Positivt overrasket over Sanyo Z3 !!! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 102
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Re: Positivt overrasket over Sanyo Z3 !!!

Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Lenge siden sist et innlegg engasjerte meg såpasss, HiFil, så takk for den.. :wink:
    Bare hyggelig. :wink:

For det første syns jeg det er på grensen til skammelig, ja nesten uforsvarlig, at du som ansvarlig PJ-tester for DVD&Hjemmekino ikke har sett og testet ut denne enda. Den har jo vært diskutert opp og ned i mente, både mot AE700 og flere andre i lang tid, og hadde gjort seg for lenge siden som omtalt produkt i deres blad. Håper at dette var en glipp, og at dere ikke er like "trege" ved neste korsvei......
    Ja det er klart, jeg bøyer nakken i skam (vi er jo alltid sist ut med info).
    Neida, men for at vi skal teste projektorene må det være en importør som faktisk sender oss varene. Heldigvis er det PresentationsData som distribuerer dem nå, og da fikk vil tilbudet med en gang.

For det andre må jeg begynne å tale "mannen i gatas" sak i denne tråden. For når dere "mer-enn-gjennomsnittlig-interesserte brukere/journalister" uttaler dere, så er det med store ord og fakter. Og for veldig mange brukere av dette forum er du synonymt med "PJ-Gud". Og det ansvaret bør du være bevisst. Den gjennomsnittlige hjemmekino-bruker har sikkert god peiling, men at forskjellene er såååå ekstreme som du gjør her (og i flere innlegg i det siste), så kan det bli like forvirrende som klargjørende for den "gjengse" bruker.
    Lest testene nøyere, ikke bare overskrift og konklusjon. :wink:
    En annen ting, hvor spennende er det å lese at en projektor er 99,7 prosent lik en annen så velg den du syns er penest.
    For å beskrive en forskjell må det ofte brukes det du kaller store ord, men leser du HELE teksten får du nok med deg en mer balansert fremstilling.

Farger: Her må jeg si det ikke var mulig å se de store forskjellene. Synes generelt at LCD-prosjektorer har gode farger for tiden, så det var ikke noe problem. Dersom du skal klare å se noen forskjeller her må du være garvet bruker av DVE og teste dem side ved side, er min påstand. Uavgjort 0-0
    Eller bare en referansescene man kjenner godt. Poenget mitt var heller ikke om du ser forskjell på grønnfargen, men at den en projektoren gjør en mye bedre jobb enn den andre når det gjelder å gjengi RIKTIG grønnfarge. seier=Z3

Optikk/brukervennlighet: At du mener optikken er bedre på Z3 har jeg ingen planer om å motbevise. For det kan jeg ikke. Men begge LCD-prosjektorene er mye mer fleksible mtp plassering, lens-shift o.l. i forhold til DLP-konkurrenter, og gjør valget veldig mye lettere for oss som ikke ønsker å takmontere en prosjektor. Dersom det må velges en vinner, får jeg ta ditt ord for det; Seier: Z3 1-0
    Jeg skrev ikke at optikken var bedre, men at lens-shift var mer fleksibel. seier=Z3

Sortnivå: Sortnivået er ikke optimalt på hverken AE700 eller Z3. Det må jeg desverre som LCD-tilhenger innrømme. Men at du kan påstå at sortnivået er rått på Z3 (med andre ord mye bedre enn AE700 som du tidligere har klassifisert som akseptabelt) finner jeg merkerlig. Selv synes jeg at det var minimale forskjeller her, og klarer ikke med beste evne å skille disse så mye fraværende: Uavgjort 0-0
    Når den motoriserte irisen strupes helt ned, har Z3 bedre sortnivå. Det er det ingen som helst tvil om. Forskjellen er kanskje at du har sett to projer som ikke er helt optimalt innstilt. Jeg har kalibrert begge selv. seier=Z3

Screendoor: At du her mener at bildet er veldig mye skarpere på Z3 gjør at du ser mer screendoor, så mener jeg at da får det må gå an å leve med litt mindre skarpe bilder. Men det går ikke an å leve med den screendooren som Z3 svinger opp med. Her mener jeg at Z3 ligger langt bak AE700. Seier: AE700 2-0
    Screendoor er kun et problem dersom en sitter FOR nærme bildet. Med riktig forhold mellom lerretsstørrelse og sitteavstand finnes det ingen ting å være bedre på. Z3 derimot har et superskarpt bilde, fra alle avstander. seier=Z3

VB: Dette ser jeg ikke på noen av prosjektorene. Ikke det at jeg er spesielt plaget, vet teoretisk hva det er, men er tydeligvis ikke mye plaget av det (værre med regnbuer som er en sann plage for undertegnede). Uavgjort 0-0
    VB ser jeg på begge, så her er det uangjort fra meg. 0-0

Støy: Ingen av prosjektorene er spesielt "bråkmakere" og du skal være rimelig sær for å høre forskjell i støynivået på disse (jeg har hørt begge hylle-montert). Uavgjort 0-0
    Viften på Z3 er litt følsomt termostatstyrt, slik at den jager litt opp og ned i hastighet, så her er AE700 bedre. seier=AE700

Pris: På kjøpstidspunktet kunne jeg få AE700 2000,- billigere, og det tellte selvfølgelig med lavest pris: Seier AE700 1-0
    Hva din lommebok forteller deg, skal jeg ikke legge meg opp i. 8) da sier vi seier til AE700

Teller du opp her, så kommer du til at for mitt vedkommende endte det med 3-1, som var bakgrunnen for mitt valg. Allikevel snakker vi om marginer her, og både eiere av Z3 og AE700 kunne nok uansett vært lykkelige eiere av hverandres PJer dersom vi hadde levd i uvitenhet. Fjernkontrollene er gode på begge to, btw.
    Jeg fikk 4-2 i Z3 favør. At de fleste vil være storfornøyd med hvilken som helst av disse er jeg enig i. Men jeg er ikke flesteparten, da hadde jeg heller ikke hatt noe å formidle.

Poenget mitt her, HiFil er at opplevelsen for den vanlige mann i gata er tilnærmelsesvis like bra på begge. Og når du leverer et innlegg, og skriver det så revolusjonerende som du her har gjort, mener jeg det blir feil, og som tidligere sagt muigens like forvirrende som klargjørende. Men det selger nok flere blader med store og flotte ord........ :wink: :wink:
    Nå skrev jeg ikke revolusjonerende i det hele tatt, jeg skrev bare at jeg var positivt overrasket over en projektor som har fått ufortjent lite fokus på AVforum

Og dersom noen lurte; dette innlegget er ikke ment å forsvare AE700 til "evigheten" som noen SVS eiere gjør (legg merke til at jeg eier en av dem også... :wink: ). Men er mitt forsøk til å folkeligjøre de "enorme" foskjellene noen mener finnes på produktene. Det vil alltid komme nye produkter som gjør mitt valg "avleggs", men dette er ikke Z3 :twisted:
    Det hadde jeg ikke forventet av deg heller, for jeg regner deg for rimelig oppegående og sakelig.

Sorry, HiFil, du stillte deg for hogg, så jeg tok øksa fatt....... :wink:
    Litt svinn får en regne med, et hode kortere betyr bare at jeg får barnepris på Tusenfryd.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og takk for saklig svar, Hi-Fil!

Godt at du tok deg såpass bry med å svare såpass seriøst på mitt innlegg. Er jo fremdeles uenig i noen punkter, men hvor gøy hadde det vært å være enig hele tiden.... :wink: Litt av det subjektive er jo hvordan en vekter forskjellene mellom dem da.......

Synes vel bare at det var litt skuffende at dere ikke har hatt denne på test, med tanke på at Lyd & Bilde hadde en test mellom Z3 og AE700 i nr 12/04. Så der var dere desverre litt trege, ja...... 8) :wink:

Edit: Og de valgte AE700, så smaken er forskjellig....

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i det, men trøster meg med at jeg har vært først ute med ALT annet. Har ikke noen god forklaring på hvorfor Z3 har "fallt mellom to stoler" her. ops:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Enig i det, men trøster meg med at jeg har vært først ute med ALT annet.
    8) 8) 8)

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Positivt overrasket over Sanyo Z3 !!!

Viften på Z3 er litt følsomt termostatstyrt, slik at den jager litt opp og ned i hastighet, så her er AE700 bedre. 0-1
    Jeg bruker å ha min innstilt på "eco-mode" (symbolet som viser en halv lyspære), når jeg ser film.
    Da er viften konstant støysvak og bildet er bra.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg valgte også denne settingen etter hvert, men likevel, så fort en er inne i menysystemet går viften litt bananas. Jørn ble faktisk litt redd, da han trodde den var besatt av onde ånder (han har sett for mye film :wink: ).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tok et par lykkepiller, da var det bare velstand igjen :wink: trist at du får leke med z3 mens jeg må sitte her og mugne sammen med G68/G98 fra meridian. livet er kjipt assa :P
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Personlig syns jeg Z3 hadde for mye screendoor til at jeg kunne leve med det. Da hjelper det ikke hvor bra den er på andre områder. Tror nok jeg er en DLP mann.
    Jeg så denne demonstrert på Oslo Hifi Center parallelt med Plaza-messa i høst, og det er helt klart at Z3 hadde betydelig mer screendoor enn det AE700 har.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det noen gang vært tvil om det?

Men screendoor er egentlig ikke et problem. Det er nemlig kun en faktor når sitteanstanden til lerretet er for kort. Eller for å si det på en annen måte; ser du screendoor har du for stort lerret i forhold til betraktningsavstand.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du PTA-E700 hjemme nå slik at du kan gjøre direkte sammenligning?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mistenker du at jeg er senil?
    Vet jeg er neste 10 år eldre enn deg men, det drøyer vel litt enda?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mistenker ikke at du er senil :-)

Vet bare selv hvor utrolig vanskelig det er å bedømme bildekvalitet hvis produkter er rimelig like og jeg ikke har produktene ved siden av hverandre. Dette gjelder damer også. Ofte kan jeg si at ei er penere en ei annen, men når jeg får se dem sammens så endrer jeg mening :-)

Et forslag til testen: Lag en liten rubrikk med aktuelle kandiater og skriv litt om hva som skiller dem. Jeg opplever ofte at det er sammenligning som er det viktigste for kjøpere, ikke hvordan ett produkt gjør det i en enkel test.

Jeg vet mange velger å stole mer på en test enn sine egne øyne/ører. Iallfall vill jeg sette dine råd øverst når jeg skal kjøpe projektor i løpet av året :-) Det er kanskje derfor også noen reagerte med skuffelse når de så at du mente at Z3 var litt bedre enn PTA-E700 og feilaktig tolket det som de hadde kjøpt katta i sekken når de i utgangspunktet hadde kjøpt PTA-E700 grunnet gode tester i blant annet DVD & Hjemmekino.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor lenge skal du ha Z3, Gorm? Jeg kan sikkert ta med min AE700 til deg en tur så får vi kjørt en shoot-out mellom de to. Sikkert mange som gjerne vil høre resultatet av en slik sammenlikning.

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Hvor lenge skal du ha Z3, Gorm? Jeg kan sikkert ta med min AE700 til deg en tur så får vi kjørt en shoot-out mellom de to. Sikkert mange som gjerne vil høre resultatet av en slik sammenlikning.
    Ja, det kunne vært interessant.

Ellers så støtter jeg det Gorm skriver om screendoor effekten på Z3; - den er helt klart til stede, men nærmest ubetydelig fra riktig betraktningsavstand.

En annen forskjell på Z3 og AE700 som ikke er nevnt (tror jeg), er hvordan de har løst linsebeskyttelse når projectoren ikke er i bruk.
    Her har Z3 et manuelt betjent lokk som dekker hele fonten, mens AE700 har en linsebeskytter som plasseres over linsen.
    Jeg har hørt at det er lett å få linsen litt ut av stilling når man tar av og på linsebeskytteren på AE700. Ikke verre enn at man ofte må fininnstille når den har vært på - men dog.
    Kanskje noen med egne erfaringer her (for det har ikke jeg) kan bekrefte eller avkrefte at dette er noe problem.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Mistenker ikke at du er senil :-)

Vet bare selv hvor utrolig vanskelig det er å bedømme bildekvalitet hvis produkter er rimelig like og jeg ikke har produktene ved siden av hverandre. Dette gjelder damer også. Ofte kan jeg si at ei er penere en ei annen, men når jeg får se dem sammens så endrer jeg mening :-)

Et forslag til testen: Lag en liten rubrikk med aktuelle kandiater og skriv litt om hva som skiller dem. Jeg opplever ofte at det er sammenligning som er det viktigste for kjøpere, ikke hvordan ett produkt gjør det i en enkel test.

Jeg vet mange velger å stole mer på en test enn sine egne øyne/ører. Iallfall vill jeg sette dine råd øverst når jeg skal kjøpe projektor i løpet av året :-) Det er kanskje derfor også noen reagerte med skuffelse når de så at du mente at Z3 var litt bedre enn PTA-E700 og feilaktig tolket det som de hadde kjøpt katta i sekken når de i utgangspunktet hadde kjøpt PTA-E700 grunnet gode tester i blant annet DVD & Hjemmekino.
    Men dette er jo helt feil Peakman. Jeg skrev tidlig i tråden at AE700 gir "mer for pengene". En test i bladet har INGEN ting med hva jeg konkluderer med her inne. Har jeg noen gang sagt at det blir en test i bladet? Det er jo som du selv sier en "gammel" projektor, og det er ikke jeg som bestemmer hva som kommer på trykk.
    Jeg behøver ikke ta hensyn til ytelse per krone når jeg lager ett innlegg her inne. Når jeg skriver på AVforum representerer jeg kun meg selv, og min høyst private mening. Mens når jeg tester for DVD&HK er kostnaden et sentralt utgangspunkt.
    Når det gjelder testing, og hva en "husker", så er nøkkelen her kalibrering. Jeg har samme målet hver gang, og aviket jeg ser er ut i fra testbildene på DVE. Hvis jeg skulle bedømt dem ut i fra forskjellige filmscener hver gang, så er jeg enig i at det ville blitt vanskelig å holde tungen rett i munnen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder test av Z3 mot AE700, så finner dere MANGE hvis dere leter litt på nettet, og i bladhyllene. Trengs det virkelig enda en slik test?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder test av Z3 mot AE700, så finner dere MANGE hvis dere leter litt på nettet, og i bladhyllene. Trengs det virkelig enda en slik test?
    Har ikke du selv sagt at det er sprikenede meninger her? Eller hvertfall at det har blirr gjort tester hvor du ikke er helt enig?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oban
    Jeg har hørt at det er lett å få linsen litt ut av stilling når man tar av og på linsebeskytteren på AE700. Ikke verre enn at man ofte må fininnstille når den har vært på - men dog.
    Kanskje noen med egne erfaringer her (for det har ikke jeg) kan bekrefte eller avkrefte at dette er noe problem.
    Kan delvis bekrefte dette (som hverdagsbruker av AE700). Linsen kommer ikke ut av stilling (dvs posisjon lensshift) men to av tre ganger dekslet blir tatt av, da klarer jeg å endre fokuseringen. Så standard prosedyre for å fyre opp PJ er blitt å sjekke fokuseringen før film snurrer. Her blir poeng-fordeling 1-0 til Z3 da den har et heldekkende frontdeksel som ikke kommer i berøring av linsa.

Oban: Vi kan sikkert ta en lokal shootout Z3 vs AE700 her i Stavanger for å sjekke prons and cons. Send meg en PM hvis det er av interesse.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke du selv sagt at det er sprikenede meninger her? Eller hvertfall at det har blirr gjort tester hvor du ikke er helt enig?
    Jo, og men du mener kanskje at vi kan "oppklare" alt sammen men en test til?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, og men du mener kanskje at vi kan "oppklare" alt sammen men en test til?
    Nei, da.. Var bare en tanke. Ikke noe press. Mulig det ikke har noe for seg. Hadde bare vært litt moro å sett begge i action samtidig (ikke at jeg har sett Z3 ennå selv).

Men skjønner om du ikke føler at dette er nødvendig.

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •