Positivt overrasket over Sanyo Z3 !!! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 102
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bare så du ikke missforstår Kenti. Du er alltid velkommen innom. Dersom du har AE700 under armen er det helt i orden, men jeg lager ikke enda en "test" av de to projektorerene. Dersom du er interessert i å se forskjeller for egen del, er det helt i orden. Jeg har nemlig arbeid til opp over ørene, så jeg må rette fokuset mot det arbeidet jeg allerede har tatt på meg. Har jo faktisk snart to fulltidsjobber (pluss tre tidkrevende verv ved siden av).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe problem, Gorm

Jeg har nemlig arbeid til opp over ørene
    Ja, jeg hadde vel egentlig en liten mistanke om det også, så det er fullt forståelig at en slik sammenlikning ikke henger høyest på treet for tiden.

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oban
    En annen forskjell på Z3 og AE700 som ikke er nevnt (tror jeg), er hvordan de har løst linsebeskyttelse når projectoren ikke er i bruk.
    Her har Z3 et manuelt betjent lokk som dekker hele fonten, mens AE700 har en linsebeskytter som plasseres over linsen.
    Jeg har hørt at det er lett å få linsen litt ut av stilling når man tar av og på linsebeskytteren på AE700. Ikke verre enn at man ofte må fininnstille når den har vært på - men dog.
    Hvis projektoren henger på fast plass så kan jeg ikke se noen grunn til å bruke lokk eller linsebeskyttelse. Det er unødvendig plunder. De er bare til bruk ved transport.

Jeg har hatt min projektor hengende oppe i tre år nå uten å ha hatt på linsebeskytteren. Det blir knapt nok støv på linsa.

John Roger

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Har det noen gang vært tvil om det?

Men screendoor er egentlig ikke et problem. Det er nemlig kun en faktor når sitteanstanden til lerretet er for kort. Eller for å si det på en annen måte; ser du screendoor har du for stort lerret i forhold til betraktningsavstand.
    Jeg er uenig med deg her. Det å fylle synsfeltet er for meg viktig i forhold til innlevelsen. Derfor mener jeg at graden av screendoor er en viktig parameter for å bestemme hvor mye av synsfeltet en prosjektor kan klare å dekke og beholde illusjonen av et sammenhengende bilde. Vet at prioriteringene er ulike, men for meg er det uaktuelt å sitte på en avstand av to ganger lerretsbredden (eller mer) når man først investerer i stort bilde.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Har det noen gang vært tvil om det?

Men screendoor er egentlig ikke et problem. Det er nemlig kun en faktor når sitteanstanden til lerretet er for kort. Eller for å si det på en annen måte; ser du screendoor har du for stort lerret i forhold til betraktningsavstand.
    Jeg er uenig med deg her. Det å fylle synsfeltet er for meg viktig i forhold til innlevelsen. Derfor mener jeg at graden av screendoor er en viktig parameter for å bestemme hvor mye av synsfeltet en prosjektor kan klare å dekke og beholde illusjonen av et sammenhengende bilde. Vet at prioriteringene er ulike, men for meg er det uaktuelt å sitte på en avstand av to ganger lerretsbredden (eller mer) når man først investerer i stort bilde.
    Er helt enig med deg, Roffe. Fikk demonstrert Z3 i et rom som er omtrent like langt som mitt kommende kinorom, og det var ikke all verdens størrelse på bildet. Skulle jeg redusert bildestørrelsen slik at screendoor ble eliminert, ville ikke bildet blitt så stort som jeg vil ha det. Ville heller valgt f.eks Infocus SP 4805 foran Z3, da den er bedre på de parametrene som er viktigst for meg.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er jo akkurat dette jeg sier. I din kino med de forutsetningen du har så er avstanden til lerretet for kort. Ergo får du synlig screendoor. Skal du unngå det må du ha et størrelsesforhold der seeravstand til lerretet er minimum 1.7x lerretsbredden (helst 2x kanskje). Har du ikke et rom som tilfedstiller dette kan du bare glemme dagens LCD projektorer (med mindre de er litt defokusert som AE700).

Og til Roffe: Med ønske om å fylle hele synsfeltet, kan du i hvert fall bare avskrive LCD med en gang.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke et rom som tilfedstiller dette kan du bare glemme dagens LCD projektorer (med mindre de er litt defokusert som AE700).

Og til Roffe: Med ønske om å fylle hele synsfeltet, kan du i hvert fall bare avskrive LCD med en gang.
    Ikke om man har eventyrlinse.

Og ellers mener jeg at en sammenligning mellom AE700 og Z3 kunne vært interessant, selv om de er rimelig like. Det er nok endel personer som vipper mellom disse, og kunne trengt litt mere info om forskjellene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det AK, jeg glemte den fantastiske linsen din. Kanskje du kunne sendt den over til Østlandet. Du har jo ingen projektor å bruke den på likevel. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt mulig, men jeg kan samtidig avskrive samtlige 480-linjers DLPer også. Jeg synes ikke store firkanter noe særlig bedre enn et mer finmasket rutenett, for å si det slik.

Nå er det ikke slik at jeg skal fylle HELE synsfeltet, men det er jo grader av alt. Kan man sitte på 1.7x avstand istedenfor 2x avstand så er det jo bedre. Det er der jeg mener graden av screendoor spiller inn. Og når DLP til stadighet viser sine brilliante primærfarger i områder med stor kontrast, så er heller ikke DLP noe nirvana for min del. Det beste man kan oppnå uten å ta opp forbrukslån vil alltid være et kompromiss, og da teller alle parametre inn. Screendoor er ikke noe problem, men en parameter man må ta hensyn til, akkurat som graden av VB, regnbuer, sortnivå, fargerealisme, støy, plasseringsvennlighet, prosesseringskvalitet og så videre. Å bagatellisere screendoor i forhold til de andre og si at man får gjøre bildet mindre eller sette seg lenger unna holder liksom ikke helt. Det blir litt som å si at projektorstøy ikke er noe problem heller, det er bare å bygge seg en hushbox.

Jeg for min del kommer til å anskaffe en projektor når den tid kommer som passer til rommet og den planlagte møbleringen, ikke å bygge opp rommet etter begrensningene til projektoren.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg for min del kommer til å anskaffe en projektor når den tid kommer som passer til rommet og den planlagte møbleringen, ikke å bygge opp rommet etter begrensningene til projektoren.
    Slik var det for min del også. Sitteavstanden var låst (320cm), og dersom jeg måtte gå så kraftig ned på lerretstørelsen (dvs enda mindre enn 185) at kinofølelsen fullstendig uteble, kunne det være med hele "skiten".

Er også enig i at mindre oppløste DLPer ikke er det helt store kvalitetshoppet det heller. Og lite plasseringsvennlige er de også disse rimelige DLPene, dersom en ikke kan eller ønsker å takmontere den. Der er både AE700 og Z3 et godt stykke foran sine DLP-konkurrenter.

Så igjen; da er det opp til hvordan hver enkelt rangerer hva som er viktigst ved valg av prosjektor, dette kan vi jo være enig i. Og der heller jo prioriteringene "alle veier".... :wink:

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er jo akkurat dette jeg sier. I din kino med de forutsetningen du har så er avstanden til lerretet for kort. Ergo får du synlig screendoor. Skal du unngå det må du ha et størrelsesforhold der seeravstand til lerretet er minimum 1.7x lerretsbredden (helst 2x kanskje). Har du ikke et rom som tilfedstiller dette kan du bare glemme dagens LCD projektorer (med mindre de er litt defokusert som AE700).

Hmm, jeg har en Epson TW-100H og sitter 1.33x bildebredden unna. Jeg kan ikke se screendoor på denne avstanden i det hele tatt. Mulig det kommer av at jeg kjører med relativt lav lysstyrke (12FL) ?

På mitt forrige lerret satt jeg også 1.33x unna men dette var mye mindre og lysstyrken var da ca. 35FL. Der var det klare antydninger til screendor innimellom, ihvertfall i lyse scener.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke ser screendoor på den avstanden med en TW100H, så vil du ikke kunne se det på Z3 heller. :shock:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke samme blur filteret som meg kanskje? Iallfall plages ikke jeg av screendor på det meste. Dette kommer av et ikke 100% bra syn.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På mitt forrige lerret satt jeg også 1.33x unna men dette var mye mindre og lysstyrken var da ca. 35FL. Der var det klare antydninger til screendor innimellom, ihvertfall i lyse scener.
    Ikke for å være frekk, men da har du enten middelmådig syn, eller et svært uskarpt bilde.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jkirkebo

Hmm, jeg har en Epson TW-100H og sitter 1.33x bildebredden unna. Jeg kan ikke se screendoor på denne avstanden i det hele tatt. Mulig det kommer av at jeg kjører med relativt lav lysstyrke (12FL) ?

Hvis avstanden er/var 1.33x så synes jeg det ble mye bedre slik han har det nå..... ingen antydniger til screendoor (og et kjempestort bilde)...... men det var vel kanskje antydninger til det når du hadde PJ'en nede.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er tydelig at dette temaet engasjerer, men jeg skjønner ikke helt problemet eller hvorfor Gorm nesten skal tvinges til å foreta en shootout. L&B har jo foretatt en slik test allerede, samt at en finner en sammenlikning andre steder.

Gorm har også sagt her at han ville foretrukket Z3 foran AE700. En trenger vel ikke en test for å konkludere med dette ? Det som er viktig for den enkelte er å finne ut hvilke funksjoner på en projektor som er viktig for en selv: Sortnivå, skarphet, farger, støy, plasseringsvennlighet, etc.

Det er vel ingen hemmelighet her på Forumet at Gorm er opptatt av følgende kriterier: Sortnivå, sortnivå og atter sortnivå ! Jeg har dessverre blitt smittet av denne galskapen.

Når han sier at Z3 har bedre sortnivå enn AE700, bedre lens shift og skarpere bilde, tror jeg at jeg ville heller valgt Z3 (kun basert på dette). Jeg har aldri syntest at screendoor var noe plagsomt, ei heller på min forrige TX10 (og det sier en del). Synes heller det er viktigere med knivskarpt bilde. Jeg skulle gjerne ha deaktivert smoothscreen på AE700, men dette lar seg ikke gjøre.

Når det gjelder å blåse opp små forskjeller til til store og dramatiske fordeler/ulemper, så er vel ikke Gorm den eneste her. Jeg har lest mye forskjellig her på forumet, som f.eks at AE700 har så mye plagsom screendoor at man får vondt i hodet. Heldigvis har folk ulikt syn på projektorer, og man er sykelig opptatt av ulike spesifikasjoner. Det viktigste er derfor å "parre" seg med dem som er sykelig opptatt av det samme. :wink:

Jeg håper at du fortsetter å skrive slik du gjør, Gorm, da jeg synes du skriver bra og nyansert. Dette betyr ikke at jeg vil "parre" meg med deg, selv om du har smittet meg med alt sortnivå snakket ditt. Jeg har fremdeles en LCD på hylla og ikke en DLP, men det spørs hvor lenge dette varer. :shock:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som er redd for å bli smittet av det å være opptatt av sortnivå, sortnivå og kanskje sortnivå , samt problemer med screendoor, eller en brikke DLP regnbue effekt vil jeg ikkeanbefale å se en god CRT projektor i aksjon. :wink:

Ellers så er vel både Z3 og AE700 og kanskje TX100, blandt de LCD projektorene som per i dag gir best bilde per krone. En av de største fordelene jeg ser med Z3 over AE700, er den innebyggde muligheten for å bli kvitt støv fra lcd panelene uten å måtte skru projektoren frahverandre, det er sånne ting som får produktet til å virke mer gjennomtenkt i mine øyne, og kan gi en mer problemfri bruk over tid i hjemmekinoen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar rådet om å ikke teste bildet på en god CRT. Men, CRT vil aldri bli aktuelt for meg i kjellerstuen pga størrelsen. Dette er et urokkelig krav, og her er jeg enig med kona. Hadde jeg hatt en garasje som bwa, så hadde dette stilt seg annerledes.

Jeg er spent på å få testet en Action One slik at jeg får se hvor stor forskjellene er mot budsjettprojektorer (AE 700 etc) og de såkalte referanseprojektorene som alle snakker om i Hi Fi bladene (untatt CRT).

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Jeg er spent på å få testet en Action One slik at jeg får se hvor stor forskjellene er mot budsjettprojektorer (AE 700 etc) og de såkalte referanseprojektorene som alle snakker om i Hi Fi bladene (untatt CRT).
    Du er hjertlig velkommen over fjellet. Det er jo bare en kort flytur, og i disse dager koster det jo ikke allverden heller. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT, men det er litt morsomt synes jeg , at man ofte får opplysning om hvorvidt avforums medlemmer er gift eller ikke, bare man nevner ordet CRT projektor. :wink:

Dagens plasserings vennlige LCDer er vel i så måte til veldig lite belastning for ekteskapet, og har meget høy WAF faktor, men der er vel Z3 og PT-AE700 ganske så likestillte.

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •