere er jo opp til den enkelte.

Synes ihvertfall vi har klart å belyse forskjellene ganske godt, og det virker ikke som om uenigheten dreier seg om hvilke forskjeller det er mellom disse projektorene (Gorm har som vanlig beskrevet dette godt). Det er mer en "hvilken er best"-diskusjon, og der er det vel ofte som ellers i livet. Smaken er som baken: Delt.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er gøy med et tema som engasjerer igjen, lenge siden det, for det har vært endel "bob-bob" tråder i det siste.....

Det er tydelig at dette temaet engasjerer, men jeg skjønner ikke helt problemet eller hvorfor Gorm nesten skal tvinges til å foreta en shootout.
    Tror ikke Gorm lar seg presse til noe som helst (kanskje bortsett fra å teste siste nytt fra PJ-produsenter da.... :wink: )

Det som er viktig for den enkelte er å finne ut hvilke funksjoner på en projektor som er viktig for en selv: Sortnivå, skarphet, farger, støy, plasseringsvennlighet, etc.
    Helt enig!

Jeg har aldri syntest at screendoor var noe plagsomt, ei heller på min forrige TX10 (og det sier en del). Synes heller det er viktigere med knivskarpt bilde. Jeg skulle gjerne ha deaktivert smoothscreen på AE700, men dette lar seg ikke gjøre.
    Uenig! Jeg vill aldri byttet til mer hønsenetting for å få et noe skarpere bilde. For jeg mener fremdeles at skarpheten er minimalt bedre, og at økt hønsenettinge-effekt er mer sjenerende. Men det er min smak og mening!

Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    For de som er redd for å bli smittet av det å være opptatt av sortnivå, sortnivå og kanskje sortnivå , samt problemer med screendoor, eller en brikke DLP regnbue effekt vil jeg ikkeanbefale å se en god CRT projektor i aksjon. :wink:
    Helt enig! Dette kan nok desverre fremkalle drømmer som vil være nærsagt umulig for de fleste av oss å oppfylle....

Ellers så er vel både Z3 og AE700 og kanskje TX100, blandt de LCD projektorene som per i dag gir best bilde per krone.
    Også helt enig.

En av de største fordelene jeg ser med Z3 over AE700, er den innebyggde muligheten for å bli kvitt støv fra lcd panelene uten å måtte skru projektoren frahverandre, det er sånne ting som får produktet til å virke mer gjennomtenkt i mine øyne, og kan gi en mer problemfri bruk over tid i hjemmekinoen.
    Snakket som en ekte CRT-entusiast. For min del tror jeg at jeg lar fagfolk utføre den jobben.... :wink:

Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Hvis du ikke ser screendoor på den avstanden med en TW100H, så vil du ikke kunne se det på Z3 heller. :shock:
    Dette er jeg ihvertfall enig i! :shock: Hvis ikke en ser screendoor på denne, kan du trygt kjøpe en LCD usett......

Uansett så forventer jeg å bli blåst bakover i stolen ved synet av en referanseprojektor. Jeg forventer også å grine hver gang jeg ser på film på min AE700 med tanke på hvor godt jeg egentlig kan få det. Jeg håper bare at jeg er ekstremt utsatt for regnbuer slik at jeg kan skylde på dette !! :wink:
    Jeg håper for all del at du ikke blir skuffet nå, Alex F. For det var da ikke måte på forventninger... :shock: Jeg har nytt Gorms fantastiske hjemmekino på nært hold og det var jo en god opplevelse. Spesielt med Bikini Destination HD-basert. Utrolig bra!! Men jeg som er hypersensitiv for regnbuer var også litt plaget med det på denne, så der glapp mine skuldre litt ned.... :wink: Og for å ha sagt det. Jeg griner absolutt ikke på grunn av avstanden til AMO.... :wink:

Men back to topic: Dersom jeg allikevel måtte velge en annen LCD-PJ enn AE700 hadde valget falt på Z3. Og det med god margin til Hitachi TX100.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok vel litt hardt i når jeg sa jeg forventet å bli blåst bakover i stolen. Ingenting er bedre enn at forskjellene faktisk ikke er så store (subjektivt), for da kan jeg trygt lene meg bakover med min AE700 og nyte hver eneste film. Dersom forskjellene er enorme, har jeg et stort problem. Jeg har nemlig nok midler til å kjøpe en slik godsak, men har latt være da jeg ikke tror jeg får valuta for pengene vs en budsjett projektor. I tillegg er den litt for plasseringsuvennlig for min kjellerstue. Kona hadde også drept meg da hun fikk vite at jeg brukte kr 40 000 på en projektor (tøffelgutt !!).

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunsten er å begynne å snakke om noe som er MYE dyrere, slik at hun puster lettet ut når hun hører at det ble en projektor til "bare" 40 tusen. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    På mitt forrige lerret satt jeg også 1.33x unna men dette var mye mindre og lysstyrken var da ca. 35FL. Der var det klare antydninger til screendor innimellom, ihvertfall i lyse scener.
    Ikke for å være frekk, men da har du enten middelmådig syn, eller et svært uskarpt bilde.
    Bildet er ikke uskarpt. Men om jeg går _svært_ nærme kan jeg se at blått, rødt og grønt på en piksel ikke overlapper hverandre perfekt. Forskjellen er kanskje 10-20% av en pikselbredde elns. Dette gjør at mellomrommet fylles ut uten at bildet på noen måte ser uskarpt ut. Kjører pixel-perfect bilde fra HTPCen og alt er så skarpt det kan bli fra der jeg sitter ihvertfall.

Synet mitt er (etter laseroperasjonen...) ifølge øyelegen min bortimot perfekt. Kan fint lese de minste bokstavene på plansjen

Min første prosjektor var derimot særdeles plaget av screendoor. En Sanyo PLC-100 som jeg kjøpte brukt for 18k i 1994. Oppløsningen var 384x288 elns. og jeg hadde et 100" 4:3 lerret :shock: Løste det ved å defokusere litt (den hadde faktisk motorisert zoom og focus) og da ble den defintivt uskarp. Pikslene var på størrelse med tiøringer :roll:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet er ikke uskarpt. Men om jeg går _svært_ nærme kan jeg se at blått, rødt og grønt på en piksel ikke overlapper hverandre perfekt. Forskjellen er kanskje 10-20% av en pikselbredde elns. Dette gjør at mellomrommet fylles ut uten at bildet på noen måte ser uskarpt ut. Kjører pixel-perfect bilde fra HTPCen og alt er så skarpt det kan bli fra der jeg sitter ihvertfall.
    En konvergensfeil som fjerner SDE ?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    En konvergensfeil som fjerner SDE ?
    I praksis ja. Den er akkurat så stor at den gjør det og så liten at den ikke forringer bildet. Jeg må helt innpå for å se det, fra en meter og lenger bak ser det perfekt ut.

Uansett om man må defokusere litegrann for å fjerne SDE synes jeg det IMHO er et mye mindre problem enn regnbuer. Når 1080p-panelene snart kommer i volum (D4 1080p finens jo, men i svært få eks.) blir uansett SDE et ikke-eksisterende problem. Ellers skal vel Sony komme med rimeligere SXRD-baserte prosjektorer snart også. Inntil den tid er jeg godt fornøyd med 720p LCD fra 1.33x avstand.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg spille med full oppløsning på spill? Altså 1280x1024 :?:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det kan du, men det er bedre å sette oppløsningen til 1280x720 (hvis mulig), for projektoren må skalere til denne oppløsningen uansett.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er Z3 i forhold til Sony HS-50? Er det sånn at man får valuta for pengene tross Firmwareupdate på HS-50?
    Det er jo noen konger i prisdifferanse...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er Z3 i forhold til Sony HS-50? Er det sånn at man får valuta for pengene tross Firmwareupdate på HS-50?
    Det er jo noen konger i prisdifferanse...
    HS50 er nok bedre, men om det er verdt pengene er ikke lett å si. Det kommer nok ann på hvilket budsjett den enkelte har, samt hvor mye man er villig til å betale for forskjellene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du råd til HS50, er den vel verd mellomlegget, bildekvalitetsmessig. På LCD fronten er det fortsatt ingen over, og ingen på siden av HS50.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjelder dette selv uten de mye omtalte oppgraderinger?
    Blir mest brukt til DVD(93%) og spilling(6,5%), resten til PC.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk!

He-he, er du forhandler eller importør kanskje?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, så langt derifra. Men jeg tester utstyr (deriblandt projektorer) for DVD&Hjemmekino.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •